Ukrainan konflikti/sota

Elson Casassa on sen verran ulkoisia osia että sen kyllä erottaa rahti versiosta.
Jos pitäisi spekuloida niin veikkaan että tuonne viedään jotain Pyökkien varaosia.
 
Elson Casassa on sen verran ulkoisia osia että sen kyllä erottaa rahti versiosta.
Jos pitäisi spekuloida niin veikkaan että tuonne viedään jotain Pyökkien varaosia.

Tai voisiko liittyä jo Afganistanin operaation alasajoon, kotiutettu porukkaa/kalustoa? Bukarest hubina, jonne nato toimittaa periaatteella hakekaa omanne pois. USA on ilmoittanut aloittavansa vetäytymisen toukokuun alussa.
 
@Pihatonttu - hyvin pohdittu.
Jokseenkin luonnollista että eräs mielessään rakentaa Venäjän ympärille liittovaltio-mallia, koska onhan EU alueellakin voimia jotka polkevat EU liittovaltion suuntaan.
Idässä saatetaan miettiä, että "meille kans tollanen samanlainen". Vastapainoksi jos ei muuten....
.
Kiitos kehuista.

Mä koitan hakea hyvin monenlaisia mahdollisuuksia esiin osin riiippumatta siitä, miten todennäköisenä itse niitä pidän tai en.

Kun on kyse toimijasta, joka yllättää usein, voi olla hyvä ettei lyö kuvitelmiaan lukkoon yhden ja vain yhden mahdollisuuden suuntaan.

Näen myös Suomeen kohdistuvat riskit etenkin pitkällä aikavälillä hyvin merkittävinä. Ja olen nähnyt siitä lähtien kun Putin ja Halonen olivat jonkin Suomessa tapahtuneen tapaamisen yhteydessä kameroiden edessä. Joku journalisti kysyi Putinilta Karjalan palauttamisesta. Putinin vastaus oli että asia riippuu Suomen ja Venäjän välisestä integraatiokehityksestä. (Saattoi olla vuonna 2001. Muistelisin että kommentti olisi tapahtunut ulkoilmassa.)

Kun tietää että "integraatiokehitys" tarkoittaa subversiota, hybridivaikuttamista joka voi johtaa hybridisotaan ja kovaan sotaan, niin tuollaiset kommentit on syytä painaa mieleen ja ottaa ajoissa vakavasti.

Moni maa on yllättynyt siitä, että Venäjä onkin toiminut jossain asiassa juuri niin kuin Putin on vuosia, vuosia aiemmin kertonut Venäjän toimivan. Suomella ei ole varaa yllätetyksi joutumiseen.
 
Ainakaan lukemani elämänkerran mukaan Putin ei pidä neukkulan hajoamista minkäänlaisena katastrofina- päinvastoin. Hänkin olisi jäänyt toimistorotaksi ilman tätä kehitystä. Jotenkin näin hän on sanonu "Joka kaipaa neuvostoliittoa on idiootti".
Henkilökohtaisella tasolla ehkä noin, mutta linjapuheessaan vuonna 2005 hän julisti, kuinka Neuvostoliiton hajoaminen oli koko 1900-luvun suurin geopoliittinen katastrofi, koska se jätti miljoonia venäläisiä maan rajojen ulkopuolelle. Ja niitä rajoja se nyt siirtelöö.
 
Ajatusleikkiä Naton luonteen muutoksista:

Jokin aika sitten kirjoiteltiin, että Biden olisi kasaamassa jonkinlaista demokraattisten valtioiden allianssia ympärilleen. Miten tuo on käytännössä edennyt, en tiedä, mutta tässä voisi olla kehittymässä vastavoima lännen pyrkimykselle.

Nato on monella tavalla kankea ja epämääräinen kylmän sodan tuote.

Jos katsoo, miten Naton keskeisimmät maat ovat toimineen todellisissa sotilasoperaatioissa, niin nehän ovat perustaneet koalitioita ja toimineet koalitiopohjaisesti.

Tämä on mahdollistanut
- Naton ulkopuolisten maiden tiiviin osallisuuden
- voimakkaan sotilaallisen aktiivisuuden Naton alueen ulkopuolella
- notkeamman päätöksenteko- ja toteutusprosessin sekä
- mahdollisuuden välttää yksimielisyyden hakemista.

En näe, että nuo neljä tarvetta olisivat poistuneet sen enempää kovan kuin pehmeänkään turvallisuuden kentältä.

Natolla on toki turvatakuut, mutta avun nopeutta, määrää ja laatua ei ole yksilöity. Ymmärtääkseni tällä on johtamisen ja koordinoinnin kannalta isoja haittavaikutuksia. Koalitiolähtökohdalla ei ole ihan samassa määrin samaa ongelmaa.

Veikkaisin että Nato on kaikessa hiljaisuudessa isossa muutosprosessissa. Turkki, Kiina, Venäjä, wokismi, Saksan energiapolitiikka ja muutama muu asia pakottavat siihen suuntaan.

Oletan että muutos on notkeutta, tehokkuutta ja eri operaatioihin sitoutuvien tahojen omia intressejä ja suoria valtioiden välisiä sidoksia korostavaa.

Jos Suomi haluaa hyötyä läntisten sotilasmahtien tuesta, jopa jonkinasteisesta turvasta, niin venäläisen subversion/hybridivaikuttamisen torjuminen voi olla avainasia. Omia etujaan valvovat maat eivät lähetä tietoa tai härpäkkeitä mihinkään, mistä se päätyy itänaapurin tai Kiinan hyppysiin.

Ukraina on tästä hyvä esimerkki. Kuvitelkaa, miten eri tavalla monet keskeiset läntiset maat voisivat suhtautua Ukrainan tukemiseen, jos vastassa ei olisi korruptiota, Venäjän kätyreitä, avun päätymistä mustaan pörssiin tms.

Näistä syistä näen mm. VTV-keissin, tämän hetken hallituksen, turvealan alasajon ja wokismin Suomen kovaakin turvallisuutta epäsuorasti uhkaavina asioina. Ne kaikki altistavat sellaiselle heikkenemiselle, jota naapuri hyödyntää. Ja läntiset kumppanit varovat naapurin kontrollissa olevien maiden kanssa toimimista.
 
@Pihatonttu - hyvin pohdittu.
Jokseenkin luonnollista että eräs mielessään rakentaa Venäjän ympärille liittovaltio-mallia, koska onhan EU alueellakin voimia jotka polkevat EU liittovaltion suuntaan.
Idässä saatetaan miettiä, että "meille kans tollanen samanlainen". Vastapainoksi jos ei muuten....
.
Euraasian unioni piti rakentaa EU:n mallin mukaan, mutta Neuvostoliiton entisten alusmaiden johtajat eivät halua luovuttaa valtaansa Moskovaan.
Ukrainasta vastattiin näin: 'Olimme jo kerran Neuvostoliitossa, emmekä halua sinne takaisin." Joten koko homma jäi torsoksi.
 
12 aikaan ilmeisesti, en ole varma että onko se suomen aikaa.
Putte (jos Moskovassa) ja Sale samalla aikavyöhykkeellä, eivät ne muuten niin usein soittelisi keskenään :unsure:
 
Tai voisiko liittyä jo Afganistanin operaation alasajoon, kotiutettu porukkaa/kalustoa? Bukarest hubina, jonne nato toimittaa periaatteella hakekaa omanne pois. USA on ilmoittanut aloittavansa vetäytymisen toukokuun alussa.
Voi olla mutta Casat ovat käyneet ihan Afganistanissa asti hakemassa porukkaa/kalustoa.
 
Kiitos kehuista.

Mä koitan hakea hyvin monenlaisia mahdollisuuksia esiin osin riiippumatta siitä, miten todennäköisenä itse niitä pidän tai en.

Kun on kyse toimijasta, joka yllättää usein, voi olla hyvä ettei lyö kuvitelmiaan lukkoon yhden ja vain yhden mahdollisuuden suuntaan.

Näen myös Suomeen kohdistuvat riskit etenkin pitkällä aikavälillä hyvin merkittävinä. Ja olen nähnyt siitä lähtien kun Putin ja Halonen olivat jonkin Suomessa tapahtuneen tapaamisen yhteydessä kameroiden edessä. Joku journalisti kysyi Putinilta Karjalan palauttamisesta. Putinin vastaus oli että asia riippuu Suomen ja Venäjän välisestä integraatiokehityksestä. (Saattoi olla vuonna 2001. Muistelisin että kommentti olisi tapahtunut ulkoilmassa.)

Kun tietää että "integraatiokehitys" tarkoittaa subversiota, hybridivaikuttamista joka voi johtaa hybridisotaan ja kovaan sotaan, niin tuollaiset kommentit on syytä painaa mieleen ja ottaa ajoissa vakavasti.

Moni maa on yllättynyt siitä, että Venäjä onkin toiminut jossain asiassa juuri niin kuin Putin on vuosia, vuosia aiemmin kertonut Venäjän toimivan. Suomella ei ole varaa yllätetyksi joutumiseen.
Puheet ja teot kulkevat käsikädessä, ei niitä maakauppoja Puolustusministeriön maston vierestä ja Turun saariston pääväylien varrelta jne. ehkä muuten olisi tehty.
 
Opposition mielenosoituksia tänään yli 170 kaupungissa, eilen katsoin niin 500.000 ihmistä oli ilmoittautunut mukaan. On ounasteltu että olisi opposition viimeinen mielenilmaus ennen uutta laki, jolloin Navalnyin korruptionvastainen järjestö kielletään "ääriryhmänä". Sen jälkeen voidaan syyttää terrorismista ja vuosien vankeustuomioita ryhdytään jakamaan. Lisäksi ollaan palalauttamassa NL aikaista lakia, jossa tuomitaan Venäjä vastaisesta propagandasta. Eli koko kansa kuuntelee vain tsaaria ja pulinat pois.

PS. Mielenosoitukset alkavat klo 19. Mutta Venäjällä 11 eri aikavyöhykettä, joten sattumalta myös Putinin "suuren puheen" aikaan jossain päin.
 
Voisiko kantavana teemana olla Euraasian Unionin laajentaminen ja yhteistyön syventäminen.

Valko-Venjäjä jostakin syystä vetää Unionin lipun salkoon, mielikuvitustasavallat tekevät päätöksen ja -stanvaltiot ymmärtävät yskän, eivätkä pidä yhteistyön merkittävää syventämistä ollenkaan huonona asiana. Armenia saattaa olla nöyrää jo muutenkin.

Edelleen kuvittelen, että Novorossija mainitaan ja Krimin humanitaarinen katastrofi tullaan estämään valtaamalla riittävästi aluetta, ehkä maayhteys Transnitriaan saakka.

EU on riittävän sekaisin tukipakettien ja rahoitusvajeidensa kanssa, Merkel on jo kovasta politiikasta ulkona ja Britannia omillaan. Voi olla se hetki käsillä, jolloin nukkuvat asiamiehet herätetään euroopassa töihin, joten tältä suunnalta ei kovia toimia ole tulossa. Olisiko Biden varalle jotakin, se että UN ei mennytkään Mustalle merelle voisi ehkä kertoa että on.
 
Voisiko kantavana teemana olla Euraasian Unionin laajentaminen ja yhteistyön syventäminen.

Valko-Venjäjä jostakin syystä vetää Unionin lipun salkoon, mielikuvitustasavallat tekevät päätöksen ja -stanvaltiot ymmärtävät yskän, eivätkä pidä yhteistyön merkittävää syventämistä ollenkaan huonona asiana. Armenia saattaa olla nöyrää jo muutenkin.

Edelleen kuvittelen, että Novorossija mainitaan ja Krimin humanitaarinen katastrofi tullaan estämään valtaamalla riittävästi aluetta, ehkä maayhteys Transnitriaan saakka.

EU on riittävän sekaisin tukipakettien ja rahoitusvajeidensa kanssa, Merkel on jo kovasta politiikasta ulkona ja Britannia omillaan. Voi olla se hetki käsillä, jolloin nukkuvat asiamiehet herätetään euroopassa töihin, joten tältä suunnalta ei kovia toimia ole tulossa. Olisiko Biden varalle jotakin, se että UN ei mennytkään Mustalle merelle voisi ehkä kertoa että on.

Stanit ei lähde mukaan Puten ehdoilla. Niillä on omia suunnitelmia, kazakheilla varsinkin ja pienemmät jäävät sitten siihen varjoon.
 
Kuitenkin hän tuntuu selvästi kaipaavan Venäjälle Neuvostoliiton suuruutta.
Tässä tämä on sanottu hyvinkin suoraan...

Venäjä ei perusta sääntöpohjaisesta maailmasta, jossa kansainvälinen oikeus takaisi jokaisen valtion suvereniteetin. Sen sijaan Venäjän ymmärryksessä maailmaa hallitsee muutama supervalta, jotka voivat toimia vapaasti omista lähtökohdistaan käsin.

Putinin Venäjä näkee itsensä nyt moninapaisen maailman yhtenä avainpelureista.


– Olemme ulkopolitiikaltamme yksi maailman kolmesta tai kahdesta vaikutusvaltaisimmasta maasta, arvioi Ylen haastattelema Sergei Karaganov, joka johtaa Moskovan talouskorkeakoulun maailmantalouden ja -politiikan tiedekuntaa.

Karaganovin mukaan
Venäjä ei enää elättele toiveita siitä, että se liittoutuisi koko Euroopan kanssa yhdeksi maailmaa kannattelevaksi pilariksi. Sen sijaan hän uskoo visioon, jonka mukaan osa Euroopan maista voisi irtautua tulevaisuudessa osaksi Venäjän hallitsemaa euraasialaista voimapesäkettä.


Kokonaan toinen asia on sitten se miten realistisia Venäjän haaveet ja haaveilut ovat :ROFLMAO: Yllättävän paljon Venäjä on kuitenkin kyennyt nostamaan painoarvoaan maailmanpolitiikassa hyvinkin lyhyessä ajassa.

Syyt siihen ovat tässä...


Ensinnäkin Venäjällä on kyky reagoida nopeasti ja se pystyy siten hyödyntämään toisten tekemät virheet muita paremmin.

Toiseksi sotilaallinen voima on pysynyt venäläisten tärkeimpänä työkaluna pehmeiden keinojen sijaan.

Kolmanneksi Venäjä korostaa ulkosuhteissaan pragmaattisuutta ideologian sijaan, minkä vuoksi se suosii tilannekohtaisia liittoutumia, Lukjanov kirjoittaa Venäjän hallituksen Rossijskaja gazeta -sanomalehdessä.

Toisin kuin lännessä kansanvalta ei rajoita Venäjän kansainvälistä toimintaa.

Lukjanov jättää mainitsematta yhden olennaisen piirteen Venäjän menestykseen maailmanpolitiikassa: kyvyn käyttää taitavasti perinteisen ulkopolitiikan ja sodankäynnin ulkopuolelle jääviä keinoja.

Virallisten ja näkyvien sotilaallisten ja ulkopoliittisen toimijoiden lisäksi Venäjä käyttää päämääriensä saavuttamiseksi laajalla rintamalla myös muita valtiollisia ja ei-valtiollisia toimijoita. Niiden toiminta ei usein kestä päivänvaloa.

Kyse voi olla esimerkiksi turvallisuuspalvelun tekemästä myrkytysoperaatiosta tai valtion rahoittaman trollitehtaan propagandakampanjasta. Kun palkkasotilaat, hakkerit tai valtioon tavalla tai toisella sidoksissa olevat yritykset toteuttavat Kremlistä johdettua ulkopolitiikkaa, Venäjä pystyy toimimaan tehokkaasti. Samalla hämärtyy sen vastuu toiminnasta, joka rikkoo kansainvälisiä sääntöjä.

Venäjän itsevaltainen järjestelmä takaa, että niin erilaisia hybridikeinoja kuin muitakin yllä lueteltuja periaatteita voidaan hyödyntää täysimääräisesti. Toisin kuin lännessä kansanvalta ei rajoita Venäjän kansainvälistä toimintaa.
 
Viimeksi muokattu:
Stanit ei lähde mukaan Puten ehdoilla. Niillä on omia suunnitelmia, kazakheilla varsinkin ja pienemmät jäävät sitten siihen varjoon.
Mun ajatus oli, että voimannäytön lisäksi lähtee ystävällinen viesti -staneihin, että miettikäähän tarkkaan. Kun länsi ei nyt pysty reagoimaan, niin kukas teitä sitten aikanaan auttaa kun teidän vuoro tulee.

Mutta varmaan noin kuten sanot.
 
Back
Top