Ukrainan konflikti/sota

Ellei ennennäkemätöntä romahdusta tapahdu, Venäjällä on riittävästi voimaa ottaa Harkova, Kiev ja Mariopol jos on valmis kärsimään sen vaatimat tappiot ja aiheuttamaan tuhansien siviilien kuoleman.
Länsi tuskin purkaa pakotteitaan
Lviv ja länsi-Ukraina jää vielä vastarinnan käsiin
Sissisota jatkuu itä-Ukrainassa.
Kuolemattoman lausahduksen mukaan: "Et tainnut miettiä tätä ihan loppuun asti?"
Putin säilyttää nuppinsa vain ottamalla selkävoiton, mutta sellaista ei ole näköpiirissä.
 
Oisko tää ajanut miinaan? Vai miten noi renkaat on noin vituillaan.
Edestä näyttäis akselipalkki taipuneen ja takaa on vetävältä akselilta irronnut vanne ja navan pää, toisella taka-akselilla taas on regas irti vanteesta. Pitäs tapahtua ihan oman tekniikan voimin noissa oloissa.

Hyvä huolto fiksaa päivässä + osien hankinta.

edit: fiksais, jos olis
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä tässä nyt Ukraina taistelee meidänkin puolesta. Koko Euroopan puolesta.
Pistää vihaksi että joutuvat tekemään sen yksin. Tekisi mieli auttaa, mutta kun en tiedä miten.
Rahaa on annettu ja tavaraa laitettu avustuskuormaan.

Poikamiehenä voisin kuvitella lähteväni itse. Helppoa huudella internetissä, kun on tekosyyt jo valmiina jne. En kuvittele olevani mikään supersotilas joka siellä niittäisi vanjaa niin että piippalakit pölisee. Olen vain ihan helvetin katkera, että RYSSÄT toivat sodan minun elinaikanani lähiympäristööni ja elämänpiiriini. Vielä ei ole selvää onko vientituotetta tarkoitus tarjota myös suoraan meidän markkinoille.

Tämä on vähän sellainen you can't unsee juttu. Olisin halunnut viettää tämän ainokaisen elämäni kaukana sodan uhkasta, nähdä ihmiskunnan keskittyvän isompiin asioihin, kuin täysin tarpeettomaan oman luonnon, elinympäristön ja lajitovereiden tuhoamiseen. Varsinkaan näin lähellä ja suorana lähetyksenä tarjoiltuna.

Jos tämä on oikeasti parasta mihin ihmiskunta pystyy, niin eikun isompaa meteoriittia pallon kylkeen, ehkä jollain lajilla olisi mahdollisuus selvitä ja vielä aikaa kehittyä riittävän älykkääksi pääsemään irti tämän planeetan rajoitteista ja kehittymään uudelle tasolle jossain muualla. Katselemaan telluksen lopullista kuolemaa uudesta elinpaikastaan käsin.

Jos meissä apinoissa on toivoa, niin aloitetaan nyt leikkaamalla pois sellaiset syöpäkasvaimet, kuin omalta kansaltaan varastamiseen keskittyvät diktaattorit, joilla ei ole pienintäkään yritystä vauhdittaa kehitystä ja oman kansansa oloja.

Tehtyä ei enää saa tekemättömäksi. Tämä katsotaan nyt loppuun saakka. Minä olen valmis vaikka sitten ottamaan niitä huhuttuja megatonneja mieluummin niskaani, kuin alistumaan tuollaisen paskasakin edessä.

Slava ukraini.
 
Onko missään ollut mitään tietoa sodan ensimmäisinä päivinä mahdollisesti pudotetuista venäläisten IL-76 kuljetuskoneista? Venäläiset tekevät varmasti kaikkensa, jotta tieto mahdollisista pudotuksista ei tulisi selville. Heillä on myös ollut jo useampi päivä aikaa peitellä mahdolliset jäljet maassa.

Se mitä tiedetään:

1) 26. helmikuuta n. kello 00 Ukraina kertoo heidän SU-27 hävittäjän pudottaneen IL-76 kuljetuskoneen Vasylkivin kentän lähellä n. 40 km Kiovasta etelään.
2) 26. helmikuuta n. kello 03 Ukraina kertoo pudottaneensa IL-76 koneen Bila Tserkvan alueella n. 80 km Kiovasta etelään.

Luotettava AP News tietotoimisto uutisoi molemmista pudotuksista 26 päivän aamuna ja kertoo saaneensa pudotuksille vahvistuksen kahdelta eri US ilmavoimien tietolähteeltään, joita ei kuitenkaan nimetä.


The Aviationist verkkojulkaisu pyrki vahvistamaan pudotukset 26. päivän aikana, mutta artikkelissa todetaan että netissä kiertävät kuvat alasammutusta koneesta ovat vuodelta 2014. He eivät pidä väitettä alasampumisesta paikkaansapitävänä eikä artikkeliin ole tehty muutoksia kirjoittamisen jälkeen.

2213.JPG


Koneiden alasampumisesta on 4 vuorokautta ja kuvia ei ole, joten tieto alasampumisesta on väärä. "Venäjän jälkien peittäminen" ei käy järkeen ja paikallisest, drone tai satelliitti olisi alasampumisen vahvistanut, hyvä propagandavoitto.
 
Ellei ennennäkemätöntä romahdusta tapahdu, Venäjällä on riittävästi voimaa ottaa Harkova, Kiev ja Mariopol jos on valmis kärsimään sen vaatimat tappiot ja aiheuttamaan tuhansien siviilien kuoleman.
Länsi tuskin purkaa pakotteitaan
Lviv ja länsi-Ukraina jää vielä vastarinnan käsiin
Sissisota jatkuu itä-Ukrainassa.
Kuolemattoman lausahduksen mukaan: "Et tainnut miettiä tätä ihan loppuun asti?"
Putin säilyttää nuppinsa vain ottamalla selkävoiton, mutta sellaista ei ole näköpiirissä.

Nyt ensimmäistä kertaa aidosti yhdistynyt Eurooppa ei saa enää tämän jälkeen hylätä Ukrainaa, tai mitä siitä mahdollisesti jäljelle jää. Se olisi jo niin alhaista ja moraalitonta. EU on nyt kovaäänisesti toivottanut maan tervetulleeksi länteen. Ehkä olen nyt hyväuskoinen hölmö ja idealisti kun raaka voimapolitiikka jyllää. Jos nyt jotain toisesta maailmansodasta opittiin, niin se että diktaattori täytyy kyetä pysäyttämään ajoissa.
 
Nyt varovasti. Puhut sentään T-72 Sotakoneesta, joka on ikuisesti monen palstalaisen kollektiiviseen muistiin ja muistoihin painunut Suomen kenttäarmeijan puolustuksen lukko.

Millä tavalla upea verrattuna länsivaunuihin? No minulle on kapiainen vakavalla naamalla kertonut, että koska T-72 on kevyempi kuin länsivaunut, niin se ei uppoa suohon samalla tavalla kuin länsivaunut. Myöskin niiden elektroniikka on yksinkertaisempaa, joten voidaan korjata helpommin kenttäoloissa, kun taas länsivaunuissa on niin hienoja virtapiirejä, etteivät kestä ollenkaan, kun vähän muta ja hiekka lentää toiminnassa. Kuulemma oli oikein Suomen erityisolosuhteisiin kuin varta vasten luotu koko laite. Ei sentään sitä Jumalan lahjaksi Suomen kansalle kuvaillut, mutta tuntui, ettei paljon puuttunut.

(Älköön kukaan alkako sönköttämään hitaasta peruutusvaihteesta, joka estää tuliasemasta nopeasti poistumisen tai automaattilatauslaitteesta, joka menee jumiin, tai olemattomasta pimeätoimintakyvystä. Naton propagandaa tuollainen)
Eikös T-72 ole myös maailman eniten tuhottu "nykyaikainen" vaunu?
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Pistää vihaksi että joutuvat tekemään sen yksin. Tekisi mieli auttaa, mutta kun en tiedä miten.
Rahaa on annettu ja tavaraa laitettu avustuskuormaan.

Poikamiehenä voisin kuvitella lähteväni itse. Helppoa huudella internetissä, kun on tekosyyt jo valmiina jne. En kuvittele olevani mikään supersotilas joka siellä niittäisi vanjaa niin että piippalakit pölisee. Olen vain ihan helvetin katkera, että RYSSÄT toivat sodan minun elinaikanani lähiympäristööni ja elämänpiiriini. Vielä ei ole selvää onko vientituotetta tarkoitus tarjota myös suoraan meidän markkinoille.

Tämä on vähän sellainen you can't unsee juttu. Olisin halunnut viettää tämän ainokaisen elämäni kaukana sodan uhkasta, nähdä ihmiskunnan keskittyvän isompiin asioihin, kuin täysin tarpeettomaan oman luonnon, elinympäristön ja lajitovereiden tuhoamiseen. Varsinkaan näin lähellä ja suorana lähetyksenä tarjoiltuna.

Jos tämä on oikeasti parasta mihin ihmiskunta pystyy, niin eikun isompaa meteoriittia pallon kylkeen, ehkä jollain lajilla olisi mahdollisuus selvitä ja vielä aikaa kehittyä riittävän älykkääksi pääsemään irti tämän planeetan rajoitteista ja kehittymään uudelle tasolle jossain muualla. Katselemaan telluksen lopullista kuolemaa uudesta elinpaikastaan käsin.

Jos meissä apinoissa on toivoa, niin aloitetaan nyt leikkaamalla pois sellaiset syöpäkasvaimet, kuin omalta kansaltaan varastamiseen keskittyvät diktaattorit, joilla ei ole pienintäkään yritystä vauhdittaa kehitystä ja oman kansansa oloja.

Tehtyä ei enää saa tekemättömäksi. Tämä katsotaan nyt loppuun saakka. Minä olen valmis vaikka sitten ottamaan niitä huhuttuja megatonneja mieluummin niskaani, kuin alistumaan tuollaisen paskasakin edessä.

Slava ukraini.
Slava Ukraini.
 
@fulcrum sellainen toive, että antaisit maksimaalisen ajan nyt foorumille. Ammattilaisen analyyseja ja kommentteja ainakin minä kaipaan nyt todella paljon.
En ole ammattilainen eikä maasodankäynti muutenkaan ole meikäläisen forté. Jos haluaisi paremman kuvan sodan kulusta niin pitäisi alkaa lukemaan myös twitteriä ja venäjämielisten foorumeita ja suodattaa sieltä oikeat tiedonpalaset roskan seasta, ja se on työlästä hommaa etenkin sellaiselle joka ei osaa venättä eikä käytä twitteriä...
Yleinen 'gut feeling' sodasta on ettei se suju ukrainalaisilta ihan niin hyvin kuin twitter-sota. Jossain vaiheessa myös heille tullee huolto-ongelmia koska ei hekään polttoainetta taikasauvalla saa. Donbassin rintama, jossa heillä on niin paljon aktiiviarmeijaa kiinni, on erittäin uhanalainen. Vaikka varsinainen jättimotti onkin vielä hyvin kaukana, niin rintaman sivustojenkin murtuminen voi rullata ne kasaan ja perääntyminen voi olla todella vaikeaa.
 
Näitä Molotovin cocktailien teko-ohjeita ei todellakaan pitäisi levittää. Niistä on enemmän haittaa kuin hyötyä. Suomessa sota käytäisiin eri pelisäännöillä kuin Ukrainassa. Siellä siviilit jatkavat "normaalia" elämäänsä kirjaimellisesti taistelujen keskellä, kun taas Suomessa pyrittäisiin evakuoimaan sotatoimialueet ja myös vihollinen sen tietää. Siviilit ei pääse hengissä lähellekään vihollisen kalustoa.
Molotovin coctailien ohjeita on netti ollut pullollaan vaikka kuinka kauan. Versioita riittää varmasti sadoittain, kysehän aidosta "käytä mitä ikinä löydät" periaatteella tehdystä aseesta.
 
Nyt ensimmäistä kertaa aidosti yhdistynyt Eurooppa ei saa enää tämän jälkeen hylätä Ukrainaa, tai mitä siitä mahdollisesti jäljelle jää. Se olisi jo niin alhaista ja moraalitonta. EU on nyt kovaäänisesti toivottanut maan tervetulleeksi länteen. Ehkä olen nyt hyväuskoinen hölmö ja idealisti kun raaka voimapolitiikka jyllää. Jos nyt jotain toisesta maailmansodasta opittiin, niin se että diktaattori täytyy kyetä pysäyttämään ajoissa.
Jos EU nyt perääntyy nuolemaan Putinin jalkoja niin EU menettää uskottavuutensa ikuisiksi ajoiksi. Puola ja itäiset kumppanit vetävät hengityskoneen töpselistä ja perustavat Brittien kanssa jonkinlaisen oman jenginsä. Saksa ja Ranska tietävät tämän kyllä.
 
Pistää vihaksi että joutuvat tekemään sen yksin. Tekisi mieli auttaa, mutta kun en tiedä miten.
Rahaa on annettu ja tavaraa laitettu avustuskuormaan.

Poikamiehenä voisin kuvitella lähteväni itse. Helppoa huudella internetissä, kun on tekosyyt jo valmiina jne. En kuvittele olevani mikään supersotilas joka siellä niittäisi vanjaa niin että piippalakit pölisee. Olen vain ihan helvetin katkera, että RYSSÄT toivat sodan minun elinaikanani lähiympäristööni ja elämänpiiriini. Vielä ei ole selvää onko vientituotetta tarkoitus tarjota myös suoraan meidän markkinoille.

Tämä on vähän sellainen you can't unsee juttu. Olisin halunnut viettää tämän ainokaisen elämäni kaukana sodan uhkasta, nähdä ihmiskunnan keskittyvän isompiin asioihin, kuin täysin tarpeettomaan oman luonnon, elinympäristön ja lajitovereiden tuhoamiseen. Varsinkaan näin lähellä ja suorana lähetyksenä tarjoiltuna.

Jos tämä on oikeasti parasta mihin ihmiskunta pystyy, niin eikun isompaa meteoriittia pallon kylkeen, ehkä jollain lajilla olisi mahdollisuus selvitä ja vielä aikaa kehittyä riittävän älykkääksi pääsemään irti tämän planeetan rajoitteista ja kehittymään uudelle tasolle jossain muualla. Katselemaan telluksen lopullista kuolemaa uudesta elinpaikastaan käsin.

Jos meissä apinoissa on toivoa, niin aloitetaan nyt leikkaamalla pois sellaiset syöpäkasvaimet, kuin omalta kansaltaan varastamiseen keskittyvät diktaattorit, joilla ei ole pienintäkään yritystä vauhdittaa kehitystä ja oman kansansa oloja.

Tehtyä ei enää saa tekemättömäksi. Tämä katsotaan nyt loppuun saakka. Minä olen valmis vaikka sitten ottamaan niitä huhuttuja megatonneja mieluummin niskaani, kuin alistumaan tuollaisen paskasakin edessä.

Slava ukraini.

Venäjän ydinaseiden laukaisuprotokolla ei todellakaan ole mikään yhden miehen show. Lisäksi se vaatii visuaalisesti varmistetun välähdyksen omalla maaperällä.

Siitä professorin lausunnosta paistoi lähinnä maksettu informaatiovaikuttaminen. Yksikään henkilö, joka Venäjällä tietää presidentin tai sen perheen olinpaikan, ei uskalla sitä paljastaa ilman lupaa.
 
Pistää vihaksi että joutuvat tekemään sen yksin. Tekisi mieli auttaa, mutta kun en tiedä miten.
Rahaa on annettu ja tavaraa laitettu avustuskuormaan.

Poikamiehenä voisin kuvitella lähteväni itse. Helppoa huudella internetissä, kun on tekosyyt jo valmiina jne. En kuvittele olevani mikään supersotilas joka siellä niittäisi vanjaa niin että piippalakit pölisee. Olen vain ihan helvetin katkera, että RYSSÄT toivat sodan minun elinaikanani lähiympäristööni ja elämänpiiriini. Vielä ei ole selvää onko vientituotetta tarkoitus tarjota myös suoraan meidän markkinoille.

Tämä on vähän sellainen you can't unsee juttu. Olisin halunnut viettää tämän ainokaisen elämäni kaukana sodan uhkasta, nähdä ihmiskunnan keskittyvän isompiin asioihin, kuin täysin tarpeettomaan oman luonnon, elinympäristön ja lajitovereiden tuhoamiseen. Varsinkaan näin lähellä ja suorana lähetyksenä tarjoiltuna.

Jos tämä on oikeasti parasta mihin ihmiskunta pystyy, niin eikun isompaa meteoriittia pallon kylkeen, ehkä jollain lajilla olisi mahdollisuus selvitä ja vielä aikaa kehittyä riittävän älykkääksi pääsemään irti tämän planeetan rajoitteista ja kehittymään uudelle tasolle jossain muualla. Katselemaan telluksen lopullista kuolemaa uudesta elinpaikastaan käsin.

Jos meissä apinoissa on toivoa, niin aloitetaan nyt leikkaamalla pois sellaiset syöpäkasvaimet, kuin omalta kansaltaan varastamiseen keskittyvät diktaattorit, joilla ei ole pienintäkään yritystä vauhdittaa kehitystä ja oman kansansa oloja.

Tehtyä ei enää saa tekemättömäksi. Tämä katsotaan nyt loppuun saakka. Minä olen valmis vaikka sitten ottamaan niitä huhuttuja megatonneja mieluummin niskaani, kuin alistumaan tuollaisen paskasakin edessä.

Slava ukraini.
Eikös se ole itseasissa Nato minkä vuoksi kukaan ei tähän osallistu. Varsinainen rauhan liitto sekin on....
 

Röpcken valituksen kaikki pointit ei oikein aukea mulle.

Esimerkiksi tuo kohta "pakota soittamaan äidille"?? Ei kait niitä kukaan pakota vaan ne saavat mahdollisuuden soittaa yhden puhelun (joku uki lainaa puhelintaan koska ruskipuhelimethan ei tuolla toimi, suljettu verkosta pois ajat sitten). Erittäin mielellään varmasti joka iikka soittaa kotiin, että "ok, vituix meni mutta hengissä kuitenkin mama ollaan".

"don't record them crying" tai vastaavaa....hmmm. No se voi olla herkkä se hetki.

Sotavankien kuvaaminen ilman heidän lupaansa on muuten kiellettyä vain "detaining powers" eli vangitsevilta sotavoimilta. Medialta se ei ole kiellettyä, koska Geneven sopimuksen artiklat eivät koske mediaa. Asiasta enemmän. Film of PoWs within Geneva rules | Television industry | The Guardian

Myöskään mikään ei estä tekemästä diiliä: "saat soittaa kotiin, minä saan kuvata". Se soitto kotiin kun ei ole mikään sopimuksessa taattu oikeus, joten siitä saa käydä sulle-mulle-kauppaa.
 
Jos EU nyt perääntyy nuolemaan Putinin jalkoja niin EU menettää uskottavuutensa ikuisiksi ajoiksi. Puola ja itäiset kumppanit vetävät hengityskoneen töpselistä ja perustavat Brittien kanssa jonkinlaisen oman jenginsä. Saksa ja Ranska tietävät tämän kyllä.

Tämän varaan minäkin haluan uskoa. Iso strateginen kuvio on nyt se, että Putikka haluaa sen uuden rautaesiripun minimissään Ukrainan ja V-Venäjän länsirajalle. Appeasement-politiikka ja sakujen hellimä ostpolitik-suomettuminen saavat lentää lopullisesti historian roskakoriin.
 
Back
Top