Ukrainan konflikti/sota

Jeesus mitä lukuja. Tuota rataa tieltä pitkin nitisee jossain vaiheessa jo T28 Postijunatkin kohti kieviä, kun kurantimpi kalusto ammuttu mäsäksi.
5BD6F886-9502-4430-9962-25A4716A3521.jpeg
Meillähän tuo yksi olisi, pikku huollolla ihan soiva peli. Voitaisiinko me tuo puolestaan Venäjän armeijalle luovuttaa aseavuksi? Ihan vaan tasapuolisuuden nimissä ajattelin. Ettei tulisi sanomista.
 
Taitaa Baytraktori kuitenkin lentää sen verta korkealla, että Sergejeffin ammus ei jaksa nousta niin ylös? Lisäksi ammunta niin korkealla ja kaukana olevaan maaliin on aika hankalaa tolla lopottimella. Baytraktori kun ei kärsi psykologisesta traumastakaan eli ei väistä tai lähe kotiin sen vuoksi että jossain kilsan päässä paukkuu pari murkulaa. Pitää osua ja se on vaikeaa.

Ottaen nyt nähdyn osaamisen tason - 200. eril. arktinen mek. jalkaväkiprikaatikin Mjurmanskista, niin sanottu "eliittiyksikkö", otti täydellisesti kuokkaan paikallisesta Lukoilinbaarista kerätyille militiamiehille. En usko että sergeillä ammunta liikkuvaan maaliin ylös taivahille onnistuu noilta. Se vaatii paljon taitoa ja harjoitusta. (Sanokaapa IT:n käyneet tähän jotain - onko helppo homma tuo ammusilmatorjunta käsipelillä liikkuvaan maaliin?)

Lopuksi, Bayrattorit operoi vissiin pääasiassa yöllä ku niissä on se lämpökamera sun muut vehkeet ja näkee ongelmitta. Nuo sergei-miehet ei näe kyllä yhtään mitään siitä Baytraktorista yötaivaalla. Ei vaikka olis kuutamokin.
No, ei tullut edes mieleen lennokit vaan oma lähitorjujuntakyky maamaleihin ja helikoptereihin.
 
Kuinka todennäköisenä voisi pitää esim. GPS- tai muiden instrumenttien häirinnän mahdollisuutta? Sanonta menee kai niin, että vasta kolmas kerta olisi vihollistoimintaa.
Sää voi häiritä koneen laitteita ja niin on käynytkin joillekin koneille, että myrskyssä instrumentit ottavat häikkää ja siihen päälle lentäjän kaikki muu, niin onnettomuuden todennäköisyys kasvaa entisestään. :salut:
 
NATO tai Venäjä halua että tästä alkaa laajempi homma.
Päinvastoin, musta Venäjä on alusta asti hamunnut Natoa mukaan. Sehän se putlerin narratiivin sopisi, "iso paha Nato, vuosia olen tästä puhunut. Olin oikeassa."
 
"Päinvastoin, musta Venäjä on alusta asti hamunnut Natoa mukaan. Sehän se putlerin narratiivin sopisi, "iso paha Nato, vuosia olen tästä puhunut. Olin oikeassa.""

En nyt kyllä todellakaan näe että Venäjä haluaa tästä laajempaa sotaa: Putin on mätisäkki tyyppi, mutta tämäkin tietää oikeasti mitä sota NATO:a vastaan tarkoittaa (tuo ydinaseilla paasaaminen on vain retoriikkaa joka ei ole ennnekuulumatonta ja sitä on ennenkin harrastettu, eikä vain Venäjän toimesta). Ukrainan sotaretken piti olla helppo keikka millä Venäjä voi osoittaa olevansa "tonteillaan" voimakas, mutta se nyt ei mennyt ihan nappiin.
 
Tuo eteläinen rintama Mariupoleineen kehittyy kyllä huolestuttavaan suuntaan Ukrainan kannalta.

Olen pitempään ihmetellyt Ukrainan armeijan halua roikkua sitkeästi kiinni Mariupolissa ja itäosissa, koska sieltä olisi heti alkuun voinut vetää joukkoja Dneprille ja vahvistaa Kiovan suuntaa merkittävästi. Dnepr on melkoinen este ylitettäväksi. Nyt on lisäksi motituksen vaaraa Mariupolin kohdalla ja Starobilskissä, toivotaan että vetäytyvät ajoissa.

Luonnollisesti UA ei varmaan halua antaa tuumaakaan periksi ja kovaa ovat tapelleet, mutta olisi huomattavasti turvallisemmat asemat jos oikaisisivat rintamaa vähän. Vähän ehkä pelastaa se että venäläisillä ei ole mahdollisuutta pitää kovin suuria motteja piiritettyinä vahvuuden osalta.
 
Öitä. Aamukahvin kera palailen forkalle. Voitais kyllä minun puolesta jo skipata siihen kohtaan, jossa se ydinsotabunkkerissaan piileskelevä rotta nielaisee syanidiampullin ja losauttaa samaan aikaan itseään vielä varmuudeksi Makarovilla ohimoon. Eläköön Ukraina !

 
Kopterit ymmärrän, mutta on melko häjy paikka istua kun kuulaa alkaa tulla pientareilta tai taloista päälle, yhtä turvallista kuin huollon kuormurissa...
Sepolla ampuu pariin kilsaan. Ei ehkä tarkasti, mutta tilastollisen vääjäämättömästi.

Jo Groznyssa ITPSV:t ampui katoille, koska räyhäkämpien vaunujen putki ei käänny kovin ylös. Ampui myös maanrajaan vastaavasta syystä.

Paksu vaunu on hyvä toista paksua vaunua vastaan, for everything else there's infantry (and AAA).
 
Back
Top