Ukrainan konflikti/sota

Huhuja Ukrainan jätti-iskusta Melitopolin lähellä. En linkkaa tänne kun tämä tuntuu menevän "siihen" sarjaan tässä vaiheessa. Odottelemme lisää.
 
Eiköhän Kiina ole enemmän riippuvainen lännestä ja sen markkinoista kuin länsi Kiinan tavarasta. Sanoin Venäjä on riippuvainen lännestä ja sen energia markkinoista. Länsi pystyy korvaan Venäjän energian ja Kiinan krääsän helposti.

Kiinassa valmistetaan kaikkea muutakin "krääsän" ohella ja jos siellä laitettaisiin tehtaat kiinni niin huomaat tuon nopeasti.
 
Voi pitää paikkansa.
 
Ootko ihan tosissasi sitä mieltä, että Venäjän kauppakumppanuus on Kiinalle lännen kauppakumppanuutta tärkeämpi..
En ole. Olen sen verran amatööri, että en ymmärrä mihin Kiina tarvitsee sitä valtavaa vientiään. Kun Kiinassa tehdään jääkaappi, ne nykyään lähettävät sen minulle euroja vastaan eivätkä omalle maaseudulleen. Ja niillä euroilla ne eivät tee oikein mitään, vaan hilloavat niitä kuni Roope Ankka. Miksi on näin? Aito kysymys.
 
Onko Valko-Venäjä todellakin lipeämässä rivistä jos/kun Putler kyselee jelppiä Kiinalta?

Lukan asevoimat on aika köykäiset, ei sieltä mitään isompaa apua tule muutenkaan ilman liikekannallepanoa. Lisäksi valkovenäläiset protestoivat jo nyt sotaa vastaan, ex-upseereja myöten niin riskaabelia.

Mitä Luka voisi tehdä on vaihtaa Ukrainan puolelle, mutta sitten pitäisi neuvotella opposition kanssa miten tulevaisuus.
 
Toisaalta sisäinen kyynikkoni sanoo, että Kiina näkee tässä hyvän mahdollisuuden horjuttaa Jenkkejä ja länttä pidemmällä aikavälillä pidentämällä "erikoisoperaation" kestoa hamaan tulevaisuuteen. Toisaalta ovat kuitenkin sen verran kiinni lännessä taloudellisesti, että toivon ja uskon, että sanovat pyyntöön kohteliaasti "нет, спасибо". Toisaalta, mitäpä minä mistään mitään tiedän. Toisaalta...😃

Varmasti Kiina miettii olisiko aukkoa horjuttaa jenkkejä, mutta en tiedä onko mitään voitettavaa sodan jatkamisella. Jenkeillä ja EU:lla ei ole mikään ongelma heittää parikymmentä miljardia Ukrainan sotakassaan vaikka joka vuosi.

Ukrainasta menee myös noin miljardilla eurolla ruokaa Kiinaan vuosittain. Voisi olla enemmän haittaa kuin hyötyä.
 
Viimeksi muokattu:
En ole. Olen sen verran amatööri, että en ymmärrä mihin Kiina tarvitsee sitä valtavaa vientiään. Kun Kiinassa tehdään jääkaappi, ne nykyään lähettävät sen minulle euroja vastaan eivätkä omalle maaseudulleen. Ja niillä euroilla ne eivät tee oikein mitään, vaan hilloavat niitä kuni Roope Ankka. Miksi on näin? Aito kysymys.

Kiinassa systeemin etu menee yksilön edun edelle. Systeemi haluaa rahaa ja valtaa, siksi hilloavat. Mutta pointtihan on siinä, etteivät he halua luopua tuosta rahasammostaan.
 
Taitaa länsi olla Kiinalle aika tavalla velkaa. Eikös esim. Yhdysvaltain liittovaltion velasta suuri (jopa suurin?) osa ole juuri Kiinalle. Lisäksi Kiina ei pelaa kvarttaalitalouden säännöillä, vaan heillä suunnitelma on vuosikymmeniä tai jopa satoja vuosia eteenpäin. En minä ainakaan uskaltaisi veikata, mitä tapahtuu, kun Kiina on sellaisessa asemassa, että se voi hyvinkin pelata molempien puolten kanssa.

Taitaa lainat mennä enempi toisin päin. Kiinalle on alle 10 % jenkkien liittovaltion velasta.
 
En ole. Olen sen verran amatööri, että en ymmärrä mihin Kiina tarvitsee sitä valtavaa vientiään. Kun Kiinassa tehdään jääkaappi, ne nykyään lähettävät sen minulle euroja vastaan eivätkä omalle maaseudulleen. Ja niillä euroilla ne eivät tee oikein mitään, vaan hilloavat niitä kuni Roope Ankka. Miksi on näin? Aito kysymys.
Tietävät että rahalla saa vaikutusvaltaa lännestä. Rahalla saa myös ostettua ruokaa. Kiina on suurin ruoan ostaja globaaleilla markkinoilla. Kiinalaisessa mielenmaisemassa raha on myös yksi suurimmista arvoista(paradoksaalista toki niiden nimellisen kommunismin kanssa). Offtopic sry
 
Käytännössähän Kiina voisi Venäjän kutsusta lähettää 50.000-100.000 sotilas Itä-Euroopan rajoille mikä taas vapauttaisi huomattavasti Venäjän armeijan joukkoja Ukrainan rintamalle.

Siinäpä ei kukaan voisi valittaa sillä kyseessähän on itänaapurin omat alueet missä kiinalaiset majailisivat.
 
  • Tykkää
Reactions: ctg
Back
Top