Ukraina rukkasi lentokorkeuksia useamman kerran - muttei sulkenut ilmatilaa
STT
Ukrainan ilmailuviranomaisten päätös olla sulkematta maan itäosan ilmatilaa ennen malesialaiskoneen alas ampumista herättää runsaasti kysymyksiä. Väitteitä BUK-ohjusjärjestelmistä Itä-Ukrainassa tihkui eri lähteistä jopa viikkoja ennen tragediaa.
Trafin Eurocontrolilta saamien tietojen mukaan Ukraina rajoitti siviilikoneiden lentokorkeuksia Itä-Ukrainassa kahdesti ennen koneen putoamista. Jälkimmäinen rajoituksista tehtiin samana päivänä, kun Ukrainan tiedustelupalvelun mukaan kaksi separatistia keskusteli Youtube-videon perusteella ukrainalaisesta sotilaskoneesta, joka oli pudotettu yli kuuden kilometrin korkeudesta. Toinen separatisteista mainitsi myös, että heillä on nyt käytössään BUK-ohjusjärjestelmä, jolla koneita voidaan tiputtaa.
Heinäkuun alussa Ukraina nosti vähimmäislentokorkeuden 26 000 jalkaan eli 7,9 kilometriin. Seuraavan kerran lentokorkeutta rukattiin kaksi viikkoa myöhemmin. Sen jälkeen siviilikoneiden täytyi lentää vähintään 32 000 jalassa eli 9,8 kilometrissä.
Eurocontrolin mukaan malesialaiskone lensi 33 000 jalassa eli noin kymmenessä kilometrissä, kun se katosi tutkasta. BUK-järjestelmien kantama on pystysuunnassa 20 kilometriä.
Kun koneet lentävät toisen maan ilmatilassa, yhtiöiden pitää maksaa kyseiselle maalle navigointimaksu.
STT ei onnistunut saamaan sunnuntaina tarkkaa tietoa siitä, kuinka paljon Ukraina saa navigointimaksuista vuosittain rahaa. Suuruusluokka on Trafin mukaan miljoonia.
Yksi vaihtoehto voineekin olla se, että tulomenetykset ovat vaikuttaneet siihen, miksei Ukraina sulkenut maan itäosan ilmatilaa jo aiemmin.
Eli raha ratkaisi. Ylilentojen korvaukset olivat välttämättömiä.