Antero Holmilan näkökulma: Kansanmurha muuttui Ukrainan sodassa retoriseksi tehokeinoksi
Butsha on silti traaginen esinäytös siitä, mitä venäläismiehityksen jäljiltä vielä paljastuu. Teloitetuille olemme velkaa sen, että kykenemme kuvaamaan asiat niiden oikeissa yhteyksissään, mahdollisimman tarkoilla termeillä sortumatta omaan älylliseen epärehellisyyteen.
Butshassa menehtyneiden asukkaiden hautoja. Kuva viime lauantailta, kun Ukrainan armeijan joukot ottivat Butshan jälleen haltuunsa. OLEG PETRASYUK / EPA
Antero Holmila
Butshan järkyttävät tapahtumat ovat kuohuttaneet ympäri maailmaa. Pohdimme paljon, mitä se kertoo Venäjän presidentin
Vladimir Putinin laajemmista tavoitteista, komentoketjun vastuusta, joukkojen moraalista, turhautumisen asteesta ja Venäjän armeijan doktriinista.
Henkilökohtaisesti nämä julkitulleet tapahtumat, kuvat ja kertomukset eivät valitettavasti yllättäneet. Butsha ei myöskään ole mikään poikkeus, vaan ennemminkin traaginen esinäytös siitä, mitä venäläismiehityksen jäljiltä vielä paljastuu.
Siviiliväestön tappaminen, ryöstely, raiskaaminen ja nöyryyttäminen on jo pitkään ollut osa venäläistä sotilastoimintaa. Toki venäläiset eivät ole tässä joukossa yksin, vaan vallattujen alueiden yhteiskunnallisten rakenteiden ja normien tuhoaminen on valitettavan yleinen käytäntö, jolla valloitetuilla alueilla toimivat sotajoukot ilmentävät kuka on uusi käskynhaltija.
MAINOS - SISÄLTÖ JATKUU ALLA
MAINOS PÄÄTTYY
Putinin sota on laajamittaisten sota- ja ihmisoikeusrikosten sävyttämä. Todistusaineisto on vankka: siviilien summittaiset pommittamiset, tunnuksettomien sotilaiden käyttö, naamioituminen ukrainalaisiksi sotilaiksi, merkittyjen sairaaloiden ja muiden siviilikohteiden pommittaminen ja humanitaarisia käytäviä vastaan suoritetut toimenpiteet ovat kaikki sotarikoksia ja rikoksia ihmisyyttä vastaan.
Mutta onko kyseessä kansanmurha, on eri kysymys.
Kaikki kansanmurhat ovat myös rikoksia ihmisyyttä vastaan, mutta kaikki rikokset ihmisyyttä vastaan eivät välttämättä ole kansanmurhia.
Järkyttyneitä asukkaita Butshasta löydetyn joukkohaudan äärellä. SERGEI SUPINSKY / AFP
KANSANMURHA (suomalaisessa rikoslaissa nimike on joukkotuhonta) on juridinen kategoria, ei retorinen tehostuskeino, miksi se on viime aikoina ennemmin muuttunut.
MAINOS - SISÄLTÖ JATKUU ALLA
MAINOS PÄÄTTYY
Putin on itse yrittänyt ratsastaa kansanmurharetoriikalla jo vuosikaudet. Hän väittää, että Ukraina pyrkii joukkotuhoamaan Donbassin venäjänkielisen väestön. Väite on täyttä pötyä.
Ukrainan johtajista muun muassa presidentti
Volodymyr Zelenskyi ja Kiovan pormestari
Vitali Klitshko ovat pyrkineet rakentamaan mielikuvaa Venäjän suorittamasta kansanmurhasta. Heidän väitteillään on paljon realistisempi kaikupohja kuin Putinilla, mutta kansanmurhaksi Ukrainassa tehtyjä rikoksia ei oikein voi kutsua – ainakaan vielä, eikä Butshan tapahtuma sitä myöskään muuta.
Siinä, mistä kansanmurhassa, joukkotuhonnassa ja rikoksissa ihmisyyttä vastaan on pohjimmiltaan kysymys, on syytä palata lähtöruutuun.
On vaikea kuvitella, että historiallisten ennakkotapausten ja tällä hetkellä vallitsevan tiedon valossa Ukrainaa tutkittaisiin kansanmurhan perspektiivistä.
PUOLANJUUTALAINEN Raphael Lemkin kehitti käsitteen kansanmurha (genocide) vuonna 1944. Käsite kypsyi juutalaisten kansanmurhan, holokaustin, aikaan. Virallisesti YK hyväksyi nimikkeen vuonna 1948 ja lainvoiman se sai vuonna 1951.
Historiallisesta ajankohdasta huolimatta Lemkinin ensisijainen tarkastelukohde ei ollut holokausti, vaan Armenian kansanmurha ensimmäisen maailmansodan aikana. Lemkinin muotoilussa kansanmurha tarkoitti ”kansan tai etnisen ryhmän tuhoamista…kansanmurha kohdistetaan kansallista ryhmää vastaan kokonaisuudessaan. Teot kohdistetaan yksittäisiin henkilöihin, mutta ei heidän yksilöllisten tai inhimillisten ominaisuuksiensa tähden, vaan siksi, että he kuuluvat tiettyyn kansalliseen ryhmään”.
Oleellista oli niiden intentio ja tarkoituksellisuus eli nimenomaan se, että tekoja motivoi koko ryhmän tai sen suurimman osan kollektiivinen tuhoaminen.
MAINOS - SISÄLTÖ JATKUU ALLA
MAINOS PÄÄTTYY
Näkymä Butshasta kun Ukrainan joukot tulivat tähän Kiovan esikaupunkiin venäläisjoukkojen peräännyttyä viime lauantaina. RONALDO SCHEMIDT / AFP
LEMKININ KANSSA suunnilleen samaan aikaan kansainvälisen oikeuden ongelmia pohti myös toinen puolanjuutalainen,
Hersch Lauterpacht.
Kansanmurhan ja kollektiivisen uhriuden sijaan häntä kiinnosti erityisesti yksittäisen ihmisen asema valtiojohtoisen rikollisen toiminnan seurauksena.
Vuosina 1945–1946 käyty Nürnbergin sotarikosoikeudenkäynti elossa olevia natsijohtajia vastaan sisälsi Lauterpachtin kehittämän käsitteen ”rikos ihmisyyttä vastaan”. Ennen Nürnbergin oikeudenkäyntiä valtion johtohahmoja ei oltu kyetty asettamaan oikeuden eteen, mutta Lauterpachtin käsite, natsi-Saksan systemaattinen rikollisuus ja sodan lopputulos mahdollisti sen, että rikollinen valtiojohto istutettiin syytettyjen penkille.
Lauterpachin ja Lemkinin määritelmien eron voi summata siten, että kaikki kansanmurhat ovat myös rikoksia ihmisyyttä vastaan, mutta kaikki rikokset ihmisyyttä vastaan eivät välttämättä ole kansanmurhia.
MAINOS - SISÄLTÖ JATKUU ALLA
MAINOS PÄÄTTYY
Kansanmurha oikeudellisena kategoriana vaatii laajemman todistustaakan, jonka ytimessä on tarkoituksellisuus, intentio. Sitä vastoin rikokset ihmisyyttä vastaan ovat laajoja, systemaattisia ja julmia, mutta niiden perimmäinen tarkoitus ei ole koko joukon lopullinen tuhoaminen.
Historiallisena kuriositeettina ja jonkinlaisena symbolisena linkkinä nykyhetkeen toimii se, että aatteellinen koti näille uraa uurtaville kansainvälisen oikeuden käsitteille oli nyky-Ukrainassa sijaitsevan Lvivin yliopisto, jossa niin Lauterpacht kuin Lemkin opiskelivat juridiikkaa ensimmäisen maailmansodan aikaan ja sen jälkeen.
Olisi oikein, jos 2000-luvun Nürnberg toteutettaisiin Lvivissä, jossa Putin ja hänen silovikkijoukkonsa olisi tuomiolla.
JOTTA PUTININ RIKOKSET täyttävät kansanmurhan juridiset piirteet, on syyttäjän kyettävä osoittamaan, että Venäjän toteuttamat rikokset ovat tarkoituksellisen kohdennettuja tiettyjä ryhmiä vastaan.
MAINOS - SISÄLTÖ JATKUU ALLA
MAINOS PÄÄTTYY
Keskeinen haaste onkin kansanmurhan todistustaakka, joksi ei kelpaa popularisoidut historialliset vertailut, kuten ”Butsha on meidän aikamme Srebrenica”. Tapahtumat ja tilanteet ovat täysin erilaiset, eikä niiden viljely auta ymmärtämään nykyhetken dynamiikkaa.
Srebrenica alleviivaa kansainvälisen yhteisön kyvyttömyyttä puuttua Balkanilla muhineeseen, Serbian toimeenpanemaan kansanmurhaan. Huomattavasti selvemmin kuin Ukrainan sodassa, Bosniassa oli ilmeistä, että serbipolitiikka nimenomaisesti pyrki koko etnisen kansanosan – Bosnian muslimiväestön – totaalituhoon.
Heinäkuussa 1995 YK:n alainen hollantilaispataljoona seurasi lähestulkoon näköetäisyydeltä, kun
Slobodan Milosevicin serbiarmeija teloitti keskitysleireilleen raahaamat yli 8 000 Bosnian muslimimiestä ja -poikaa. Srebrenican tragedian huippuna hollantilaiset palauttivat 350 pakenemaan onnistunutta bosnialaista serbijoukkojen käsiin, jotka sitten surmasivat heidät.
MAALISKUUN 14. PÄIVÄNÄ Ukraina jätti YK:n alaiselle Kansainväliselle tuomioistuimelle kirjelmän, jossa se syytti Venäjää kansanmurhasta Ukrainassa ja vaati asianmukaista tutkintaa.
Historiallisissa tapauksissa, kuten Armenian, Ruandan, Kamputsean, Darfurin tai Bosnian kansanmurhissa sekä holokaustissa, intentio on ollut selvästi läsnä, mutta silti näistäkin useimmat ovat historiallisesti kiisteltyjä kansanmurhia.
Esimerkiksi Turkki kiistää ikinä toteuttaneensa Armenian kansanmurhan. Samoin tarkoituksellinen tuhoaminen on ollut läsnä esimerkiksi Australiassa ja Yhdysvalloissa toteutetuissa alkuperäisväestön kansanmurhissa. On vaikea kuvitella, että historiallisten ennakkotapausten ja tällä hetkellä vallitsevan tiedon valossa Ukrainaa tutkittaisiin kansanmurhan perspektiivistä.
TÄLLÄ HETKELLÄ venäläisten toimeenpanemat raakuudet viittaavat enemmän summittaiseen ja sattumanvaraisesti koko väestöön kohdentuviin massiivisiin sota- ja ihmisoikeusrikkomuksiin kuin tarkoin ja systemaattisesti valikoituihin ja tiettyyn kansanosaan kohdennettuihin toimiin, jonka päämääränä on joukkotuhonta. Sattumanvarainen väkivalta siis kielii enemmän kansanmurhan logiikkaa vastaan kuin osoituksena sen puolesta.
Se, että kansanmurha ei ainakaan toistaiseksi vaikuta parhaalta kategorialta kuvaamaan Ukrainan tapahtumia ei vähennä Venäjän syyllisyyttä toteutettuihin rikoksiin. Butshassa ja muualla tapetut ansaitsevat oikeutta.
Hiekkamonttuihin teloitettuja ei välttämättä kiinnosta semanttinen hiustenhalkominen kansanmurhan, sotarikosten ja rikosten ihmisyyttä välillä. Mutta kun nähdäkseni me – eurooppalaisen oikeusvaltioperiaatteen mukaan – edustamme niitä vapauden ja vastuun ihanteita, joita kohti ukrainalaiset uhrit pyrkivät ja jonka vuoksi heidät surmattiin, me olemme heille ainakin sen velkaa, että me kykenemme kuvaamaan asiat niiden oikeissa yhteyksissään, mahdollisimman tarkoilla termeillä sortumatta omaan älylliseen epärehellisyyteen.
Se on minimi, mitä he meiltä ansaitsevat.
Kirjoittaja on Jyväskylän yliopiston historian ja etnologian laitoksen apulaisprofessori, joka on erikoistunut toisen maailmansodan jälkeiseen maailmaan.
ksml