TomiDude
Kapteeni
Olen istunut varmaan ihan samoissa yliopistoissa kuin sinäkin. Kuullut ja harjoittanut ihan samaa sanojen vääntelyä kuin sinäkin. Leveällä pensselillä, poikkitieteellisesti historiasta julkisoikeuteen. Kahtakymmentä vuotta myöhemmin voin vain taivastella sen argumentoinnin tyhjyyttä ja turhuutta nähden maailman paljon mustavalkoisemmin. Murha on murha, eikä sitä ainakaan minun tarvitse kategorisoida sen tarkemmin, kun se ei lopputulosta muuta.Eihän tuossa mitenkään kiistetä tapahtunutta tai yritetä väittää sitä vähemmän merkitykselliseksi, vaan todetaan että termien kanssa on oltava tarkkana. Jos joku päivä päädytään Haagiin oikeutta lukemaan niin ainakin nykyisen aineiston perusteella kansanmurhan syytekohdalle tulisi tuomioksi 'syytön', koska tunnusmerkistö ei täyty. Suurissakaan määrin siviilien summittainen tappaminen ei ilmeisesti täytä tuota määritelmää (en ole asiantuntija, mutta näin olen käsittänyt), systemaattinen tuhoaminen on sitten eri juttu.
Erityisesti klikkimedioiden kanssa pitää olla tarkkana mitä uutisessa sanotaan ja mitä jätetään sanomatta. Todennäköisesti itse haastattelussa on todettu että tapaus on rikollista ja tuomittavaa, mutta tuon rikoksen merkit eivät täyty. Ei asian professorit voi kuitenkaan muuta tehdä kun vastata haastattelupyyntöihin ja olla mahdollisimman tarkkoja sanomisissaan, niitä voidaan sitten raportoida puutteellisesti tai harhaanjohtavasti.
EDIT: typoja
Lisäksi tarkoitin tuon SS-ryyppyporukan valokuvan mustaksi huumoriksi alkoholin vaikutuksenalaisuuden oletetusta puhtaaksipesevyydestä tehdyn rikoksen suhteen. Meillä on proffalta suora lainaus ”humalaisten ja pelokkaiden sotilaiden toimintaa” Butshan joukkomurhissa. Ok.
Einsatzgruppe C Ukrainan SNTL:n pääkaupungin Kiovan suunnalla syyskuussa 1941 suoritti juutalaisten joukkotuhon Babi Yarin rotkossa. Tuntematon prosenttiosuus SS-miehistä oli juovuksissa, sillä ihmisen ampuminen lähietäisyydeltä selvinpäin ei ole helppoa. Varsinkin kun teloitettavat uhrit olivat siviilejä, jotka eivät aiheuttaneet välitöntä uhkaa surmaajilleen - korkeintaan viimeaikoina usein mainittua ”eksistentiaalista uhkaa” Saksan kansaa kohtaan. Ampumatta jättämisestä ei tunneta rangaistuksia ainakaan Saksan tuomioistuimien jäljiltä jääneistä papereista, mutta ”toveruuden pettämistä” nämä miehet kylläkin pelkäsivät, jos on uskominen hampurilaisen 101. Reservipoliisipataljoonan todistajalausuntoja sodan jälkeen. Miehiä myös ”kuohittiin henkisesti” esimiesten toimesta muun joukon edessä, jolleivat he osallistuneet surmaamisiin, vaan laittoivat muut ampumaan enemmän. Joidenkin väistelyä ymmärrettiin ja jopa suojeltiin. Toiset olivat vapaaehtoisia, eivätkä varmaan tarvinneet edes viinaa työhönsä.
Nyt meillä on professorin suulla mainittuna juopumustila ja pelko Butshassa 2022. Nostin itse esille juopumuksen ja pelon Kiovan suunnalla 1941. Sama lopputulos: joukkomurha. Mutta tässä vitsissä - sääli että vitsejä joutuu näin avaamaan - SS-miehet juhlivat, kun eivät olekaan tehneet kansanmurhaa.
Semantiikkaa. Älkää viitsikö selittää, että ”Oh, that’s different!” Murha on murha. Näen maailman nykyisin mustavalkoisemmin.