Katso liite: 60363
Tuossa on T-72M1 etupelti, jossa näkyy textoliittiset osat. Uskoakseni textoliitti kappaleet on vain ladottu panssariteräslevyjen väliin. T-80U:ssa ja T-64BV:ssä textoliittilevyjen välissä on vielä kolmas panssariteräslevy, kuten lainatussa viestissä näkyy. Asentamisen kannalta kolmas levy on mielestäni hitsattava paikalleen ennen textoliittilevyjen asennusta. Tuo mystinen textoliitti taitaa olla sopivalla reseptillä tehtyä lasikuitua. T-72B ja T-90 sarjan vaunujen etupellin rakenne on erilainen.
Lähde:
2014 - 2024
thesovietarmourblog.blogspot.com
Jep, tämä on yksi näitä kuuluisia kuvia mitä näkee usein. Jos oikein muistan niin tuo on otettu Puolassa ja liitty PT-91 vaunuihin, tosin ne on T-72M1 modernisointi, joten samaa tavaraa.
Tässä T-72B3 keulapanssarin kuva,
muistaakseni onnettomuus tapahtui 2015 Tank Biathlonin yhteydessä ja siitä on videomateriaalia netissä (kuva napattu videosta), vaunun vasemman kulman telapyörä repeytyi irti ja paljasti kulmasta mitä keulassa on:
Kontrastia muuttamalla näkee että tuo on nippu eri paksuisia teräslevyjä. Levyt ovat kaikka samalla tavalla pintaruosteessa, mistä on päätelty että ovat terästä eikä mitään komposiittia tms. Osa on kommentoinut että olisi NERA joten levyjen välissä olisi kumimaista materiaalia, niin kuin T-72B tornien onkaloissa on ne ns. bulging plate pakat. Ei olisi vaikea uskoa että keulan panssarissa olisi sama tyyli kuin tornissa.
Osa taas puhunut että sama keulapanssari ollut käytössä kaikissa T-72B mallin vaunuissa ja heidän mukaansa se ei sisällä mitään kumimaisia materiaaleja vaan on ainoastaan eri paksuisia ja metallurgisesti eri seoksilla ja kovuudella olevia teräslevyjä, joiden välissä ilmarako (yksi arvio: levyjen paksuuden 2 x 10mm ja 2 x 20mm, jokainen ilmarako 10mm).
Tällekin löytyy piirroskuvia, joihin arvioitu paksuuksia ja ilmarakojen kokoja. Leopard 2AV oli muistaakseni sama idea eli oli vaan erilaisista teräslevyistä muodostettu "pakka".
Monesti spekuloitu että eri vaunujen modernisoinnin yhteydessä vaihdettaisiin samalla nämä keulan ja tornin etuosan pakat uusiin, parempiin, mutta ainakin keulan osalta tuo on muistaakseni ympäriasti hitsattu, joten tuskin lähtevät leikkomaan auki. Vanhemmissa vaunuissa tornin onkaloiden päällä on teräslevy joka on hitsattu, muistaakseni T-90A ja sitä uudemmissa voisi olla pulteilla kiinni joten tornin pakat voisi silloin vaihtaa helpommin? Tietysti myös jos tehdään uustuotantona vaunuja, niin silloin voi laittaa erilaisen pakan mutta vanhaa modernisoitaessa on vaikeampaa (ainakin tornin katolle hitsattu laatta on tietysti mahdollista rälläköidä auki ja vaihtaa pakat, mutta keulan osalta työläämpi).
MUOKKAUS: tässä se kuva Tsetseniasta mistä puhuin aiemmassa viestissä, tuhotun myöhäisempää tuotantoa olevan (1984) T-72A vaunun pakka kuvassa, tuo on pelkästään teräslevyjä ilmaraolla, yksi arvio on että tuossa on 3 x 15mm teräslevyjä ja jokainen ilmarako olisi 15mm (alunperin T-72A oli textoliittia, yhden arvion mukaan 2 x 53mm levyä ja toinen 60mm + 45mm, kahden panssariteräslevyn välissä, ei ilmarakoja):