Ukrainan konflikti/sota

Tuli kyllä yllätyksenä että Lymanista noin nopeasti luovuttiin. Toivottavasti hyvässä ja suunnitelmallisessa järjestyksessä.
Nyt kun tuota alueen geografiaa katsoo tarkemmin niin ymmärtää ehkä pointin. Tuo joen pohjoispuoli Kreminnaan asti olisi tullut liian kalliiksi ja riskialttiiksi puolustaa.
On siellä nuo laajat metsäalueet joihin puolustajan on hyvä tukeutua, mutta kai se taistelukentän kuningas tykistö teki olon liian tukalaksi. Siltojen vähyyden takia alueen huolto on haasteellista. Tämä kaikki sillä oletuksella, että Lymanin valtaus on totta, scribblemaps tai liveuamap ei vielä uutisoi siitä.
 
Ainakin joskus oli se tilanne, että oli tykkejä ja parikaapelia eikä sitten oikein mitään muuta.

Minkä verran varusmies rikkoo vuodessa kiertokaukoputkia ja hukkaa tavaraa?

Viro joutui pyytämään luvat Suomesta ja Saksasta ja siinä meni melko pitkään ennen kuin se tuli. Tuskin saksa yhtään nopeampi on tälläkään hetkellä.
En tiedä, minä en aikoinani rikkonut mitään :). No eipä hyvältä kuulosta, ehkä sitten on parempi olla lähettämättä mitään jos omakin tykistö on käytännössä vain murto- osa siitä mikä putkien määräksi ilmoitetaan.
 
Taitaa olla niin että Venäjä sotii pääsääntöisesti neuvostoaikaisella kalustolla ja uudempienkin järjestelmien suunnittelu on tehty neuvostoliiton aikana ?
Kunhan ensin tätä uudempaa kampetta kulutetaan pois niin mielenkiintoista kalustoa voi ilmestyä Ukrainaan. Olihan siellä jo jossain vaiheessa 2. maailmansodan aikaisia Emma-pikakiväärejäkin.
 
UA:n tiedotteesta kello 18.00 poimintoja.
Tässä ei kerrota torjutuista hyökkäyksistä, eikä tuota Lymanin tilannetta avata tarkemmin, tilanne siellä akuutisti päällä.

...
The shelling of the city of Kharkiv continues in the Slobozhansky direction.
In the Izyum direction, russian enemy continues to attack in the directions Izyum-Barvinkovo and Izyum-Slovyansk.
...
In the Donetsk direction, russian enemy's main efforts were focused on establishing full control over the settlements of Rubizhne and Popasna and advancing in the directions of the settlements of Lyman and Siversk.
...
In the Tavriya direction, measures are underway to regroup units and engineering equipment positions. In particular, a barrel artillery unit was deployed at firing positions near the settlement of Tokmak in the Zaporizhzhia oblast. russian enemy carried out artillery shelling of the positions of our troops in the area of the settlement of Orikhiv.
...
In the South Buh direction, russian enemy is fighting to improve its tactical position. It does not stop trying to reach the administrative border of the Kherson oblast, it continues to deploy jet and barrel artillery units to fire on the positions of Ukrainian troops.
 
Paras sanktio ryssille tietysti on se että yksikään hyökkääjä ei palaa elävänä kotiinsa.
Silloin ei ainakaan tarvitse järjestää "voitonparaatia" palaajille. . . .

Parasta olisi jos mahdollisimman moni palaisi ryssälään jokunen raaja taistelukentälle jääneenä.. Kyllä siellä keittiöpöytäkeskusteluissa totuus kerrottaisiin kuinka paska ja turha reissu tuli tehtyä ja jos kieltäydyit omat ampuivat.. Kaikki eivät uskoisi "sotasankareiden" kertomuksia mutta sitä kautta se sana leviäisi mitä oikeasti tapahtui ympäri maata. Kaatuneet kun eivät paljoa kertoile, heistä valtakunta levittelee jotain sankaritarinaa miten jäivät rintamalle kun torjuivat natseja Ukrainassa. Ryssälään katkeroituneet raajarikot ja psyykkeensä menettäneet ex-sotilaat olisivat kotiväelle se tehokkain keino tajuta..
 
OTG-East iltatiedotteesta


Ukrainian defenders continue to restrain the aggressor in the area of responsibility of the operational and tactical group "East". In particular, on May 2, Russian fascist troops carried out 1 attack. Our artillery had a fiery impact on the accumulation of personnel and equipment. In addition, the ammunition warehouse was destroyed. Losing an enemy consists of:
🔥
single warehouse - 75
🔥
tank - 2
🔥
BMP - 6
🔥
BBM - 5
🔥
artillery systems - 1
🔥
mortar calculations - 2
🔥
AT - 3
🔥
UAV - 4
🔥
special technique - 1
 
Saattaa olla että nuo saadaan toimimaan:


As of 2020, no right to repair law has passed in the US. But more than 20 states are considering legislation similar to Nebraska's, and Bernie Sanders and Elizabeth Warren have both supported national right to repair legislation for farmers. When it comes to repair, farmers have always been self reliant. But the modernization of tractors and other farm equipment over the past few decades has left most farmers in the dust thanks to diagnostic software that large manufacturers hold a monopoly over. In this episode of State of Repair, we go to Nebraska to talk to the farmers and mechanics who are fighting large manufacturers like John Deere for the right to access the diagnostic software they need to repair their tractors.

Ei ne tule liikkumaan. On kaksi asiaa huollon DRM suojaus ja ajonesto. Kaikenmaailman ö-luokan valtioissa on ongelmana että maataloutta on mutta ei rahaa koneiden ostoon. Joten leasing-bisnekselle on potenttiaalia. Ongelma on asiakkaan epärehellisyys ihan jopa valtion tasolla. JohnDeere on ollut tässä edellkävijä, eli hoidetaan rahat kotiin kahdella tavalla: pakotetaan käyttämään merkkihuoltoa ja etähallitaan koneita. Etähallinta on siis viimeinen keino laukaista ajonesto päälle. Käyttökohde huomioiden linee suunniteltu myös ryssää ajatellen, eli riittävän vahvat softakryptot ja ajonesto hajautettuna jokaiseen vähänkin älykkäämpään laitteeseen koko koneessa. Jotta bisnes pyörii niin tarttee varautua valtiotason rosvoon. Ennustan tässä taistelussa JohnDeere 1 - ryssä 0 tulosta.
 
Onko havaintoa mitä tapahtuu ladatulle TOS-1:lle jos se saa täysiosuman PST-raketti / kranaatti? Räjähtääkö raketit termobaarisesti, vai "tussahtaako" ne vain / syttyy palamaan, kun räjäytysreaktiota ei suoriteta normaalin sytytysmekanismin kautta?
Menee kutakuinkin näin. (Tämä video ei kylläkään ole ukrainasta.)
 

Liitteet

JFO:n iltatiedotteesta.
Eilen illlalla oli puhetta siitä, että OTG-E + JFO oli tuhonnut vain muutaman tankin.
Kuitenkin tämän päivän UA kokonaisluvuissa oli luokkaa 20 jos oikein muistan.
Näiden kahden yhtymän (JFO lienee suurin?) iltaluvuista ei kovin suoraan voi päätellä kokonaislukuja.


During the current day, on May 2, soldiers of the United Forces successfully repelled 12 enemy attacks. Thanks to skillful actions and skill, our soldiers have caused losses to Russian occupants.
In particular, Ukrainian defenders destroyed 6 tanks, 5 artillery systems, 22 units of combat armored equipment and 8 enemy vehicles.
Air defense units in the sky of Ukrainian Donbass shot down 5 Orlan-10 unmanned aircraft.
 
On kyllä ihmeellinen kansa.

Voin melkein kuvitella, mitä venäläiset tekisivät vastaavassa tilanteessa. Paskoisivat joka paikkaan, tekisivät tulet ruohikkopalon aikaan polttaen puoli puistoa, piknik roskat jäisi ja jumalaton määrä tyhjiä viinapulloja.
 
Ei ne tule liikkumaan. On kaksi asiaa huollon DRM suojaus ja ajonesto. Kaikenmaailman ö-luokan valtioissa on ongelmana että maataloutta on mutta ei rahaa koneiden ostoon. Joten leasing-bisnekselle on potenttiaalia. Ongelma on asiakkaan epärehellisyys ihan jopa valtion tasolla. JohnDeere on ollut tässä edellkävijä, eli hoidetaan rahat kotiin kahdella tavalla: pakotetaan käyttämään merkkihuoltoa ja etähallitaan koneita. Etähallinta on siis viimeinen keino laukaista ajonesto päälle. Käyttökohde huomioiden linee suunniteltu myös ryssää ajatellen, eli riittävän vahvat softakryptot ja ajonesto hajautettuna jokaiseen vähänkin älykkäämpään laitteeseen koko koneessa. Jotta bisnes pyörii niin tarttee varautua valtiotason rosvoon. Ennustan tässä taistelussa JohnDeere 1 - ryssä 0 tulosta.
Ei venäjän tarvi jontikalla ajaa. Pointti on se ettei Ukraina saisi siementä vakoon. Haitantekoa siis kaikilla tasoilla.
 
Muutama viikko sitten laadin tuon sivuston tiedoista Excel-taulukon kun tuota on niin vaikea lukea, ainakin minun on helpompi hahmottaa taulukkoa. Huomasin silloin että tuossa on joitakin vanhoja tietoja ainakin joukko-osastojen nimissä (vertasin venäjän wikipedian tietoihin) vaan kaikille löytyi oikea osoite kun haki tarpeeksi kauan.

Hänen tiedot perustuvat julkisten lähteiden dataan eli lähinnä valokuviin ja videoihin eri joukko-osastoista. Tuo bmpd-livejournal julkaisi tuon tekstin, mutta se on alunperin täältä:

https://altyn73.livejournal.com/1460276.html

Saman blogin vastaava kirjoitus 2020 syksyltä:

https://altyn73.livejournal.com/1437693.html

Tässä jälkimmäisessä taisi olla kommenttien perusteella joitakin virheitä (näin muistelen) ja hän taisi tunnustaa virheensä myös, joten nämä ei ole mitään Jumalan sanaa vanjan kaluston osalta. Huvittavaa myös kun vertaa tähän Jaroslaw Wolskin omaan arvioon heidän panssarijoukoista:


Tässä on enemmän modernisoituja vaunuja, erityisesti T-72BA eli niitä mitä modernisoivat 1998-2005 aikavälillä vanhemmista T-72B vaunuista. Yksi kirjoitus siitä modernisoinnista jos kiinnostaa lukea. Jos Wolskin tietoja vertaa tähän livejournal-blogiin niin blogi puhuu T-72A, T-72B ja T-72BA vaunuista sikin sokin. Jos olettaa että hän kykenee erottamaan nämä keskenään, niin on mahdollista että Wolskin arviossa on hieman optimistinen näkemys Venäjän vaunujen eri modernisointien onnistumisesta. Hän on kyllä perinteisesti tiennyt mitä puhuu, kun on kyse panssarijoukoista...

Yksi piirre johon kiinnitin huomiota Wolskin numeroissa oli tämä: T-80U vaunuja on 155 kpl, T-80BV vaunuja on 620 kpl ja T-72BA vaunuja 750 kpl. Jos oletetaan että nämä edustavat heidän "toista linjaa" suorituskyvyssä ja jos tarkoitus on modernisoida näistä pikkuhiljaa T-80BVM ja T-72B3 obr 2016 malleja niin nämä määrät asettavat tukevan katon sille, montako vaunua voidaan modernisoida. Varastossa on varmasti vanhempia, modernisoimattomia vaunuja (erityisesti T-72 eri variantteja) mutta niiden modernisointi tulee heti kerralla kalliimmaksi.

Toinen erikoinen juttu, minkä huomasin kun vertasin hänen tietoja tunnettuihin valmistusmääriin: T-90 vaunujen kokonaismäärä ei ole kasvanut vuoden 2012 jälkeen. Alkuperäisiä T-90 vaunuja on tietääkseni valmistettu 120 kpl ja hänen taulukon mukaan niitä olisi jäljellä 80 kpl. T-90A vaunuja on valmistettu Zalogan mukaan 369 kpl vuoteen 2012 mennessä, joista 32 kpl oli ensimmäinen sarja huonommilla tähtäimillä. Nyt kuin sattumalta T-90A vaunujen määrä on 337 kpl ja T-90M olisi valmistettu 65 kpl. Tästä on liikkunut huhuja varsinkin puolalaisilla foorumeilla, että T-90 uustuotantoa ei olisi tehty ollenkaan vaan niistä kaikki olisi vanhempien mallien modernisointeja. Tuo voi olla sattumaa vain, minulla ei ole parempaa tietoa asiasta mutta erikoisen hyvin täsmää nämä numerot. Alkuperäisiä T-90 vaunuja ei ilmeisesti ole millään aktiivisella joukolla käytössä vaan ovat joko varastossa tai koulutusyksiköillä harjoituskäytössä (paras "tieto" minkä olen löytänyt).

Jos minun villi arvaus että uustuotantoa ei ole juurikaan tehty viimeisen 10 vuoden aikana pitäisi paikkansa, niin heillä olisi näitä vanhoja vaunuja modernisoitavaksi 155+620+80+337+750 = 1 942 kpl. Ei ihan pieni määrä, mutta näistä ainakin osa on parhaillaan Ukrainassa taistelemassa niiden moderneimpien vaunujen kaverina. Wolskin taulukon perusteella heidän parhaita vaunuja olisi 1 369 kpl mutta näistäkään kaikki ei ole Ukrainassa.

Venäläisillä foorumeilla on ollut toisinaan pohdintaa, kuinka paljon heillä on oikeasti käyttökelpoisia aihioita modernisoitavaksi. Tuon ylläolevan perusteella niitä parhaita aihioita voisi olla tuo 1 942 kpl mutta sen jälkeen pitää mennä penkomaan mitä varastoista löytyy ja ne on kaikki parhaimmillaankin 80-luvulta ilman isompaa remonttia (paitsi jos varastoinnin yhteydessä tehdään jotain pientä). Jos taas olettaa että T-72A obr 1984 ja T-72B obr 1985 on vanhimmat vaunut joiden modernisointia kannattaa edes harkita, niin sekin asettaa yhdenlaisen kovan katon heidän pyrkimyksille.
Excel olisi kieltämättä parempi, täytyy pistää itsellekin harkintaan. Tuo T-72A pisti myös silmään, luulisi että nuo olisi poistettu muusta kuin harjoituskäytöstä, mutta tuolla ne on listattu ihan vakikalustoksi. Taisteluun niillä ei juuri ole asiaa, paitsi ehkä Ukrainan juuri saamia T-72M1 vastaan. Paitsi että niissäkin taisi olla (osassa) paremmat pimeänäkölaitteet + lämppäri. Tuossa olisi jo ironiaa.

Mutta hyvää pohdintaa taas, ja paljon on varmasti nähty vaivaa numeroiden etsimiseen. Tosiaan tuo modernisoitavien runkojen määrä on kyllä eurooppalaisella mittapuulla edelleen kova. Toisaalta Venäjän parhaimmatkaan modernisoinnit eivät toistaiseksi ole kuin tuoneet alustat suorituskyvyltään korkeintaan länsimaisten vaunujen tasolle. Perusratkaisuihin he eivät ole kyenneet mitään parannusta tekemään. Muistaakseni joskus luin projektista, jossa latausautomaatin ammuskuljetin olisi siirretty tornin takaosaan. Jo pelkästään tämä voisi parantaa vaunujen selviytymistä huomattavasti ja tehdä niistä käyttökelpoisempia.

Tuosta arviosta modernisoitavista alustoista voi myös parhaassa tapauksessa raapaista 155kpl pois. Tanknetin arveluiden mukaan -BVM-modernisointi tehdään nimenomaan T-80BV rungoille. T-80U määrät ilmeisesti niin pieniä ettei kannata, ja ilmeisesti muitakin pieniä eroja on jotta modernisointi -BVM standardiin ei ole ihan "plug-and-play"-tyyppistä.
 
Back
Top