Muutama viikko sitten laadin tuon sivuston tiedoista Excel-taulukon kun tuota on niin vaikea lukea, ainakin minun on helpompi hahmottaa taulukkoa. Huomasin silloin että tuossa on joitakin vanhoja tietoja ainakin joukko-osastojen nimissä (vertasin venäjän wikipedian tietoihin) vaan kaikille löytyi oikea osoite kun haki tarpeeksi kauan.
Hänen tiedot perustuvat julkisten lähteiden dataan eli lähinnä valokuviin ja videoihin eri joukko-osastoista. Tuo bmpd-livejournal julkaisi tuon tekstin, mutta se on alunperin täältä:
https://altyn73.livejournal.com/1460276.html
Saman blogin vastaava kirjoitus 2020 syksyltä:
https://altyn73.livejournal.com/1437693.html
Tässä jälkimmäisessä taisi olla kommenttien perusteella joitakin virheitä (näin muistelen) ja hän taisi tunnustaa virheensä myös, joten nämä ei ole mitään Jumalan sanaa vanjan kaluston osalta. Huvittavaa myös kun vertaa tähän Jaroslaw Wolskin omaan arvioon heidän panssarijoukoista:
Tässä on enemmän modernisoituja vaunuja, erityisesti T-72BA eli niitä mitä modernisoivat 1998-2005 aikavälillä vanhemmista T-72B vaunuista.
Yksi kirjoitus siitä modernisoinnista jos kiinnostaa lukea. Jos Wolskin tietoja vertaa tähän livejournal-blogiin niin blogi puhuu T-72A, T-72B ja T-72BA vaunuista sikin sokin. Jos olettaa että hän kykenee erottamaan nämä keskenään, niin on mahdollista että Wolskin arviossa on hieman optimistinen näkemys Venäjän vaunujen eri modernisointien onnistumisesta. Hän on kyllä perinteisesti tiennyt mitä puhuu, kun on kyse panssarijoukoista...
Yksi piirre johon kiinnitin huomiota Wolskin numeroissa oli tämä: T-80U vaunuja on 155 kpl, T-80BV vaunuja on 620 kpl ja T-72BA vaunuja 750 kpl. Jos oletetaan että nämä edustavat heidän "toista linjaa" suorituskyvyssä ja jos tarkoitus on modernisoida näistä pikkuhiljaa T-80BVM ja T-72B3 obr 2016 malleja niin nämä määrät asettavat tukevan katon sille, montako vaunua voidaan modernisoida. Varastossa on varmasti vanhempia, modernisoimattomia vaunuja (erityisesti T-72 eri variantteja) mutta niiden modernisointi tulee heti kerralla kalliimmaksi.
Toinen erikoinen juttu, minkä huomasin kun vertasin hänen tietoja tunnettuihin valmistusmääriin: T-90 vaunujen kokonaismäärä ei ole kasvanut vuoden 2012 jälkeen. Alkuperäisiä T-90 vaunuja on tietääkseni valmistettu 120 kpl ja hänen taulukon mukaan niitä olisi jäljellä 80 kpl. T-90A vaunuja on valmistettu Zalogan mukaan 369 kpl vuoteen 2012 mennessä, joista 32 kpl oli ensimmäinen sarja huonommilla tähtäimillä. Nyt kuin sattumalta T-90A vaunujen määrä on 337 kpl ja T-90M olisi valmistettu 65 kpl. Tästä on liikkunut huhuja varsinkin puolalaisilla foorumeilla, että T-90 uustuotantoa ei olisi tehty ollenkaan vaan niistä kaikki olisi vanhempien mallien modernisointeja. Tuo voi olla sattumaa vain, minulla ei ole parempaa tietoa asiasta mutta erikoisen hyvin täsmää nämä numerot. Alkuperäisiä T-90 vaunuja ei ilmeisesti ole millään aktiivisella joukolla käytössä vaan ovat joko varastossa tai koulutusyksiköillä harjoituskäytössä (paras "tieto" minkä olen löytänyt).
Jos minun villi arvaus että uustuotantoa ei ole juurikaan tehty viimeisen 10 vuoden aikana pitäisi paikkansa, niin heillä olisi näitä vanhoja vaunuja modernisoitavaksi 155+620+80+337+750 = 1 942 kpl. Ei ihan pieni määrä, mutta näistä ainakin osa on parhaillaan Ukrainassa taistelemassa niiden moderneimpien vaunujen kaverina. Wolskin taulukon perusteella heidän parhaita vaunuja olisi 1 369 kpl mutta näistäkään kaikki ei ole Ukrainassa.
Venäläisillä foorumeilla on ollut toisinaan pohdintaa, kuinka paljon heillä on oikeasti käyttökelpoisia aihioita modernisoitavaksi. Tuon ylläolevan perusteella niitä parhaita aihioita voisi olla tuo 1 942 kpl mutta sen jälkeen pitää mennä penkomaan mitä varastoista löytyy ja ne on kaikki parhaimmillaankin 80-luvulta ilman isompaa remonttia (paitsi jos varastoinnin yhteydessä tehdään jotain pientä). Jos taas olettaa että T-72A obr 1984 ja T-72B obr 1985 on vanhimmat vaunut joiden modernisointia kannattaa edes harkita, niin sekin asettaa yhdenlaisen kovan katon heidän pyrkimyksille.