Ukrainan konflikti/sota

Eipä ole tullut kirjoiteltua, vaan tunnukset tein lähinnä kestääkseni hermolla mitän lukematta.
Mutta aiheeseen, kun telojen kanssa työkseen pelailen jonkin verran.
Tuo näyttää ennemmin joltain offset-lapulta telaketjussa, käytetään joskus jos tarvitaan kaivinkoneeseen oikein leveää telaa, muttei keskitorni anna mittojen myötä periksi.

Laput yleensä ihan valettuja eikä niissä hitsaukset kuormituksen takia kestä, kuin korkeintaan hyvin harvoin pidon lisäämiseksi hitsattavat piikit.

Ei kuitenkaan mikään optimiratkaisu, koska heikentää selkeästi ketjun elinikää etenkin epätasaisessa maastossa, koska vääntää ja kuormittaa.
Tarkemmin asiaan kantaa ottamatta, nuo Shermanin telan jatkot ei tosiaan ole hitsattu vaan korvaa vanhan päätyliittimen. Näitä oli kahta mallia, lyhyempää "ankannokkaa" joka oli n. 9cm ja sitten tuo kuvan pidempi malli.
 
Mielenkiintoista jos totta. Eikös Blue Spear ole sen Singapore-version Gabriel 5:stä markkinointinimi? Mistä olisivat näinkin nopeasti noita keränneet annettavaksi? Ei tule mieleen kuin yksi tilaaja jonka tilaus olisi ollut tuotannossa juuri nyt... no Israel voi itse olla tietysti toisena. Mutta kummankin omat on markkinoitu Gabriel-nimellä...

Briteillä on sitten Sea Spear niminen versio Brimstonesta. Toivottavasti ei ole nimisekaannus kyseessä... vaikka ei nekään turhia olisi.
 
On kyllä vaikea hahmottaa logiikkaa, millä tavalla Ukrainan tulisi tehdä myönnytyksiä jotta saadaan tulitauko.

Ongelma on, että vallatuilla alueilla Venäjä:
  • Terrorisoi siviilejä
  • Pakkosiirtää osaa väestä Venäjälle
  • Ryöstää
  • Pakkovärvää nuoria miehiä tykinruoaksi
Ukraina kyllä suostuisi varmasti tulitaukoon, jossa Venäjä palaisi ennen täysimittaista hyökkäystä olleisiin asemiin. Mutta että Ukraina painostettaisiin ulkopuolelta hyväksymään tilanne, että tietyillä alueilla Venäjän käytös nyt vain on hyväksyttävä, niin onhan se aika sakeaa. Että Venäjä tulisi palkita tästä hyökkäyksestä, sairaaloiden pommittamisesta ja kaikista sotarikoksista sillä, että Venäjälle myönnetään Ukrainasta Saksan ja Ranskan hyväksymä pieni läänitys.

Varsinkin kun taustalla tässä veivauksessa taitaa Saksalla ja Ranskalla olla taloudelliset syyt.

Voi olla, että sodassa rauha on lopulta kompromissi, mutta kompromissin pitää olla Ukrainan itsensä toivoma eikä sellainen että muut maat Ukrainan siihen pakottavat.
 
Kun en ole perehtynyt Bradleyn ongelmaan lumessa niin ihan heitän vain yleisesti että ei se telan leveys välttämättä ole ainut ongelma

ongelmat voi johtua paljon muustakin, esim telan kohtauskulmasta tai vetopyöristä tai jousituksesta yms.
Johtuisiko moottorin sijainnista eli painonkakaumasta? Cv:ssä motti takana ja se kulkee lumessa keula pystyssä kuin vene ja telat ottaa pitoa takaa. Bradleyssä taas moottori edessä ja se asettuu hangen päälle kellumaan tasaisesti.

Mahtaisiko Bradley kulkea paremmin peruuttamalla?
 
Yhden puolalaisen mielipide Venäjän OSINT-tilien toiminnasta:

Rus OSINT analyzes the effects of attacks on Ukrainian railroads in an effort to help stop Western deliveries. weapons and ammunition and supplies for the front in Donbas.

Lists of sensitive infrastructure facilities and places where emergency trains are stationed are created. Rus' civilian specialists indicate sensitive places and their exact location. All this is to facilitate the Russian army targeting.


Otin Google Translate -käännöksen hänen twiitin kuvista (pahoittelut, tekstiä on aika reilusti):

!== A new railway route is being punched from Poland to Ukraine: we tell you where to hit, part 2

We write a lot about the importance of disabling the logistical capabilities of the Armed Forces of Ukraine. In the context of the news about the delivery of 200 tanks from Poland to Ukraine, talking about the need to preserve the bridges has somehow gone. Everyone understands everything.

Four traction substations Kovel, Zdolbunov-traction, Krasnoye and Podolskaya-tupikovaya were put out of action, which significantly complicate logistics in the west of Ukraine. But there is still a lot of work to be done: the bridges have been preserved. The locomotives are working. And the equipment continues to arrive while developing new routes.

Today, electric locomotives easily get to Lviv, and the goods are further pulled by diesel locomotives. There aren't many of them, but they do exist. And the repair teams at this time are restoring the damaged traction substations. So where should you hit?

- Substation "Sknilov-transit">> 49.829456, 23.945272
- Electrical substation SS "Kleparov-transit" 23.948731 49.864689,
- Traction substation SS 110/27.5/10 kV "Podbortsy-T" - 49.847452, 24.123376

There is another section to the south-west of N.P. Stryi. In the direction of Mukachevo and the border with Hungary and Slovakia there is a direct current line. And she works too! But it is enough to disable only three substations, and the line will stop: there is a steep rise in that section, and diesel locomotives simply cannot pull trains with heavy military equipment with the same weight as electric locomotives. As a result, it will be necessary to reduce the number of cars in the trains and drag them in parts.

-Substation "Volovets" - 48.712222, 23.193333
- Substation "Skotarskoye" - 48.730556, 23.268333
-Substation "Slavsko" - 48.766667, 23.331944

We are already silent about the bridges on the border. Knock out at least these substations.

Deprivation of the Armed Forces of Ukraine of logistical capabilities on the railway network. Goal #5: Recovery Trains

As part of the deterioration of the general situation on the railway network of Ukraine, it is necessary to strike at recovery trains. They are located at key large stations (several units for each direction).
The recovery trains include a track gauge, a defectoscope car with measuring equipment, a tracklayer, a sleeper tamping trolley, a trolley for general work, a heavy-duty overhead crane, a crane, platforms, a diesel locomotive, and recreational cars.

The failure of cranes and equipment will greatly affect the repair and restoration capabilities of damaged tracks and the lifting of derailed trains.

Lviv Railway: - Zdolbuniv (VP-3501) - 50°31'53"N 26°15'25"E
- Korolevo - 48°09'12.3"N 23°08'32.6"E -Lvov (VP-3512)
-49 ° 50'08.1 "N 23 ° 58'59.5" E
- Mukachevo - 48.430150, 22.716141 - Stryi (VP-4512) - 49°15'03.3"N
Tässä "kaikki kulkee junalla" ajattelussa on paha moka. ryssä joutuu kuskaamaan kaiken junilla ja lastaa käsin pikkunyssykkää. Autolla ei saada mitään militarykamaa yli 100km päähän raiteista.

Lännessä kaikki kuljetusmuodot on kilpailun takia kehittyneet. On ihan normaalia että rahti saattaa kulkea EU:n halki kumipyörillä, rautateillä, lentäen tai osittain laivalla. Ryssän armeijä ei tätä käsitä, kun heillä on vain valtion monopolia vastaava korruption syömä järjestelmä. Tämänkin sodan osalta jos katsoo kuvia niin esim. Puolan T72:set nähtiin pitkän rekka-trailerijonon kyydissä. ryssän vehkeitä on nähty vain junassa tai ajamassa itse tiellä.

Osittain ryssän totaalinen ymmärtämättömyys länsaimaiden teollisesta ja varsinkin logistisesta kapasiteetista auttaa Ukrainaa nyt. Jos sinne etulinjaan tarttee kuskata kalustoa rekoilla, niin onnistuu. Kalustoa on ja lisää saadaan tuotantolinjalta niin että varmasti riittää. Ihan sama, onko kyse dieselveturita, sähköveturista, rahtikoneesta, rekasta tai vaikka jokilotjasta niin niitä on saatavilla _riittävästi_. Ryssällä kun ei ole kuin aina se yksi vaihtoehto niin ei siellä tajuta asiaa.
 
Toisaalta tietysti, olisi ehkä ollut asiallista ottaa yhteyttä myymälään jo etukäteen
Tämä. Ex-ravintoloitsijana voin sanoa että lidl myy useaa tuotetta paljon halvemmalla kuin tukut. Siksi aiemmin näkyi lidlissä paljon hamstraajia jotka ostivat tuotteita jälleenmyyntiin. En usko että Lidlillä olisi ollut mitään tuota vastaan, päinvastoin. Kunhan olisivat saaneet tiedon etukäteen jotta olisivat voineet varautua tiettyjen tuotteiden suurempaan menekkiin.
 
Viimeksi muokattu:
Johtuisiko moottorin sijainnista eli painonkakaumasta? Cv:ssä motti takana ja se kulkee lumessa keula pystyssä kuin vene ja telat ottaa pitoa takaa. Bradleyssä taas moottori edessä ja se asettuu hangen päälle kellumaan tasaisesti.

Mahtaisiko Bradley kulkea paremmin peruuttamalla?
Kyllä se CV90:n kone on keulalla. Niin kuin se ilmeisistä syistä on jokseenkin kaikissa kuljetus/rynnäkkövaunuissa joissa on perällä tilat jalkautettavalle porukalle.

BMP-3 sitten vahvistaa tämän säännön. Ja voi niitä olla muitakin? Joku asiaan paremmin perehtynyt voi tarkentaa.
 
Ranska ym... euvostosankarit painostaa ukrainaa ryssän päätöksiin (ihan vitun sama kuin 2014) ja te jaksatte ulista jostain vastaisuudesta. Minä olen ryssän vastainen, oli se sitten euvostoliiton pääsankarit tai muut.

Mulle riitti, euvostoryssät joutaa pois tältä palstalta.
Siis aikuisten oikeastiko MODE pahoitti mielensä MIELIPITEISTÄ !! Ei saatana.
Jos näin on että tällä palstalla sananvapaudella pyyhitään persettä niin minun accon saa poistaa. Kiitos ja näkemiin.
 
Girkin höpöttänyt taas sodasta, hänellä on tapana pitää näitä livelähetyksiä aina silloin tällöin. Tässä yhden miehen käännös pätkästä jossa juttelee Donets-joen ylityksen katastrofista:


Ei halua mennä yksityiskohtiin, väitti tienneensä ja vihjanneensa epäonnistumisesta 9. päivän lähetyksessään. Sanoo kuitenkin että kärsivät siellä peruuttamattomia menetyksiä (irreversible losses) joihin kuului myös korkeampaa sotilasjohtoa (ei yllätys, siellä on pakko olla ollut sellaista mukana, miten muuten saisivat tuollaisen pumpun ajettua hyökkäykseen).

Toinen käännös, Girkin syyttää Shoigua suoraan epäonnistumisesta.


MUOKKAUS: lisää käännöksiä Girkinin höpinöistä:


Girkin is going hard. Full mockery of Defense Minister Shoigu. He takes no prisoners. "Under Stalin, they shot them for such preparation of the operation."

Lainaan pari mielenkiintoista kommenttia tuosta ketjusta:

- People like him are just as dangerous as Navalny. In fact, they want the same as Putin, but better. Without all the corruption. They dream of a real power, not a colossus on clay legs.

- Girkin has been critical since he was removed from the DNR project. Interestingly, it is tolerated. So it's just a flypaper for subversive flies. The old principle of Ochrana - "you want to control subversive organizations - set up your own". What the FSB has already proven several times.

- The visitor follows his fixed line. The only question is whether his statements, himself, channels in MS are not a channeling operation. A lot of Russians enter into discussions, publicly discover their views, etc. For the services - pure gold

- If Girkin is still in cahoots with FSB, which very recently lost lead in the Ukraine in favor of GRU due to its incompetence, this verbal attack is quite interesting and bold

Moni puolalainen kommentoija hyvin epäluuloinen Venäjän kaikkea toimintaa kohtaan, haistaa petoksen ja selkäänpuukotuksen mahdollisuuden joka tilanteessa. Hyvä nähdä ettei tuo ole hävinnyt minnekään.

En muista, oliko Girkin alunperin GRU:n vai FSB:n agentti, tuo kommentoija on voinut erehtyä. Lisäksi todettava että hänellä ei ole virallisesti ainakaan mitään virkaa vaan on siviili ja kommentoi tapahtumia siltä pohjalta. Voi silti olla kontakteja asevoimiin tai tiedustelupalveluihin ja voi hyvinkin saada kentältä tietoa, jos siellä on "faneja" tai "tuttuja". Voi myös olla niiden tv-kasvojen kaltainen "vaikuttuja" mutta on vuosien saatossa ollut kriittinen valtaapitäviä kohtaan, ei siis sotaa vastaan vaan ennemminkin halunnut että sota olisi pitänyt aloittaa jo vuosia sitten. Tämä koko soppa on ilmeisesti osaksi hänen aloittama, ainakin jos uskotaan hänen puheita joten on ollut tässä Novorossia virityksessä mukana kohta 8 vuoden ajan.

Uskon ettei hän näitä juttuja keksi itse vaan saa kentältä tietoa tapahtumien kulusta. Vaikuttaisi sellaiselta katkeralta mieheltä jonka arvostelu ei välttämättä heijasta laajempaa tyytymättömyyttä, tosin jos sotilas- ja tiedusteluväkipiireissä on hänen faneja niin ajatukset voivat tarttua ja levitä. En laittaisi silti liikaa painoa hänen puheille, enemmän kiinnostaa nämä tiedonmuruset sodasta mitä häneltä toisinaan kuulee.
Nämä Girginin puheet ovat kyllä hyvin kiinnostavia, koska tarjoaa realistisen näkökulman ryssän suunnasta. Lisäksi hänellä on varmasti hyvä paikallistuntemus ja kontaktiverkosto, joten kaikki tiedonmurut otetaan vastaan.

Jonkun aikaisemman kirjoituksen perään joku kommentoi, että G oli nimenomaan FSB:n leivissä. Ja että FSB:stä ei voi päästä eroon, vaan G:n tapaisella henkilöllä on edelleenkin oma käsittelijänsä, johon ollaan suhteessa. Kommentoijan mielestä G:n purkaukset sallitaan, koska niille on joku tilaus FSB:n suunnasta.
 
Itse olen hitsaajana, kyllä se sauma on aina heikko. Ja materiaali karkaistuu hitsauksen aikana/jälkeen, lisäksi muotoon tulee ”virhe” ja jouhevuus jne jne kärsii.
Kaivinkoneiden teloja ja metsäkoneisiin olen hitsannut paljon hampaita ja telaharjoja. Esim metsäkoneessa ei ikinä saa hitsata poikittain saumaa, koska siitä se telalappu sitten jossain kohtaa menee poikki.
Ihan kiva, mutta hitsailtaisko jatkossa muussa ketjussa.
 
Back
Top