Ukrainan konflikti/sota

Kyllä se CV90:n kone on keulalla. Niin kuin se ilmeisistä syistä on jokseenkin kaikissa kuljetus/rynnäkkövaunuissa joissa on perällä tilat jalkautettavalle porukalle.

BMP-3 sitten vahvistaa tämän säännön. Ja voi niitä olla muitakin? Joku asiaan paremmin perehtynyt voi tarkentaa.
Ei tule ainakaan mieleen muita. Voimapaketti vaatii sen verran tilaa, että jos sen laittaa taakse tulee jalkautumisesta melko sirkus kun pitää hyppiä sen yli. BMP-3:lle ehkä voi antaa sen verran synninpäästöä, että alustaa ei alunperin ajateltu rynnäkkövaunuksi vaan kevyt tankiksi, eli ei sen pitänytkään kuljettaa jalkaväkeä.
 
On kyllä vaikea hahmottaa logiikkaa, millä tavalla Ukrainan tulisi tehdä myönnytyksiä jotta saadaan tulitauko.

Ongelma on, että vallatuilla alueilla Venäjä:
  • Terrorisoi siviilejä
  • Pakkosiirtää osaa väestä Venäjälle
  • Ryöstää
  • Pakkovärvää nuoria miehiä tykinruoaksi
Ukraina kyllä suostuisi varmasti tulitaukoon, jossa Venäjä palaisi ennen täysimittaista hyökkäystä olleisiin asemiin. Mutta että Ukraina painostettaisiin ulkopuolelta hyväksymään tilanne, että tietyillä alueilla Venäjän käytös nyt vain on hyväksyttävä, niin onhan se aika sakeaa. Että Venäjä tulisi palkita tästä hyökkäyksestä, sairaaloiden pommittamisesta ja kaikista sotarikoksista sillä, että Venäjälle myönnetään Ukrainasta Saksan ja Ranskan hyväksymä pieni läänitys.

Varsinkin kun taustalla tässä veivauksessa taitaa Saksalla ja Ranskalla olla taloudelliset syyt.

Voi olla, että sodassa rauha on lopulta kompromissi, mutta kompromissin pitää olla Ukrainan itsensä toivoma eikä sellainen että muut maat Ukrainan siihen pakottavat.
Aikaisemmat rauhansopimuksetkin on ulkovaltojen painostamana Ukraina joutunut hyväksymään ja ne eivät ole ratkaiseet ongelmaa vaan olleet uuden sodan siemen. Mitään ei ole opittu.
 
Suomen päättäjät on kummallista sakkia, nuorille hiekkamaan kulkijoille löytyy kämpät ja muut avut ilmeisen helposti, oikeita sotaa pakenevia pitää yksityisten ruveta auttamaan ja näyttää siinäkin olevan omat harminsa....
Niin, missä on " meillä on tilaa" kyltit? Ei ole enää kiimaisia vihervasemmiston läskejä silmät kiiluen ja tervetuloa-kyltit kädessä odottamassa, kun tuleekin oikeaa sotaa pakenevia naisia ja lapsia.
 
Jos UA haluaa edetä, niin tykistöjen välinen sota pitää voittaa.
Toivottavasti nuo M777 vastatykistötutkat on oikeasti hyviä.
Paljon raskasta tulta on hyvä ja tähdättynä oikeisiin maaleihin paljon parempi.
Voisiko joku avata tätä tykistöjen välistä sotaa. Ei kai omilta takalinjoilta ammuta kuitenkaan vihollisen takalinjoille?

Itse ymmärrän etenemisen jotenkin vanhanaikaisemmin.
Kuvittelen että oman tykistön tehtävä on osua siihen alueeseen, jota vihollisen jalkaväki etulinjassa hallitsee. Ja tämä onnistuu kauempaakin. Jos taas halutaan poistaa vihollisen pitkän kantaman tykistöltä mahdollisuus ampua etulinjaan, niin omat pitkän kantaman tykit pitäisi saada käytännössä rintaman etuosaan.
 
Voisiko joku avata tätä tykistöjen välistä sotaa. Ei kai omilta takalinjoilta ammuta kuitenkaan vihollisen takalinjoille?

Itse ymmärrän etenemisen jotenkin vanhanaikaisemmin.
Kuvittelen että oman tykistön tehtävä on osua siihen alueeseen, jota vihollisen jalkaväki etulinjassa hallitsee. Ja tämä onnistuu kauempaakin. Jos taas halutaan poistaa vihollisen pitkän kantaman tykistöltä mahdollisuus ampua etulinjaan, niin omat pitkän kantaman tykit pitäisi saada käytännössä rintaman etuosaan.
Tässä on se ero että nämä jenkkien tykit ampuu 2-3 kertaa kauemmas kuin venäjän tykit. Langassa oli jo aiemmin vertailukuvia. Eli vastatykistötuli on ihan mahdollista kaukaa.

Itse asiassa täältä löytyikin hyvä artikkeli asiasta: https://www.popularmechanics.com/military/weapons/a39841070/ukrainian-army-field-howitzers/
 
Joen itäpuoliset alueet ovat pitkälti heidän hallussaan ja ovat tulleet joen yli Iziumin kohdalla. Se hyökkäyskärki mikä siellä on ja näkyy monella kartalla on joen länsipuolella.

Moni arvioinut että Luhanskin suunnalla tulevat yrittämään joen ylitystä lähipäivinä uudestaan ja toisaalta ovat kuulemma tunkeutuneet Severodonetskin kaupunkiin, mikä on joen itäpuolella. Muistaakseni ainakin joku kaupungin alueella oleva joen ylittävä silta räjäytettiin eilen joten ehkä Ukrainan joukoista osa on vetäytynyt sieltä?

Tuolla seudulla menee myös länsi-itä -suuntaisia jokia kuten Mokra Plotva-joki. Ei ole kartalla yhtä leveän näköinen kuin Donets, mutta yhdenlainen este kuitenkin. Muistan lukeneeni että sielläkin on odotettavissa vesistön ylityksiä Volodymyrivkan kaupungin seudulla, tosin saatan muistaa väärin.
Rubiznen ja Severodonetskin välinen silta räjäytettiin ilmeisesti toissapäivänä tai eilen aamulla.

Muista silloista:

Yksi kysymysmerkki on Chuhuivistä itään oleva Pechenihyn silta. Aiempi twiiitti tänään mainitsi sen räjäytetyksi. Mutta tuo on yhdistetty maavalli ja säännöstelypato, eikä sen räjäyttäminen ole yhtä helppoa ja sen välttävä korjaaminen taas voi olla suhteellisen helppoa.

Slovyanskin ja Lymanin välinen alue siltoineen saattoi nousta entistä suurempaan arvoon pohjoisen siltojen räjäyttämisen takia.

Sitten on tietenkin Borovan silta, mutta vaatisi Izyumin menettämisen että ryssä räjäyttäisi sen. Veikkaus: heinäkuussa räjäyttävät ...

En myöskään täysin ymmärrä, miksi ponttoonisilta olisi tuhoon tuomittu juttu Ukrainan käytössä. Sitä pitää käyttää fiksusti, ei niinkuin ryssät.
 
Voisiko joku avata tätä tykistöjen välistä sotaa. Ei kai omilta takalinjoilta ammuta kuitenkaan vihollisen takalinjoille?

Itse ymmärrän etenemisen jotenkin vanhanaikaisemmin.
Kuvittelen että oman tykistön tehtävä on osua siihen alueeseen, jota vihollisen jalkaväki etulinjassa hallitsee. Ja tämä onnistuu kauempaakin. Jos taas halutaan poistaa vihollisen pitkän kantaman tykistöltä mahdollisuus ampua etulinjaan, niin omat pitkän kantaman tykit pitäisi saada käytännössä rintaman etuosaan.
Ensin ammutaan vihun tykistö pois tai heti kun se saapuu paikalle. Kun saa pois, niin saa rauhassa moukuttaa sitä etulinjaa. 155 on se etu, että kantama on pidempi. Paremmassa turvassa vihun vastatykistöammunnalta. Vihun tykkejä ei saa jättää ampumaan omia hyökkääviä joukkoja. Hyvä tykistötutka ja nopeasti siirtyvät ampuma-arvot on tuossa hommassa valttia.
 
Kuvittelin et kirin eilen sen vajaan 50 sivua mitä olin perässä kiinni. Sit yöl huomasin et hups siinä olikii välissä viel sata sivua päälle. 150 oli about ku alotin enää ollaan perässä 82 sivua. Ei ehkä viel tänään kaikkea saada luettua. Lupaan yrittää kovasti kummiskii. Mut saa nähdä miten iskee väsy. Sorry OT
 
Onko tarkoitus aloittaa persumoderointi, jossa ei miellyttävät mielipiteet ja niiden kannattajat siivotaan pois samaan tapaan kuin oppositio ryssälässä?
Tällaiset puoluekantaan menevät heitot voisit jättää kyllä seuraavalla kerralla väliin. Varsinkin kun tuota kuvailemaasi moderointia harrastetaan Suomessa kyllä ihan muihin puolueisiin kallellaan olevien toimesta (vinkki: ”paremmat ihmiset”)

Ja mitä itse alkuperäiseen asiaan tulee, niin kyllähän Macronin ulostulo oli niin täysin asiaton että melkoiset värilliset silmälasit saa olla päässä että sellaista on tarve puolustella. On asioita mitkä vaan eivät ole mielipidekysymyksiä.
 
Tällaiset puoluekantaan menevät heitot voisit jättää kyllä seuraavalla kerralla väliin. Varsinkin kun tuota kuvailemaasi moderointia harrastetaan Suomessa kyllä ihan muihin puolueisiin kallellaan olevien toimesta (vinkki: ”paremmat ihmiset”)

Ja mitä itse alkuperäiseen asiaan tulee, niin kyllähän Macronin ulostulo oli niin täysin asiaton että melkoiset värilliset silmälasit saa olla päässä että sellaista on tarve puolustella. On asioita mitkä vaan eivät ole mielipidekysymyksiä.
Olen 100% samaa mieltä. Olen 100% samaa mieltä myös tuosta macronin ulostulosta. En silti ymmärrä sitä että moderaattorilta tulee tämmöisiä purkauksia:

Mulle riitti, euvostoryssät joutaa pois tältä palstalta.

en ole edes EU fani mutta tuommoinen ryssämeiningille haiseva kommentti ei kuulosta hyvälle
 
Ranska ym... euvostosankarit painostaa ukrainaa ryssän päätöksiin (ihan vitun sama kuin 2014) ja te jaksatte ulista jostain vastaisuudesta. Minä olen ryssän vastainen, oli se sitten euvostoliiton pääsankarit tai muut.

Mulle riitti, euvostoryssät joutaa pois tältä palstalta.
Kun ylläpitoa ammatikseen teen ja kaikenlaisilla foorumeilla on tullut niin käyttäjänä kuin modena oltua... Pitää sanoa, että tämä persuöyhötys sun puolelta on kyllä surullisin moderointi mitä olen nähnyt. Foorumin urpoin pelle pitää suurimman ölinän ja pistää itseään älykkäämmille diktaattorin elkein banneja, jos ei ole samaa mieltä. Pelottava kaveri 😂
 
Back
Top