Antares
Respected Leader
Tässä "kaikki kulkee junalla" ajattelussa on paha moka. ryssä joutuu kuskaamaan kaiken junilla ja lastaa käsin pikkunyssykkää. Autolla ei saada mitään militarykamaa yli 100km päähän raiteista.
Lännessä kaikki kuljetusmuodot on kilpailun takia kehittyneet. On ihan normaalia että rahti saattaa kulkea EU:n halki kumipyörillä, rautateillä, lentäen tai osittain laivalla. Ryssän armeijä ei tätä käsitä, kun heillä on vain valtion monopolia vastaava korruption syömä järjestelmä. Tämänkin sodan osalta jos katsoo kuvia niin esim. Puolan T72:set nähtiin pitkän rekka-trailerijonon kyydissä. ryssän vehkeitä on nähty vain junassa tai ajamassa itse tiellä.
Osittain ryssän totaalinen ymmärtämättömyys länsaimaiden teollisesta ja varsinkin logistisesta kapasiteetista auttaa Ukrainaa nyt. Jos sinne etulinjaan tarttee kuskata kalustoa rekoilla, niin onnistuu. Kalustoa on ja lisää saadaan tuotantolinjalta niin että varmasti riittää. Ihan sama, onko kyse dieselveturita, sähköveturista, rahtikoneesta, rekasta tai vaikka jokilotjasta niin niitä on saatavilla _riittävästi_. Ryssällä kun ei ole kuin aina se yksi vaihtoehto niin ei siellä tajuta asiaa.
Vastaan eiliseen viestiin, mutta menköön nyt kun tuli mieleen ajatus: tuo venäläinen kommenttaattori joka maalittaa Ukrainan rataverkkoa ja sen komponentteja on tosiaan takertunut raidelogistiikkaan yli kaiken. Muistaakseni Suomessa arkilogistiikassa 70% tavarasta kulkee kumipyörillä, käytännössä loput raiteita pitkin. Sotilasrahti ehkä osaksi eri asia, ainakin kauas pohjoiseen kalusto menee junalla.
Minulle heräsi ajatus, tuo mies on sotakiimassaan antanut tarkkoja koordinaatteja joissa tunnistettu Ukrainan rautateiltä eri kohteita. Oletan että kylmän sodan ajoilta käytännössä jokainen itä-Euroopan maa on perinyt samanlaisen raide- ja ratapiha-arkkitehtuurin. Ehkä hänen maalidatan perusteella on mahdollista tutkia Venäjän vastaavia kohteita ja tunnistaa niistä kriittisiä komponentteja?
Ammattimiehet toki tietävät tällaiset asiat jo etukäteen, eikä sähköpääkeskuksia yms. ole yleensä piiloteltu, mutta tulipahan ajatuksena mieleen. Jos siis katsoo hänen antamat koordinaatit, tutkii Google Maps satelliittikuvista minkä näköinen kohde kyseessä ja hakee sitten vastaavia kohteita Venäjän rautateiden ja ratapihojen kuvista. Hän on kuitenkin nähnyt ison vaivan näiden etsimiseen ja tunnistamiseen, tältä kannalta työ on jo tehty. Miksei vaikka katsoisi alkuun esim. Suomen läheisyyteen tulevia rautateitä. Nokkela pokkela kaveri saattaisi löytää niistä vastaavia kohteita ja ottaa koordinaatit talteen ns. pahan päivän varalle. Jokainen on viimeistään tämän sodan myötä nähnyt miten riippuvainen vanja on raidelogistiikasta. Jokainen isku sitä vastaan on hyvin arvokas eikä Suomen läheisyyteen tule montaa raideyhteyttä, Murmanskiinkin menee vain se yksi rata.
Linkki minun alkuperäiseen viestiin josta löytyy venäläisen antamia koordinaatteja ja maalin tunnistusta Ukrainan rataverkosta.
UKRAINASTA: hyvä video Ukrainan Mi-24 koptereista. Tässä sodassa kumpikin osapuoli näkyy lentävän koptereilla hyvin matalalla, tuo turvaa tietysti mutta altistaa olkapääohjuksille ja sergeille:
Viimeksi muokattu: