Ukrainan konflikti/sota

Eiköhän siinä ole ihan riittävästi tekemistä ukrainalaisilla että saavat oman valtion puhdistettua örkeistä.
Varmasti riittävästi tekemistä omalla alueellaan... Sitte se MUTTA... Mutta minusta venäjän raja ei saa olla mikään ylittämätön linja, jos sillä edistetään oman maan vapauttamista rysyistä. Jos esim. katotaan että "Hei tota kauttahan me saadaan parhaiten toi huoltotie/ratalinja poikki... Mehän voitais tuhota toi huoltokeskus tuolla risteysasemalla, vaikka se onkin tossa rajan takana."
 
"The larger the presence is, the more difficult it is to keep a lid on exactly what they are up to," one US official told the BBC.

But this may now be changing. Western officials say the recent expulsions are more than a symbolic gesture of protest but part of the wider push to degrade Russia's capacity to do harm. Some spy-catchers also say the mass expulsion is long overdue. The Russians have been laughing at us for our tolerance of their presence, says one official.

"We are trying to inflict a cost on Russia to reduce its offensive capabilities and its ability to project threat against its neighbours and the West," one official says. "A number of European nations have taken action to reduce the Russian intelligence service capability across Europe. All of these are steps designed to reduce its threats to us."

Pitkä artikkeli
 

Joko loppui ranskalaisilla venäläisen eliitin perseen nuoleminen!​

Renaultin Venäjällä olevat varat on kansallistettu​

Autovalmistaja Renaultin Venäjällä olevat varat on kansallistettu, kertovat muun muassa AFP, Meduza ja Nexta.

Moskovan pormestarin Sergei Sobjaninin mukaan kaupungissa sijaitsevassa Renaultin entisessä tehtaassa aletaan valmistaa Moskvitš-merkkisiä autoja. Tarkoituksena on hänen mukaansa valmistaa ensin polttomoottoriautoja, mutta suunnitelmissa on valmistaa myöhemmin sähköautoja.
 

Joko loppui ranskalaisilla venäläisen eliitin perseen nuoleminen!​

Renaultin Venäjällä olevat varat on kansallistettu​

Autovalmistaja Renaultin Venäjällä olevat varat on kansallistettu, kertovat muun muassa AFP, Meduza ja Nexta.

Moskovan pormestarin Sergei Sobjaninin mukaan kaupungissa sijaitsevassa Renaultin entisessä tehtaassa aletaan valmistaa Moskvitš-merkkisiä autoja. Tarkoituksena on hänen mukaansa valmistaa ensin polttomoottoriautoja, mutta suunnitelmissa on valmistaa myöhemmin sähköautoja.
Kohta sieltä tulee Cliota ulos jossa on mossen logot
 
Vähän asiansivusta, parinvuoden päästä nähdään hyviä elokuvia tästä sodasta. Hollywood hieroo jo käsiä yhteen. Mielenkiinnolla odotan, ja toinen mielenkiintoinen asia. Euroopan (pimeät) asemarkkinat vääristyy ihan valtavasti tämän kriisin vuoksi. Niin paljon aakoota ja muita aseita päätyy kiertoon. Onhan niitä ollut aina,mutta nyt varsinkin homma saa vähän uutta verta kiertoon....
 
Kohta sieltä tulee Cliota ulos jossa on mossen logot
Pääsee Putin ylpeilemään uudella Ukrainan sodan aikaan kehitetyllä venäläisellä autotekniikalla.🤭
Tästä kansallisista miestä vielä, toisen lähteen mukaan olivat jättäneet takaportin.

Sopimuksen mukaan Renaultilla on mahdollisuus ostaa osuutensa takaisin kuuden vuoden kuluessa.
 
Yleisellä tasolla erikoisoperaatiojoukot tekevät muun muassa tiedustelua, sabotaasia ja tulenjohtoa, iskuja vihollisen selustaan, etsintää ja pelastusta sekä tietysti osallistuvat taisteluun. Joukkojen motto on: ”Idu na vy”, tulen kimppuusi. Joukoilla on toimintaa maalla, merellä ja ilmassa.

1200px-Emblem_of_the_Ukrainian_Special_Operations_Forces.svg.png
 
Viimeksi muokattu:
4:36 Kohdassa; ei voi kutsua toista valtiota terroristivaltioks, mutta voi hyökätä naapurimaahan..? Se on niin valikoivaa mitä saa tehä ja mitä ei. Ja kuka..
 
  • Tykkää
Reactions: ctg
Koko Ukrainaa halkoo karsea määrä jokia ja pienempiä puroja ja vetisiä suistoja:

aZrB14X_700b.jpg

..ne on kaikki jollain konstilla ylitettävä, ja vaikka BMP:t ja tankit osaavat uida, niin huollon kuorma-autot eivät:

meanders-seversky-donets-river-near-vovchansk-eastern-ukraine-beautiful-springtime-landscape-182878622.jpg


Lisäksi ne pellot on pirun helppo muuttaa miinakentiksi. Maantiet, joilla huristaa sivilit ja kaiken maailman leikkuupuimurit ei niinkään.

Jep, ehdottomasti tuota ei saa unohtaa. Nähdäkseni useat sotaa kuvailevat kartat, joissa nähdään mikä alue kenelläkin on hallussa eivät esitä jokia ja vesistöjä tarpeeksi selvästi. Näyttää niinkuin kaikkialla olisi tasaista biljardipöytää missä voi panssarivaunulla ajaa jos vain mieli tekee vaikka jokainen tietysti tajuaa ettei näin ole.

Syy miksi kysyin tuota ko. karttaa liittyi pohjimmiltaan juuri tähän: olisi kiinnostavaa, jos ottaisi hänen kartalta infon mitä teitä pitkin etenivät / etenevät ja sovittaisi sen sellaisen kartan päälle, jossa vesistöt näkyvät selvästi. Jopa Google Maps on välillä kelju, kun joet ovat niin vaaleita että häviävät taustalle. Toki kartan tarkennus vaikuttaa: pitää tarkentaa tosi lähelle ennen kuin tulevat näkyviin. Sama homma rautatieden kanssa. Maps on tietysti erikoistunut maanteihin ja navigointiin, joten sinänsä ymmärrettävää miksi näin on.

Parasta varmasti käyttää hetki lounastauosta tämän ketjun selaamiseen, kyllä se twitter-tili täältä löytyy. En vain muista nähneeni aikoihin niitä karttoja tai ehkä ne on mennyt minulta ohi.
 
Kohta sieltä tulee Cliota ulos jossa on mossen logot

Mikähän mahtaa olla Venäjällä tuotetun komponentin osuus tuon tehtaan tuotteissa? Ja miten paljon tulee tavaraa kiteissä jotka sitten kokoonpannaan autoksi tuolla tehtaalla? Vertaa meidän kotimainen Uudenkaupungin autotehdas: tavara tulee Saksasta kitteinä ja kokoonpannaan A-Mersuiksi Uudessakaupungissa, minkä jälkeen autot laivataan valituille markkinoille.

Oletan että Venäjän maan tehtaalta on äkkiä tavara loppu, jos siis tekevät pelkkää kokoonpanoa. Vähän sama tämä kansallistaminen kuin talvella housuun kuseminen: hetken aikaa lämmittää vaan sitten tulee kauhean kylmä (ja on kuset housussa).
 
Not long after Russia steamrolled into South Ossetia in 2008, effectively annexing the territory of its southern neighbor, a group of Georgians banded together to set up a new Russian-language television station, a voice independent of the Kremlin: Kanal PIK.

With the help of Georgia’s public broadcaster, they signed a five-year deal with French satellite operator Eutelsat to beam their station into the Caucasus. Just two weeks after they launched in 2010, Eutelsat notified PIK that they were dropped. Their space on the satellite had been promised to Gazprom Media Group, a chief pillar in Moscow’s tightly controlled media system.

Kanal PIK said in a statement at the time that the saga “leaves Intersputnik and Gazprom Media Group—both of which adhere to the Kremlin's editorial line—with a de facto satellite transmission monopoly over Russian-language audience.” Kanal PIK would acquire a spot on another Eutelsat a year later, but the station struggled and went dark in 2012.

En voi edes boikotoida kun en omista telkkaria.
 
Kyllä tuon jatkokin hyvin tähän tilanteeseen sopii.

100 vuotta sitten mm. Homel, Belgorod, Millerovo ja Taganrog kuuluivat Ukrainan Tasavaltaan. Eihän näitä alueita taida nykyinen Ukraina tavoitella, mutta nykyinen raja ei tosiaan ole mikään este sotatoimille.
 
Eipä tarvinnut kauaa hakea, tämän twitter-tilin karttojen perään kysyin aikaisemmassa viestissä:


Tässä on tiet ja erityisesti rautatiet selkeästi näkyvissä. Toisaalta joet ja vesistöt jää hieman taustalle, jos niitä erottaa ollenkaan. Omasta mielestä tästä voisi reilusti vaalentaa vallattujen alueiden väritystä ja korostaa jokien ja muita vesistöjä. Sen jälkeen alkaisi olemaan hyvin havainnollinen kartta. Ehkä jos on selviä tärkeintä maastonmuotoja kukkuloiden yms osalta niin ne vielä mutta sitten alkaa riskeeraamaan että on liikaa infoa samassa kartassa ja menee merkinnät sekaisin toistensa kanssa.
 
Back
Top