En epäile etteikö tuota saisi räjäytettyä vaikka koko matkalta, mutta tuo on kapein kohta joessa tuolla korkeudella. Sekä länsi- että itäpuolelta tulee leveä maakaistale ja varsinaista joen ylitystä jäänee 60-80 metriä (oma karkea arvio Google Mapsista). Jos vihollinen saa tuhottua ponttoonisillan tai osan siitä, korjaamiseen ei tarvitse käyttää niin montaa palaa. Tuntuisi loogiselta mennä yli tuosta kohdasta, tosin kun katsoo tuon padon penkereitä niin siinä on paljon betonia ja on myös matkaa joen vedenpintaan, joten ei ehkä kaikkein helpoin paikka ponttoonisillalle.
Ne kirjoitukset mitä olen nähnyt on sanoneet että Staryi Saltivin kohdalta olisivat menneet yli. Vahvistamaton tieto toki kyseessä, joten maltetaan mielemme. Ei edes tiedetä, millaisella voimalla on menty yli. Pelkkä jalkaväki siirtyy tarvittaessa vaikka soutuveneillä mutta niiden huolto on silloin työlästä ja vaikutuskyky hyvin rajallinen. Toisaalta jos vihollisella ei ole jalkaväkeä vahvempia joukkoja vastassa niin silloin tuo voisi riittää. Tykistö yltää joen länsipuolelta ainakin 30 km, ehkä ohjautuvilla ammuksilla voi ampua jopa lähelle 40 km joten niitä ei ole pakko saada heti yli. Panssarivaunut ja muut isommat vaatii tietysti oikein sillan tai ponttoonisillan, samoin huollon kumipyöräiset.
Lisää BMPT-vaunuja Ukrainassa, tässä videossa liikkeellä komppanian verran:
Erikoinen konsepti jollaista ei ole kukaan muu maa isommin hankkinut: tst-psv alustalle rakennettu konetykki, tässä tapauksessa 2 x 30mm + panssarintorjuntaohjuksia muutama. Huomaa myös kyljissä roikkuvat pussit, niissä on ERA-levyjä. Ei ole kovin taistelunkestävä ratkaisu, on nähty vaunuja joiden pussit on tippuneet jo pelkän siirtymän aikana. Tämä tuli teoriassa Afganistanin sodan ja Tsetsenian sotien oppien myötä, kun tarvittiin raskasta tulitukivaunua vuoristojen ja kaupunkisodan takia. Käyttivät aikaisemmin Shilkaa josta oli riisuttu kaikki kallis pois kuten tutka, tarvittiin ase jolla voi ampua jyrkässä kulmassa ylöspäin (vuoren rinteet, kerrostalojen yläkerrokset ja katot). Tämä BMPT ei ehtinyt mukaan edes Georgian sotaan 2008 joten on oikeassa sodassa koeponnistamaton.
Muistuttaa ehkä hieman idealtaan Panzer 4 lyhyellä tykillä, se oli alunperin jalkaväen tulitukivaunu (ilman miehistönkuljetuskykyä) bunkkereita, konekivääripesäkkeitä yms. vastaan. Liikkui jalkaväen mukana samalla nopeudella ja kun tuli kova este vastaan, vaunu toimi suorasuuntaus tulitukena. Loogiselta tuntuva konsepti, vaan sillekin lienee syyntä miksei moni muu valtio ole investoinut näihin. IFV hoitaa käytännössä saman roolin + kuljettaa jalkaväkeä sisällään, AFV puolestaan vie jalkaväen taksina lähellä kontaktia ja hoitavat nämä "kovat pisteet" sitten singolla ja raketeilla joten turha rakentaa näin rajoittunutta vaunua tuota yhtä tehtävää varten? Kiinnostavaa silti nähdä, mitä näiden käytöstä ja suorituksesta kuullaan Ukrainasta - tosin ei voi unohtaa käyttäjän roolia sekä valittuja taktiikoita, huono porukka saa haaskattua hyvänkin vaunun.