Ukrainan konflikti/sota

Kovasti taistellun näköistä maastoa..missähän päin lienee.

Sellainen huomio, että UA:n yksiköitten julkisuuteen toimittamissa videoissa näkyy mielestäni entistä vähemmän paikkakuntatietoja. Lisäksi Liveuamap ei näköjään näytä laisinkaan keskeneräisiä, mutta tiedossa olevia UA:n hyökkäyksiä. Esimerkiksi Iziumin suunnan julkistetusta ja tiedossa olevasta vastahyökkäyksestä ei ole mitään tietoa.

Selvästi somekuri tiukentunut.
 
Millainen tilannekuva vaunun sisällä voi videon tilanteessa olla? Tai miten hyvin ylipäätään lähimaaston tähystys onnistuu MBT:stä? Maallikkona tuntuu suhteellisen dorkalta idealta lähteä cruisailemaan yksinäisenä vaununa ilman jalkaväkeä tiheän kasvillisuuden rajaamalla tiellä. Ja kun vielä ilmiselvästi epäilevät, että tienvierusta kuhisee vastustajaa. Tietysti, jos noissa on toimivat lämpökamerat, on tilanne hieman eri.

Oma vaunukokemus rajoittuu yhteen hyökkäykseen BTR:n ampujan paikalla ja siinä oli kyllä ihan täysi työ maalien löytämisessä kaseikosta. Oli siinä mielessä mielenkiintoinen kokemus, että harjoituksen aiheena oli jalkaväen taistelu panssareita vastaan (joo, BTR oli lähin tankkia muistuttava Vekaralla tuolloin) ja oli jv-miehenä kiva päästä näkemään tilanne myös vastustajan perspektiivistä.
Näitä videoita katsoessa tulee mieleen, että tulevaisuuden vaunut tarvitsevat oman dronen lämppärillä, joka tuottaa tilannekuvaa. Vaunun ohjaus voi silloin olla kuin moderneista videopeleistä, joissa voi tarkastella taistelukenttää ulkopuolelta dronen tavoin ja ohjata vaunua 3. persoonasta.
 
Näitä videoita katsoessa tulee mieleen, että tulevaisuuden vaunut tarvitsevat oman dronen lämppärillä, joka tuottaa tilannekuvaa. Vaunun ohjaus voi silloin olla kuin moderneista videopeleistä, joissa voi tarkastella taistelukenttää ulkopuolelta dronen tavoin ja ohjata vaunua 3. persoonasta.
Ja mm. virolaiset tarjoaa MISTiä juuri tuohon käyttötarkoitukseen, liennee jo testattukin useamman maan panssarivoimien kanssa. Tarjoaa tietysti kuvaa ym. vain maanpinnalta, ei lintuperspektiivistä. Mutta kapasiteetti kuljettaa tulivoimaa tai elektroniikkaa on eri kuin pienillä koliheptereillä.
 
Erinomainen ja havainnolinen esitys Venäjän Mustanmeren laivaston koostumuksesta. En ole pursimies joten laivastot ovat minulle vieraita, helposti unohtuu mitä kykyjä heillä on käytettävissä ja miten paljon:


MUOKKAUS: olin hätäinen, tuo kuva pitää paikkansa mutta tässä artistin tiedoksianto:

Thanks everyone for the great feedback! New edition will be out tomorrow. Most importantly I will change the title, as this is supposed to show the Russian ships currently operating in The Black Sea, not the ships of The Black Sea Fleet.

Jäämme siis odottamaan uutta versiota, sellainen saadaan huomenna jos hän kiireiltään ehtii.

LISÄKSI: mielenkiintoinen havainto kommenteista: vanja on menettänyt Snake Islandin suunnalla viisi nopeaa Raptor-venettä, jotka taisivat olla ruotsalaisen Stridsbåt 9 kopio? Kommenteissa on arvio jonka mukaan näitä veneitä olisi ollut sodan alussa Mustallamerellä seitsemän kappaletta joten kaksi vielä jäljellä. Veneitä oli tietty määrä Mustallamerellä ennen sotaa ja ilmeisesti yksi tai kaksi tuotiin Kaspianmereltä.

Tässä kommenteista poimuttu vastaava kuva koko Venäjän laivastosta, tosin "major and minor combatants" eli puuttuu landing craft yms. Lisäksi liekö kirjavahvuus, miten lie todellinen sotakelpoisuus...

 
Viimeksi muokattu:
Kannattaa taas nauttia tämäkin keskisuuren suolakaivoksen vuosituotannon kera, mutta huhupajat kertoo että ukrainalaiset olis ylittäny Donets-joen kahdesta kohtaa ja ovat hyökkäämässä itään päin. Aikasemminkin oli jotain puhetta että olisivat päässeet Staryi Saltivissa yli eli tuo Zarichnen valtaaminen ei sinänsä kovin suurena yllätyksenä tulis, mutta ilmeisesti joku ylitys olis tehty myös pohjosemmassa lähempänä Vochans'kia.

 
Osaako joku palstan helikoptereista tietävä sanoa, että mitä koneesta lienee tuotantolinjalla pöllitty tai ryssitty,
että seurauksena on moinen tärinä?
Vai johtuuko tärinä vain siitä, kun pesukoneen sirussa menee linkous päälle?
Helikopterit on melkoisia vispilöitä resonoimaan kun lähteitä erillaiselle tärinälle on paljon eri komponenttien kautta, moottorit, voimansiirto ja roottorit se selkein. Lisäksi aerodynaamiset voimat (esim. lentonopeus voi vaikuttaa roottorin kautta) En muista onko koaksiaaliroottorilla olevat altiimpia tälle kuin perinteisellä peräroottorilla tai tandem-roottorilla olevaan vispilään verrattuna. Yleensä roottoreissa on jo vaimentimia estämässä resonointia, joka kyllä jo suunnittelussa pyritään minimoimaan. Pitkin konetta myös vaimentimia jotka vähentävät esim. moottorin tärinää joka voi johtaa resonointiin.

Tärinä on joko suunnitteluvirhe tietyllä aseistuksella, jota nyt ehkä vähän epäilen, kun kone ollut niin pitkään jo käytössä ja ryssäkin niitä pahimpia virheitään nyt sentää joskus korjaa. Tai sitten ryssälle tyypilliseen tapaan ne huollot jää tekemättä. Mekaanisia laitteita kuitenkin kaikki joilla resonanssitaajuuksia pyritään koptereissa hallitsemaan (melko yksinkertaisia vehkeitä, kumiheloista aina esim. voimansiirtoon asennettaviin massoihin, jotka hieman yksinkertaistettuna häivyttää tietyt havaitut resonanssitaajuudet pois). Ryssällä luulisi olevan kyky niitä tehdä. Kuluvien komponenttien vaihdon ja huollon (jotain niinkin yksinkertaista kuin rasvaus) laiminlyönti kuitenkin johtaa välyksiin, joten veikkaisin päällimmäisenä huonoa kaluston huoltoa, sitä kun tarvitaan luonnollisesti enemmän jos lennetäänkin paljon. Esimerkiksi joitain vähän isompia määräaikaishuoltojakin voi tulla viikoittain Ukrainassa sotiessa, kun ennen niitä ehkä voinut olla muutaman kerran vuodessa lentoajan mukaan. Toki tuotannossakin on voitu jo jotain oikoa ja rahat laitettu välimeren huvijahtiin.
 
Tässä hyvä yhteenveto video (pari päivää vanha) missä on aluksi hyvin koostettu julkisista lähteistä videokuvaa saaren tapahtumista, suunnilleen ajanhetkellä 7:30 juttelee Krimille sijoitetun S-400 järjestelmän kyvyistä sekä rajoitteista (lyhyesti: tutka ei näe saaren ilmatilaa 6 000 m alapuolelta maan kaarevuuden takia, siksi heillä on AWACS-lentokone ollut ilmassa ja on vain yksi ohjus koko järjestelmässä joka yltää noin kauas, teoriassa) ja videon lopuksi noin 11:50 ajanhetkestä eteenpäin pohtii saaren strategista merkitystä molemmille osapuolille sekä kauppamerenkulun sulkemisen haittoja koko maailman kannalta, lähinnä viljan ja muun viennin vaikutus köyhempiin maihin (yleisesti tietysti hintojen nousu seuraa kun tarjonta vähenee).

Suosittelen, tosin 18 minuuttia pitkä joten varaa sopiva aika ja kupponen kahvia jos kiinnostaa:

 
Kannattaa taas nauttia tämäkin keskisuuren suolakaivoksen vuosituotannon kera, mutta huhupajat kertoo että ukrainalaiset olis ylittäny Donets-joen kahdesta kohtaa ja ovat hyökkäämässä itään päin. Aikasemminkin oli jotain puhetta että olisivat päässeet Staryi Saltivissa yli eli tuo Zarichnen valtaaminen ei sinänsä kovin suurena yllätyksenä tulis, mutta ilmeisesti joku ylitys olis tehty myös pohjosemmassa lähempänä Vochans'kia.


Tuo on mielestäni tällä hetkellä mielenkiintoisin suunta seurattavaksi, tosin ei ehkä kannata odottaa valtavan nopeaa menestystä. Dumppaan taas saman kuvan minkä laitoin aikaisemmin, tässä on 13.5. eli viisi päivää sitten venäläisten tuhoamien siltojen paikat, huom: vihreä on metsää, ei vesistöä. Kaksi pohjoisinta merkintää ovat Stary Saltiv ja Rubizhne sillat joten en ihmettelisi vaikka Ukraina yrittäisi niiden kohdalta yli: valmis tieverkko rantaan asti, sillan takia tehty tietyt vahvistukset rantaa, jos ylitys onnistuu niin edessä on hyvä tieverkko joen toisella puolella mitä pitkin jatkaa hyökkäystä yms. Tosin sinun linkittämä kartta viittaa joen ylitykseen selvästi näitä pohjoisempana, lähempänä Vovchanskia. Ehkä Starytsyan kohdalta, siinä on silta joen yli. Donets-joki on myös huomattavasti kapeampi tuolla pohjoisempana, arvioin että 20-30 metriä leveä joten ei ole mahdoton ajatus vaikka olisivat rakentaneet yhteen tai useampaan paikkaan ponttoonisillan joen yli.

HUOM: sinun twiitin kuvaan on merkitty Lyman ja Synel'nykove jotka on ihan Vovchanskin eteläpuolella, kartan perusteella käytännössä yhdessä pötkössä kaupungin kanssa. Synel'nykovesta ei ole kuin kaksi kilometriä Vpvchanskin keskustaan joten jos ovat päässeet noin lähelle, oletan että tästä tulisi tieto lähipäivinä. En usko että olisivat ihan näin lähellä mutta eihän sitä koskaan tiedä.

Vihreä ympyrä on Vovchansk, missä on Venäjän tärkeä logistinen keskus. Tietysti harmaa katkoviiva on Belgorodista etelään tuleva junarata, jonka katkaiseminen olisi mainio temppu.


Kharkovan suunta 13.5.2022.JPG
 
Viimeksi muokattu:
Yhdyn edelliseen kummasteluun. Twitter-juorujen lisäksi Harkovan koillispuolen rintamalla on kyllä kiinnostava seurata tulipalojen etenemistä, ..viikko - 5 päivää sitten:

0511.jpg

..toissapäivänä ja eilen:
eilen.jpg

..tulipalojen sijainti siis siirtyy hitaasti Siverski Donets -joen itärannalla kohti pohjoista. En ymmärrä. Mitään varmistettua tietoa ei ole siitä, että UA olisi onnistunut ylittämään tuon tuolla kohtaa leveän joen turvallisesti.

Aikamoinen temppu olisi, jos olisi, sillä tuolla kohtaa Siverski Donets toimii säännösteltynä "tekojärvenä" ja on useita satoja metrejä leveä. Ei kai ponttoonisiltoja voi noin pitkiksi tehdä, johan venäläiset pasauttaisivat ne parikin kertaa päivässä taivaan tuuliin, tai siis joen pohjaan?

Mutta jokin siellä palaa useita päiviä; voisiko olla Ukrainan tykistön painostamista ja maahanlaskujoukkojen laskua Staryi Saltivin vastarannalle?
 
Back
Top