Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Vastaan Bellumin puolesta tullin tilastoilla:
Tuonti Venäjältä vuonna 2013, tuonnin arvo 10,5 mrd euroa (-1 %)
Lähde: Suomen Tulli
NimikeOsuusMuutos
Öljy 68,2 %-0 %
Kaasu 10,8%- 9 %
Kemialliset aineet ja tuotteet 7,0 %-3 %
Muut tavarat 4,4 %+12%
Puutavara 3,8 %+14 %
Kivihiili 2,6 %+20 %
Metallit 1,8 % -24 %
Sähkö 1,6 %+1 %
Eli öljy ja kaasu yhdessä olivat 2013 tilastossa 79% kaikesta Venäjän tuonnista.
Olen alkanut tulla siihen tulokseen, että pelleily pitää lopettaa. Pakotteita on maailmanrauhan ja Euroopan tulevaisuuden vuoksi lisättävä entisestään vaikka tulisi millainen kauppasota ja pidettävä asiaa yllä tasan niin kauan, etä Venäjä vaihtaa hallintoa ja suuntaa.
Suomelle olisi vain piristysruiske, että oppisimme enenevästi oikeille markkinoille ja tuo patalaiskojen punaisten vuorineuvosten perintönä antama läävä jäisi menneisyyteen.
Ookei, öljyn suhteen aliarvioin naapurin aika reippaasti.
Minkäköhän paljon tuosta menee sähkön tekemiseen ja mikä on mahdollisuus paniikkitasaamiseen Ruotsin kanssa? Jos nyt miettii oikein kakki tuulettimessa -tilannetta. Vai onko tuo enimmäkseen löpöä ajoneuvoille? Tänään launtaina ei prosentit meinaa avautua tajuttaviksi kuvioiksi...
Ookei, öljyn suhteen aliarvioin naapurin aika reippaasti.
Minkäköhän paljon tuosta menee sähkön tekemiseen ja mikä on mahdollisuus paniikkitasaamiseen Ruotsin kanssa? Jos nyt miettii oikein kakki tuulettimessa -tilannetta. Vai onko tuo enimmäkseen löpöä ajoneuvoille? Tänään launtaina ei prosentit meinaa avautua tajuttaviksi kuvioiksi...
Katsos vaan. Aiemmin tiellä 21 kuvattu tankki, jossa luki "Kiovaan", on nyt perillä kohteessaan mutta kuski on vaihtunut. Mitenkähän tuo kävi...
Ja kuten aikaisemmin on tullut moneen kerran todettua, jalostamo ei välitä siitä mistä päin maailmaa raakaöljy on pumpattu.
Tässä Twitter -päivityksiä Krimiltä:
Venäjän puolen satamassa (nimi on Krym) 4500 jonottajalle 14 suihkua ja 28 vessaa. Edes vanhemmat joilla imeväisikäisiä lapsia eivät pääse jonon ohitse.
Hallitus ei täytä lupaustaan edullisemmista lennoista Krimille. Niitä ei ole Meitä pantiin perseeseen (huijattiin)! Odotusajankin satamassa pitäisi olla max 10 h, me seistään jo 25!!!
35 astetta hellettä eikä satama-alueella yhtäkään ensiapumiehistöä. Eikä lääkäriä! Lopputulos: 2 raatoa per vuorokausi!
Satamahallinnon edustaja kulkee megafonin kanssa pitkin jonoa ja huutaa: "Löytyykö lääkäriä!!?" Vuorokaudessa 2 vainaata. Medvedev (twitter-osoitteen kautta) - kuuntele!!!
BUK-järjestelmien osia on tuotu jo parina päivänä. Nyt tulivat ohjuksetkin. Kaikki ovat vielä rajan tuntumassa.
Tuolta löytyy loistava esitys reitistä, mitä raskaan kaluston tuomiseen Ukrainaan käytetään.
http://ukraineatwar.blogspot.nl/2014/08/russian-hardware-spotted-approaching.html
Tuskinpa ohjuksiakaan nostetaan laukaisuasentoon kesken siirtokuljetusten. Voit olla oikeassa.Liian puhdasta kalustoa. Kuorma-auton eturenkaan alla on ruoho pystyssa aivan kuten takarenkaan edessakin. Niin renkaissa kun vanteissakaan ei ole polya, maata tai heinaa. Tama kuva on joltain messuilta
Tuskinpa ohjuksiakaan nostetaan laukaisuasentoon kesken siirtokuljetusten. Voit olla oikeassa.
Käyppäs katsomassa mitä tuon linkin takaa löytyy: http://www.oil.fi/fi/tietoa-oljysta-oljy-suomen-kansantaloudessa/oljytuotteiden-vienti
Suomesta vietiin öljytuotteita vuonna 2013 suunnilleen seitsemän miljardin euron arvosta. Ja nuo öljytuotteet on siis jalostettu venäjältä tuodusta öljystä.
Jos oikein muistan niin varmuusvarastoissa on ihan lakisääteisesti polttoaineita vuoden kulutusta vastaava määrä.(Muistin väärin. Viiden kuukauden keskikulutusta vastaava määrä öljyä ja maakaasua.) Ja kuten aikaisemmin on tullut moneen kerran todettua, jalostamo ei välitä siitä mistä päin maailmaa raakaöljy on pumpattu.
Ja mitä tulee putinoidien hammasteluun kaasulla lämpiävistä kaupungeista niin suosittelen lukemaan vaikka wikipediasta artikkelin otsikolla kaupunkikaasu. Palavaa kaasua voidaan valmistaa pyrolyysillä mistä hyvänsä hiiltä sisältävästä materiaalista, Keski-Euroopassa kaasua on tehty perinteisesti kivihiilestä koska sielläpäin sitä on ollut saatavilla. Suomessa kivihiilen tilalla käytettäisiin turvetta joka testien mukaan sopii mm. Fischer-Tropsch-prosessin raaka-aineeksi.
Minulle on väitetty, että vaikuttaisi. Saudi-Arabiasta tuleva raakaöljy on kuulemma koostumukseltaan varsin erilaista kuin Venäjältä tuleva, ja että jalostamo ei pystyisi käyttämään noita ristiin tuosta noin vain.
http://www.nesteoil.fi/default.asp?path=35,52,62,6691,6699
Ei vaadi käsittääkseni mitään rakenteellisia muutoksia vaan ihan normaalilla prosessiarvojen säädöllä homma saadaan futaamaan vaikka toimittaja vaihtuisi. Jos en ihan pieleen muista niin saudiöljy on venäläisöljyä kevyempää ja vähärikkisempää.Minulle on väitetty, että vaikuttaisi. Saudi-Arabiasta tuleva raakaöljy on kuulemma koostumukseltaan varsin erilaista kuin Venäjältä tuleva, ja että jalostamo ei pystyisi käyttämään noita ristiin tuosta noin vain.
http://www.nesteoil.fi/default.asp?path=35,52,62,6691,6699