Kun Venäjä aloitti sotatoimet Ukrainassa helmikuun lopussa, moni länsimaisessa omistuksessa oleva yhtiö lähti Venäjältä.
Esimerkiksi ruotslainen huonekalujätti Ikea
ilmoitti lopettavansa maaliskuussa.
Espanjalaisomisteinen Inditex, jonka vaatebrändejä ovat Zara ja Bershka, ilmoitti sulkevansa kaikki 502 myymäläänsä.
Kauppakeskukset eivät kuitenkaan olleet tyhjillään pitkään. Vapautuneita vuokrapaikkoja alkoivat täyttää venäläisten omistamat vaatebrändit.
Niinpä Inditexin omistamien Zaran tilalle tuli Zarina, Bershkan tilalle Befree ja Stradivariuksen korvasi Sela.
Kaikki kolme ovat venäläisten Melon Fashion Group -osakeyhtiön omistamia vaatebrändejä. 30 prosenttia yhtiön osakkeista on ruotsalaisten sijoitusyhtiön omistuksessa.
Koko venäläinen vaatetuotanto koki renessanssin, kun länsimaiset kilpailijat kaikkosivat.
Erityisesti halpojen pikamuotiketjujen, kuten H&M:n, tilalle ilmestyi nopeasti venäläisiä, turkkilaisia ja kiinalaisia brändejä.
Esimerkiksi venäläinen vaatteiden verkkokauppa Ozon raportoi, että
sen myynti kasvoi (siirryt toiseen palveluun) 2,5-kertaisesti huhti–toukokuun aikana.
Myös venäläisten design-tuotteiden kysyntä pomppasi. Esimerkiksi Pietarissa
avattiin kesäkuussa liike (siirryt toiseen palveluun), jossa on esillä yli 50 venäläistä tuotemerkkiä.
Moni länsimainen yhtiö ilmoitti, että keskeyttävänsä myös verkkokauppansa Venäjällä. Venäläinen verkkokauppa Wildberries aloitti Inditexin brändien myynnin alustallaan kesäkuussa. Yhtiön mukaan sen sivuilla myytävät brändit ovat aitoja, kertoo
Tass (siirryt toiseen palveluun).