Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Viron pääministeri Kaja Kallas on kritisoinut voimakkaasti puolustusliitto Naton nykyistä suunnitelmaa Baltian maiden puolustamiseksi Venäjän hyökkäyksen varalta. Kallas sanoo Financial Timesin (siirryt toiseen palveluun) mukaan, että tämänhetkisillä suunnitelmilla esimerkiksi Viro tulisi sotatilanteessa pyyhkäistyksi pois maailmankartalta – Tallinnan vanhaakaupunkia myöten.
Kallas sanoi keskiviikkona, että Naton suunnitelmissa Venäjä saisi ottaa Baltian maat haltuunsa, minkä jälkeen Nato vapauttaisi maat puolen vuoden kuluessa. Hän vertasi tilannetta siihen, mitä viime kuukausina on nähty Ukrainassa, jossa Venäjän hyökkäys on alle neljässä kuukaudessa aiheuttanut valtaisaa tuhoa.
– Jos vertaa Ukrainan ja Baltian maiden kokoa, se merkitsisi maiden ja kulttuurimme täydellistä tuhoutumista, Kallas sanoi.
– Ne jotka ovat käyneet Tallinnassa ja tietävät vanhankaupunkimme sekä sen satojen vuosien historian ja kulttuurin joka meillä täällä on – kaikki se pyyhkäistäisiin maailmankartalta, mukaan lukien meidän kansamme ja kansakuntamme.
Ukrainan EU-haaveet voivat olla pian askeleen lähempänä toteutumista. EU-johtajien on määrä päättää tänään torstaina alkavassa huippukokouksessa, myönnetäänkö Ukrainalle virallinen jäsenehdokkaan asema.
Euroopan komissio suosittaa ehdokkuuden myöntämistä. Sen raportissa Ukraina saa kiitosta talouden keskittymisten purku-urakasta. Myös hyvin toimiva korruptiota tutkiva tuomioistuin on perustettu, huomioi komissio.
Mutta komission katsaus sisältää myös syntilistan. Sen mukaan Ukrainan on edelleen voimistettava korruption vastaista taistelua.
Ukrainian photographer Maksim Levin was “executed in cold blood” alongside his friend Oleksiy Chernyshov by Russian forces north of Kyiv on 13 March, Reporters Without Borders (RSF) said in a 16-page report on Wednesday.
“The evidence against the Russian forces is overwhelming,” the press freedom group said in an introduction to the report on its website.
Reuters could not independently verify the report’s conclusions. Russia’s defence ministry did not immediately respond to a request for comment.
lainattu jostain aiemmasta
"Ukrainan EU-haaveet voivat olla pian askeleen lähempänä toteutumista. EU-johtajien on määrä päättää tänään torstaina alkavassa huippukokouksessa, myönnetäänkö Ukrainalle virallinen jäsenehdokkaan asema.
Euroopan komissio suosittaa ehdokkuuden myöntämistä. Sen raportissa Ukraina saa kiitosta talouden keskittymisten purku-urakasta. Myös hyvin toimiva korruptiota tutkiva tuomioistuin on perustettu, huomioi komissio.
Mutta komission katsaus sisältää myös syntilistan. Sen mukaan Ukrainan on edelleen voimistettava korruption vastaista taistelua."
Tällaiset mielipiteet on todella yleisiä maissa joita hallitsevat aggressiiviset hallinnot tai ns. 'vahvat miehet'. Moni iranilainen valitti Rouhanin aikana että kyllä Ahmadinejad oli parempi pressa 'koska häntä ulkomaat pelkäsivät' vaikka muuten hänen hallituksensa ei ollut erityisen suosittu. Ja nyt olemme saaneet maistiaisia siitä miten Erdogan yrittää kadun mieheltä kerätä irtopisteitä samalla tavalla.Kerran näin venäläisten haastatteluja aiheesta, ja yksi mies sanoi, että haluaa Neuvostoliiton takaksin, ”koska silloin kaikki pelkäsivät meitä!”
Vain ryssän logiikalla on hieno asua maassa, jota muut pelkäävät.
Suriseeko se ja mahtuuko asekaappiin?Mikä tuo "halpa ja hyvä" venäläinen puolarihaulikko on ?
Ongelma tuossa lahtaamislähestymisessä on, että mukana menee myös tukijoita. Onhan Donbassissa vielä jäljellä noin 15 prossaa, jotka tukevat Venäjää. Jos summittaisesti ryhdytään tappamaan kaikki miehet, niin katoaa se pienikin tuki. Venäläisillä on käsittämättömän huono ymmärrys voittaa väestö puolelleen. Jos jakaisivat safkaa, lääkkeitä ja kaikkea mahdollista ukrainalaisille, niin eiköhän nuo mielialat kääntyisi. Nyt tarjolla on vaan ryöstelyä isossa ja pienessä mittakaavassa, tappamista, raiskaamista ja tuhoamista sen minkä pystyvät. Bonuksena lasten ryöstäminen Venäjälle. Jos tuolla toiminnalla ei saa kansaa nousemaan barrikadeille, niin ei sitten millään. Kun vielä rintamalinja on pitkä ja miehiä vähän, niin linjan ylittäminen on ainakin teoriassa aika lailla helppoa. Jos rintaman pituus on yli 1000 kilometriä, venäläisiä 200 tuhatta niin tekee parisataa ukkoa kilometrille. Joista vain noin neljännes on jalkaväkimiehiä, loput tykistöä, ilmatorjuntaa, huoltoa, panssarimiehiä... On muuten haaste vartioida kilometrin rintamalohko tiiviiksi noin 50 ukolla. Nukkuakin pitäisi ja Ukrainassa yö on oikeasti yö. Noilla ei saa millään linjoja tiiviiksi. Varsinkin kun partisaanitoiminnan takia joutuvat tuomaan selustaan joka paikkaan miehitysjoukkoja väijymään siltoja, varastoja yms tärkeitä paikkoja.Vanjalla ei taida olla mitään pidäkkeitä murhata aseikäisiä Ukrainalaisia heti nähtäessä. Perinteinen, siviilien sekaan naamioituva partisaanitoiminta voi näin olla aika riskaabelia, mutta ei tuo missään nimessä pois suljettua ole. Eikä se rintama kai ole täysin tiivis, eli osaava ja motivoitunut porukka löytää kyllä luullakseni reitit naapurin puolelle halutessaan.
En ymmärrä että miksi USA ja NATO-kumppanit eivät ole antamassa vanhoja F-16C Block 52 tai F-16AM -koneita Ukrainalle. USAF tuskailee vanhojen F-16 koneiden päivittämisen kanssa ja niitä ollaan poistamassa jopa 300 kpl tällä vuosikymmenellä. Vanhojen koneiden käyttökuluista säästämällä saataisiin lisää rahaa NGAD ja F-35 ohjelmiinhttps://www.thedrive.com/the-war-zo...e-types-largest-combined-upgrade-package-ever.Puolustaja vetää Bayraktareita pois - Venäjän ilmapuolustus uhkaa tehdä lennokit turhiksi | Verkkouutiset
Ukrainalaispilotti kuvaa lennokkeja nyt lähes hyödyttömiksi.www.verkkouutiset.fi
Olisihan se ihanaa nähdä kuinka eteläiseltä mereltä tupsahtelisi Harpooneja paikallaan pojottaviin rysyn laivoihin. Tosin estääkö tätä nykyisilläkään koneilla mikään? Vai eikö Neptunea tai Harpoonia saa su koneisiin kiinni?En ymmärrä että miksi USA ja NATO-kumppanit eivät ole antamassa vanhoja F-16C Block 52 tai F-16AM -koneita Ukrainalle. USAF tuskailee vanhojen F-16 koneiden päivittämisen kanssa ja niitä ollaan poistamassa jopa 300 kpl tällä vuosikymmenellä. Vanhojen koneiden käyttökuluista säästämällä saataisiin lisää rahaa NGAD ja F-35 ohjelmiinhttps://www.thedrive.com/the-war-zo...e-types-largest-combined-upgrade-package-ever.
https://www.thedrive.com/the-war-zo...ded-f-16s-till-2048-as-fate-of-f-15c-in-doubt
Norja möi ahneuksissaan 32 kpl vanhaa, mutta päivitettyä F-16AM konettaan Romanialle ja keräsi 450 miljoona euroa rahaa siitä https://www.aviacionline.com/2022/0...es-the-purchase-of-32-ex-norwegian-f-16-mlus/. Kreikasta löytyy myös F-16C koneita, joita olis voitu antaa Ukrainaan.
Asia voitaisiin hoitaa kierrättämällä kalustoa rapakon takaa näihin maihin, tietysti moderninpana tai antaa suoraan USAF varastoista. Lentäjien koulutus olisi pitänyt aloittaa jo huhti-toukokuussa viimeistään, koska sota kestää pahimillaan vuosia. Nyt pitäisi katsoa pitkälle tulevaisuuteen eli +5 vuoden haarukassa vähintään ja luoda Ukrainalle edellytyksiä rakentaa omaa kykyä ja tulla NATO-yhteensopivaksi.
F-16 Block 50/52 toisi huomattavasti lisää kykyä puolustaa ilmatilaa ja tukea joukkoja maalla sekä suorittaa Harpooneilla iskuja kauas merelle. Tämä puolestaan vaikeuttaisi venäjän merisaartoa ja HARM-ohjuksilla varustettuna venäjän ilmatorjuntaa voitaisiin painostaa sekä saada lisää operatiivista toimintavapautta taistelua-alueilla. F-16C block 50 / 52 versioissa olisi valmiina jo integraatio ALIC- järjestelmään ja AN/SQ-213 HTS podi saatavilla HARM-ohjusten käyttämiseksi. Block 50/52 voi kantaa JDAM- ja JSOW pommeja/liitopommeja sekä AIM-120 AMRAAM- ohjuksia. Lisäksi tähän versioon voi integroida Harpoon-ohjuksia.
Asepaketti mitä Ukrainalle pitäisi lähettää minimissään:
- 24 + 24 kpl F-16AM /block 52
- 300 AMRAAM C7
- 200-300 AIM-9X block I ja paljon AIM-9M versioita
- 20mm PGU-28 tykinammuksia
- GBU-38, GBU-31 ja GBU-32 vähintään 1000 kpl
- 100+ JSOW AGM-158C
- Harpoon AIR- versioita 100+ kpl
- AGM-88 HARM II 100 kpl
- pimeänäkölaitteita
- pilottien varusteita
- huoltoinfraa
- varaosia
- koulutusta
- simulaattoreita
- lentopolttoainetta
Näillä saataisii Ukrainan ilmavoimat oikeasti luomaan nahkansa uudelleen ja taistelemaan ilman kestämättömiä tappioita piloteille sekä kalustolle. Samalla venäjän halu käydä sotaa ja saartaa Ukraina kävisi entistä kalliimmaksi. Se voisi nopeuttaa sodan loppumista ja lisäisi Ukrainan joukkojen moraalia sekä uskoa taistelussa.
Tietoa:
Structure & Avionics
The standard avionics fit for the Block 50 includes:
- Honeywell H-423 Ring Laser Gyro Inertial Navigation System (RLG INS) for rapid in-flight alignment;
- GPS receiver;
- Data Transfer Cartridge with a larger capacity (128KB) to accommodate the planned avionics growth;
- Improved Data Modem for faster data transmission;
- AN/ALR-56M advanced RWR;
- AN/ALE-47 threat adaptive countermeasure system;
- digital terrain system data transfer cartridge;
- cockpit compatible with night vision systems;
- advanced IFF interrogator;
- Upgraded Programmable Display Generator (UPDG);
- MIL-STD-1760 data bus for programming new-generation PGMs;
- Horizontal Situation Display (HSD) for increased situational awareness and tactical flexibility on all missions.
The Block 50/52 also carries the Westinghouse AN/APG-68 V(5) radar, which offers longer range detection against air targets and higher reliability. The radar has a programmable signal processor that employs very high-speed integrated circuit (VHSIC) technology. The latest batches of Block 50/52 carry the same radar, but versions V(7) and V(8), which offer even greater performance envelopes. The VHF/FM antenna is now incorporated into the leading edge of the vertical fin and has an extended operating distance. The cockpit also includes 2 monochrome MFD's (soon to be replaced by the MLU's color displays) and a FOV HUD.
The Block 50's have the capability to fire the AIM-120 AMRAAM, the new AGM-65G Maverick missile and the PGU-28/B 20mm cannon round. The Block 50/52 is capable of carrying the new JDAM munition, the AGM-154A/B JSOW and is the first F-16 version to integrate the AGM-84 Harpoon antishipping missile. The AGM-137 TSSAM stand-off attack missile was also foreseen in its weaponry, but subsequently cancelled. The aircraft can launch the Harpoon in line-of-sight, bearing-only, and range/bearing modes. The addition of the Harpoon gives the F-16 a significant standoff range anti-shipping capability, especially when combined with optional 600-gallon fuel tanks.
The first Block 50 F-16 was delivered to the USAF in November of 1991. Over 300 have been delivered by early 1997, to four different customers. New production Block 50/52 aircraft ordered after 1996 also include selected features from the MLU program: color multifunction displays, a three-channel video tape recorder, and the modular mission computer.
The F-16CJ/DJ Block 50D/52D have the HARM avionics/Launcher Interface Computer (ALIC) resulting in a full autonomous employment capability of the HARM missile. This capability adds the SEAD (Suppression of Enemy Air Defenses) mission to the already extensive list of missions the F-16 is capable to perform.
The aircraft features full integration for the advanced AGM-88 HARM II and Shrike anti-radiation missiles, a Lockheed Martin Pave Penny laser ranger pod and the Texas Instruments (now Raytheon) AN/ASQ-213 HTS (HARM Targeting System). The pod is mounted on the starboard intake hardpoint and contains a super-sensitive receiver that detects, classifies, and ranges threats and passes the information to the HARM and to the cockpit displays. With the targeting system, the F-16CJ/DJ has full autonomous HARM capability. The HTS pod can be omitted however - in that case, RC-135 Rivet Joint aircraft support the F-16 in sorting and prioritizing targets in dense threat environments.
Two HARM missiles are normally carried on a typical SEAD mission, however, 4-missiles loads are currently being test-flown at Eglin AFB.
Deliveries of the Block 50D/52D began in May 1993. All but the earliest Block 50 models have been upgraded to Block 50D standard.
https://www.f-16.net/f-16_versions_article9.html
Olen edelleen sitä mieltä, että F16 on koulutettu Romaniassa jo kähinän alkumetreiltä asti. Näistähän ei huudella ennwnkuin asia realisoituu jollain näkyvällä tavalla.En ymmärrä että miksi USA ja NATO-kumppanit eivät ole antamassa vanhoja F-16C Block 52 tai F-16AM -koneita Ukrainalle. USAF tuskailee vanhojen F-16 koneiden päivittämisen kanssa ja niitä ollaan poistamassa jopa 300 kpl tällä vuosikymmenellä. Vanhojen koneiden käyttökuluista säästämällä saataisiin lisää rahaa NGAD ja F-35 ohjelmiinhttps://www.thedrive.com/the-war-zo...e-types-largest-combined-upgrade-package-ever.
https://www.thedrive.com/the-war-zo...ded-f-16s-till-2048-as-fate-of-f-15c-in-doubt
Norja möi ahneuksissaan 32 kpl vanhaa, mutta päivitettyä F-16AM konettaan Romanialle ja keräsi 450 miljoona euroa rahaa siitä https://www.aviacionline.com/2022/0...es-the-purchase-of-32-ex-norwegian-f-16-mlus/. Kreikasta löytyy myös F-16C koneita, joita olis voitu antaa Ukrainaan.
Asia voitaisiin hoitaa kierrättämällä kalustoa rapakon takaa näihin maihin, tietysti moderninpana tai antaa suoraan USAF varastoista. Lentäjien koulutus olisi pitänyt aloittaa jo huhti-toukokuussa viimeistään, koska sota kestää pahimillaan vuosia. Nyt pitäisi katsoa pitkälle tulevaisuuteen eli +5 vuoden haarukassa vähintään ja luoda Ukrainalle edellytyksiä rakentaa omaa kykyä ja tulla NATO-yhteensopivaksi.
F-16 Block 50/52 toisi huomattavasti lisää kykyä puolustaa ilmatilaa ja tukea joukkoja maalla sekä suorittaa Harpooneilla iskuja kauas merelle. Tämä puolestaan vaikeuttaisi venäjän merisaartoa ja HARM-ohjuksilla varustettuna venäjän ilmatorjuntaa voitaisiin painostaa sekä saada lisää operatiivista toimintavapautta taistelua-alueilla. F-16C block 50 / 52 versioissa olisi valmiina jo integraatio ALIC- järjestelmään ja AN/SQ-213 HTS podi saatavilla HARM-ohjusten käyttämiseksi. Block 50/52 voi kantaa JDAM- ja JSOW pommeja/liitopommeja sekä AIM-120 AMRAAM- ohjuksia. Lisäksi tähän versioon voi integroida Harpoon-ohjuksia.
Asepaketti mitä Ukrainalle pitäisi lähettää minimissään:
- 24 + 24 kpl F-16AM /block 52
- 300 AMRAAM C7
- 200-300 AIM-9X block I ja paljon AIM-9M versioita
- 20mm PGU-28 tykinammuksia
- GBU-38, GBU-31 ja GBU-32 vähintään 1000 kpl
- 100+ JSOW AGM-158C
- Harpoon AIR- versioita 100+ kpl
- AGM-88 HARM II 100 kpl
- pimeänäkölaitteita
- pilottien varusteita
- huoltoinfraa
- varaosia
- koulutusta
- simulaattoreita
- lentopolttoainetta
Näillä saataisii Ukrainan ilmavoimat oikeasti luomaan nahkansa uudelleen ja taistelemaan ilman kestämättömiä tappioita piloteille sekä kalustolle. Samalla venäjän halu käydä sotaa ja saartaa Ukraina kävisi entistä kalliimmaksi. Se voisi nopeuttaa sodan loppumista ja lisäisi Ukrainan joukkojen moraalia sekä uskoa taistelussa.
Tietoa:
Structure & Avionics
The standard avionics fit for the Block 50 includes:
- Honeywell H-423 Ring Laser Gyro Inertial Navigation System (RLG INS) for rapid in-flight alignment;
- GPS receiver;
- Data Transfer Cartridge with a larger capacity (128KB) to accommodate the planned avionics growth;
- Improved Data Modem for faster data transmission;
- AN/ALR-56M advanced RWR;
- AN/ALE-47 threat adaptive countermeasure system;
- digital terrain system data transfer cartridge;
- cockpit compatible with night vision systems;
- advanced IFF interrogator;
- Upgraded Programmable Display Generator (UPDG);
- MIL-STD-1760 data bus for programming new-generation PGMs;
- Horizontal Situation Display (HSD) for increased situational awareness and tactical flexibility on all missions.
The Block 50/52 also carries the Westinghouse AN/APG-68 V(5) radar, which offers longer range detection against air targets and higher reliability. The radar has a programmable signal processor that employs very high-speed integrated circuit (VHSIC) technology. The latest batches of Block 50/52 carry the same radar, but versions V(7) and V(8), which offer even greater performance envelopes. The VHF/FM antenna is now incorporated into the leading edge of the vertical fin and has an extended operating distance. The cockpit also includes 2 monochrome MFD's (soon to be replaced by the MLU's color displays) and a FOV HUD.
The Block 50's have the capability to fire the AIM-120 AMRAAM, the new AGM-65G Maverick missile and the PGU-28/B 20mm cannon round. The Block 50/52 is capable of carrying the new JDAM munition, the AGM-154A/B JSOW and is the first F-16 version to integrate the AGM-84 Harpoon antishipping missile. The AGM-137 TSSAM stand-off attack missile was also foreseen in its weaponry, but subsequently cancelled. The aircraft can launch the Harpoon in line-of-sight, bearing-only, and range/bearing modes. The addition of the Harpoon gives the F-16 a significant standoff range anti-shipping capability, especially when combined with optional 600-gallon fuel tanks.
The first Block 50 F-16 was delivered to the USAF in November of 1991. Over 300 have been delivered by early 1997, to four different customers. New production Block 50/52 aircraft ordered after 1996 also include selected features from the MLU program: color multifunction displays, a three-channel video tape recorder, and the modular mission computer.
The F-16CJ/DJ Block 50D/52D have the HARM avionics/Launcher Interface Computer (ALIC) resulting in a full autonomous employment capability of the HARM missile. This capability adds the SEAD (Suppression of Enemy Air Defenses) mission to the already extensive list of missions the F-16 is capable to perform.
The aircraft features full integration for the advanced AGM-88 HARM II and Shrike anti-radiation missiles, a Lockheed Martin Pave Penny laser ranger pod and the Texas Instruments (now Raytheon) AN/ASQ-213 HTS (HARM Targeting System). The pod is mounted on the starboard intake hardpoint and contains a super-sensitive receiver that detects, classifies, and ranges threats and passes the information to the HARM and to the cockpit displays. With the targeting system, the F-16CJ/DJ has full autonomous HARM capability. The HTS pod can be omitted however - in that case, RC-135 Rivet Joint aircraft support the F-16 in sorting and prioritizing targets in dense threat environments.
Two HARM missiles are normally carried on a typical SEAD mission, however, 4-missiles loads are currently being test-flown at Eglin AFB.
Deliveries of the Block 50D/52D began in May 1993. All but the earliest Block 50 models have been upgraded to Block 50D standard.
https://www.f-16.net/f-16_versions_article9.html
A key advisor to Ukraine's president has said the battle for the eastern cities of Severodonetsk and Lysychansk has reached a "fearsome climax".
Oleksiy Arestovych said Russian forces could soon encircle the twin cities and cut them off from Ukrainian territory.
"The threat of a tactical Russian victory is there, but they haven't done it yet," he said.
It comes as President Volodymyr Zelensky accused Moscow of trying to "destroy" the Donbas region.
"There were massive air and artillery strikes in Donbas. The occupier's goal here is unchanged, they want to destroy the entire Donbas step-by-step," Mr Zelensky said in his nightly video address.
He also repeated his calls for Western leaders to speed up the delivery of heavy artillery to his troops.
"We again and again emphasize the acceleration of arms deliveries to Ukraine. What is quickly needed is parity on the battlefield in order to halt this diabolical armada and push it beyond Ukraine's borders." he said.
Miksi noista UGVsta ole näkynyt pätkiä? Ne on puheiden perusteella ollut siellä muutaman kuukauden. En myöskään usko että naapuri on ratkaissut niiden ongelmia, kantaman suhteen.Social media footage appeared to show the unmanned vehicles smashing into the refinery in a rare direct assault on Russian territory. Officials in Kyiv have yet to comment on the attack.
Tilanne Kaliningradin ja sen naapurin Liettuan välillä on kiristynyt viime lauantaista lähtien. Keskiviikkona Venäjän ulkoministeriön tiedottaja varoitti Venäjän ottavan käyttöön vastatoimia, jotka eivät ole diplomaattisia.
Kokosimme viisi kysymystä ja vastausta tilanteesta.
Laivoilla se rahti edelleenkin kulkee, niinkuin se ryöstövilja. Sodan aikana meilläkin ihan sama tilanne. Ei siinä pitäisi olla mitään ihmeellistä tutkijalle.Kun tieto saarron kiristymisestä tuli, Kaliningradissa havaittiin heti eräiden tuotteiden hamstrausta ja jonoja.
Kaliningradissa on suuri satama, ja kaupunkia voitaisiin huoltaa suurelta osin myös laivoilla.
Ulkopoliittisen instituutin vanhempi tutkija Jussi Lassila arvelee kuitenkin, ettei huolto meriteitse olisi toimiva ratkaisu, sillä rautatien osuus on ollut Kaliningradille niin merkittävä.
– Teoriassa sen rahdin siirtäminen laivoihin voisi olla mahdollista, mutta käytännössä ilmeisesti ei. Kuljetuskapasiteettia ei niin paljon ole, Lassila sanoo.
Venäjän johdolle on taas äärimmäisen tärkeää, että se voi näyttää kansalle pitävänsä siitä huolta, vaikka länsi yrittääkin haitata Venäjän kansan elämää.
Jos näin on niin miksi niin ei ole käynyt tähän mennessä?Sotilasasiantuntijat arvelevat, ettei Venäjälle olisi ongelma ottaa äkkirynnäköllä haltuunsa Suwalkin käytävää.
Liettualla on asevoimissaan vain noin 20 000 sotilasta. Natolla on alueella muutaman tuhannen sotilaan valmiusjoukot, mutta ne tuskin voisivat estää riittävän voimakasta hyökkäystä.