Ukrainan konflikti/sota

En ymmärrä että miksi USA ja NATO-kumppanit eivät ole antamassa vanhoja F-16C Block 52 tai F-16AM -koneita Ukrainalle. USAF tuskailee vanhojen F-16 koneiden päivittämisen kanssa ja niitä ollaan poistamassa jopa 300 kpl tällä vuosikymmenellä.
Eskalaation välttäminen yksi syy varmasti. Vaatisi myös pitkän kouluttamisen kun pilottien lisäksi pitäisi kouluttaa huoltoväkeä ja luoda kaikki huoltosysteemit nollasta. En tiedä kauanko siihen menee aikaa, mutta varmaan useampi kuukausi. Joten ei auttaisi lähiaikojen taisteluissa.
 
Eskalaation välttäminen yksi syy varmasti. Vaatisi myös pitkän kouluttamisen kun pilottien lisäksi pitäisi kouluttaa huoltoväkeä ja luoda kaikki huoltosysteemit nollasta. En tiedä kauanko siihen menee aikaa, mutta varmaan useampi kuukausi. Joten ei auttaisi lähiaikojen taisteluissa.
Yksinkertaisena ressuna en oikein ymmärrä tätä koko eskalaatiokäsitettä. Venäjä on heittänyt ydinaseita lukuunottamatta peliin kaiken, mitä sillä on ns. rauhan ajan arsenaalissaan (ja vähän päälle) hyökätessään itsenäisen valtion alueelle. Miten se eskaloi tilannetta, jos länsi antaa Ukrainalle tehokkainta mahdollista aseistusta, (ydinaseet pois lukien), ja vaikka pyytäen nätisti, etteivät juuri iskisi rajan yli? Miksi meidän pitäisi siitä välittää, jos venäläisten mielestä on jotenkin tosi epistä?
 
En ymmärrä että miksi USA ja NATO-kumppanit eivät ole antamassa vanhoja F-16C Block 52 tai F-16AM -koneita Ukrainalle. USAF tuskailee vanhojen F-16 koneiden päivittämisen kanssa ja niitä ollaan poistamassa jopa 300 kpl tällä vuosikymmenellä. Vanhojen koneiden käyttökuluista säästämällä saataisiin lisää rahaa NGAD ja F-35 ohjelmiinhttps://www.thedrive.com/the-war-zo...e-types-largest-combined-upgrade-package-ever.
https://www.thedrive.com/the-war-zo...ded-f-16s-till-2048-as-fate-of-f-15c-in-doubt

Norja möi ahneuksissaan 32 kpl vanhaa, mutta päivitettyä F-16AM konettaan Romanialle ja keräsi 450 miljoona euroa rahaa siitä https://www.aviacionline.com/2022/0...es-the-purchase-of-32-ex-norwegian-f-16-mlus/. Kreikasta löytyy myös F-16C koneita, joita olis voitu antaa Ukrainaan.

Asia voitaisiin hoitaa kierrättämällä kalustoa rapakon takaa näihin maihin, tietysti moderninpana tai antaa suoraan USAF varastoista. Lentäjien koulutus olisi pitänyt aloittaa jo huhti-toukokuussa viimeistään, koska sota kestää pahimillaan vuosia. Nyt pitäisi katsoa pitkälle tulevaisuuteen eli +5 vuoden haarukassa vähintään ja luoda Ukrainalle edellytyksiä rakentaa omaa kykyä ja tulla NATO-yhteensopivaksi.

F-16 Block 50/52 toisi huomattavasti lisää kykyä puolustaa ilmatilaa ja tukea joukkoja maalla sekä suorittaa Harpooneilla iskuja kauas merelle. Tämä puolestaan vaikeuttaisi venäjän merisaartoa ja HARM-ohjuksilla varustettuna venäjän ilmatorjuntaa voitaisiin painostaa sekä saada lisää operatiivista toimintavapautta taistelua-alueilla. F-16C block 50 / 52 versioissa olisi valmiina jo integraatio ALIC- järjestelmään ja AN/SQ-213 HTS podi saatavilla HARM-ohjusten käyttämiseksi. Block 50/52 voi kantaa JDAM- ja JSOW pommeja/liitopommeja sekä AIM-120 AMRAAM- ohjuksia. Lisäksi tähän versioon voi integroida Harpoon-ohjuksia.

Asepaketti mitä Ukrainalle pitäisi lähettää minimissään:
- 24 + 24 kpl F-16AM /block 52
- 300 AMRAAM C7
- 200-300 AIM-9X block I ja paljon AIM-9M versioita
- 20mm PGU-28 tykinammuksia
- GBU-38, GBU-31 ja GBU-32 vähintään 1000 kpl
- 100+ JSOW AGM-158C
- Harpoon AIR- versioita 100+ kpl
- AGM-88 HARM II 100 kpl
- pimeänäkölaitteita
- pilottien varusteita
- huoltoinfraa
- varaosia
- koulutusta
- simulaattoreita
- lentopolttoainetta

Näillä saataisii Ukrainan ilmavoimat oikeasti luomaan nahkansa uudelleen ja taistelemaan ilman kestämättömiä tappioita piloteille sekä kalustolle. Samalla venäjän halu käydä sotaa ja saartaa Ukraina kävisi entistä kalliimmaksi. Se voisi nopeuttaa sodan loppumista ja lisäisi Ukrainan joukkojen moraalia sekä uskoa taistelussa.

Tietoa:

Structure & Avionics​

The standard avionics fit for the Block 50 includes:
  • Honeywell H-423 Ring Laser Gyro Inertial Navigation System (RLG INS) for rapid in-flight alignment;
  • GPS receiver;
  • Data Transfer Cartridge with a larger capacity (128KB) to accommodate the planned avionics growth;
  • Improved Data Modem for faster data transmission;
  • AN/ALR-56M advanced RWR;
  • AN/ALE-47 threat adaptive countermeasure system;
  • digital terrain system data transfer cartridge;
  • cockpit compatible with night vision systems;
  • advanced IFF interrogator;
  • Upgraded Programmable Display Generator (UPDG);
  • MIL-STD-1760 data bus for programming new-generation PGMs;
  • Horizontal Situation Display (HSD) for increased situational awareness and tactical flexibility on all missions.

The Block 50/52 also carries the Westinghouse AN/APG-68 V(5) radar, which offers longer range detection against air targets and higher reliability. The radar has a programmable signal processor that employs very high-speed integrated circuit (VHSIC) technology. The latest batches of Block 50/52 carry the same radar, but versions V(7) and V(8), which offer even greater performance envelopes. The VHF/FM antenna is now incorporated into the leading edge of the vertical fin and has an extended operating distance. The cockpit also includes 2 monochrome MFD's (soon to be replaced by the MLU's color displays) and a FOV HUD.

The Block 50's have the capability to fire the AIM-120 AMRAAM, the new AGM-65G Maverick missile and the PGU-28/B 20mm cannon round. The Block 50/52 is capable of carrying the new JDAM munition, the AGM-154A/B JSOW and is the first F-16 version to integrate the AGM-84 Harpoon antishipping missile. The AGM-137 TSSAM stand-off attack missile was also foreseen in its weaponry, but subsequently cancelled. The aircraft can launch the Harpoon in line-of-sight, bearing-only, and range/bearing modes. The addition of the Harpoon gives the F-16 a significant standoff range anti-shipping capability, especially when combined with optional 600-gallon fuel tanks.

The first Block 50 F-16 was delivered to the USAF in November of 1991. Over 300 have been delivered by early 1997, to four different customers. New production Block 50/52 aircraft ordered after 1996 also include selected features from the MLU program: color multifunction displays, a three-channel video tape recorder, and the modular mission computer.

The F-16CJ/DJ Block 50D/52D have the HARM avionics/Launcher Interface Computer (ALIC) resulting in a full autonomous employment capability of the HARM missile. This capability adds the SEAD (Suppression of Enemy Air Defenses) mission to the already extensive list of missions the F-16 is capable to perform.

The aircraft features full integration for the advanced AGM-88 HARM II and Shrike anti-radiation missiles, a Lockheed Martin Pave Penny laser ranger pod and the Texas Instruments (now Raytheon) AN/ASQ-213 HTS (HARM Targeting System). The pod is mounted on the starboard intake hardpoint and contains a super-sensitive receiver that detects, classifies, and ranges threats and passes the information to the HARM and to the cockpit displays. With the targeting system, the F-16CJ/DJ has full autonomous HARM capability. The HTS pod can be omitted however - in that case, RC-135 Rivet Joint aircraft support the F-16 in sorting and prioritizing targets in dense threat environments.

Two HARM missiles are normally carried on a typical SEAD mission, however, 4-missiles loads are currently being test-flown at Eglin AFB.

Deliveries of the Block 50D/52D began in May 1993. All but the earliest Block 50 models have been upgraded to Block 50D standard.
https://www.f-16.net/f-16_versions_article9.html

Hävittäjien kuten F-15 ja F-16 koulutus ja jonkinlaisen määrän luovutus sitten kun heillä on osaavat lentäjät JA ennenkaikkea huolto-organisaatio olisi varmasti tervetullut, mutta sen vaikutukset tulisivat näkymään vasta jonkin ajan kuluttua. Kuinka nopeasti koulutus onnistuu, en osaa sanoa. Hävittäjän lentäminen tuskin on kuten polkupyörällä ajo, siitä vaan hyppää yhdestä toiseen ja ei kun menoksi. Kukaan tuskin tuota väittääkään, mutta pitäisi silti nähdä miten hidasta näille kouluttaminen on. Pelkkä lentäminen on yksi asia, mutta kaikkien asejärjestelmien yms käyttö on kertaluokkaa monimutkaisempaa. Kuinka nopeasti tulisi "valmista"? Kolme kuukautta? Kuusi kuukautta?

Mitä olisi sen jälkeen tarjolla? F-15 ja F-16 ovat molemmat jopa päivitetyissä versioissaan vanhoja koneita ja aselasti kannetaan rungon ulkopuolella. Nämä näkyvät tutkassa yhtä hyvin kuin mikä tahansa itäkone. Iso etu olisi tietysti se että näihin olisi saatavana modernia asejärjestelmää suoraan länsimaiden varastoista ja tuotantolinjoilta. Kääntäisikö se sodan suunnan? Ehkä, tosin mielestäni kummankaan maan ilmavoimat eivät ole näytelleet isoa roolia tässä sodassa. Uhka alasampumisesta on yksinkertaisesti liian suuri, kun molemmilla on käytössä paljon tutkia ja ilmatorjuntaa. Kaukaa niiden ulottumattomista laukaistut ohjukset ja liitopommit, niitä näkee toisinaan ja tulokset ovat vaihtelevia. Maataistelukoneilla iskee kumpikin osapuoli silloin tällöin ja säännöllisesti nähdään miten taas yksi Su-25 on pudotettu.

Mielestäni näille koneille kouluttaminen olisi kannattavaa ja niiden luovutus varmasti arvokas asia, mutta se ei tulisi auttamaan sodan tilannetta vielä pitkään aikaan. Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä että ilmavoimien merkitys perinteisessä sodassa voidaan nähdä kahtena työnä: 1) ilmaherruuden kiistäminen vastapuolen ilmavoimilta (tätä ei voi korvata pelkillä it-ohjuksilla jos on pinta-alaltaan suuri maa, pienessä maassa ehkä mutta kalustoa pitää olla paljon), 2) kaukovaikutuskyky ilmasta maahan (jonka voi ainakin osittain korvata ballistisilla ja risteilyohjuksilla, mutta niitä pitää olla riittävästi). Jostain syystä ilmavoimien merkitys tuntuu ylikorostuneen, vaikka mielestäni niiden ei voi sanoa olleen ratkaisevia juuri missään sodassa viimeisen sadan vuoden aikana. Kuuden päivän sota 1967 alkoi Israelin ilmavoimien massiivisilla iskuilla, missä tuhosivat Egyptin ilmavoimat kentilleen. Iskivät toki sen jälkeen omien maavoimien tukena, mutta maavoimat teki silti suurimman työn. Ehkä Persianlahden sota 1991 on yksi ainoita missä ilmavoimien massiivinen käyttö voisi olla yksi ratkaisevista tekijöistä, tosin tähänkin sotaan kuului massiivinen maakampanja joten vaikea sanoa.

Se mitä Ukraina tarvitsee juuri nyt on lisää tykistöä, panssarivaunuja ja miehistönkuljetusvaunuja (sekä teloilla että kumipyörillä). Se perinteinen tuli ja liike. Jalkaväkimiehen henkilökohtainen varustus olisi tärkeää saada kuntoon mutta suurin hyöty olisi nähdäkseni pimeänäkölaitteista sekä lämpötähtäimistä. Niillä saisi suurimman parannuksen sotilaan suorituskykyyn kun vertaa vihollisen varusteisiin. Jalkaväen panssarintorjunta-aseiden ja IT-ohjuskaluston osalta tilanne lienee hyvä koska en ole kuullut hetkeen niiden suuresta tarpeesta - toki lisää pitää saada ja kokoajan niitä käytetään, mutta suurin hätä näyttäisi olevan tällä hetkellä takana päin.
 
Yksinkertaisena ressuna en oikein ymmärrä tätä koko eskalaatiokäsitettä. Venäjä on heittänyt ydinaseita lukuunottamatta peliin kaiken, mitä sillä on ns. rauhan ajan arsenaalissaan (ja vähän päälle) hyökätessään itsenäisen valtion alueelle. Miten se eskaloi tilannetta, jos länsi antaa Ukrainalle tehokkainta mahdollista aseistusta, (ydinaseet pois lukien), ja vaikka pyytäen nätisti, etteivät juuri iskisi rajan yli? Miksi meidän pitäisi siitä välittää, jos venäläisten mielestä on jotenkin tosi epistä?
Ressu itsekin olen.
Venäjähän ilmoitti vasta että jos Kaliningradin liikennöinnin rajoituksia ei lopeteta se aikoo tehdä vastatoimia. Lähiaikoina sitten nähdään mitä ne voisivat olla.
Aiemmin sodan aikana monet länsimaat varmaan ajattelivat että jos eivät isosti tue Ukrainaa niin edullinen energiansaanti Venäjältä jatkuu pitkään ja ehkä muutenkin pian elämä jatkuu lähes entiseen malliin. Nyt kun sitten kaasun ja öljyn toimituksia on lopetettu moneen maahan ehkä näissä maissa olisi mielenkiintoa saada sota loppumaan nopeammin lisäämällä Ukrainan tukea. Mutta mm. USA tietää paljon sellaista mitä suuri yleisö ei tiedä. Ja on siksi yrittänyt pitää huolta siitä että Ukrainan aseiden käyttö ei leviäisi Ukrainan ulkopuolelle. Ilmeisesti Venäjällä on vielä käyttämättä yhtä sun toista joilla Ukrainan tai jonkun sitä tukevan maan asiat menevät hankalammaksi. Erilaisia ideoita on esitelty tällä foorumilla vaikka kuinka paljon.
 
Hyvä kommentti Liettuan käyttöönottamista rajoituksista, tosin tämä koskee pääasiassa Hollantia ja sen paikallista mediaa. Siellä on ilmeisesti kohtuullisen paljon ryssän ymmärtäjiä tai vähintään laiskoja kirjoittajia. Käytetään mukisematta ryssän valikoimia sanoja kuten "Kaliningradin eristäminen" mikä ei tietysti pidä alkuunkaan paikkaansa: aluetta ei ole eristetty, meriliikenne on vapaa kulkemaan. Samoin maareittejä on sallittu tietyille materiaaleille, mutta toisille ne on estetty.

Tekstin käännös:

Why are serious Dutch media taking over the 'blockade' frame from Russia? Everything can be transported to Kaliningrad, except goods on the sanction list. Russia has known since March that these goods are not allowed through, but sends them anyway purely to kick ass and yell over a 'blockage' when stopped. And that works, because European media are a bit lazy and just write about it.


Tuon viestin vastauksissa oli myös mielenkiintoinen ajatustenvaihto, joka hyvin kuvastaa "varovaista mielipidevaikuttamista" mitä ryssä harrastaa eri EU-maissa (lainaan henkilöiden A, B ja C viestit):

A) This is called closed transit traffic. That's how it worked between West Germany and the GDR. The Russian trains do not stop and that is considered domestic traffic. Sorry, I don't like to say. Russia is right here.

B) Maybe you should read the sanctions before you start throwing nonsense on the internet. The fourth package of sanctions concerns imports and transit.

C) You may be right Marit. If so, then the EU is igniting the fuse. I hope Russia is wiser than EU, but I'm not sure.

B) Russia kills tens of thousands of civilians and lays a country in ruins, but the EU lights the fuse. Sure, logical too.

C) I'm sorry, but before you take another step, take a look at the history of Ukraine and what has happened since 2014. Logical anyway. By the way, I am against any form of war and it would be to the EU's credit if they took on their diplomatic role

-

Venäjä haluaa esittää itsensä sopimuksia noudattavana rationaalisena maana ja kaikki sen vastustajat hysteerikkoina ja sodanlietsojina. Tästä syystä "Liettuan läpikulkuliikenne" pitäisi olla sallittu eikä Liettualla ilmeisesti siihen mitään sanavaltaa? Koska tavara kulkee Venäjältä Venäjälle. Henkilö C vastaa rauhalliseen sävyyn mutta osaamme toki lukea rivien välistä: "hysteerinen EU on valitsemillaan toimilla sytyttämässä sytytyslangan" ja sen sijaan sen pitäisi vetäytyä sille normaalisti kuuluvaan diplomaattiseen rooliin eli rauha hinnalla millä hyvänsä (suomennos: Venäjän eduksi, Ukrainan tappioksi).

Tuo viimeinen kommentti sisältää myös ryssän itsensä ja hänen asiamiesten jatkuvasti toistaman valheen, mikä menee näin: Ukraina aloitti sodan 2014 hyökkäämällä itään. Kun se ei onnistunut Donetskin ja Luhanskin valtaamisessa, se jatkoi "kansanmurhaa" ampumalla näille alueille tykistöllä kaikkien rauhansopimusten vastaisesti. Nyt Venäjä on Ukrainassa estämässä tämän "kansanmurhan" jatkumista, tästä syystä pitää nitistää "natsit" ja "riisua Ukrainan asevoimat aseista". Jokainen sodan vaiheita seurannut tietää miten absurdi valhe tämä on, mutta tällaisen tarinan he ovat keksineet itselleen ja tällä sota on myyty omalle kansalle viimeisen 8 vuoden ajan. Todellisuudessa tuossa valheessa pitää jokainen lause kääntää siten että syyllinen ja uhri vaihtavat paikkaa. Vasta silloin ollaan lähestymässä todellisuutta.

Hyvässä valheessa on tietysti aina totuuden siemen mukana, joka saa älykkäät mutta huonomuistiset / sotaa vähemmän seuraavat ihmiset edes osaksi puolelleen. Todellisuudessa tapahtumat etenivät karkeasti ottaen näin: Ukraina lähetti heikot asevoimansa itään sen jälkeen kun Venäjä oli masinoinut itä-Ukrainan eri kaupunkeihin kapinaa lietsovia agitaattoreita (jotka oli suurelta osin tuotu Venäjältä, esim. Igor Girkin ja joita FSB ohjeisti jatkuvasti). Mikä tahansa suvereeni valtio olisi toiminut samoin, kun vieraan vallan agentit aloittavat näin räikeän tominnan alueellaan. Ei sovi unohtaa, samaan aikaan tämä vihollinen hyökkäsi Ukrainan alueelle ja valtasi osan siitä (Krim) ilman että kiistämiselle jäi sijaa (vaikka Venäjä kiisti hyökkäyksen hyvin pitkään). Kun itäisen Ukrainan "separatistit" jäivät alakynteen, vihollinen hyökkäsi rajan takaa omilla joukoillaan ja onnistui lyömään Ukrainan joukot. Ennen tätä he ampuivat tykistöllä ja raketinheittimillä oman rajansa takaa Ukrainan puolelle, tappaen ja haavoittaen monia. Ampuivat myös IT-ohjuksella alas erään matkustajakoneen. Kun sota vuoden 2016 aikana muuttui asemasodaksi, molemmat osapuolet ampuivat seuraavien vuosien ajan toisiaan tykeillä aina silloin tällöin tosin useimmiten Ukraina vastasi tuleen, ei ampunut ensin. "Separatisteilla" oli hyvä syy jatkaa tykistön käyttöä: sota jäi kesken, Luhanskin ja Donetskin oblastien valtaaminen oli puolitiessään ja Ukraina onnistui estämään maayhteyden luomisen Krimille. Ainoa kysymysmerkki on se, miksi Venäjä odotti näin kauan ennen kuin jatkoi aloittamaansa sotaa?
 
Viimeksi muokattu:
An Airbus A320-232 with the tail number YU-APH made its first flight on December 13, 2005. Since then, the aircraft has clocked millions of miles, flying routes for Air Deccan, Kingfisher Airlines, Bingo Airways, and Syphax Airlines before being taken over by Air Serbia, the Eastern European country’s national flag carrier, in 2014.

For eight years, YU-APH flew without any issues—until it landed at 10:37 pm on May 25, 2022, at Moscow’s Sheremetyevo International Airport. It had flown in from Belgrade and was due to take off again on a late-night return within the hour. But there was a problem: The pilot had reported an issue with the plane’s engine casing that needed to be fixed. The supplier of the broken part, Charlotte, North Carolina-based Collins Aerospace, reportedly refused to fix the problem, citing sanctions against Russia resulting from its February 2022 invasion of Ukraine. The plane was stuck. (Collins Aerospace did not respond to a request for comment.)

It took six days for the problem to be fixed and the A320 to depart Moscow for Belgrade. Air Serbia also did not respond to a request for comment about how the engine casing was replaced or fixed, and who manufactured the part. YU-APH managed to remedy its fault, but there are increasing international concerns that planes flying into, from, and around Russia could become a safety risk as sanctions prevent them from being maintained properly. Patrick Ky, executive director of the European Union’s Aviation Safety Agency, said at a recent conference that he felt the situation was “very unsafe.” “In six months—who knows? In one year—who knows?” he said.

Tämä ennustettiin kuukausia sitten. Nyt niillä ei ole mitään tekemistä euroopaan ilmatilassa. Tippukoon venäjälle.
 
Törmäsin tällaiseen mielenkiintoiseen puolalaiseen karttojen piirtäjään

...

- The occupation of these places is so important that the threat of encirclement of the grouping in the Zolotee-Hirske region forces the Ukrainian side to withdraw its forces to new positions. Personally, I think that shortening the front line and leaning against the hills will be a big plus

...

Pari kuvaa ja video Severodonetskin puolustajien huollosta Donets-joen yli, kun valtaosa tai kaikki sillat oli tuhottu. Hidasta ja vaivaalloista mutta onnistuu kuitenkin:
...
Mielenkiintonen tili, pistänpä itselleni seurantaan.

Tuosta Zoloten taskusta ilmeisesti päästiin suhteellisen hyvin vetäytymään pois - oikea ratkaisu. Muutama ryhmä jäi turvaamaan vetäytymistä ja kuten arvata saattaa, venäjän bottiverkosto innostui kun näistä saatiin videota antautumassa (taisi olla 15 tai 16 sotilasta). Eilen ryssä-bottien claimit olivat että 3500 olisi nalkissa ja antautumassa, tänä aamuna luku oli tippunut 1500:een ja nyt tällä hetkellä tuosta ei liiemmin kuule mitään - botit deaktivoitu (twitter, hakusana Zolote, sorttaus uusimman mukaan)?

Koskien tuota koko alueen tilannetta, BrittiMODilta päivitystä.

Ja tuo huolto joen yli - OPSEC? Ei sillä, että tuo vaatisi isoja aivoja päättelyä varten miten saada joen yli tavaraa, mutta kuitenni 😂
 
Back
Top