Ukrainan konflikti/sota

Vahvistamaton: Venäläiset lähettäneet Krimin kautta 17 (juna)vaunua ammuksia Hersonin alueelle

Britti-MOD 04.07.2022:
Luhansk nyt ryssien hallussa, taistelut siirtyvät lähes varmasti Donetskiin.
Venäjä heittää edelleen kapuloita viljan viennin rattaisiin. Odotettu vienti tälle vuodelle 35% viimevuoden luvuista.


Trentiltä hyvä huomio, että kaikki iskut asevarastoihin/komentokeskuksiin vahingoittavat myös logistiikalle tärkeitä kuorma-autoja siinä sivussa. (🧵)

1656914356614.png
1656914395276.png
1656914429625.png
 
Jep, toimittaja elää julkisuudesta ja tuskin on aikaisemmin törmännyt urallaan tuollaiseen tilanteeseen.
Ukkola on toimittajaksi harvinaisen omapäinen ja uskaltaa tuoda "muitakin" näkökulmia esiin. Silti pitää sanoa että kyllä meikäläisellä ihan arkijärki sanoisi, ja on sanonut, että konfliktissa olevassa maassa ei välttämättä ole ihan fiksu veto kuvailla tiesulkuja tms.
 

Eu, USA ja muiden sivistysvaltioiden pitäisi aloittaa yhdessä laki jumppa, jotta hyökkäys sodan aloittaneen maan jäädytetyt varat voidaan käyttää hyökkäyksen kohteeksi joutuneet maan jälleenrakentamisen hyväksi. Nythän tämä tökkää lakeihin ja siten myös vellihousupoliitikkoihin.

Sveitsi on tietysti asia erikseen, siellä on piilotettu verirahoja niin pitkään, jotta voivat vedota puoluettomuuteen...

Maanantaina Sveitsissä alkaa Ukrainan jälleenrakentamiskonferenssi URC2022​

Maanantaina Luganossa Sveitsissä alkaa konferenssi, jossa keskustellaan Ukrainan jälleenrakentamisesta (The Ukraine Recovery Conference, URC2022). Konferenssi kokoaa yhteen Ukrainan delegaation, muiden maiden edustajia sekä kansainvälisten järjestöjen ja kansalaisyhteiskunnan edustajia.

Konferenssi järjestetään 4.-5. heinäkuuta ja sitä isännöi Ukrainan kanssa Sveitsi.

Ukraina ja Sveitsi kertovat konferenssin verkkosivuilla odottavansa, että konferenssista tulee poliittinen foorumi, joka mahdollistaa kansainväliset kumppanuudet Ukrainan elpymisen ja kehityksen edistämiseksi.

Ensi vuonna konferenssia (URC2023) isännöi Britannia, kertoo Reuters.

"Olemme tukeneet Ukrainaa sodan aikana ja tulemme jatkamaan Ukrainan hallituksen jälleenrakennus- ja kehityssuunnitelman tukemista", Britannian ulkoministeri Liz Truss sanoi lausunnossaan.

"Ukrainan toipuminen Venäjän hyökkäyssodasta tulee symboloimaan demokratian voimaa itsevallan yli. Se tulee osoittamaan [Venäjän presidentti Vladimir] Putinille, että hänen yrityksensä tuhota Ukraina ovat ainoastaan luoneet vahvemman, menestyvämmän ja yhtenäisemmän kansan."
 
Ukrainan sota on pistänyt myös ydinaseisiin ja niihin liittyvään pelotteeseen koskevia teorioita ja ajatuskulkuja koetukselle. Samalla kun ydinaseiden kieltämistä tavoittelevan YK-sopimuksen allekirjoittaneet valtiot kokoontuivat juhannuksen alla ensimmäiseen kokoukseensa, vaikuttaa siltä, että ydinaseet ovat tulleet jäädäkseen.

Muun muassa ministeri Jaakko Iloniemi on arvioinut ydinaseiden olevan entistä houkuttelevampia, koska niiden omistaminen näkyy takaavan maalle ”eräänlaisen koskemattomuuden”.

Vaikka ydinaseita ei ole – onneksi – käytetty Ukrainassa, ne ovat kuitenkin muovanneet sodan kulkua pelkällä olemassaolollaan. Ydinaseet eivät estäneet sodan syttymistä lännen ydinasepelotteen ulkopuolella olevassa ja omista ydinaseistaan luopuneessa Ukrainassa. Sodan laajenemisen estäminen on kuitenkin monissa arvioissa laskettu merkittävältä osin ydinasepelotteen ansioksi.

Yhdysvaltalaisten professori Jeffrey Lewisin ja tutkimusjohtaja Aaron Steinin mukaan ydinasepelote on toiminut rajoittamalla sekä Venäjän että lännen toimintavapautta. Yhdysvallat ja Nato ovat varoneet osallistumasta sotatoimiin suoraan, eivätkä ne ole lähettäneet sotilaitaan Ukrainaan, vaikka siihen olisi varmasti ollut lännessä kiusausta ja Ukrainassa tarvetta.

Venäjällä puolestaan olisi varmasti ollut houkutusta ja sotilaallisia perusteitakin iskeä esimerkiksi Puolaan varastoituun Ukrainan läntiseen aseapuun, mutta ainakaan toistaiseksi tätä askelta ei ole tohdittu ottaa. Yhdysvaltain ja Naton ydinasesateenvarjo ei liene tässä vähäpätöisin tekijä.
 
Russia has said it is in control of Ukraine’s eastern Luhansk region after taking over Lysychansk, the last Ukrainian-controlled city in the region.

The Russian defence minister, Sergei Shoigu, told Vladimir Putin on Sunday that their forces had established “full control” over Lysychansk and several nearby settlements, the Russian state news agency RIA Novosti reported.

Ukraine’s military command confirmed on Sunday evening that its troops had been forced to pull back from the city, saying there would otherwise be “fatal consequences”.

It said: “In order to preserve the lives of Ukrainian defenders, a decision was made to withdraw.”
The London-based Institute for the Study of War said Ukrainian forces had probably deliberately withdrawn from Lysychansk to avoid encirclement.

The highway and main supply route between the Ukrainian-controlled Donetsk region and Lysychansk had become precarious because of shelling. Several civilians including a French journalist have died driving along the route over the last month.

Inside Lysychansk, according to one aid worker interviewed by France24 who was still doing evacuations from the city, Russia was using its superior artillery capabilities to flatten buildings one by one, which meant Ukrainian troops had nowhere to shelter.
 
The UK wants to follow the example of Canada and seize the assets of Russians in the UK in order to give them to Ukraine, Liz Truss has said.

It comes as the foreign secretary is due to give a speech on Monday to a Ukraine reconstruction conference in Lugano, Switzerland, which will be attended either in person or virtually by most of Ukraine’s senior political leadership.

It is estimated that more than 120,000 homes in Ukraine have been destroyed during the Russian invasion, creating the need for billions in income to restore the country economically and make it a Europe-faced economy.
 
Europe faces a rising risk of recession because of rising oil and gas prices amid concerns that Russia could turn off supplies completely, economists have said.

Europe’s economy will be hit by a variety of factors including falling demand in the US – its biggest export market – the continued fallout from Russia’s invasion of Ukraine and related increases in food and energy prices, according to Nomura, a Japanese investment bank with significant operations in London.

Nomura said it expected the European economy to start contracting over the course of the second half of 2022 and for the recession to continue until the summer of 2023, with a total decline of 1.7% of GDP.

Europe is struggling with “conditions that are very much global in nature (surging energy prices and inflation, rising geopolitical risks and uncertainty), which leads us to believe that European economies will suffer the same fate – recession – as the US”, wrote George Buckley, a Nomura economist.
 
  • Tykkää
Reactions: e7i
About 8,000 civilians remain in occupied Sievierodonetsk and about 10,000 remain in newly occupied Lysychansk, according to Serhai Haidai, Ukraine’s governor of Luhansk.

In a status update to Telegram, Haidai said: “We maintain the defence of a small part of Luhansk region so that our military has time to build defences.”

The claims have not been independently verified.
Jäivätkö he halustaan vai pakosta? Tilaisuus pakenemiselle on ollut pitkän aikaa.
With harvest under way, Russia’s invasion continues to have a devastating impact on Ukraine’s agricultural sector, the UK Ministry of Defence added in its latest report.

The war has caused major disruption to the supply chains of seed and fertiliser which Ukrainian farmers rely on.

Russia’s blockade of Odesa continues to severely constrain Ukraine’s grain exports. Because of this, Ukraine’s agricultural exports in 2022 are unlikely to be more than 35% of the 2021 total.
Following its retreat from the Black Sea outpost of Snake Island, Russia misleadingly claimed that ‘the ball is now in Ukraine’s court’ in relation to improving grain exports.

In reality, it is Russia’s disruption of Ukraine’s agricultural sector which continues to exacerbate the global food crisis.”
SkyNewsin mukaan ensi kuussa Odessasa on jumissa 90 000 tonnia viljaa jumissa.
 
Ei kait niitä siiloja voi jemmata. Ne on osa normaalia infraa. Samassa osassa ne puhuivat kaikenlaisista keinoista sen viljan pois saamiseksi.
No sitäpä juuri meinaan. Ainoa, mitä voi jemmata ns. näkyviin, on siiloissa olevan materiaalin määrä. Nyt vanjan on jo itsetuntosyistäkin pikku pakko koittaa laittaa mahdollisimman monta tuhatta tonnia savuna ilmaan.
 
  • Tykkää
Reactions: ctg
Olisikohan isoin tai toiseksi isoin "puuvilla" eilisen Popashnan ohella. Pimeässä on vaikea nähdä mittakaavaa, mutta tuossa näyttää olevan jotain tehdasrakennuksen savupiippuja. Jos ne on jotain 20m korkeita niin tulipallo nousee parhaimmillaan jotain 40-50m korkealle.
Mittakaava lienee paljon suurempi. Riippuu vähän teollisuudesta, mutta piiput ovat yleensä 60-70 metrisiä, ja neukkulassa olivat yleisesti vielä tuplasti korkeampi kuin lännessä koska piti saada kaikki piipusta syydettävä törky ilmavirtojen vietäväksi.

Videon räjähdykset ja tulipallot kohoavat luultavasti ~200-300 metriin eli ovat Näsinneulan tai tuulivoimaloiden kokoluokkaa.
 
Tämän mukaan tuhottu ammusvarasto sijaitsi noin 68 kilometriä rintamalinjojen takana, toki riippuu mistä mittaa, muutama muu kirjoittanut "60 km rintamalinjojen takana":


Pari geopaikantajaa arvioivat löytäneensä tarkat koordinaatit:



Sijainti kartalla, huomaa Krasni Luts ihan vieressä (siellä tuhottiin samalla tyylillä suuri ammusvarasto jokin aika sitten):

1656921618015.png

Pyörittelin nopeasti Google Mapsia ja mielestäni tämä Snizne sijaitsee rautateiden osalta "umpikujassa" eli sinne ei tule rautatietä idästä / Venäjältä. Sieltä lähtee rautatie lännen suuntaan ja yhdistyy siellä laajempaan rautatieverkkoon. Krasni Lutsin läpi kulkee hyvin tärkeä rautatieyhteys Venäjältä mutta siltä rautatieltä ei näyttäisi lähtevän haaraa Snizneen.

Tämä seuraava on minun omaa spekulaatiota: voisiko olla että ammuskuormat tulisivat Venäjältä Krasni Lutsiin, missä ne on purettu ja osa kuljetettu kumipyörin Snizneen? Osa oli toki varastoitu itse Krasni Lutsiin.

Näin toimien olisivat voineet hyödyntää jatkokuljetuksissa paitsi Krasni Lutsin läpi kulkevaa rautatietä niin myös Sniznestä länteen lähtevää rautatietä. Etäisyys Sniznen ja Krasni Lutsin välillä on Google Mapsin mukaan 25 kilometriä (maanteitä pitkin). Lyhyt kuljetusmatka toki ja iso riesa kuorman tekemisen ja heti kohta sen purkamisen kanssa, mutta tällä tavoin saisi kaksi rautatietä käyttöönsä kun viedään tavaraa lähemmäksi rintamaa. Siinä olisi varmuutta, jos Ukraina onnistuisi katkaisemaan toisen väliaikaisesti lähempää rintamaa. Ehkä tuo lyhyt alle 30 km kumipyöräkuljetus ei ole niin paha asia edes ryssän logistiikan kannalta?

MUOKKAUS: jos ollaan tarkkoja niin tärkeä rata Venäjältä menee ehkä 5 kilometriä Krasni Lutsin pohjoispuolella. Tässä mielessä tämäkin kaupunki sijaitsee junaradan kannalta umpikujassa. Tärkeä silti logistiikan kannalta että on paikka minne materiaalin saa helposti raiteita pitkin.
 
Viimeksi muokattu:
Tämän mukaan tuhottu ammusvarasto sijaitsi noin 68 kilometriä rintamalinjojen takana, toki riippuu mistä mittaa, muutama muu kirjoittanut "60 km rintamalinjojen takana":


Pari geopaikantajaa arvioivat löytäneensä tarkat koordinaatit:



Sijainti kartalla, huomaa Krasni Luts ihan vieressä (siellä tuhottiin samalla tyylillä suuri ammusvarasto jokin aika sitten):

Katso liite: 63137

Pyörittelin nopeasti Google Mapsia ja mielestäni tämä Snizne sijaitsee rautateiden osalta "umpikujassa" eli sinne ei tule rautatietä idästä / Venäjältä. Sieltä lähtee rautatie lännen suuntaan ja yhdistyy siellä laajempaan rautatieverkkoon. Krasni Lutsin läpi kulkee hyvin tärkeä rautatieyhteys Venäjältä mutta siltä rautatieltä ei näyttäisi lähtevän haaraa Snizneen.

Tämä seuraava on minun omaa spekulaatiota: voisiko olla että ammuskuormat tulisivat Venäjältä Krasni Lutsiin, missä ne on purettu ja osa kuljetettu kumipyörin Snizneen? Osa oli toki varastoitu itse Krasni Lutsiin.

Näin toimien olisivat voineet hyödyntää jatkokuljetuksissa paitsi Krasni Lutsin läpi kulkevaa rautatietä niin myös Sniznestä länteen lähtevää rautatietä. Sniznestä Krasni Lutsiin autolla on Google Mapsin mukaan 25 kilometriä. Lyhyt kuljetusmatka toki, mutta tällä tavoin saisi kaksi rautatietä käyttöönsä kun viedään tavaraa lähemmäksi rintamaa. Siinä olisi varmuutta, jos Ukraina onnistuisi katkaisemaan toisen väliaikaisesti lähempää rintamaa. Ehkä tuo lyhyt alle 30 km kumipyöräkuljetus ei ole niin paha asia edes ryssän logistiikan kannalta?
Ansiokasta pohdintaa, voi hyvinkin pitää paikkansa! Tuo 30 km kumipyörillä tarkoittaa lastaus- ja purku mukaan lukien käytännössä maksimissaan kahta edestakaista päivittäistä kuljetusta per kuorma-auto. Ei sillä ihmeitä tehdä, eikä rekkaralli jää Ukrainalaisilta huomioimatta. Ilmeisesti kuitenkin vanjan polttoainehuolto toimii varsin hyvin edelleen ja siihenkin pitäisi nyt saada vaikutettua.
 
SpaceX has secured US approval to provide Starlink satellite Internet service on moving vehicles, ships, and airplanes. In an order released Thursday, the Federal Communications Commission granted SpaceX's application to operate consumer and enterprise Earth stations in motion (ESIM) throughout the US.

The FCC also approved a request from Kepler Communications to operate ESIMs on ships. Starlink and Kepler will be allowed to provide service on vessels in US territorial waters and international waters.

Starlink offers a service for RVs but says it isn't designed to be used while the vehicles are moving. A version for moving RVs will presumably be offered at some point now that SpaceX has received the FCC approval, which says "SpaceX is authorized to operate Earth Stations In Motion on vehicles throughout the United States." SpaceX is also planning to provide Starlink Internet on flights.

The order issued by the FCC's International Bureau said granting the applications "will serve the public interest by enabling SpaceX and Kepler to offer expanded broadband capabilities and serve unserved and underserved areas."

SpaceX asked the FCC for permission to offer Starlink broadband on moving vehicles, ships, and planes in March 2021. SpaceX says it will use ruggedized Starlink dishes that can withstand "harsh environments" with extreme levels of heat and cold. The terminals are too big for passenger cars and are intended for aircraft, ships, large trucks, and RVs, SpaceX CEO Elon Musk said last year.

Tämä tarkoittaneen että StarLink on testattu toimivaksi myös liikkuvassa vehkeessä sotarintamalla.
 
Ansiokasta pohdintaa, voi hyvinkin pitää paikkansa! Tuo 30 km kumipyörillä tarkoittaa lastaus- ja purku mukaan lukien käytännössä maksimissaan kahta edestakaista päivittäistä kuljetusta per kuorma-auto. Ei sillä ihmeitä tehdä, eikä rekkaralli jää Ukrainalaisilta huomioimatta. Ilmeisesti kuitenkin vanjan polttoainehuolto toimii varsin hyvin edelleen ja siihenkin pitäisi nyt saada vaikutettua.

Toisaalta voi olla hyvinkin, että kaikki materiaali viedään näistä varastoista suoraan rintamalle kumipyörillä ja Snizhnen sijainti junaradan päässä on vain sattumaa. Varmasti kyseessä on merkittävä teollinen alue jos sinne on vedetty junarata. Täten alueelle on varmasti suuria halleja mitä käyttää varastoina.

Molemmista on tuo 60-70 kilometriä rintamalle, joten ei ole pakko kuljettaa materiaalia tätä lähemmäksi rautateitä pitkin. Luulisi onnistuvan kätevämmin kumipyörillä, tavara pitää kuitenkin jakaa monelle eri joukolle.
 
Toisaalta voi olla hyvinkin, että kaikki materiaali viedään näistä varastoista suoraan rintamalle kumipyörillä ja Snizhnen sijainti junaradan päässä on vain sattumaa. Varmasti kyseessä on merkittävä teollinen alue jos sinne on vedetty junarata. Täten alueelle on varmasti suuria halleja mitä käyttää varastoina.

Molemmista on tuo 60-70 kilometriä rintamalle, joten ei ole pakko kuljettaa materiaalia tätä lähemmäksi rautateitä pitkin. Luulisi onnistuvan kätevämmin kumipyörillä, tavara pitää kuitenkin jakaa monelle eri joukolle.
60-70 km rintamalle rajoittaa päivittäiset huoltoajot helposti siihen yhteen/ kuorma-auto. Ja juuri tämä sama etäisyys alkoi jo sodan alussa olla vanjan huollolle myrkkyä. Ehkä ovat oppineet jotain ja mahdollisesti siellä välissä on vielä hajasijoitettuna pienempiä varikoita, joista sitten rintama itse hakee kamaa?
 

Tämä tarkoittaneen että StarLink on testattu toimivaksi myös liikkuvassa vehkeessä sotarintamalla.

Muistan lukeneeni että Ukraina on käyttänyt Starlinkkiä ainakin liikkuvissa junissa, ilmeisesti toiminut hyvin.

Yhdysvalloissa ilmavoimat on testannut sitä F-35 hävittäjissä sekä hitaammissa kuljetuskoneissa jo useamman vuoden ajan. Muistan että ainakin allekirjoittivat sopimuksen jonkin lentoyhtiön kanssa testaamisesta heidän koneissa (voi viedä hetken, kun muistaa miten monimutkainen lentokoneen vaatimustenmukaisuusprosessi on).

Olen nähnyt kuvia missä niitä on kokeiltu suuren risteilyaluksen kannella (saattoi olla Karibianmerellä tai sitten Tyynellä valtamerellä). Nämä taisi olla tältä vuodelta muutaman kuukauden takaa.

Yhdysvaltain maavoimat puolestaan on tehnyt testejä liikkuvien ajoneuvojen osalta, en muista ovatko parhaillaan kesken vai saatu yksi vaihe valmiiksi. Tämä oli melko tuore testi ja siinä oli mukana muitakin kuin pelkkä Starlink.

Teoriassa normaalien kansalaisten sopimus sanoo että Starlink internet olisi tiettyyn paikkaan sidottu mutta Yhdysvalloissa on tehty kokeiluita (pääasiassa matkailuautoilla) joissa on siirrytty paikasta toiseen ja aktivoitu yhteys uudestaan. On toiminut hyvin, tosin en muista että kukaan olisi kokeillut liikkuvasta autosta. En muista toimiko vain tietyn osavaltion alueella vai onko kokeiltu pidempiä siirtymiä. Ukrainassa olen nähnyt samaa eli liikutaan autolla / ajoneuvolla satelliittilautanen mukana ja kun on pysähdytty niin on aktivoitu yhteys. Ei voi toki sulkea pois etteikö olisi testattu myös liikkuvasta ajoneuvosta.

Tuo on looginen seuraava askel, tosin viranomainen on aina varovainen sähkömagneettisten säteilijöiden kanssa. Epäilys on se, mitä riesaa niistä voi seurata muulle yhteiskunnalle, varsinkin jos niitä tulee paljon. Toisaalta nykyaikaan kuuluu 3G/4G/5G, matkapuhelimet, WLAN yms. säteilijät perinteisempiä unohtamatta, joten aika näyttää onko yksi lisää lopulta niin paha asia. Käytettävissä olevat taajuusalueet toki pitää miettiä, niitä ei ole loputtomasti jaettavaksi.
 
Australian Prime Minister Anthony Albanese on Sunday pledged further military support to Ukraine, including armoured vehicles and drones, while meeting Ukrainian President Volodymyr Zelensky in Kyiv.

Making the first ever visit to Ukraine by an Australian premier, Albanese said at a news conference in Kyiv that his country would give Ukraine "a hundred million dollars of military support", without specifying if he meant Australian dollars.

This figure in Australian dollars would amount to US$68 million.

The prime minister specified that Australia would provide extra military equipment requested by Ukraine including 14 armoured personnel carriers, 20 Bushmaster armoured vehicles and a number of drones.

Zelensky said that Australia was giving Ukraine "considerable aid, in particular defence support" and that Ukrainian forces "highly valued" the Bushmaster vehicle.

Albanese toured the towns of Bucha and Irpin where Russian forces are alleged to have committed war crimes, as well as the airport at Gostomel northwest of Kyiv.

"It is my great honour to be the first Australian prime minister to visit Ukraine," he said, adding that his trip "would show very clearly to the world the solidarity that exists between the Australian people and the people of Ukraine".

He paid tribute to the "courage, resilience, bravery and determination" of Ukraine's president, defence forces and people, saying they were "determined to stand up to a bully which is breaching international law without any provocation or any excuse".
The Australian politician also said that Russian President Vladimir Putin would get the "reception he deserves" if he attends a G20 summit in Bali in November, as the Kremlin has suggested he will.

"If it is the case that Mr Putin attends that meeting... he will get the reception that he deserves, which is not one of a friend, of someone who respects the international rule of law," the Australian premier said.
 
Back
Top