Ukrainan konflikti/sota

Haluatko kertoa lisää "susisurkeasta" F-35 koneesta ja "arveluttavasta HX-hankeesta"?
Aaa, suutut kun joku kehtaa kyseenalaistaa materiaalihankinnat! Lyhyesti, ei tämän ketjun aihe.
-HX-hanke oli räätälöity siten, että F-35 saisi eniten pisteitä. Siihen liittyi isojen popojen saamat "edut", mikä on normaalia valtaisille hankkeille muualla, epänormaalia Suomessa.
-F-35 aloitti puolitoista vuosikymmentä sitten lupaavana ja edullisena JSF-koneena, concurrency-periaate ja kolme eri tyyppivaatimusta söivät suorituskykyä ja lopulta Pentagon laski vaatimuksia... kahdesti. Koneessa on kymmeniä pysyviä rakennevikoja, satoja pienempiä vikoja, softa on osoittautunut sudeksi (se korvataan kotimaisella), se vakoilee käyttäjämaita ja data menee LM-konsernille, varaosahuolto ei toimi edes jenkeille, vaatii naurettavan pitkät kiitotiet, massiivisen määrän huoltoa eikä se sovellu hajautettuun toimintatyyliin.

Se on liian kallis käyttää ja huoltaa, sisäänleivotut pysyvät viat takaavat jatkuvat ongelmat ja se oli hieno uutuus 10v sitten.
 
Aaa, suutut kun joku kehtaa kyseenalaistaa materiaalihankinnat! Lyhyesti, ei tämän ketjun aihe.
-HX-hanke oli räätälöity siten, että F-35 saisi eniten pisteitä...
Tämän pohjalta pitänee suhtautua muuhun tulevaan tuotantoon?

Lue vaikka tuosta ja harkitse hetki mahdatko tietää aiheesta oikeasti juurikaan vai oletko vielä siinä vaiheessa, jossa luulet tietäväsi.
Artikkelissa ihmetellään eroa valmistajan suunnitteleman 6000 FH ja Suomessa saavutettavan 4500 FH välillä sekä sitä miksi FLE maksimi on 0,75 eikä 1.00

Käytetty FLE arvo kuvaa siis nimen omaan siiven tyven väsymistä eli kyseessä on FLE(Wing Root), koneessa on myös useita kymmeniä muita väsymiselle alttiita kohteita, joilla osalla on oma FLE (tai muu) indeksiluku. On kuitenkin huomattu, että suurin osa rakenteiden väsymisestä tapahtuu samalla spektrillä kuin siiven tyven väsyminen. Isoimpana erona ovat sivuvakaajat, joiden rasituksen vähentämiseksi tietyissä lentotiloissa on Hornetiin lisätty ensimmäisten blockien jälkeen evät LEX:ien päälle. Siiven tyven väsymisen spektriä seuraavien kriittisten kohteiden väsymistä seurataan siis myös FLE(Wing Rootin) perusteella, mutta osaa kohteista on jouduttu korjaamaan tai vahvistamaan suunnitellun eliniän saavuttamiseksi.

Hornetin alkuperäinen tyyppihyväksyntä on ollut 6000 FH tai tietty FLE(Wing Root) -arvo (0,75 tai vähän yli, artikkelissa ei tarkkaan kerrota). Kumpaakaan ei lähtökohtaisesti saa ylittää. Lisätutkimuksilla, mallintamisella ja suunnittelulla Boeing ja USNAVY ovat määritelleet tarvittavat toimenpiteet (muutokset rakenteelle ja/tai määräajoin tehtävät tarkastukset) FLE:n ja FH-kertymän kasvattamiseksi ja tähän dataan myös suomalaisten koneiden kansallinen tyyppihyväksyntä perustuu, vaikka emme seuraa USNAVY:n/Boeingin huolto-ohjelmaa tai lentokelpoisuuden varmistamisen prosesseja. Suomessa HN-kaluston lentokelpoisuuden varmistamiseen on hyvät menetelmät ja osaaminen Patrialla, Logistiikkalaitoksella sekä Ilmavoimissa ja työtä tehdään hyvässä vuorovaikutuksessa amerikkalaisten kanssa. Hornetin rakenne on (osittain) suunniteltu sekä Safe Life, että Fail Safe -periaatteiden mukaisesti, mutta nykyään se on käytännössä Safe by Inspection eli on määritetty mitä rakenteesta pitää tarkastaa ja kuinka usein, että rakenne ei pääse hajoamaan tarkastusten välillä. Jos tarkastuksissa ei havaita muutoksia (käytännössä havaitaan), voidaan elinikää jatkaa periaatteessa loputtomiin. Käytännössä tämä kuitenkin johtaa lopulta siihen, että kone on purettava alkutekijöihin ja tarkastettava joka neliömilliltä jokaisen lennon jälkeen.

Suomessa Horneteille on tehty merkittäviä rakenteellista elinikää kasvattavia muutoksia. Osa muutoksista on toteutettu Boeingin/USNAVY:n laatimien ohjeiden mukaisesti, mutta suuri osa muutoksista perustuu kotimaiseen tutkimukseen ja mallinnuksiin rakenteiden väsymisestä sekä kotimaassa kehitettyihin ratkaisuihin rakenteen eliniän jatkamiseksi. Karkeasti yksinkertaistettuna alumiinirakenteiden väsyminen tapahtuu seuraavasti kuvattuna: Alumiinirakenteessa siihen kohdistuvat jatkuvat tai toistuvat voimat aiheuttaa kasvavan särön, joka lopulta johtaa rakenteen murtumiseen. Säröt alkavat mikroskooppisista valmistusvaiheessa rakenteeseen jääneistä tai käytön aikana syntyneistä vaurioista ja alkavat kasvaa rakennetta rasitettaessa eli venytettäessä sykeleittäin tai rakenteen ollessa jatkuvasti jännittyneenä. Särö alkaa kasvaa tyypillisesti hitaasti satojen lentotuntien kuluessa ja rakenteesta riippuen voi olla jopa useita senttejä pitkä ilman, että se vaikuttaa rakenteen kykyyn kantaa suunnitellut kuormat. Toisaalla rakenteessa säröjä ei sallita käytännössä ollenkaan. Särön synty voidaan estää poistamalla rakenteesta mikroskooppiset vauriot ja jo syntynyt särö voidaan korjata hiomalla se pois (tai pääteporaamalla). Pitkälle edenneiden säröjen korjaaminen ei yleensä ole mahdollista kantavissa rakenteissa, tällöin rakenne joudutaan vaihtamaan.

Kotimaisten ratkaisujen keskeinen ero ja etu amerikkalaisiin ratkaisuihin nähden on se, että usein ne on pystytty tekemään verraten varhaisessa rakenteiden väsymisen vaiheessa, jolloin alkuperäisen rakenteen luujuus on voitu palauttaa tai sitä on voitu kasvattaa siten, että alkuperäinen rakenne kestää koko suunnitellun eliniän eikä sitä jouduta uusimaan. Tehdyt työt ovat esimerkiksi alumiinisten rakenteiden hiomista, poraamista, kuulapuhaltamisesta, pinnoittamista, kiinnikkeiden ("niittien") vaihtoa isompiin sekä vahvikkeiden tekemistä alumiini- tai komposiittirakentein. Työt eivät kuulosta ehkä kovin ihmeellisiltä, mutta useat työt vaativat tarkkaa suunnittelua ja vielä tarkempaa toteutusta (vs. iso maa, isot toleranssit) tarvittavan lujuuden aikaansaamiseksi.

Palatakseni vielä viestini ensimmäiseen lauseeseen: Lupasi Boeing koneille tehtaalta lähtiessä kuinka paljon tunteja tahansa, totuus on, että tehtaalta lähtiessään koneet eivät olleet siinä kunnossa, että niillä olisi voinut turvallisesti lentää FLE arvoon 0,75, ei edes Amerikassa.
 
Viimeksi muokattu:
Onkohan mulla vaan lepakon silmät vai mikä lienee, mutta en tuosta jutusta kyllä löydä linkkiä anderssonin twitteriin.

Oikeus voitti ja kampanjani toimi 😉 Toimittaja Aino Vasankari pääsi erityistarkkailuun trollailun vuoksi. Eli linkki poistettu 💪
 
Hyvät foorumistit!
Olkaatten hyvät ja siirtäkää Ukrainan sotaan liittymättömät keskustelut, vääntämiset ja juupaseipästelyt ko. aihetta käsitteleviin ketjuihin. Lapsenuskossani ajattelen, että suurin osa lankaa lukevista haluaa saada tietoa sodan kulusta ja päivittäisestä tilanteesta.

Esim.
HX -asiaa on turha vängätä täällä, sille on omat ketjunsa muualla foorumilla. Sanotaan nyt kuitenkin, että F-35 voitti reilusti tiukassa kilpailutuksessa, Salama-Santeri hankitaan meille ja sen pituinen se. Itänaapurissa riemastuttiin odotetusti valinnasta eli kaikki hyvin. ;)

T. Wannabemode
 
No jaa, yhden NATO:on pyrkivän pohjoismaan ilmavoimissa on F/A 18 -kalustoa, joilla on kyky operoida maantie-kiitoradoilta.
Kyllä kyllä, mutta ukrainalaisten traktorit taitaa olla mobilisoituna panssareiden vetotehtäviin.
Liekö niitä riittää maanteiden harjaukseen ja hoksaavatko tilata harjoja koneiden mukana. . .
 

Liitteet

  • Lusi harja.jpg
    Lusi harja.jpg
    185.1 KB · Luettu: 72
Aaa, suutut kun joku kehtaa kyseenalaistaa materiaalihankinnat! Lyhyesti, ei tämän ketjun aihe.
-HX-hanke oli räätälöity siten, että F-35 saisi eniten pisteitä. Siihen liittyi isojen popojen saamat "edut", mikä on normaalia valtaisille hankkeille muualla, epänormaalia Suomessa.
-F-35 aloitti puolitoista vuosikymmentä sitten lupaavana ja edullisena JSF-koneena, concurrency-periaate ja kolme eri tyyppivaatimusta söivät suorituskykyä ja lopulta Pentagon laski vaatimuksia... kahdesti. Koneessa on kymmeniä pysyviä rakennevikoja, satoja pienempiä vikoja, softa on osoittautunut sudeksi (se korvataan kotimaisella), se vakoilee käyttäjämaita ja data menee LM-konsernille, varaosahuolto ei toimi edes jenkeille, vaatii naurettavan pitkät kiitotiet, massiivisen määrän huoltoa eikä se sovellu hajautettuun toimintatyyliin.

Se on liian kallis käyttää ja huoltaa, sisäänleivotut pysyvät viat takaavat jatkuvat ongelmat ja se oli hieno uutuus 10v sitten.

Jos olisin halunnut ilta-sanomat tasoisen arvion, olisin lukenut sieltä. Mielessä oli faktat, mutta ilmeisesti sinulla ei.

Kiitotien pituus ja sadat viat, voi luoja. Arvaapa paljonko vikoja on tällä hetkellä miltei 50 vuotta lentäneellä F-16?

EDIT: en sotke keskustelua enempää tällä aiheella.
 
Olisko paljon vaadittu olla tappelematta aivan turhista asioista, on mielipiteitä ja sitten on mielipiteitä...On huhuja ja on faktaa... On nojatuolikenraaleja ja on alokkaita jotka avautuu asioista, ei aina tarvi vetää täyslaidallista niskaan vaikka olisikin eri mieltä...Itse haluaisin hyvän keskustelun Ukrainan asioista enkä kymmentä sivua mielensäpahoittamisesta.
Ei mulla muuta.
 
Tarkoittaako tuo että toimitettava määrä laukaisulaitteita on 2 patteria, joissa 3 jaosta, joissa jokaisessa on 3 kpl laukaisulaitteita? Tuo toimitettava määrä taitaa olla hieman abstrakti.

Vai voisiko tuo takoittaa 2 patteria, joissa 3 laukaisulaitetta kummassakin?
Kaksi patteria, yhdessä 54 ohjusta kerrallaan laukaisulaitteissa. Yhdessä laukaisulaitteessa on kuvan mukaan 6 ohjusta. Eli patteri on 3x3 laukaisulaitetta. Tietysti sitten tutkat yms. tulenjohto tuohon päälle. 18 laukaisulaitetta on jo ihan kohtuullinen määrä, nuohan voi hajauttaa kohtuuhyvin kaupungin ympärille. Mutta eipä noilla yhtä isompaa kaupunkia enempää suojaa. Veikkaan Kiovan keskustaa, Jenkit haluaa pitää suurlähetystönsä suojattuna?
 
Andrew Perpetuan katsaus eiliseltä. AP:n mukaan ryssän hyökkäys kilpistyi monin paikoin Ukrainan tykistöön. Sama kuvio toistuu päivästä päivään monilla rintamalohkoilla. Ryssä hyökkää pienehköllä porukalla joka lyödään verissäpäin takaisin. Saa nähdä yrittääkö nyt isompaa höökiä jos "operatiivinen tauko" on pidetty. Shoigu lisäksi antoi "ohjeita hyökkäyksen tehostamiseksi". Eiköhän tällä Ajatuksen Tonavan puheilla hööki jatku.


.
 
Kaksi patteria, yhdessä 54 ohjusta kerrallaan laukaisulaitteissa. Yhdessä laukaisulaitteessa on kuvan mukaan 6 ohjusta. Eli patteri on 3x3 laukaisulaitetta. Tietysti sitten tutkat yms. tulenjohto tuohon päälle. 18 laukaisulaitetta on jo ihan kohtuullinen määrä, nuohan voi hajauttaa kohtuuhyvin kaupungin ympärille. Mutta eipä noilla yhtä isompaa kaupunkia enempää suojaa. Veikkaan Kiovan keskustaa, Jenkit haluaa pitää suurlähetystönsä suojattuna?
Kukapa ei haluaisi suojata lähetystöään ja työntekijöitään: iivanathan ampuu jotain vuoden 1968 varastosta olevia, 5 tonnin painoisia, suunnistukseltaan ja ohjaukseltaan mekaanis-analogisia risteilyohjuksia, joiden osumatarkkuus on 5000 m! ….osuisivat edes omaan lähetystöönsä, kuten talvisodassa 1939-40.
 
Niitä 300km Himarsseja! Miten älytöntä Lännen trapetsitaiteilu eskalaation pelossa. Ryssä ampuu ohjuksensa kaukaa omalta alueeltaan, mutta Ukrainalle annetaan tynkäraketteja, ettei ryssä suutu. Käy tässä nyt sitten sotaa. Ukrainalaiset maksavat verellään Lännen ujouden. Prkl.

 
Hersonissa on myös ollut joku pienempi isku. Useampi lähde sanonut, että ryssä ruvennut pakon edessä hajauttamaan varastoja. Ja jopa luopunut välivarastoinnista milloin mahdollista. Ryssän tuntien tuskin on kovin perusteellinen tämän suhteen. Kuitenkaan samanlaisia jättipaukkuja ei välttämättä enää tulla näkemään, mitä viimeisen kahden viikon aikana on ollut. Ellei UA sitten pääse iskemään todella syvälle tulevaisuudessa.

Melkein joka päivä jossain päin miehitettyä Ukrainaa on kuvia lihavista ryssäsaattueista. Saatetaan nähdä vielä HIMARS isku tällaiseen saattueeseen. Valittu väiytyspaikka, tie/silta/rautatie katkaistaan vaikkapa linja-auton romulla ja sitten odotellaan.


 
Tässä on varmaan nimellinen tavoite partisaanitoiminnan kukistaminen, mutta tärkeämpi tavoite on varmasti ryöstäminen.

Tuollahan on räjähteitä saatavilla niin eikös olisi peliliike tehdä joitakin tähysteisesti ilmaan lähteviä autotalleja/ varastoja. Houkutukseksi laatikko viinaa takanurkkaan. Se olisi aina yksi porukka vähemmän per varasto.
 
300 km Himarsit peliin vaan ja koko infra Ryssälän puolella paskaksi, pari ohjusta salvoa sinne Putinin palatsiinkin, kiusalla jätetään se helvetinporttisilta ehjäksi siihen saakka kunnes se on täynnä pakenevia ryssiä. On se kyllä kumma kun tätä ei uskota jo vähitellen.

Tuohon ilmavoimakeskusteluun oma ja ainoa (ja viimeinen) kontribuutioni olisi : 40 parhaiten säilynyttä MLU 2 F-18 säilötään koipusseihin, eläköityvät Hornet kuskit käy salaa reenamassa Ruottin Lapin päällä niillä aina välillä.

Ison rähinän alkaessa nuo vetäistään sitten luolastojen koipusseista parissa päivässä pikku huollon kautta, vanhat eläkeukot eli Hornet kuskit raakasti vain puikkoihin, tehtävänä ainoastaan ilmarynnäköinti Karjalan Kannaksella, itä-Karjalassa ja Petsamossa, samalla kun F35 pantterit pitää kurissa päälle yrittävät pesukoneiden transistoreilla pyörivät Migit ja Sukhoit sekä muun ilmatorjunnan. F35 laivueet voitaisiin nimetä vaikka ”sysipaska 1 ja sysipaska 2” ja vaihdella näitä numeroita randomisti aina välillä selväkielisessä viestinnässä LV217:lla, siinä ryssäkin hämmentyy kun ei kohta tiedä mikä oli mikäkin laivue.

Siinä se. Natoa tuskin tarvitaan muuhun kun toimittamaan välillä lisää puikkoa noihin ja vähän vielä jelppivät maalien etsimisessä.

Annetaan osastolle vielä nimeksi Osasto” F-18 Kuhlmey ” ja maalataan runkoihin keltaiset itärintamatunnukset, jos se ei ole läntisille ystävillemme liian sakeaa…
 
Back
Top