Ukrainan konflikti/sota

Rooma menestyi hajota ja hallitse periaatteella:


Putinin periaate 'Hajota ja hajota' ei ole yhtä menestyksekäs:LOL:

Toivottavasti Putinin toiminta menee lopulta "Hajota ja hajoa"-kategoriaan, sillä mikään ei olisi yhtä hyvää balsamia naapurimaiden hermoille kuin se että Neuvost.. siis venäjä hajoaisi pieniksi itsenäisiksi valtioiksi 🙃
 
Venäläisillä lähtenyt mopo keulimaan tappioilmoituksissa, Venäjän puolustusministeriön mukaan sunnuntaina tuhottiin yli 100 HIMARS-rakettia.
MOSCOW, July 27 (Reuters) - Russia's Defence Ministry said on Wednesday that its forces on July 24 had destroyed more than 100 U.S.-made HIMARS rockets in Ukraine's Dnipropetrovsk region.

Reuters was unable to independently verify battlefield accounts from either side.

Russia has previously said it has destroyed several HIMARS systems supplied to Ukraine by the West, claims denied by Kyiv.
https://www.reuters.com/world/europ...-24-destroyed-100-himars-missiles-2022-07-27/
 
Local residents report that a ferry has begun to operate under the Antonov bridge. Ferry consists of PTS-2 and several sections of pontoons attached to it at behind it (reportedly 4). They transport civilian cars at the same time along with the military.
Eli vuodelta -65 oleva 350hp diesel pulkka, jossa 4 palaa siltaa kiinni verrattuna moottoritien kuljetuskapasiteettiin. Tulispa kunnon tuuli edes. Mutta nyt ryssä edes keksinyt, ettei jokaisen tarvi enää mennä esittelee niitä sillan reikiä.
 

Ei ihme että Zelensky kutsui tuota ryssän kätyriksi.

Rand Paulin isäpappa vihjaili lännen masinoimasta vallankaappauksesta Ukrainassa (vuosi 2004). Tuki Venäjän masinoimaa "kansanäänestystä" jolla Krim liitettiin Venäjään. Sekä on myös kritisoinut Venäjä-pakotteita ja Ukrainan auttamista nyt sen käymässä puolustustaistelussa. Poika taitaa olla ihan samanlainen kuin isänsä.

 
Rand Paulin isäpappa vihjaili lännen masinoimasta vallankaappauksesta Ukrainassa (vuosi 2004). Tuki Venäjän masinoimaa "kansanäänestystä" jolla Krim liitettiin Venäjään. Sekä on myös kritisoinut Venäjä-pakotteita ja Ukrainan auttamista nyt sen käymässä puolustustaistelussa. Poika taitaa olla ihan samanlainen kuin isänsä.

Demokratia kestää myös erimieliset.
 
Ei tietoa milloin kuvattu, mutta tuore julkaisu kuitenkin. Ukrainalla ponttoonisilta Ingulets joen yli, tästä ollut puhetta jo aikaisemmin. Heillä on myös ollut jo pidempään sillanpääasema joen itäpuolella.

Video of the crossing of the Armed Forces of Ukraine across the Ingulets River near the village of Andriivka, Kherson region.


Andriivka kartalla:

1658947740724.png

Lisää pauketta Donetskissa:

 
SDP:n kansanedustaja.



Ajatus siitä, että venäläiset eivät tiedä sodasta ei pidä paikkaansa tässä ajassa ja maailmassa. He kyllä tietävät, ja ottamalla heidät tänne annamme viestin, että mekin hyväksymme raakuudet. Tai että olemme turtuneet niihin.

Me suomalaiset päättäjät emme tunnu vieläkään ymmärtävän, että venäläinen päättäjä ei ymmärrä muuta kuin voiman politiikkaa. Sitä kissaa ei enää ole, jota voimme välillä silittää myötäkarvaan. Se kissa on riisunut naamionsa ja paljastunut karhuksi. Käyttäydytään sen mukaisesti.

Vain muutama maa maailmassa ottaa venäläisiä turisteja vastaan tällä hetkellä. Ne maat ovat venäläisen sotapolitiikan hyväksyneet joko avoimesti tai peitellen. Miksi me luokittelisimme itsemme niihin? Kuten on heikkoutta hyväksyä turistiviisumeita juuri nyt, on myös heikkoutta käydä ostamassa bensaa rajan toiselta puolelta. Business as usual ei voi jatkua. Se on vähintä mitä voimme tehdä ukrainalaisten lasten ja omiemme tulevaisuuden hyväksi.
 
Toivon kyllä, että jokaisella ryssän veribensaa tankkaavalla finskillä oman ajoneuvon moottori leikkaa kiinni tuoden mukanaan kymmenien tuhansien eurojen jättilaskun. Saamarin selkärangattomia lurjuksia, jotka rahoittaa omalla suoranaisella itsekkyydellä ukrainalaisten murhaamista, raiskaamista, kidutusta, pakkosiirtoa ryssälän puolelle. Siis he siis eivät halua tinkiä mitään solidaarisuudesta Ukrainaa ja sen kärsivää kansaa kohtaan, ja rahoittavat ukrainalaisten holokaustia. Jotta säästäisi jotakin vitun kymppejä tankilla. Toivon syvää, että näiltä selkärangattomilta lurjuksilta laukeaa alta omat menopelit ja kunnolla.
 
Pohdintaa Khersonin "taskun" joukkojen huollon tarpeesta, perustuu Henry Schlottmanin aikaisempaan mainioon tuumailuun BTG:n huollon tarpeesta ja sen jakautumisesta kuorma-autoille:

So I did some napkin math on possible upcoming RU supply problems in Kherson. I based the supply need on @HN_Schlottman and his post about the needs of a BTG:

Assuming we have 15 BTGs in the Kherson area, plus additional units such as army/district/division level support etc. According to Henrys info 17 Trucks of supplies are needed for a BTG per day.

I'm going to assume only 10 of the 15 BTGs operate at once. Some are going to be held in reserve That gives us 170 Trucks needed per day. I'm going to add an additional 50% to that for the "additional units". Plus perhaps civilian, medical supplies etc.

Now we are up to 225 trucks per day need. The barges we have seen have been around 60 meters, I estimate they can load 10 vehicles on one of those. 20 min to load, 20 for offload, 2x20 for crossing the river at 1-2km/h. This gives 80 min per roundtrip.

25.5 trips taking 1.33 hours is a total time of 34 hours or 17 hours with two barges. This assumes everything works perfectly. But trust me, it wont. Adding this up makes me thing they will need at least 2 locations for ferry activity and use at least 4 barges.

This is where they start getting in to trouble. One accident will halt the operation for a long time, keep in mind, we are handling fuel and ammo.

Weather is another factor, rain will make the banks slippery, vehicles might get stuck, slip etc. Wind will make the barges go slower and possibly hard to maneuver. They will create waves. To avoid drones, they might want to operate at night this will increase turnaround times.

Those are all small problems compared to the AFU. To keep the barges moving, they will have to have trucks waiting to load, this will probably create queues. These are excellent targets.

Hitting a barge with HIMARS while it is half loaded with ammo will create interesting conditions for the docking location. Tons of unexploded ammo and fuel on a twisted and semi sunken barge combined with smoking drunk Russians. I'm gonna nope out of that one.

Conclusion: I think I might have lowballed the amount of supplies needed. But assume I overestimated the RU consumption and we reduce the supplies to half of what I came up with, they still have to run 2 barges for 8.5 hours per day.

This makes me think RuAF has a enormous mountain to climb. I simply do not think they will be able to sustain their troops in the Kherson region (west of Dnipro). However, retreating poses a just as large problem if they want to keep any equipment H/T @secretsqrl123 for ideas.

I did not account for the losses of the BTGs, and I'm not interested in discussing if they are operating as BTGs or not.

 
Viimeksi muokattu:
Tuo lähde on hävinny jo Twitteristä, mutta tässä on toinen twiitti jossa on tuo video.

Google käännös:

Eivät sitten enää ilmeisesti edes yritä peittää tavoitteitaan.
Kun katsoo kaverin tarinointia ja yleisön reagointia, niin ilmiselvä innostus valtaa puhujan ja leviää yleisöön. Taatusti sekä esiintyjä että yleisö uskoo viestiin ja halajaa tavoitetta.
 
Yhdysvaltain ulkoministeri Anthony Blinken ilmoitti neuvotteluista Venäjän ulkoministeri Sergei Lavrovin kanssa . TASS kirjoittaa tästä viitaten diplomaatin lausuntoon ulkoministeriön tiedotustilaisuudessa .

Yhdysvaltain ulkopolitiikan osaston päällikkö ei tarkentanut, milloin neuvottelut tarkalleen käydään, vaan sanoi, että ne käydään lähipäivinä.

Blinken ilmoitti, ettei hän keskustele Ukrainasta keskustelun aikana. Hänen mukaansa kyse on Venäjällä pidätettyjen amerikkalaisten kohtalosta ja ukrainalaisen viljan viennistä.

Nämä ovat ensimmäiset Blinkenin ja Lavrovin väliset neuvottelut Venäjän erikoisoperaation alkamisen jälkeen.
 
Pohdintaa Khersonin "taskun" joukkojen huollon tarpeesta, perustuu Henry Schlottmanin aikaisempaan mainioon tuumailuun BTG:n huollon tarpeesta ja sen jakautumisesta kuorma-autoille:

So I did some napkin math on possible upcoming RU supply problems in Kherson. I based the supply need on @HN_Schlottman and his post about the needs of a BTG:

Assuming we have 15 BTGs in the Kherson area, plus additional units such as army/district/division level support etc. According to Henrys info 17 Trucks of supplies are needed for a BTG per day.

I'm going to assume only 10 of the 15 BTGs operate at once. Some are going to be held in reserve That gives us 170 Trucks needed per day. I'm going to add an additional 50% to that for the "additional units". Plus perhaps civilian, medical supplies etc.

Now we are up to 225 trucks per day need. The barges we have seen have been around 60 meters, I estimate they can load 10 vehicles on one of those. 20 min to load, 20 for offload, 2x20 for crossing the river at 1-2km/h. This gives 80 min per roundtrip.

25.5 trips taking 1.33 hours is a total time of 34 hours or 17 hours with two barges. This assumes everything works perfectly. But trust me, it wont. Adding this up makes me thing they will need at least 2 locations for ferry activity and use at least 4 barges.

This is where they start getting in to trouble. One accident will halt the operation for a long time, keep in mind, we are handling fuel and ammo.

Weather is another factor, rain will make the banks slippery, vehicles might get stuck, slip etc. Wind will make the barges go slower and possibly hard to maneuver. They will create waves. To avoid drones, they might want to operate at night this will increase turnaround times.

Those are all small problems compared to the AFU. To keep the barges moving, they will have to have trucks waiting to load, his will probably create queues. These are excellent targets.

Hitting a barge with HIMARS while it is half loaded with ammo will create interesting conditions for the docking location. Tons of unexploded ammo and fuel on a twisted and semi sunken barge combined with smoking drunk Russians. I'm gonna nope out of that one.

Conclusion: I think I might have lowballed the amount of supplies needed. But assume I overestimated the RU consumption and we reduce the supplies to half of what I came up with, they still have to run 2 barges for 8.5 hours per day.

This makes me think RuAF has a enormous mountain to climb. I simply do not think they will be able to sustain their troops in the Kherson region (west of Dnipro). However, retreating poses a just as large problem if they want to keep any equipment H/T @secretsqrl123 for ideas.

I did not account for the losses of the BTGs, and I'm not interested in discussing if they are operating as BTGs or not.

Jees, ja proomun vaihtoehto on siis körötellä 225:n kuorma-auton kolonnina Nova Kakhovasta Hersoniin, purku ja takaisin, joka päivä. It's gonna be a bumpy ride..
 
Jees, ja proomun vaihtoehto on siis körötellä 225:n kuorma-auton kolonnina Nova Kakhovasta Hersoniin, purku ja takaisin, joka päivä. It's gonna be a bumpy ride..

Jep, tosin pitää muistaa että Kherson on ollut ryssän valtaama sodan alusta lähtien eli viiden kuukauden ajan. Oletan että tänä aikana olisi kuskattu suuret määrät tavaraa Dnieprin yli, heillä oli kova pyrkimys sodan ensimmäisinä kuukausina Mykolaiviin ja sen ohi Odessaan sekä pari kärkeä jotka työntyivät etelästä kohti Kiovaa.

Oletan että joku määrä varastoja olisi joen pohjoispuolella eivätkä olisi eläneet tähän asti pelkästään kädestä suuhun. Toisaalta Ukraina on iskenyt erityisesti ammus- ja polttoainevarastoja vastaan joten vaikea sanoa. Jos tilanne on se että varastoja ei juurikaan ole ja kaikki pitää kuljettaa lautoilla joen yli niin tästä voi tulla hyvin äkkiä hyvin mielenkiintoinen tilanne. Varsinkin jos oletetaan että tässä "taskussa" olisi se arvailtu 15 000 sotilasta kalustoineen.

MUOKKAUS: täsmennystä sen verran että tuo 15 000 on arvio Dnieprin pohjoispuolella olevista Venäjän joukoista, ei siis Dnieprin ja Inhulets-jokien rajaamalla alueella olevat. Tässä "taskussa" on jokin osa tästä isommasta porukasta, toki kaikkien näiden huolto pitää tuoda Dnieprin yli ja tällä hetkellä ainoa auki oleva reitti on Nova Kakhovkan kohdalta patosillan yli - jos ei lasketa mahdollisia ponttoonisiltoja ja lauttoja.
 
Viimeksi muokattu:
Tämän takia nopeissa muutoksissa 5/6 enemmistö pitäisi riittää, Ameriikoissakin.

Edit. Asiassahan ei ole siis mitään epäselvää, republikaanit ja demokraatit ovat kerrankin jostakin asiasta yhtä mieltä.
Tämä. Ei Suomessakaan mistään asiasta vaadita enempää kuin 5/6 tukea eduskunnassa. Pösilöä antaa yhdelle edustajalle valta kampittaa 99 muuta. Varsinkin, kun miettii, että esim. Wyomingilla (asukasluku puolisen miljoonaa eli per senaattori neljännesmiljoona edustettavaa) yksi senaattoripösilö voi noinkin pienen mandaatin kera kampittaa jopa yli tuhatkertaisen mandaatin (neljännesmiljoona wyomingilaista vs. loput USA:n yli 330 miljoonasta asukkaasta).

Kuvitellapa meilläkin jos esim. nappinaama-ano saisi joissakin asioissa täyden veto-oikeuden steroidikaheliaivoillaan kampittaa muiden 199 kansanedustajan kannattamia asioita.
 
Proomu sillan alla on tavallaan aika nokkela ja luova ratkaisu, mutta silti kovin epätoivoinen :)

Kun UA saa selville tarkat lastaus- ja purkupaikat, ja sehän saa, voi molempiin ampua pari ohjusta. Todennäköisyys osua on vähintään 2:3 ja osuman jälkeen vanjalla menee pari päivää jälkiä siivotessa.
 
Back
Top