Ukrainan sota on pitkälti Putinin projekti, mutta ei tavalliselle kansalle voi täyttä synninpäästöä silti antaa. Kyllä niilläkin on pieni vastuu, sovitaan vaikka 20%.
Mielenkiintoinen näkemys Aleksey Roschinilta:
"Katsoin huvittuneen hämmästyneenä eilen yleistä hälinää, joka nousi venäläisissä blogeissa ja sosiaalisissa verkostoissa Zelenskin kutsun Eurooppaan yhteydessä - lähettää kaikki venäläiset "pakolaiset" takaisin pirun äidin luokse Venäjään. Selityksellä, joka kiehtoo yksinkertaisuudessaan ja vakuuttavuudessaan: "Heidän täytyy vaikuttaa hallitukseensa, jotta se lopettaa sodan".
Yksinkertaisesti sanottuna Zelensky kuvaili pakolaisiamme… laiskuksijoiksi jotka välttelevät suoraa kansalaistehtäväänsä - vaikuttaa maan johtoon, kun se selvästi johtaa sitä väärään suuntaan. Tässä mielessä pakolaisilla ei ole Zelenskyn mukaan oikeastaan mitään tekemistä Euroopassa, "riittää lepoa, on aika tehdä työtä!"
Luonnollisesti vastaus Zelenskylle oli vain suuttumuksen myrsky ... vaikka myös hieman välttelevä. Harvat ihmiset voisivat uskaltaa muotoilla aivan suoraan: "Mitä helvettiä on koko Venäjä? Mitä minulla on tekemistä sen kanssa?! Missä minä olen ja missä on Venäjä? "vaikuttaa" Venäjään - olen Euroopassa vain siksi, että haluan olla mahdollisimman kaukana sitä maasta ja ylipäätään olla missään tekemisissä sen kanssaan!!"
Joten he huusivat tunteellisesti, mutta melko välttelevästi. Pikemminkin moitteen muodossa, kuten - olemme sinulle, Zelensky, koko sydämestämme, ja sinä, kuten nyt käy ilmi, olet tälläinen! Mutta hälinän merkitys on silti ilmeinen: ihmiset luulivat, että heidän "Mordorista poispääsyn" jälkeen kaikki heidän ongelmansa olivat takana - ja sitten yhtäkkiä Mordor roikkuu sinussa jonkinlaisena näkymättömänä merkkinä, ja -tätä varten sinut, kuten spitaalista ajetaan takaisin kirkkaasta haltioiden valtakunnasta!
Todella loukkaavaa ja jopa epäreilua. "Yhteinen vastuu" ja kaikki. Masha Zakharova (se juopotteleva narkkava ääliö*), Mardan ja Prilepin (putlerin persetta nuoleva kirjailija*) eivät jättäneet polkematta tätä aihetta kavioillaan.
Mutta itse en loukkaantunut (vaikka en kuitenkaan lähtenyt minnekään). Tosiasia on, että tämä kaikki oli väistämätöntä ja mikä tärkeintä, se oli kristallinkirkasta heti 24. helmikuuta, heti aamusta lähtien.
Koulutettu yleisö rakastaa toistaa kaunista lausetta, joka on opittu lapsuudesta (monet, olen varma, muistavat sen äidin tai isän yöllä kerrottuna), ja sentimentaalinen äitisi silmät luultavasti loisteli lukemishetkellä: "Olemme vastuussa niistä, jotka kesytimme." Erittäin hyvä, erittäin oikea lause.
Mutta entä toinen, ei vähemmän oikea lause, jota ei kuitenkaan löydy lastenkirjoista:
"Olemme vastuussa niistä, joita tappoimme."
Ei niin kaunista, mutta ei vähemmän totta, eikö olekin. Venäjä tappaa nyt. On tappanut lähes puoli vuotta ilman taukoa, käyttäen koko Neuvostoliitolta perimääsä arsenaalia ja avoimesti uhannut käyttää, mikä on samalla pelottavinta - ydinaseilta.
Voidaan tietysti sanoa (kuten monet tekevät), että "emme ole vastuussa Venäjästä". Mutta kysymys kuuluu - kuka sitten on vastuussa siitä? Isoisä Pihto? Ded Pihto? (Idiom)
Siinä piilee, jos niin haluat, tilanteen kirous. Jos ei ole ketään, joka on vastuussa täysin kusipäisen (thug) Venäjän menosta, meidän on oltava vastuussa. No yksinkertaisesti siksi, ettei ole ketään muuta. Jonkun pitää olla vastuussa. Ja tässä mielessä (riippumatta siitä, kuinka paradoksaalista tämä ajatus saattaa tuntua ) "juoksu Länteen"
on tarkalleen juosta niiden luokse, jotka itse asiassa aikovat kysyä, (Just the fellow I was looking for)
kuten venäläinen sananlasku sanoo.
"Olemme vastuussa niistä, jotka tappoimme". Tämä ei ole Saint-Exupery - tämä on roomalainen laki, Hammurabin laki, Velesin kirja ja jopa Raamattu. Voit huijata, mutta ei kauaa. Historiallisessa mielessä tietysti."