Ukrainan konflikti/sota

Ja sinä luulet ettet tue ryssää tankkaamalla Suomesta, mistä luulet Suomalaisen raakaöljyn tulevan jalostamoille? Aivan, tuet ryssää tankkaamalla Suomessa jalostettua ryssän raakaöljystä jalostettua polttoainetta. Suomi osti juurikin ryssältä raakaöljyä yli 100 miljardin € arvosta, että siinähän tankkaat... muuta kuin ryssän öljyä.


Laskeppa uudelleen, loppuu verovähennykset aika rajusti kesken, myös korotetulla ylärajalla...

Älä oleta jos et tiedä.
 
Ja monellako siellä "muuallapäin Suomea" tulee pelkästään kodin ja työpaika välisen matkan mitaksi yli 60 000 km / vuosi?
Ja monellako veänäläiselle asemalle on alle 1/6 osa siitä matkasta, joka on Suomalaiselle asemalle?
Ja ei, en käy toistaiseksi venäjällä tankilla, vaikka venäläinen huoltoasema on tuossa 9 km päässä, ja lähin Suoalainen on 60 km päässä. Mutta kunhan tilanne asettuu, käyn ihan varmasti, koska se vaikuttaa talouteni kustannuksiin yli 3 500 € / vuosi.
Ei pitäisi provosoitua, mutta minnuu niin vituttaa kun nettikeskusteluissa puhuttaessa jostain yleisemällä tasolla tulee aina joku kitisemään "Entä MINÄ spesiaali yksittäistapaus" Suomessa on aivan varmasti moninkertainen määrä kaltaisiasi ihmisiä syrjäseuduilla, joilla ei ole ryssän bensa-asemat lähellä. Mieti vaikka lappia.

Kyllä ihan kaikilla pitäisi tässä vaiheessa olla täysin selvä asia, että itärajaa ei ylitetä muuta kun ylipäällikön niin käskiessä.
 
Kuulostais jo siltä, että joko koti tai työ on väärässä paikassa jos viikossa menee yli 20h työmatkoihin. 260km/pvä?
Sorry V##n d##ka.No helppo varmaan sieltä jostain isoista kaupungista huudella. Kuka meitä puolusta jos kaikki asuisi kaupungeissa. Ei toi ole edes kovin pitkä työmatka. Herätkää !!! Ei kaikki voi kulkea metrolla tai ratikalla. #HalooHelsinki, Tampere, Turku ja muut. Me täällä otettaan ensimmäinen isku vastaan, sitten muut voi miettiä kannattaako lähteä evakkoon Ruotsiin tai muualle. Kotiseutua puolustetaan. Niin kuin Ukrainalaiset nyt tekee. 🇺🇦🇫🇮
 
Ei pitäisi provosoitua, mutta minnuu niin vituttaa kun nettikeskusteluissa puhuttaessa jostain yleisemällä tasolla tulee aina joku kitisemään "Entä MINÄ spesiaali yksittäistapaus" Suomessa on aivan varmasti moninkertainen määrä kaltaisiasi ihmisiä syrjäseuduilla, joilla ei ole ryssän bensa-asemat lähellä. Mieti vaikka lappia.

Kyllä ihan kaikilla pitäisi tässä vaiheessa olla täysin selvä asia, että itärajaa ei ylitetä muuta kun ylipäällikön niin käskiessä.
Jokainen voi selkärangattoman käytöksensä perustella itselleen ihan niinkuin huvittaa. Mutkun muutkin on se helpoin.
Rajajoosepissa asuessa saattaa autoiluun upota vähän enemmän rahaa mutta olettaisin että asunnot ei kovin arvokkaita siellä ole. Lähempänä asutuskeskuksia/työpaikkaa se talo voisi olla kalliimpi mutta autoiluun ei enää menisi niin paljon rahaa.
 
Sorry V##n d##ka.No helppo varmaan sieltä jostain isoista kaupungista huudella. Kuka meitä puolusta jos kaikki asuisi kaupungeissa. Ei toi ole edes kovin pitkä työmatka. Herätkää !!! Ei kaikki voi kulkea metrolla tai ratikalla. #HalooHelsinki, Tampere, Turku ja muut. Me täällä otettaan ensimmäinen isku vastaan, sitten muut voi miettiä kannattaako lähteä evakkoon Ruotsiin tai muualle. Kotiseutua puolustetaan. Niin kuin Ukrainalaiset nyt tekee. 🇺🇦🇫🇮
Sorry. Taas joku ryssän trolli provosoi. 🙈 Ja sorruin siihen.
 
Niin on, ottaen huomioon että samalla logiikalla Scholz mitätöi Natsi-Saksan hyökkäyssodat tavallisten saksalaisten toimeenpanemana, koska Hitlerin sota?
Näin nimenomaan Saksassa ajatellaan. 2. maailmansota oli natsien sota, ei tavallisten saksalaisten sota. Tavallinen saksalainen on syytön natsien julmuuksiin. Olen keskustellut saksalaisten kanssa ja tämä on varsin yleinen ajatusmalli. Se on kätevä, koska antaa nykysukupolvelle synninpäästön. Heille varmasti luonnollista ajatella samalla tavalla Putinin sodasta. Ja itse asiassa heidän on pakko ajatella, että Putinin sota ei ole tavallisten venäläisten sota. Muutenhan Hitlerin sota olisi myös tavallisten saksalaisten sota ja sitä he eivät kestäisi henkisesti
 
Mää oon sitten kaikista isänmaallisin kun en tankkaa mitään bensaa vaan pyörää poljen. :cool:
Et ole. Ainakaan tällä foorumilla.. Tuollainen käytös on epäilyttää koska olet kaikesta päätellen joku into-vihreä-puidenhalaaja-vasemmistolainen-elokapinankannattaja-aseistakieltäytyjä. ;) tai vähintään demari. :D
 
Näin nimenomaan Saksassa ajatellaan. 2. maailmansota oli natsien sota, ei tavallisten saksalaisten sota. Tavallinen saksalainen on syytön natsien julmuuksiin. Olen keskustellut saksalaisten kanssa ja tämä on varsin yleinen ajatusmalli. Se on kätevä, koska antaa nykysukupolvelle synninpäästön. Heille varmasti luonnollista ajatella samalla tavalla Putinin sodasta. Ja itse asiassa heidän on pakko ajatella, että Putinin sota ei ole tavallisten venäläisten sota. Muutenhan Hitlerin sota olisi myös tavallisten saksalaisten sota ja sitä he eivät kestäisi henkisesti
Ukrainan sota on pitkälti Putinin projekti, mutta ei tavalliselle kansalle voi täyttä synninpäästöä silti antaa. Kyllä niilläkin on pieni vastuu, sovitaan vaikka 20%.

Viisumien osalta olisi varmaan keksittävissä monenlaisia kompromisseja, eikä asian tarvitse olla joko-tai. Yksi vaihtoehto on erityinen "lisämaksu", joka perittäisiin normaalien viisumikulujen lisäksi ja tämä raha menisi suoraan Ukrainan hyväksi. Lisäksi jokaisen hakijan pitäisi irtisanoutua Putinin politiikasta allekirjoituksellaan. Jos se siinä sitten rikkoo Venäjän lakeja, niin VOI VOI. ;)
 
Juttu ryssän ilmakampanjan epäonnistumisesta Ukrainassa @warontherocks
Alussa historiallinen perspektiivi ryssän ilma-asekulttuurista. Suomi mainittu ja talvisodan pudotussaldo!

Syynä ryssän feilaamiseen Ukrainassa mm. epäselvä doktriini, suunnittelemattomuus, kalusto, täsmäaseiden puute, maalittaminen, lentäjien osaaminen,…

Tosin lopputoteamus on, että ryssä saattaa määritellä feilauksen eri tavalla. Heille lentokone on tykistön tukiase ja 'tykki taivaalla'.

link

Figure 1: A rare color photo of a Finnish Fokker D.XXI at Nurmoila airfield in 1943. The Finnish swastika predates the Nazi use of the symbol and is unrelated to Nazi Germany.
fokker.jpg
 
Täytyy sanoa, että tämä hyökkäys vaan niin täyttää ihmisen suuttumuksella ja vihalla. Täytyy hillitä itseään ja sitten kun on vähän liikuttuneessa tilassa niin on vielä haastavampaa. Olen estofiili (ja Viro on muuten ollut niin loistava tässä konfliktissa, todellinen moraalinen johtaja) - ja tulee mieleen nämä sanat: Läevad tunnid ja päevad ja kuud aga rahu ei anna, et üks naaber võib olla nii kuradi sitt ja nii sant! Ei anna rauhaa, ei.

 
Ukrainan sota on pitkälti Putinin projekti, mutta ei tavalliselle kansalle voi täyttä synninpäästöä silti antaa. Kyllä niilläkin on pieni vastuu, sovitaan vaikka 20%.
Mielenkiintoinen näkemys Aleksey Roschinilta:
"Katsoin huvittuneen hämmästyneenä eilen yleistä hälinää, joka nousi venäläisissä blogeissa ja sosiaalisissa verkostoissa Zelenskin kutsun Eurooppaan yhteydessä - lähettää kaikki venäläiset "pakolaiset" takaisin pirun äidin luokse Venäjään. Selityksellä, joka kiehtoo yksinkertaisuudessaan ja vakuuttavuudessaan: "Heidän täytyy vaikuttaa hallitukseensa, jotta se lopettaa sodan".
Yksinkertaisesti sanottuna Zelensky kuvaili pakolaisiamme… laiskuksijoiksi jotka välttelevät suoraa kansalaistehtäväänsä - vaikuttaa maan johtoon, kun se selvästi johtaa sitä väärään suuntaan. Tässä mielessä pakolaisilla ei ole Zelenskyn mukaan oikeastaan mitään tekemistä Euroopassa, "riittää lepoa, on aika tehdä työtä!"
Luonnollisesti vastaus Zelenskylle oli vain suuttumuksen myrsky ... vaikka myös hieman välttelevä. Harvat ihmiset voisivat uskaltaa muotoilla aivan suoraan: "Mitä helvettiä on koko Venäjä? Mitä minulla on tekemistä sen kanssa?! Missä minä olen ja missä on Venäjä? "vaikuttaa" Venäjään - olen Euroopassa vain siksi, että haluan olla mahdollisimman kaukana sitä maasta ja ylipäätään olla missään tekemisissä sen kanssaan!!"
Joten he huusivat tunteellisesti, mutta melko välttelevästi. Pikemminkin moitteen muodossa, kuten - olemme sinulle, Zelensky, koko sydämestämme, ja sinä, kuten nyt käy ilmi, olet tälläinen! Mutta hälinän merkitys on silti ilmeinen: ihmiset luulivat, että heidän "Mordorista poispääsyn" jälkeen kaikki heidän ongelmansa olivat takana - ja sitten yhtäkkiä Mordor roikkuu sinussa jonkinlaisena näkymättömänä merkkinä, ja -tätä varten sinut, kuten spitaalista ajetaan takaisin kirkkaasta haltioiden valtakunnasta!
Todella loukkaavaa ja jopa epäreilua. "Yhteinen vastuu" ja kaikki. Masha Zakharova (se juopotteleva narkkava ääliö*), Mardan ja Prilepin (putlerin persetta nuoleva kirjailija*) eivät jättäneet polkematta tätä aihetta kavioillaan.

Mutta itse en loukkaantunut (vaikka en kuitenkaan lähtenyt minnekään). Tosiasia on, että tämä kaikki oli väistämätöntä ja mikä tärkeintä, se oli kristallinkirkasta heti 24. helmikuuta, heti aamusta lähtien.
Koulutettu yleisö rakastaa toistaa kaunista lausetta, joka on opittu lapsuudesta (monet, olen varma, muistavat sen äidin tai isän yöllä kerrottuna), ja sentimentaalinen äitisi silmät luultavasti loisteli lukemishetkellä: "Olemme vastuussa niistä, jotka kesytimme." Erittäin hyvä, erittäin oikea lause.
Mutta entä toinen, ei vähemmän oikea lause, jota ei kuitenkaan löydy lastenkirjoista:
"Olemme vastuussa niistä, joita tappoimme."
Ei niin kaunista, mutta ei vähemmän totta, eikö olekin. Venäjä tappaa nyt. On tappanut lähes puoli vuotta ilman taukoa, käyttäen koko Neuvostoliitolta perimääsä arsenaalia ja avoimesti uhannut käyttää, mikä on samalla pelottavinta - ydinaseilta.
Voidaan tietysti sanoa (kuten monet tekevät), että "emme ole vastuussa Venäjästä". Mutta kysymys kuuluu - kuka sitten on vastuussa siitä? Isoisä Pihto? Ded Pihto? (Idiom)
Siinä piilee, jos niin haluat, tilanteen kirous. Jos ei ole ketään, joka on vastuussa täysin kusipäisen (thug) Venäjän menosta, meidän on oltava vastuussa. No yksinkertaisesti siksi, ettei ole ketään muuta. Jonkun pitää olla vastuussa. Ja tässä mielessä (riippumatta siitä, kuinka paradoksaalista tämä ajatus saattaa tuntua ) "juoksu Länteen"
on tarkalleen juosta niiden luokse, jotka itse asiassa aikovat kysyä, (Just the fellow I was looking for)
kuten venäläinen sananlasku sanoo.
"Olemme vastuussa niistä, jotka tappoimme". Tämä ei ole Saint-Exupery - tämä on roomalainen laki, Hammurabin laki, Velesin kirja ja jopa Raamattu. Voit huijata, mutta ei kauaa. Historiallisessa mielessä tietysti."
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top