Ukrainan konflikti/sota

Olisiko kyse kuitenkin "panssariajoneuvoista", jonka toimittaja on ymmärtänyt että "tankki"? 450 on kyllä aikamoinen luku, vaikka onhan noita tankkejakin tuonne videoiden perusteella jäänyt pirusti, olikos tämä jo täällä:


Minä mietin sellaista, että olisiko Ukrainan ja Ryssän rintamien johdolla keskinäinen hiljainen sopimus, että "jos lähdette suosiolla ja jätätte kaupungit tuhoamatta ja tankit jälkeenne, niin annetaan miehistön vetäytyä"?
Huh huh, suorastaan epäuskoisia sotilaita :)
Kyllä riittää rautaa hinattavaksi.

1662927513464.png
 
Siihen Maran 5 kohdan listaan laittaisin kuudenneksi sen, että tuhannet ihmiset Ukrainassa ovat olleet Harkovan alueen hyökkäystä suunnittelemassa (yli 40000 osallistunut itse), mutta se ei silti vuotanut selvästikään Venäjän tietoon. Käärmeet on saatu putsattua monista tärkeistä positioista ja se on tulevaisuuden kannalta enemmän kuin sata jänistä.

Tai käärmeet on löydetty. Venäjälle on voitu syöttää väärää tietoa käärmeiden kautta..
 
Eiköhän toimittaja ole sekoilut. Oikea termi lienee panssaroituajoneuvo, eli kaikki Tigru - T90. Mutta toimittajalalle panssarivaunu on termi mikä ekaksi tuli mieleen ja se sinne kirjuuteltiin. Saattaa tuoho sisältyä näitäkin:
Katso liite: 67110
Koivupanssari on trendikkään ekologinen, omaa hyvän lämpöarvonkin.

Vakavammin: Toivotaan että se mahdollinen 450 kpl.n arvio sisältää kaiken BMP.stä raskaampaan
 
Erinomainen ketju Theinerilta. Ryssän muodostumassa olevan Oskilin takaisen rintaman logistiikka lepää olennaisesti kahden rautatiesillan varassa. Toinen Torskessa, toinen Starobilskissä. Molemmat on HIMARS kantaman sisällä. Sen jälkeen sitten tavarat kierrätetään kaukaa ryssän puolelta. Se jos ei nappaa niin uusi hyväntahdon ele tarpeen, luopua pohjois-Luhanskista ja kelata 200 päivää taaksepäin.

Nythän vaikuttaisi olevan lisätietoa, että Lyman olisi Ukrainalla. Miten mahtaa kehittyä tuosta ...

 
Hersonin suunnalta. Lisää vielä "Russian forces are also attempting to form new pontoon bridges in 2 locations. Im sure soon these will be on the news".



Tuossa aikaisemmin lainattiin Jaroslaw Wolskin juorua jonka mukaan ryssä olisi vetäytynyt lähemmäksi Khersonia, syyksi tarjottiin omien joukkojen saamista Dnieprin eteläpuolella olevan oman tykistön "suojaan".

Jos pitää paikkansa niin näkisin tämänkin vihjaavan paitsi logistiikan ongelmista (ammushuolto joen yli) niin myös joen pohjoispuolisten ammusvarastojen vähäisyydestä. Tykistön ammushuolto joen eteläpuolella on varmasti helpompaa mutta sillekin on rajansa. Ukraina on iskenyt ammuskuormia ja junia vastaan aikaisemminkin, samoin muuta kalustoa vastaan.
 
..tulee tästä pätkästä mieleen Pelastakaa sotamies Ryan -elokuvan kohtaus melkein alussa, jossa Ham Tonksin esittämän kapteeni Millerin johtaman Charlie-komppanian sotilaat suolaavat siihen paikkaan yllätetyn saksalaisen konekivääripesäkkeen sotilaat, jotka kerkeävät nostaa kädet ilmaan antautumisen merkiksi. Suorittavat siis tyylipuhtaan sotarikoksen:

Pieni korjaus-nipotus:

Omaha Beachin maihinnousun jälkimainingeissa kaksi saksalaisten joukkojen sotilasta antautuu liittoutuneille. Antautuneet anovat armoa, mutta heitä ymmärtämättömät liittoutuneet teloittavat heidät siihen paikkaan. Miehet eivät olleet konekiväärimiehiä. Kohtauksesta tekee entistä brutaalimman se, että antautuneet eivät itse asiassa ole edes saksalaisia. He puhuvat tsekkiä, jota liittoutuneet eivät edes tajunneet:

"Älä ammu minua, en ole saksalainen, olen tšekki, en tappanut ketään, olen tšekki!"

Osoitus elokuvan realismiin ja täydellisyyteen pyrkimisestä.
 
Tuossa aikaisemmin lainattiin Jaroslaw Wolskin juorua jonka mukaan ryssä olisi vetäytynyt lähemmäksi Khersonia, syyksi tarjottiin omien joukkojen saamista Dnieprin eteläpuolella olevan oman tykistön "suojaan".

Jos pitää paikkansa niin näkisin tämänkin vihjaavan paitsi logistiikan ongelmista (ammushuolto joen yli) niin myös joen pohjoispuolisten ammusvarastojen vähäisyydestä. Tykistön ammushuolto joen eteläpuolella on varmasti helpompaa mutta sillekin on rajansa. Ukraina on iskenyt ammuskuormia ja junia vastaan aikaisemminkin, samoin muuta kalustoa vastaan.
Lähinnä tuo kertoisi epätoivosta jos totta. Ammuksista pulaa ja Dnipron etärannalla oleva tykistö pystyy suhteellisesti hidastamaan Ukrainan etenemistä.

Mutta mutta. Mikä estäisi Ukrainaa tuomasta tykistöä lähelle eturintamaa ja murskaamaan ryssän tykistöä paremmalla vastatykistötekniikalla? Kantamat ja tarkkuus parempia ja ylivoimaiset vastatykistötutkat? Pystyykö ryssä edes käyttämään vastatykistötutkia vai onko HARMS-puikko samantien paneelissa? Kenties määrä, jossain jutussa (olikohan Guardianin tms. haastatteluja) väitettiin, että Ukrainan tykistötuki Hersonissa oli liian vähäistä. Niin ja HIMARS toki.

Paljon kysymyksiä. Sitten tietenkin se, että mikäli Ukraina pystyy aloittamaan operaation Melitopolin tai Mariupolin kautta, niin logistiikka on pakko viedä Krimin kautta. Ja siinäkin on rautatie pullonkaulana, lienee useampia pieniä rautatiesiltoja Hersonin ja Krimin välisellä alueella.
 
Pieni korjaus-nipotus:

Omaha Beachin maihinnousun jälkimainingeissa kaksi saksalaisten joukkojen sotilasta antautuu liittoutuneille. Antautuneet anovat armoa, mutta heitä ymmärtämättömät liittoutuneet teloittavat heidät siihen paikkaan. Miehet eivät olleet konekiväärimiehiä. Kohtauksesta tekee entistä brutaalimman se, että antautuneet eivät itse asiassa ole edes saksalaisia. He puhuvat tsekkiä, jota liittoutuneet eivät edes tajunneet:

"Älä ammu minua, en ole saksalainen, olen tšekki, en tappanut ketään, olen tšekki!"

Osoitus elokuvan realismiin ja täydellisyyteen pyrkimisestä.
Antautuessa kannattaisi ehkä olla kävelemättä kohti tuolla tavalla vaan mieluummin pysyä paikallaan tai polvistuakin...
 
Olisiko sellainen tilanne, että Itä-Ukraina katsotaan jo menetetyksi ja nyt halutaan varmistaa Krimin maayhteyden pitäminen?
Mitä hyvänsä joka on enemmän kuin 2014 valtaus olisi joku voitto. Mariupoliin en kuitenkaan hyökkäisi, olkoot siellä itsekseen odottelemassa. Painelisin Krimin kimppuun , tai sitten idästä tulisin länteen Donbassissa, kun kuitenkin kuvitellaan että rajaa kohti ja että painetaan rajan yli takaisin. Jos katkaistaan idössä rajalta, ei ole maayhteyttä,marinoitukoot Mariupolissa.
 
Niin. Eipä nuo kyllä antautumaan tuolta ole kädet pystyssä ja Zdatysya! -huutaen ole tulossa, pakosalle ehkä pyrkivät, vaan eipä tuosta kulmasta voi sanoa, että ilman aseita/kranaatteja:

FcZVy_EWYAAA-eH


Sitäpaitsi tuo on ehta taistelutilalle, en ole koskaan joutunut kohti ammuttavaksi, mutta viuhuna tuossa käy ja se indikoi aika vahvasti vastapuolen halua tappaa sinut.

..tulee tästä pätkästä mieleen Pelastakaa sotamies Ryan -elokuvan kohtaus melkein alussa, jossa Ham Tonksin esittämän kapteeni Millerin johtaman Charlie-komppanian sotilaat suolaavat siihen paikkaan yllätetyn saksalaisen konekivääripesäkkeen sotilaat, jotka kerkeävät nostaa kädet ilmaan antautumisen merkiksi. Suorittavat siis tyylipuhtaan sotarikoksen:


..tappamasta tai haavoittamasta vihollista, joka pantuaan pois aseensa tai kykenemättä enää niitä käyttämään on antautunut armoille;
Tämähän on siitäkin erikoinen kohtaus tuossa leffassa että amerikkalaiset ampuvat tuossa kai Tšekkisotilaita jotka oli enemmän tai vähemmän (pakko) värvätty Saksan armeijaan? ( Kohtaus on niin nopea ja sotilaiden käyttämä kieli menee varmaan lähes kaikilta ohi).

Tuo 352. jalkaväkidivisioonahan oli Jenkkejä vastassa Omaha beach;lla varmaan kaikki sotanörtit ehkä tietää… Divisioonan kuului tukitehtävissä ”ost”-porukkaa sekä mm näitä Tsekkejä, jotka joutuivat sitten tulimyrskyyn Normandiassa.

Meni historiaksi. Sorry. Varmaan on Ukrainassakin todella sekava ja lukuisa porukkaa eri maiden väkeä, molemmilla puolilla. Varmaan historiankirjoitus joskus paljastaa, ketä kaikkea tuolla lopulta soti ja kaatui.

 
Back
Top