Ukrainan konflikti/sota

Asiaa ymmärtämätön kyselee: Miten nuo rekan ympärillä olevat autot eivät lennä sillalta huitsin vittuun räjähdyksen voimasta? Tuo vastakkaisen kaistan auto ajaa suoraan tulipilvestä ulos. Omaan silmään näyttää että räjähdys tapahtuisi ilmassa rekan päällä. Jälleen kerran mitään osaamista asiasta ei minulla ole, olisi hauskaa jos joku oikeasti räjähteistä tietävä kommentoisi.
Arvailua. Räjähdys tapahtui siltakannen alla, kansi suojeli autoja räjähdykseltä. Kova tuuli (10-15 m/s silmämääräisesti) painoi räjähdyksen tulipallon autokaistalle ilman suurempaa painevaikutusta.
 
Kyllä minä täällä sohvan pohjalla ainakin mehustelen ajatuksella, että ryssä ajaa tohon klo 20 sen ekan junan ja saadaan seuraava tilanne päälle, tällä kertaa perin venäläistyyliin itseaiheutettuna. Voisi olla vaikka pesukonekuljetus.
 
Ihmettelen kovasti tuota örkkien logistiikkaa, toki rautateitse kulkee kerralla valtavia määriä materiaalia, myöskin raskas kalusto, tankit ym.

Mutta silloin ollaan rataverkon varassa ja jollain se romu on kuljetettava linjaan. Onko niin kuin on juttua ollut, että puretaan ammuslaatikot käsipelissä asemien varastoihin, sitten sama käsipeli kun lastataan lootat zilien lavoille ja rintamalle?

Luulisi että Venäjällä kuitenkin on siviilirekkojakin nyt joutilaana runsaasti kun kauppa ei oikein käy. Rekassa kuitenkin kulkee 40t a- tarviketta, muonaa ja säiliövaunussa polttoainetta hyvinkin lähelle etulinjaa. Lastin nopeaan purkamiseen riittää maasto- oloissa joka maatilalta löytyvä traktori etukuormaajaalla.

Tankkien ym kaluston siirtoon tietty tarvitaan lavetit.

Sohvalta ajateltuna simppeliä, mutta onko vaikeus siinä että on venäjä?
 
Sanoitin Anna Puun 2020 kappaleen uusiksi Putlerille synttärilahjaksi.

Mä tulin kaukaa Neuvostoliitosta

Sieltä missä ei oo mitään

Oon se pieni pomo bunkkerissa

Tulin kunniaa etsimään

Tulee kärsään niin että tuntuu

Ota hatusta kiinni nyt

Ennen kuin pudotaan

Nyt kaikki hävitään

Mä olin don

Vuonna kakskytk kakskyt

Hetki ennen kun Moskva uppos

Hetki ennen kun puikot loppui

Halki taivaan HIMARS ampuu

Siitä tiesin heti paeta

Ooh, ooh

Halki taivaan HIMARS ampuu

Siitä tiesin heti paeta

Mä tulin kaukaa menneisyydestä

Kertsin silta on meren pohjassa

Mut meidän paukut ei riitä ne on lopussa

Ukrainan peltojen varsilla

Tulee kärsään niin että tuntuu

Ota hatusta kiinni nyt

Älä säästä sun viinoja aamuun

Äänestä mua vuonna kakskyt kakskyt

Hetki ennen kun Shoigu sekosi

Hetki ennen kun ruplat loppui

Halki taivaan HIMARS ampuu

Siitä tiesin heti paeta

Ooh, ooh

Halki taivaan HIMARS ampuu

Siitä tiesin heti paeta

Hetki ennen kun Moskva uppos

Hetki ennen kun tankit loppui

Halki taivaan HIMARS ampuu

Siitä tiesin heti paeta

Aavan meren pohjaan Moskvaa seuraan

Aavan meren pohjaan Moskvaa seuraan
 
Viimeksi muokattu:
Sanoitin Anna Puun 2020 kappaleen uusiksi Putlerille synttärilahjaksi.

Mä tulin kaukaa Neuvostoliitosta

Sieltä missä ei oo mitään

Oon se pieni pomo bunkkerissa

Tulin kunniaa etsimään

Tulee kärsään niin että tuntuu

Ota hatusta kiinni nyt

Ennen kuin pudotaan

Nyt kaikki hävitään

Mä olin don

Vuonna kakskytk kakskyt

Hetki ennen kun Moskva uppos

Hetki ennen kun puikot loppui

Halki taivaan HIMARS lentää

Siitä tiesin heti paeta

Ooh, ooh

Halki taivaan HIMARS lentää

Siitä tiesin heti paeta

Mä tulin kaukaa menneisyydestä

Kertsin silta on meren pohjassa

Mut meidän paukut ei riitä ne on lopussa

Ukrainan peltojen varsilla

Tulee kärsään niin että tuntuu

Ota hatusta kiinni nyt

Älä säästä sun viinoja aamuun

Äänestä mua vuonna kakskyt kakskyt

Hetki ennen kun Shoigu sekosi

Hetki ennen kun ruplat loppui

Halki taivaan HIMARS lentää

Siitä tiesin heti paeta

Ooh, ooh

Halki taivaan HIMARS lentää

Siitä tiesin heti paeta

Hetki ennen kun Moskva uppos

Hetki ennen kun tankit loppui

Halki taivaan HIMARS lentää

Siitä tiesin heti paeta

Aavan meren pohjaan Moskvaa seuraan

Aavan meren pohjaan Moskvaa seuraan
Jonkun kovan artistin pitäis levyttää tää ja sitte nauraen pankkiin ja rahat Ukrainan hyväksi.
 
Erittäin uskottavaa :ROFLMAO:

d3c9433cab3a500f379db5cece10de93.jpg.webp

Tässä kuvassa hieman ihmetyttää että vaunut palaa räjähdyskohdassa. Seisoiko öljy-/bensajuna paikallaan keskellä siltaa?
- Tuossa kuvassa ei ainakaan näy että vaunuja olisi pudonnut kiskoita eli olisi tullut äkkipysäys. Jos olisi tullut äkkipysäys ja vaunuja olisi pudonnut kiskoilta niin ainakin niitä nojaisi kaidetta vasten tai olisi pudonnut veteen, tai ainakin olisi vaunujen välit nollassa tai vaunuja rytyssä. Nyt ne on siististi peräkkäin.
- Jos juna oli liikkeessä luokkaa 40-60kmh, ja jos se oli rekan rähjähdys mikä sytytti vaunut, niin eikö jo junan inertia pitäisi siirtää palokohtaa ainakin sata metriä räjähdyskohdasta.
- Sillassa ei ole kyllä mitään niin palavaa että se monta minuuttia räjähdyksen jälkeen myöhemmin sytyttäisi junan palamaan.

Eli joko juna seisoi paikallaan ja räjähdys sytytti junan tai sitten junassa oli jotain räjähtävää.
Tai toki vaihtoehtona on että räjähdyksen seurauksena joku junanvaunu on syttynyt tai päästänyt bensat sillalle ja jostain syystä vasta takana tulevat vaunut on syttyneet kun liike on pysähtynyt.

Jotenkin vain outo tuo että junavaunut palaa samassa kohdassa kun rekka kauempana sivussa räjähti.
 
Itselläni ensimmäinen huomio siitä valvontavideolta kuvatulta kännykkävideolta oli se, että räjähys tuli rekan takaa ja oikealta. Sitten roiskeet - vettä ja ilmeisesti räjähdyksestä peräisin olevaa - tulivat sellaisessa kulmassa oikealta vasemmalle alas, että eivät natsanneet rekan kohdalla tapahtuneeseen räjähdykseen.

Sen jälkee täällä on esitetty sillan alla näkyvä aalto, ja muiden autojen selviytyminen samalla ajoradalla. Jotakin siellä alla(kin) on ollut.
 
Tässä kuvassa hieman ihmetyttää että vaunut palaa räjähdyskohdassa. Seisoiko öljy-/bensajuna paikallaan keskellä siltaa?
- Tuossa kuvassa ei ainakaan näy että vaunuja olisi pudonnut kiskoita eli olisi tullut äkkipysäys. Jos olisi tullut äkkipysäys ja vaunuja olisi pudonnut kiskoilta niin ainakin niitä nojaisi kaidetta vasten tai olisi pudonnut veteen, tai ainakin olisi vaunujen välit nollassa tai vaunuja rytyssä. Nyt ne on siististi peräkkäin.
- Jos juna oli liikkeessä luokkaa 40-60kmh, ja jos se oli rekan rähjähdys mikä sytytti vaunut, niin eikö jo junan inertia pitäisi siirtää palokohtaa ainakin sata metriä räjähdyskohdasta.
- Sillassa ei ole kyllä mitään niin palavaa että se monta minuuttia räjähdyksen jälkeen myöhemmin sytyttäisi junan palamaan.

Eli joko juna seisoi paikallaan ja räjähdys sytytti junan tai sitten junassa oli jotain räjähtävää.
Tai toki vaihtoehtona on että räjähdyksen seurauksena joku junanvaunu on syttynyt tai päästänyt bensat sillalle ja jostain syystä vasta takana tulevat vaunut on syttyneet kun liike on pysähtynyt.

Jotenkin vain outo tuo että junavaunut palaa samassa kohdassa kun rekka kauempana sivussa räjähti.
Hyvä huomio. Itse en ainakaan näissä videoissa huomannut yhdenkään vaunun räjähtäneen, vaan paloivat kokonaisina kiskoilla pysyen.

Onko noissa tosiaankin joku toimiva varoventtiilijärjestelmä, joka päästää paineen/palavan nesteen ulos ilman näyttävää räjähdystä? Epäilyttävää, koska venäläistä kalustoa..
 
Pelkässä rekassa on tonnikaupalla sirpaloituvaa metallia, mitä on voinut olla myös osakuormana.

Lievä offtopic, joten spoilerin taakse:

Tuollainen 3-akselinen vetopöytäauto painaa noin 8 000 - 10 000 kg (monen asian summa, mm. vetävien akselien määrä). 3-akselinen puoliperävaunu 7 000 - 8 000 kg.

Kuorma-auton painavimpien komponenttien massat:

- ohjaamo 900 - 1 000 kg
- moottori 1 200 kg
- vaihdelaatikko, kytkin ja vetoakseli yhteensä 500 kg
- ei-vetävä etuakseli 500 kg
- vetävä taka-akseli 900 kg
- ei-vetävä, ei-ohjaava taka-akseli 500 kg
- etuakselin paraabelijouset 2 x 160 kg
- taka-akselien paraabelijouset / trapetsijouset 2 x 170-220 kg
- tikapuurunko välipalkkeineen sekä etupään vahvikkeet 700-850 kg (riippuu materiaalivahvuuksista, vahvistuksista, rungon pituudesta, välipalkkien määrästä yms. Arvioin lyhyen 3-akselisen vetopöytäauton rungon painoksi tuon)
- 385/65 R 22,5 rengas vanteineen painaa 150 kg ja näitä on ohjaavalla akselilla 2 kpl eli yhteensä 300 kg
- taka-akselilla on tyypillisempi rengaskoko 315/80 R 22,5 (paino vanteineen 110 kg) ja ei-ohjaavalla taka-akselilla on paripyörät eli 4 kpl per akseli eli yhteensä 440 kg

(Tuollaisessa 3-akselisessa autossa on siis 1. akselilla 2 kpl rengasta ja 2. sekä 3. akseleilla paripyörät eli 4 kpl per akseli, yhteensä 10 kpl koko autossa eli paino yhteensä 1 180kg)

- polttoainetankki tyypillisesti 300-450 litraa, tuo ei muutu ihan suoraan kiloiksi mutta melkein (olikohan dieselin muuntokerroin 0,80?). Laskin 400 * 0,8 = 320 kg. 400L alumiinitankki painaa 27 kg, tankin teräskannattimet 2 x 25 = 50 kg joten täysi tankki kannattimineen 397 kg, pyöristetään 400 kg
- pystypakoputki äänenvaimentajalla painaa 150-200 kg
- ohjaussimpukka 50 kg
- yksi kuorma-auton akku painaa reilut 40 kg ja näitä on kaksi, omassa laatikossaan tietysti joten tämän koko paketin paino on 120 kg
- 20 tn tappipainolle sopiva vetopöytä aluslevyn kanssa omamassa 350 kg

Tuosta kun summailee pelkästään luettelemani painavimpien komponenttien massat, niin saadaan 8 510 kg.

Tähän sitten "makunsa mukaan" jokunen sata kiloa lisää, koska näiden lisäksi on sitten suuri määrä kaikenlaista muuta: etu-, sivu- ja taka-alleajosuojat kannattimineen, auton keulan muoviosat ja muu muotoilu kannattimineen, ohjaamon katolle lisävalot omaan putkikannattimeensa, ehkä katolle muovinen tuuliohjain, johtosarja auton keulasta perään asti haaroituksineen, paineilmasäiliöt ja putket + ilmankuivain, polttoainelinjat, hydrauliikkaa (putkitus, toimilaitteet), hydraulisäiliö (koko ja paino riippuu toimilaitteiden määrästä ja tarvittavasta nesteen määrästä, helposti ), akselien tuenta runkoon, iskunvaimentimet, valot ja heijastimet sekä niiden kannattimet, muoviset lokasuojat ja niiden kannattimet jne jne.

Helposti tulee useampi sata kiloa lisää tästä "kaikesta muusta", ehkä jopa lähemmäs 1 000kg.

Kannattaa huomata että melkein kaikki tästä painosta on rungon yläpinnan tason alapuolella. Jos yhdistelmään on lastattu räjähteitä puoliperävaunun sisälle, niin tämä räjähdemassa on tämän "teräsmassan" yläpuolella. Puoliperävaunussa on yleensä pressua sivut, joten eivät sirpaloidu. Jos on ns. "koppikärry" niin sen kopin materiaali tietysti määrää mitä käy räjähdyksen sattuessa.

Edellisessä elämässä tuli puuhailtua kuorma-autojen ja kärryjen parissa joten nuo massat ovat ns. perimätietoa, toki automerkkien ja mallien välillä on eroja jonkin verran. Uudempien autojen myötä on tullut lisäpainoa alleajosuojauksen sekä pakokaasun käsittelyjen osalta, lisäksi tuosta puuttuu AdBlue-järjestelmä, mutta eivät nämä kokonaisuutta muuta suuresti. Sitten on toki tiettyjä valintakysymyksiä: suuri vai pieni moottori, teräs- vai alumiinivanteet renkailla, teräs- vai alumiinen pa-säiliö jne. Nämä tekevät enimmillään muutaman sata kiloa eroa minun laskelmaa, käytin siinä suurimpia massoja aina kun tarjosin vaihteluvälin tietyille komponenteille.

Krimin sillan suojaamisesta kuva, jokin tai jotkin turvajärjestelyistä selvästi petti:


-

JR2 kuullut juoruja, tosin nämä ovat 4 tuntia vanhoja:


-

Tässä juoruja jonoista lautalle, lautta kulkee mutta ei kovalla tuulella:

 
Viimeksi muokattu:
Jos siihen betoniin tuli halkeamia niin silta tulee tuolta kohtaan ajan oloon murenemaan paloiksi. Etenkin kun ilmeisesti sammuttivat sen suolaisella merivedellä. Muutama vuosi ja nuo rakenteet ovat heikentyneet niin että siinä ei juna kulje, jos enää edes kestää sitä. On mahdollista yrittää korjailla mutta ei tule olemaan helppoa kun korroosiota ei oikein voi pysäyttää.
Mutta ei siis välttämättä ole ongelma lähitulevaisuudessa logistisessa mielessä?
Tässä kuvassa hieman ihmetyttää että vaunut palaa räjähdyskohdassa. Seisoiko öljy-/bensajuna paikallaan keskellä siltaa?
- Tuossa kuvassa ei ainakaan näy että vaunuja olisi pudonnut kiskoita eli olisi tullut äkkipysäys. Jos olisi tullut äkkipysäys ja vaunuja olisi pudonnut kiskoilta niin ainakin niitä nojaisi kaidetta vasten tai olisi pudonnut veteen, tai ainakin olisi vaunujen välit nollassa tai vaunuja rytyssä. Nyt ne on siististi peräkkäin.
- Jos juna oli liikkeessä luokkaa 40-60kmh, ja jos se oli rekan rähjähdys mikä sytytti vaunut, niin eikö jo junan inertia pitäisi siirtää palokohtaa ainakin sata metriä räjähdyskohdasta.
- Sillassa ei ole kyllä mitään niin palavaa että se monta minuuttia räjähdyksen jälkeen myöhemmin sytyttäisi junan palamaan.

Eli joko juna seisoi paikallaan ja räjähdys sytytti junan tai sitten junassa oli jotain räjähtävää.
Tai toki vaihtoehtona on että räjähdyksen seurauksena joku junanvaunu on syttynyt tai päästänyt bensat sillalle ja jostain syystä vasta takana tulevat vaunut on syttyneet kun liike on pysähtynyt.

Jotenkin vain outo tuo että junavaunut palaa samassa kohdassa kun rekka kauempana sivussa räjähti.
Jossain aiemmassa kuvassa näkyi 30km/h kyltti mielestäni.
 
Back
Top