Ukrainan konflikti/sota

Vanja alkaa havahtua siihen että oligarkkien pyörittämä kleptokratia onkin saattanut tuottaa pelkkää paskaa, verrattuna jopa neukkula-aikaan :)

Professori Krichevsky Krimin sillan laadusta: Puhumatta seinää vasten​

08.10.2022 klo 21:44
yhteiskunta
Venäläinen taloustieteilijä Nikita Krichevsky vertasi Krymsky-sillan laatua Antonovskin siltaan lähellä Hersonia, joka rakennettiin neuvostokaudella.

Professori Krichevsky Krimin sillan laadusta: Puhumatta seinää vasten


Krichevsky uskoo, että Krimin sillan rakentamisen aikana SNiP:issä ja 1 ja 2 vastuuryhmän rakenteiden rakentamista koskevissa säännöissä tehtiin monia "yksinkertaistuksia". Hän huomautti, että vain laiskot eivät kirjoittaneet, että tämä tehtiin Rotenbergin veljien yrittäjien yritysten etujen mukaisesti.

"Nyt näemme tuloksen: saranoitu jänne on kokonainen ja vain "liukunut alas". Vertailun vuoksi: yli 30 HIMARS MLRS:ää putosi Neuvostoliiton standardien mukaan rakennetulle Antonovsky-sillalle Hersonin lähellä, reikiä on monia, mutta ei ainuttakaan jänneväliä. kaatui", Krichinsky kirjoitti mikroblogissaan.
Hän kehotti "puhumatta asettamaan seinää vasten" Krimin sillan menettämisestä vastuussa olevia.

Aiemmin Vladimir Putin allekirjoitti asetuksen Krimiin johtavien infrastruktuurien suojelun vahvistamisesta .


Читайте больше на https://www.pravda.ru/news/society/1757380-vzryv_na_krymskom_mostu/
 
DefMon ja kumppanit tehneet havainnon satelliittikuvista, viimeisen viikon aikana on alkanut näkyä raskaiden tela-ajoneuvojen jälkiä jotka johtavat metsään.

Paikka on Miluvatka joka sijaitsee Svatoven eteläpuolella, tosin hyvin lähellä kaupunkia.

Aikaisemmin oli huhuja että Krasnorichensken kylässä oli jotain ammuskelua tai yhteenottoja, näkyy myös tässä hänen viestin kartassa. Kyseinen kylä on Svatoven ja Miluvatkan eteläpuolella JA Svatoven ja Kreminnan puolivälissä. Sieltä lähtee pienempiä teitä itää kohden ja niitä ajamalla on mahdollista katkaista Svatoven ja Starobilskin välinen tie. Jos jatkaa näitä samoja pikkuteitä enemmän itään, sieltä pääsee Starobilskistä etelään lähtevälle tielle JA toisaalta jos pikkuteitä ajaa etelään, sieltä on mahdollista lähestyä Severodonetskia koillisen suunnasta.

Mikään ei viittaa siihen että Ukraina olisi saanut Krasnorichensken hallintaansa tai toisaalta siihen että yrittäisivät puskea näitä pikkuteitä kohti itää. Nämä tiet ovat olemassa ja niitä ajamalla pääsee luettelemiini paikkoihin, mutta on eri asia halutaanko tuollaista tehdä raskailla sotilasajoneuvoilla joiden perässä pitäisi pystyä kulkemaan huollon kuorma-autoilla.

 
Onko tää nyt joku ennalta tiedossa ollut erä vai uutta?

Saksa lähettää 100 panssarivaunua Ukrainaan​

klo 21:03: Saksa ilmoittaa lisäävänsä asetoimituksia Ukrainalle. Asiasta uutisoi CNN.

Saksa ilmoitti lähettävänsä lisää asetoimituksia Ukrainalle, mukaan lukien IRIS-T-ilmapuolustusjärjestelmä ja yhteensä 100 panssarivaunua, jotka tulevat Kreikasta ja Slovakiasta.

Saksan puolustusministeri Christine Lambrecht sanoi lauantaina, että Naton on tehtävä töitä puolustuksensa vahvistamiseksi.

– Elämme vakavia aikoja, ja tällaisina aikoina on myös tärkeää tietää, missä on aukkoja puolustuksessa. Ilmapuolustus on yksi sellainen alue, jossa on kiireellisesti toimittava, Lambrecht sanoi CNN:n mukaan.

Lambrecht kertoo Saksan luovan uuden panssaroidun jalkaväkiprikaatin. Tarvittaessa tämä prikaatti voitaisiin lähettää nopeasti Liettuaan.
Miten tämä kääntyy niin, että Saksa lähettää? Vaikka oikeasti lähetetään Kreikasta ja Slovakiasta ja Saksa todnäk myy korvaavat vaunut (toki varmaan kohtuuhintaan) lähettäville maille.
 
Kyllä tuon siltaräjähdyksen vaurioista voi päätellä että räjähdys tapahtui sillan alla. Esimerkiksi tässä kuvassa ei näy jälkiä mitkä viittaisi ajoradalla tapahtuneeseen massiiviseen räjähdykseen:

silta3.jpg

Toinen seikka mikä ihmetyttää, on se että räjähdys, joka väitetysti höyrystäisi täysperävaunurekan olemattomiin, tuhoaisi kaiteita viereiseltä ajoradalta hyvin rajatulta alueelta. Mutta jos räjähdys tapahtui sillan alla, palaset loksahtavat kohdilleen:

silta2.jpg

Tässä siis minun veikkaus mitä tapahtui: Autonominen, ehkä jopa "puolisukeltava" droonivene ajaa siltajänteen alle, lastattuna useammalla tonnilla räjähteitä. Räjähdys nostaa yhden siltajänteen sijoiltaan ja kahden ajoradan väliin räjähdyksen voimasta syntynyt aukko vapauttaa paineaalloon lähettämään sillan kaiteet kohti hitaasti matelehtivaa polttoainejunaa. Siltajänne räjähdyskohdalla putoaa mereen ja vetää mukanaan muita jänteitä.

silta1.jpg
 
Tuohon säikiöjunan seisahtumiseen sillalle, jota on spekuloitu. En tunne venäläistä liikenteenohjausjärjestelmää, mutta ratainfra sinällään ainakin videoiden perusteella näyttää hyvinkin toimivalta, betonipöllit, karkeaa sepeliä ym kuten lännessä.

Sitä spekuloin, mikäli liikenteenohjausjärjestelmät on edes välttävästi samalla tasolla kuin lännessä, ei ole vaativa temppu pysäyttää junaa sillalle sopivaan kohtaan..
 
Ennen kuin vastaatte itsellenne tuohon kysymykseen niin miettikää kuka toi kuormuriteorian heti esille kuva todisteineen, kuka haluaa kaikkien uskovan että räjähteet tuotiin kuorma-autolla? Ja kuka pystyy pysäyttämään junan tuolle kohtaan siltaa yöllä n. klo 06:00 tietäen milloin kuorma-auto on sinne tulossa? Kuka voisi järjestää kuorma-auton tarkastuksen niin, että se periaatteessa "tarkastetaan" oikein kameroiden edessä, mutta ei kuitenkaan oikeasti tarkasteta, mikä taho toi nämäkin videot kaikkien nähtäväksi ja mistä syystä?
Tämä voi olla seuraava siirto 4D-shakissa, jossa avaus oli Nordstream-putkien räjäyttäminen.
 
Tuohon säikiöjunan seisahtumiseen sillalle, jota on spekuloitu. En tunne venäläistä liikenteenohjausjärjestelmää, mutta ratainfra sinällään ainakin videoiden perusteella näyttää hyvinkin toimivalta, betonipöllit, karkeaa sepeliä ym kuten lännessä.

Sitä spekuloin, mikäli liikenteenohjausjärjestelmät on edes välttävästi samalla tasolla kuin lännessä, ei ole vaativa temppu pysäyttää junaa sillalle sopivaan kohtaan..
Korjaan nyt sinunkin virheellisen väitteen että juna olisi ollut pysähtyneenä. Langassa jo postatussa videossa näkee miten juna on liikkeessä, vaikkakin etenee mateluvauhtia.
 
Mikään ei viittaa räjähdykseen sillan alla. Ilmaan ei lennä juuri mitään, tulipallo on sillan päällä ei alla. Ja ennen kaikkea: Sillan kaiteet ovat selvästi taittuneet ulospäin räjähdyskohdalta. Miten tämä olisi mahdollista alta tulleessa räjähdyksessä kun kansikin on vielä ehjä?

Ilmassa lentävät palavat hehkuvat heitteet viittaavat johonkin muuhun kuin perinteiseen pommiin/taisteluosaan, sen takia ei ole sirpaloituvasta kuoresta syntyviä sirpalevaurioita. Ja koska kyseessä ei ole perinteinen taistelukärki, on rekka helpompi selitys kuin ohjus.

Videon väläys ennen rekan tuhoutumista on täälläkin olleiden kommenttien mukaan digitaalisen videokuvauksen ominaisuus.
 
Kyllä tuon siltaräjähdyksen vaurioista voi päätellä että räjähdys tapahtui sillan alla.

Itsehän en mistään mitään ymmärrä, vaan seuraan mitä minua viisaammat asiasta esittävät. Monet argumentit sillan kohtalosta näyttävät järkeviltä. Sinun teoriaa tukemaan osui tällainen silmiin twitterissä


1665257872655.png
1665257939902.png

1665257998184.png
 
Kyllä tuon siltaräjähdyksen vaurioista voi päätellä että räjähdys tapahtui sillan alla. Esimerkiksi tässä kuvassa ei näy jälkiä mitkä viittaisi ajoradalla tapahtuneeseen massiiviseen räjähdykseen:

Katso liite: 68940

Toinen seikka mikä ihmetyttää, on se että räjähdys, joka väitetysti höyrystäisi täysperävaunurekan olemattomiin, tuhoaisi kaiteita viereiseltä ajoradalta hyvin rajatulta alueelta. Mutta jos räjähdys tapahtui sillan alla, palaset loksahtavat kohdilleen:

Katso liite: 68941

Tässä siis minun veikkaus mitä tapahtui: Autonominen, ehkä jopa "puolisukeltava" droonivene ajaa siltajänteen alle, lastattuna useammalla tonnilla räjähteitä. Räjähdys nostaa yhden siltajänteen sijoiltaan ja kahden ajoradan väliin räjähdyksen voimasta syntynyt aukko vapauttaa paineaalloon lähettämään sillan kaiteet kohti hitaasti matelehtivaa polttoainejunaa. Siltajänne räjähdyskohdalla putoaa mereen ja vetää mukanaan muita jänteitä.

Katso liite: 68942
Kuvaa sillan alta, olkaa hyvä
 
Kyllä tuon siltaräjähdyksen vaurioista voi päätellä että räjähdys tapahtui sillan alla. Esimerkiksi tässä kuvassa ei näy jälkiä mitkä viittaisi ajoradalla tapahtuneeseen massiiviseen räjähdykseen:

Katso liite: 68940

Toinen seikka mikä ihmetyttää, on se että räjähdys, joka väitetysti höyrystäisi täysperävaunurekan olemattomiin, tuhoaisi kaiteita viereiseltä ajoradalta hyvin rajatulta alueelta. Mutta jos räjähdys tapahtui sillan alla, palaset loksahtavat kohdilleen:

Katso liite: 68941

Tässä siis minun veikkaus mitä tapahtui: Autonominen, ehkä jopa "puolisukeltava" droonivene ajaa siltajänteen alle, lastattuna useammalla tonnilla räjähteitä. Räjähdys nostaa yhden siltajänteen sijoiltaan ja kahden ajoradan väliin räjähdyksen voimasta syntynyt aukko vapauttaa paineaalloon lähettämään sillan kaiteet kohti hitaasti matelehtivaa polttoainejunaa. Siltajänne räjähdyskohdalla putoaa mereen ja vetää mukanaan muita jänteitä.

Katso liite: 68942
Oletetaan että räjähde olisi ollut veneessä autosillan alla.

Miten on mahdollista että molempien kaistojen kaiteet ovat taipuneet rautatiesillan suuntaan mutta ulomman kaistan ulkokaide on taipunut ulkomerelle?
En ole ekspertti mutta kyllähän toi antas vahvan viitteen että räjähdys tapahtunut juurikin ulkokaistalla missä rekka oli.
 

Liitteet

  • IMG_20221008_224618.jpg
    IMG_20221008_224618.jpg
    640.4 KB · Luettu: 38
  • Screenshot_2022-10-08-22-47-43-13_0b2fce7a16bf2b728d6ffa28c8d60efb.jpg
    Screenshot_2022-10-08-22-47-43-13_0b2fce7a16bf2b728d6ffa28c8d60efb.jpg
    587.4 KB · Luettu: 34
Tässä kuvan tekstit käännettynä:

Katso liite: 68906

Olen aikaisemmin jakana Russian bridges go boom -sivun karttaa, joka on hyvin ajantasainen junaratojen ja varsinkin siltojen osalta.

Silti jäänyt pohtimatta, kuinka paljon vaikutusta on tällä yksi- vs kaksiraiteisuudella. Jokainen varmasti omasta kokemuksesta tietää, että kaksiraiteinen on tehokkaampi ja yksiraiteisessa pitää huomioida vastaantuleva liikenne.

Hölmöyksissä unohdin lisätä aikaisempaan viestiin käännöksen sivulta, josta kartta on otettu. Se on julkaistu alunperin 9.8.2022 mutta asia ei sinänsä ole vanhentunut, joten laitan spoilerin taakse. Tässä selitetään eteläisen Ukrainan rautatieverkon heikkouksia (sivulla on myös sama kartta suurempana): LÄHDE

What is the vulnerability of the railway network of the occupiers in the south (map)​


What is the vulnerability of the railway network of the occupiers in the south (map)​

Authors: Petro Bodnar

Publication date: 2022-08-09

The Ukrainian army is countering the Russian tactic of endless artillery barrages — destroying ammunition depots, logistics hubs, and command posts with high-precision strikes (for example, with GLRMS missiles). That is why, in recent weeks, the Armed Forces of Ukraine repeatedly destroyed and damaged bridges and crossings over the Dnipro and Ingulets near Kherson.

At the beginning of August, reports appeared about Russian trains with supplies for the occupying army, which were hit by the Armed Forces near the town of Brylivka in the Kherson region. The railway network of southern Ukraine is vulnerable to high-precision strikes. Almost all railway lines are single-track (and therefore trains need to stop to depart). Also, trains have to cross irrigation canals (bridges that can be destroyed). But the most important problem is another: the entire network depends on 2-3 railway nodes near the front line.

The Brylivka station is not the only place where the Armed Forces can destroy or block enemy echelons in the Kherson region. Another branch of the railway leading from the occupied Crimea to the right-bank Kherson region (Melitopol — Nova Kakhovka) is also single-track, it passes through the Kakhovsky Canal. The bridge across the channel is located in the zone of action of the missile systems of the Armed Forces of Ukraine. That is, traffic on this branch can be disrupted without endangering the Kakhovskaya HPP.

But the most important for the Russian army are three nodal points that ensure the connection of the entire Russian group in the south of Ukraine with the rear bases. They are located in the Zaporizhzhia region in the triangle Tokmak — Vasylivka — Melitopol.

Zaporozhye node​

We found no evidence that the Russians were able to restore the railway from Volnovakha to Donetsk (it has not been operational since 2014). In addition, it is located almost on the front line, so the supply of the Russian southern group through Donetsk is unlikely. Therefore, the only possible way by which these supplies can be made is by rail from the Crimea. In addition, railways in general are critically important for Russian logistics.

There are two railways in this direction: the single-track Dzhankoy — Kherson, the vulnerability of which we have already written about , and the double-track Dzhankoy — Melitopol. To the north of Melitopol, near the villages of Bohdanivka and Fedorivka, the railway divides. One branch leads to the west, to Novaya Kakhovka, the other to the north, to Vasylivka and Energodar, and the last one to the east, through Tokmak to Berdyansk and Mariupol.The line to Melitopol is double-track, and the railway junction makes it strategically important for the supply of the entire southern Russian group.

Three critical points on the frontline railways (marked with blue dots on the map):
  • Vasylivka (10 km from the front line)
  • Tokmak (30 km from the front line)
  • Fedorivka — Novobohdanivka (50 km from the front line)
For comparison, after the counteroffensive near Kharkov in May, the Armed Forces of Ukraine were able to push the enemy 20-30 km away from the city in two weeks. If the Armed Forces of Ukraine take control of the first two points, the Russians will lose the opportunity to supply their troops by rail in a huge section of the occupied territories from Melitopol to Donetsk. If they can take control (or block) all three, then the railway connection of the Russian troops in the south will actually be stopped.
 
Viimeksi muokattu:
No jos oli räjäytetty alta päin ja kun rautatie ainakin olisi pitänyt olla se tärkeämpi kohde, miksi sen pilareita vastaan ei hyökätty, vaan autotien siltaa? Mutta taas jos oli kyseessä pommirekka, niin ei sillä pääse ajamaan rautatiesillalle.
Näin, ja jos tekijät ukrainalaisia niin eikö olisi loogista että kuormuri tulee Krimiltä kohti Venäjää ja räjähtää lähempänä rautatiesiltaa?
Logiikka ei tue sitä, että Ukraina olisi tämän takana, ei ainakaan yksin.
 
Back
Top