Alustame Ukraina sõjast rääkides hoopis selle lõpust ja selgitame prantslaste loogikat. Kuidas mõista seda, et sõda peab lõppema küll Ukraina võiduga, ent mitte Venemaa alandamise või hävinguga?
Üks väga oluline põhimõte prantslaste hoiakutes on alati olnud see, et Ukraina võit on absoluutselt vajalik. Sellele on tõestuseks ka kõik Prantsusmaa eesistumise ajal vastu võetud pretsedenditud sanktsioonipaketid, kuivõrd
Euroopa Liidu ühtsena hoidmine on paljuski eesistujariigi diplomaatiatöö tulemus.
Ent teisalt üritab Prantsusmaa hoiduda kaasa aitamast Vene propagandamasina ja (Venemaa juhi Vladimir – toim) Putini paradigmale, mille järgi on kogu lääs Venemaa vastu igipõlises vandenõus ja et üks konflikti osapooli on tegelikult ka
NATO. See võib tunduda semantilise lähenemisena, ent peame arvestama sellega, et konflikti jälgivad lisaks paljud kolmandad riigid
Aafrikas, Aasias ja Ladina-Ameerikas. Eesmärgiks peaks olema ka nende riikide rahvusvahelise õiguse ja ÜRO harta poolele võitmine. Seetõttu on prantslaste seisukohast oluline, et meie signaal oleks õigesti kalibreeritud ning me ei võimendaks venelaste narratiivi.
Teine asi, millele te võibolla viitate, on see kurikuulus Macroni ütlus, et Venemaad ei tasu alandada. Arvan, et see on välja kasvanud pigem Prantsusmaa ajaloolisest kogemusest pärast esimest maailmasõda, kui
Saksamaaga sõlmiti Versailles’ rahuleping. Paljude meelest viis toonane rahuleping hiljem revanšistliku Saksamaani ja teise maailmasõja puhkemiseni, mis tõi endaga kaasa veel rohkem hävingut ja kannatusi.
On oluline mõista, et iga riik asub pisut erinevas geograafilises ruumis ning meie ajaloolised kogemused on erinevad. Sellest tulenevalt võivad ka nüansid ning retoorilised rõhuasetused olla kusagil mujal. Ent kui vaadata Prantsusmaa tegevust EL-i eesistujana, ÜRO-s või ka NATO-s, siis on selge, et tegemist on väga tugeva Ukraina toetajaga.
Kas ja kui levinud on Euroopas soov suunata Ukrainat läbirääkimiste laua taha? Kuna kui üks on rünnanud teist, siis ei saa läbirääkimised tähendada muud, kui et Ukraina peab midagi ära andma.
Usun, et siin on taas kord veidi eksiarvamust. Prantsusmaa ei suuna Ukrainat kusagile läbirääkimiste laua taha. Retoorika on juba mitmeid kuid väga selge: öeldakse, et läbirääkimised saavad toimuda ainult siis, kui Ukraina suveräänselt seda otsustab ja nende jaoks on käes sobiv hetk. Tingimused on vaid ukrainlaste öelda, siin ei ole kellelgi suunata ega survestada. Lisaks on prantslased väga järjepidevalt rõhutanud, et me ei saa lubada olukorda, kus agressorile jääb arusaam, otsekui teise riigi territooriumeid saaks lihtsalt endale haarata ning neid veel kuidagi lepingutega kinnistada.
Ent siiski, Putiniga dialoogi pidamise vajadusest. Kellele seda tarvis on?
Enne sõja algust käis (Prantsusmaa president Emmanuel – toim) Macron rääkimas Moskvas. Mäletame, et ega see väga suurt heakskiitu ei leidnud. Tagantjärele tarkusena võime öelda, et ka sõda ei õnnestunud sellega ära hoida. Ent teisest küljest võimaldavad need diplomaatilised pingutused öelda teistele riikidele, et see sõda oli Putini valik – Euroopa tegi kõik endast oleneva, et leida olukorrale diplomaatiline lahendus.
Üks Putini narratiive on: lääs meiega ei arvesta. Dialoog võimaldab meil laiemale rahvusvahelisele üldsusele öelda, et see ei vasta tõele – me üritasime ja käisime, ent sellele vaatamata valis Venemaa sõja tee. Pärast sõda toimunud telefonikõnedest lõviosa on olnud (Ukraina presidendi Volodõmõr – toim) Zelenskõiga läbi räägitud, ent paljuski toimunud ka hoopis tema palvel.
Tänaseks, kui ukrainlasi saadab sõjatandril edu, on neil sõja suhtes hoopis teised perspektiivid. Kuid sõja alguskuudel see nii ei olnud. Oli vaja kanalit, mille kaudu meelsust kombata. Zelenskõi ja Putin omavahel ei rääkinud, mistõttu oli Macron teatud vahelüliks.
Kas on võimalik, et see seisukoht ühel hetkel muutub? Samamoodi nagu paljud teised tõdemused on Euroopasse kohale jõudnud viivitusega.
See on taas kord diplomaatilise stiili küsimus. Mul oli eelmisel nädalal huvitav jälgida Prantsuse parlamendi avasessiooni ning peaminister avas selle Ukraina aruteluga. Nii opositsiooni- kui ka koalitsiooniparteide hulgas oli ühiseks jooneks Prantsusmaa kui diplomaatiat esindava riigi rolli rõhutamine.
Põhimõte, et kõikide osapooltega tuleb rääkida, on siin väga juurdunud. Tegemist on julgeolekunõukogu alalise liikmega, mistõttu oodatakse, et dialoogi vähemalt üritatakse pidada. Kui meie pigem tõesti ütleksime, et Putiniga rääkida ei ole mõtet ja kuhu see viib, siis võibolla siin ühiskonnas aitab see muu hulgas hoida ka toetuse taset Ukrainale.
Prantslastel on nägemus Prantsusmaast kui diplomaatia avangardis olevast riigist ja nenditakse, et diplomaatia mõte ei peaks olema rääkida vaid nendega, kellega me hästi läbi saame. Tõeline diplomaatia on rääkimine nendega, kellega sul ei ole ühist arusaama. Sellises kontekstis on ka paremini mõistetav, miks Macron oma visiooni kaitseb. Tuleb rääkida, kuna kui tingimused rahu loomiseks on paremad, siis on senine dialoog sellele tuleviku rahuprotsessile eeldatavalt ka soodsama pinnase loonud.
Macroni ÜRO kõnes oli uus rõhuasetus Euroopast väljaspool olevate riikide kaasamisel. Kui aktiivselt sellesse panustatakse ja kuidas näeb Prantsusmaa oma rolli näiteks Hiina või India veenmisel?
Arvan, et prantslased on siin taas kord eestvedajate hulgas. Prantsusmaa on ka
ÜRO Julgeolekunõukogu alaline liige, mis annab Prantsuse diplomaatiale hoopis laiema ja kaalukama haarde kui paljudele teistele. Nende diplomaatiline võrk ulatub üle maailma. Prantsusmaa ajalugu on seotud Aafrika ja paljude teiste piirkondadega.
Prantslased peavad üheks oma diplomaatia oluliseks suunaks Venemaa agressioonis Ukraina vastu selgitustööd ja kolmandate riikide hõlmamist, eriti Hiina ja India. Enne ÜRO peaassambleed ja Samarkandi kohtumist käis Prantsuse välisminister Indias, kus toimusid tõsised kõnelused selle üle, et India võiks oma hoiakud reljeefsemalt esile tuua.
Ka viidatud ÜRO kõnes oli tegelikult pandud kõik maailma riigid väga põhimõttelise valiku ette: see ei ole aeg ega koht, kus on võimalik jääda neutraalseks, kuna sisuliselt tähendaks see moodsa kolonialismi ja imperialismi tunnustamist. Ent seda ei saa keegi endale lubada. Euroopas käib sõda ning prantslased üritavadki nüüd teha väga laiahaardelist ja jõulist selgitustööd kolmandates riikides, et see ei ole midagi regionaalset, vaid vastupidi – see on fundamentaalne ja maailmakorra küsimus. Kaalul on kõik meie senised põhimõtted ja ÜRO harta: riikide territoriaalne terviklikkus, suveräänsus ja selle tunnustamine.
Siit võib kohe võtta ette ka järgmise teema: Armeenia ja Aserbaidžaani riigijuhid ühise laua taga koos Micheli ja Macroniga. Mida Macron seal taotleb?
Prantslaste jaoks on see väga negatiivne areng taas eelkõige Ukraina sõja tuules. Ka seal tekib oht territoriaalsele terviklikkusele ning kui üldises sõjatuhinas hakkavad tekkima konfliktikolded, kus rahvusvahelist õigust ja selle põhiprintsiipe õõnestatakse, siis meil võibki tekkida arusaam, et jõuga teise riigi territooriumi enesele võtmine on lubatud. See teeb prantslastele muret ka Mägi-Karabahhis. Nad on tegelikult olnud juba traditsiooniliselt Minski grupi liikmed, seega ei ole nende aktiivne roll üllatav. Ehkki nüüd mängivad nad seda veelgi aktiivsemalt välja.
Moskvas kutsuti Caesarite pärast vaibale Prantsuse suursaadik. Ent kui palju Prantsusmaa tegelikult Ukrainat abistab? Võib uskuda, et avalikult räägitakse vaid murdosast.
Prantslased on rõhutanud, et neil ei ole kombeks väga avalikkuse ees pasundada, palju ja mida saadetakse. Omavahelistes vestlustes on nad öelnud, et võibolla peaksime seda tegema, kusjuures viimasel ajal ongi seda juba rohkem kajastatud.
Ent abi nad tõepoolest annavad ning nn firmamärgiks on kujunenud needsamad Caesari suutükid. Uudistest käis veel hiljaaegu läbi, et neid tahetakse juurde saada, kuivõrd need on head ja tõhusad relvad. Lisaks on muidugi saadetud veel ka igasuguseid lahingumasinaid, soomusmasinaid, õhutõrjerakette ja laskemoona.
... lisaks ka EL-i kandidaatriigiks saamine, mida ei oleks ilmselt ilma Prantsusmaata juhtunud.
Täpselt, ma usun, et see on väga hea punkt. Zelenskõi tänas selle eest Macroni hiljem isiklikult. Prantsuse president võttis endale ülesandeks rääkida skeptilisemate riikidega ja Prantsusmaa roll oli minu arvates kaalukeeleks. Kui tuletada veel meelde suve hakul toimunud Macroni, Scholzi ja Draghi Kiievi-visiiti, siis ka selle üks põhipunkte oli toetuse väljendamine Ukraina kandidaatriigi staatusele. See aitas tekitada poliitilist survet veel enne avalikku arutelu.
Samas oleme korduvalt kuulnud, kuidas peetakse oluliseks hoiduda eskalatsioonist. Tundub, et see on üks teema, milles meil on prantslastega erinev arusaam.
Ma ei ütleks, et meil on selles küsimuses põhimõtteline erinevus. See läheb tagasi alguspunkti juurde: me aitame Ukrainat kõikvõimalike vahenditega, kuid samas ei ole NATO sõjas Venemaaga. Me ei taha tekitada isegi sellist muljet, kuna seda saaks Venemaa hiljem ära kasutada oma narratiivi loomisel ja kolmandate riikide mõjutamisel. Võimalik eskalatsioon läheb ilmselt ka sellesse kategooriasse: ärgem andkem venelastele mingil juhul alust ütlemaks, et tegemist ongi mingi laiema konfliktiga.
Lühidalt ka „sõjakamatest riikidest“. Kas selliste märkuste tegemise taga võib tõesti tunda Prantsusmaa ebakindlust Euroopas toimuvate jõujoonte muutuste üle?
Arvan, et Eesti roll Ukraina abistajana on olnud täiesti asendamatu. Võime öelda, et kõik, mida me oleme Venemaa tegelikust loomusest ja imperialistlikust agendast juba aastaid rääkinud, on saanud tõeks. Venemaa ei ohusta mitte ainult Euroopa julgeolekut, vaid – prantslaste endi sõnadega väljendudes – ka näiteks ÜRO harta põhimõtete püsima jäämist.
Ent teisalt, kas see on nüüd mingisugune hirm Eesti-poolse initsiatiivi võtmise ees või mida keegi oma väljaütlemistega täpselt mõtles, ei hakkaks ma parema meelega spekuleerima.
Euroopa Poliitiline Ühendus: kellele ja milleks? Kolleeg Joosep Värk ERR-ist arvas selle kohta, et idee autor loodab ilmselt, et see aitab ta kirjutada suurte tähtedega Euroopa ajalukku.
Iseenesest ei oleks see muidugi üldse halb, kui idee autor saaks suurte tähtedega ajalukku kirjutatud. See näitaks, et ilmselt on tegemist väärt ideega. Kuid vähemalt esialgu tundub, et Prahas toimunud kohtumine oli kõikidele kasulik. Midagi ei ole veel konkreetselt piiritletud ning lõplikke kontuure otsitakse koos kõikide ühise laua taga istuvate riikidega.
Üldiselt paistab EPÜ täitvat mitut funktsiooni – eelkõige, et oleks olemas foorum, kus Euroopa saaks arutada kõige akuutsemaid küsimusi. Olgu see tänases kontekstis kas energeetika või üldine välispoliitiline hoiak. See toob kokku erinevad riigid: nii need, kes on Euroopa Liidu uksele koputamas, kuid teisalt ka need, kes ei taha EL-i. Ühised probleemid lähevad korda nii meile kui ka neile. Hirm sellest, kuidas algatus võib saada pelgalt aseaineks euroliitu pürgivatele riikidele, paistab olevat lahtunud. Võtame näiteks EL-ist välja astunud Ühendkuningriigi, keda on väga oluline hõlmata Euroopa-alases koostöös ka edaspidi.
Lõpetame ehk siiski positiivsel noodil. Pole kahtlustki, et Prantsusmaa liitlasena nii EL-is kui ka NATO-s on meie jaoks äärmiselt oluline. Võib eeldada, et see pühendumus püsib?
Jah, minul ei ole selles küll mingit kahtlust. Prantslaste hoiak NATO suunal on olnud väga konstruktiivne. Prantsuse sõdurid on NATO eelpositsioneeringu raames Eestis ja vastuseks pingetele Mustal merel on nad raamriigiks Rumeenias. Rõhutatakse väga selgelt, ja siin ei ole mingit kahtlust selles, et NATO on meie julgeoleku alustala.
Muidugi on prantslased olnud traditsiooniliselt ka väga tugevad Euroopa Liidu kaitsekoostöö tagant tõukajad. On olnud hetki, kus oleme mõelnud, et võibolla see toimub NATO arvelt. Kuid sõda Ukrainas on ka siin selguse majja toonud – NATO on Euroopa maailmajaos julgeoleku tagamist teostav organisatsioon, siin ei ole mingit alternatiivide otsingut.
See ei tähenda muidugi, et prantslased ei peaks oluliseks ka Euroopa Liidu kaitsekoostöö edendamist. Ent see ei ole vastuolu meie nägemusega, sest ka meie tahame tugevamat Euroopa Liidu ja tugevamaid EL-i liikmesriike. Oluline on lihtsalt kindlaks teha, et kõik taolised sammud toimuksid koostöös NATO-ga.