Ukrainan konflikti/sota

On. Tuon kääntämiseen omasta päästä veisi monta tuntia.
No ei kai sitä nyt omasta päästä tarvitse kääntää. Googlekäännös riittää.
Jos postausta tehdessä kierrättää tekstin kääntäjän kautta, siinä menee postaajalta minuutti aikaa vs. 500 ketjun lukijaa vaivautuu tekemään käännöksen itse ja käyttää jokainen sen saman minuutin käännökseen. Ja loput 9500 ei vaivaudu kääntämään ja ohittaa koko postauksen turhana.
 
Onko tuo oja sulute vai juoksuhauta? Oma koulutus oli kaikkea muuta kuin juoksuhauta ryynäämistä, mutta sen verran nyt minäkin ymmärrän ja sotahistoriaa olen lukenut, että viivasuorat juoksuhaudat on typerintä mitä tehdä voi.
Väittäisin että kyseessä sulute, pyrkinevät ohjaamaan liikettä suotuisaan paikkaa tai hidastamaan. Tosin ryssä kyseessä niin en olisi niin varma tästäkään, liekkö siellä ketään kuka tuollaista sotaoppia olisi sisäistänyt...
 
On se tosiaan kohtuullisen kaukana Svatovesta. Jos en ole erehtynyt niin P07 on tie joka menee Kupianskista Svatoveen ja sieltä Starobilskiin. P66 puolestaan tulee Kreminnasta Svatoveen ja jatkaa sieltä Troitskeen. Nämä siis risteävät Svatoven kohdalla.

Olen viime päivinä miettinyt, mahtaako ryssä käyttää P66 tietä Svatoven huoltoon? Alla on yleiskuva, punainen täppä on antautuneiden koordinaatit. Pohjoisesta Venäjän alueelta Urazovon itäpuolelta tulee se rautatie Valuyikin kautta Troitskeen ja jatkaa sieltä Starobilskiin. Olen aikaisemmin ajatellut että tätä yhteyttä ei voisi käyttää, koska Ukrainan joukot ovat niin lähellä, mutta toisaalta ryssä alkaa olemaan epätoivoinen joten ehkä?

Toisaalta miksi tuoda tavaraa Troitskesta Svatoveen kumipyörillä, jos on turvallisempaa viedä se Starobilskiin ja kuljettaa sieltä lännen suuntaan Svatoveen.

Täällä Luhanskin oblastin pohjoisosissa on melko harva tieverkko, joten jos Ukraina haluaa kiertää Svatoven pohjoisempaa niin pitää saada vallattua vähintään kartalla näkyvä Kuzemivka. Sieltä vasta lähtee tie idän suuntaan ja saa katkaistua Troitskesta tulevan P66 tien. Silti tämän jälkeenkään ei voi helposti jatkaa suoraan itään, koska yhdysteitä on melko vähän. Näkee hyvin että kaupungeista lähtee tiet kuin auringon säteet useampaan suuntaan mutta näiden teiden välillä on melko huonosti yhteyksiä.

Sateisena syyskautena toki ei edes halua että mennään suurilla kolonnilla möyrimään kaikki pikku tiet rikki.

Katso liite: 69221
Tämä paikka on melko tarkalleen Krokhmalne pikkukylän kohdalla. Siitä on vain 5 km etelään tuohon Kuzemivan risteykseen.
Säätietojen perusteella veikkaisin että video on kuvattu tiistaina aamupäivällä. Kohdassa 0.15 vilahtaa valtatiellä "jotain" mistä en saa selvää, voisiko olla UA:n tiesulku pohjoisen puolella.

Voi olla, että UA on edennyt Kuzemivkaan ja lähtenyt kiertämään Svatovea.

Google mapsin mukaan tien nimi on tässä vielä P07 mutta Svatoven kohdalla se risteytyy ja suorana jatkuva osuus muuttuu P66:ksi, mikä on hämäävää. P07 kääntyy Svatoveen ja kohti Starobilskiä. (Suomessa kerran ajanut harhaan vastaavassa nimenmuutostilanteessa, jossain Kainuussa taisi olla).
 
Jep; näkisin mieluusti, että tämän sodan opein kehitettäisiin jokin stinger-kokoluokan ohjus, jota taistelukoneet voisivat kuljettaa vaikka rakettikasetin tyyppisissä kontainereissa, ja käydä niillä napsimassa pikkukalustoa matkan varrelta alas. Ettei tarvitsisi käyttää yli miljoonan euron ilmataisteluohjuksia tähän ja max 6 kerrallaan per lento. Taistelukone pääsee nopeasti niihin kaupunkeihin, joissa ei ole it-automaattitykistöä tai ohjuspattereita. Säästyisi ne ohjuspatteritkin isompia ohjuksia vastaan, jos pienet esineet tiputettaisiin pienin vastaohjuksin. Nyt on saatu vähän väärää oppia esim Israelista, jolla on varaa ampua miljoonilla jokaista palestiinalaisten ampumaa metallitölkkiä vastaan, kun kaluston rahoituksen asymmetria on niin suuri.

Venäjän kanssa suhde on toinen; niillä on varaa löytää itselleen satoja tai tuhansia miniaseita jostain jatkossakin, vaikka olisivatkin muutoin pulassa kalustoineen. Venäjä tulee lukumäärän voimin aina, ja torjunnassa pitää myös olla lukumäärää. (Ja kaikki tulee lukumäärällä; länsikin aloittaa aina 100-200 tomahawkilla ja parillakymmenellä Scalpilla, mutta ne harvemmin tuhoavat asuinalueita niillä.)

Mikäs vika tykeissä on?
 
Ukraina alkaa olla sekä tykistön että ilmatorjunnan osalta melkoinen koelaboratorio.
Jos olet valmistaja joko itseliikkuvalle tykistölle tai ilmatorjunnalle, niin onko enää varaa jättää kalustoa toimittamatta Ukrainaan? Tämän sodan jälkeen "field tested" -leima on aika arvokas.

Eikä ole edes mikään siirtomaasota, vaan aito ja totinen kova sota. Ei tällaisia ole kovin usein, varsinkaan näin suuria. Näkyvyys olisi taattua.
 
Tässä on tullut seurattua erilaisten toisen luokan pelureiden ulostuloja Ukrainan tilanteen suhteen. Luen tähän kategoriaan esim. makaronin ja muskin. Tästä haisee jo kauas kaalisoppa ja etupiiriajattelu. Sekä pienehkö sabotaasi häiriköinti energiasektorilla pitkinpoikin Eurooppaa. Ilmeisesti ryssälän tämän hetken päätoivo on siinä että nämä lähimmät etupiiriään hoitavat maat kuten Ranska voivat sopia Ukrainan puolesta jotain pitävää. Ilmeisesti osa silovikkijohdosta uskoo tosiaan että kun on kontaktoitu näitä toisenluokan vaikuttajia niin homma hoituu heidän kauttaan. Tätähän se tekee kun syö kokonaisvaltaisesti duubaa kaksinapaisesta maailmasta, etupiireitä, Natosta sotimassa Ukrainassa jne.. Voi olla että tätä ratkaisumallia on tarjottu puttelille ihan tosissaan. Ymmärrys itsenäisistä valtioista kun taitaa puuttua suurimmalta osalta totaalisesti.

Tässä tulee vain melkoinen pettymys kun näiden ei-vaikutuskykyisten kanssa menee sopimaan jotain. Näillä suullisilla sopimuksilla ei ole mitään arvoa Ukrainassa. Mitään maagista Nato vetäytymistä ei tapahdu, kun Ukrainan puolella armeija koostuu ukrainalaisista. Ei ne aseet yhtäkkiä lopeta toimintaansa. Se vähä kontrolli mikä tuonne on, on USA:lla ja siellä taitaa hallinto olla sitä mieltä että nyt mennään päätyyn asti.

Tähän samaan pakettiin yritetään vielä lisäoptiona VV:n LKP:tä. Kaikki tietää että pääperunalla ei ole poliittista pääomaa tähän. LKP:n seurauksena pääperuna siirtyy tunkiolle suhteellisen rivakasti. No kuitenkin ryssät näkee tilanteen niin että tässä on pari "kohtuullista" korttai vielä palaamatta joten laitetaan samaan sub-prime pakettiin oma LKP, VV LKP ja kakkostason vaikuttajata. Vähän vatkataan, kaunistellaan rapotteja ja kappas, meillä on Ratkaisu! Koristellaan vähän vielä Iranin droneilla ja tuodaan upeissa kansissa vovan pöydälle. Zaari tyytyväinen, kunnes vähänajan päästä paljastuu todellinen reaaliteetti. Ukrainaa ei kiinnosta kuin ryssän totaalinen vetäytyminen, aseita tulee lisää lännestä, mobikit ei tiedä miten päin pitää asetta ja pääperuna kohtasi vallankumouksen.

Rintamalla tilanne on kuitenkin se että ryssä sai tänään yhden risteilyohjuksen liikkeelle, LKP:n tuotokset joko kuolee tai antautuu ja uusi rintamaromahdus on enää ajankysymys.
 

Mukavat sähköjunat käynnistettiin Krimin sillalla​


© Sergey Malgavko/ TASS

Southern Suburban Passenger Companyn lehdistöpalvelun mukaan sähköjunat kulkevat nopeutetun aikataulun mukaan keventämään lauttareittiä.​

SIMFEROPOL, 13. lokakuuta. /TASS/. Ensimmäiset luksussähköjunat ylittivät onnistuneesti Krimin sillan, ne kulkevat Kertšin ja Anapan välillä nopeutetussa aikataulussa lauttaliikenteen helpottamiseksi. Asiasta kerrottiin TASS:lle torstaina kuljetusoperaattorina toimivan Southern Suburban Passenger Companyn lehdistöpalvelussa.

https://tass.ru/proisshestviya/15992519
"Ensimmäinen juna Kerchin kaupungista lähti tänä aamuna, saapui Anapaan ja toinen pari on jo lähtenyt Anapasta. Jokaisen junan kokonaiskapasiteetti on jopa 1000 matkustajaa. Työskentelemme viikonloppuisin: ei kaksi, vaan kolme paria junat päivässä - aamulla, iltapäivällä ja illalla. Tämä tehdään lauttamatkan kuormituksen keventämiseksi", yhtiön edustaja kertoi.

Hänen mukaansa junat erottuvat lisääntyneestä mukavuudesta. Ne on varustettu ilmastoinnilla, kuivakaapilla, liikuntarajoitteisilla paikoilla. Lisäksi päällikön edustaja korosti, että lauttaliikenne riippuu säästä, se ei toimi myrskyn aikana, kun taas tämä ei häiritse rautatieliikennettä.

Uutinen on korjattu (klo 13.01 Moskovan aikaa) - välitetään otsikkokorjauksilla ja johdolla Etelän esikaupunkien matkustajayhtiön lehdistöpalvelun tiedonselvityksen yhteydessä, aivan oikein - mukavuutta lisäävä sähköjuna .


(koska olette viimeksi nähneet ajojohtimia Kertsin salmen sillalla?)
Toi on huikee. Lidäksi jokaisen matkustajan jalkoja hierotaan ja puolet on perillä voittaneet lotossa..
Paikan mobilisoiduissa joukoissa.
Ps. Omat ruumispussit mukaan.
 
Back
Top