Ukraina ilmoitti että rupeavat käyttämään raideliikenteessä enemmän dieselvetureita sähköverkon vaurioiden vuoksi. Olisiko ne sellainen tavara mitä Suomi voisi toimittaa Ukrainaan, jos heillä ei ole niitä riittävästi? Raideleveydessä on kyllä 4mm ero.
Hyvinkin, onhan venäläinen junakalusto liikkunut ihan hyvin Suomen rataverkolla vuosikymmeniä. Pietariin liikennöinyt Allegro-suurnopeusjuna on vieläpä rakennettu puolittamaan ero käyttäen 1522mm nimellistä raideleveyttä. Kun vielä Suomessa on kapeampi tuo leveys, niin mitään jumiongelmia ei tule. Suurissa nopeuksissa saattaa esiintyä esimerkiksi ravistavaa kyytiä mutta siitäkin päästään vaihtamalla pyöräkerrat 1520mm levyisiin.
Vanhoja, huonokuntoisia Dv12:ia? Koko sarja tehty 60-70 luvulla
Kysy HVK:sta. Taitaa dieselit olla vähissä jos oikein muistan.
Niin, mullakin kyllä sellainen fiilis ettei niitä älyttömästi ole enää, paljon poistettu vanhimmasta päästä jo.
Dv12:a seisoo tosiaan varikkojen takaraiteilla jonkinmoinen määrä, mutta ne ovat suunnilleen kaikesta varustuksesta riisuttuja. Tarvisivat siis "pientä laittoa," mikä ei toki ole mikään este mutta hidaste kyllä. Itärajan ylittävän liikenteen loppuminen ei ehkä ole vaikuttanut veturitarpeeseen ihan hirveästi, kun puutavaraa haetaan nyt ympäri Suomea. VR toki taipui lopulta julkisuuden paineisiin ja nykyään kalustoa ei välittömästi romuteta vaan sitä tarjotaan myyntiin ensin. Muuten nuokin olisivat jo T-72:n seurana...
Dr16 on lukumääräisesti pieni sarja ja huollon taso sitä luokkaa että voidaan puhua saattohoidosta. Niistä VR voisi olla valmis luopumaan jos valtion johto lupaa jotain mukavaa korvikkeeksi. Toki valtion johto voisi myös käyttää valtaansa ja määrätä asian, mutta historiallisista syistä en olisi kovin toiveikas sen suhteen...
Toisaalta Operail ilmoitti lopettavansa kaiken toiminnan Suomesta venäjän transitoliikenteen loputtua. Sillä on ollut käytössä 9 Dr20-veturia ja yksi Dr21, joiden tämän hetkisestä statuksesta en tiedä. Noiden lahjoittaminen menisi todennäköisesti Viron kunniaksi, kun ovat heidän valtionyhtiönsä omaisuutta. Dr21 on myös Viron puolella käytössä, mutta sielläkin liikenne on ollut paljon transitoa venäjältä.
1520mm rataa tulee Ukrainasta eteläiseen Puolaan ja lyhyen matkan myös Slovakiaan. Lisäksi Unkarissa on vähän leveää rataa, mutta se ei ilmeisesti ole yhteydessä Ukrainan verkkoon ja orbanin vuoksi sieltä tuskin muutenkaan olisi kalustoa saatavissa. Slovakiaan on ehkä liikennöity vain Ukrainalaisella kalustolla mutta Puolassa LHS:llä on oma vetokalustonsa. Eikä Puola ole epäröinyt avustaa Ukrainaa millään tavalla.
Pohdiskelin tuota patoa. Voisiko olla että rysyt kiristävät sillä Ukrainaa? Antakaa meidän vetäytyä tai muuten räjäytämme sen. Luulen että ovat myös valmiita siihen jos sillä saadaan suojattua oma vetäytyminen. Krimin vesihuolto tulisi siitä kärsimään, mutta eikös Krimi ole aikaisemminkin selvinnyt ilman kanavan kautta tulevaa vettä?
Krimin viljelysalueet pienenivät radikaalisti kun Ukraina rakensi vuoden 2014 jälkeen Hersoniin padon, joka esti veden virtaamisen Krimin kanavaan. Käsittääkseni Krimillä on ollut krooninen vesipula jo pidemmän aikaa, Venäjä ei ole sitä pystynyt ratkaisemaan. Ryssäthän kävi heti sodan alkuvaiheissa tuon Ukrainan rakentaman padon kimppuun ja räjäytti sen.
Jos venäjä on jo todennut, ettei enää pysty pitämään Krimiä, niin tuskin he välittävät miten siellä käy viljelysmaille tai vesihuollon järjestämiselle. Toinen ajatus mitä minulla tuli mieleen, niin alajuoksun tulvittamisella voisi olla myös tarkoitus estää mobikkeja karkaamasta joen yli ja pakottaa heidät taistelemaan. Tuskin toimii jos järjellä ajattelee, joten varma valinta jos ryssä ajattelee...