Ukrainan konflikti/sota

Tunnelmia etulinjasta

https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/92b1c4fd-e4d2-4656-8e74-4b1e26eec88d

Lyhyt lainaus:

"Jura kertoo, että venäläisten käytös vaikuttaa omituiselta:

– He vain tulevat meitä kohti, isoissa ryhmissä. Kun alamme ampua, he eivät edes yritä suojautua. He vain kävelevät kuin hidastetussa filmissä.

Hän epäilee, että kirjaimellisesti tykinruoaksi lähetetyt venäläissotilaat ovat jonkin huumausaineen vaikutuksen alaisia.

– Ei kukaan muuten näin käyttäydy. He eivät kumarru, heittäydy maahan, eivät mitään, kun tulitamme"

Ehkä ne ovat vain alistuneet kohtaloonsa.

Kirjaimellinen tykinruoka työnnetään ihan kirjaimellisesti etulinjaan ilman minkäänlaista huoltoa ja tulitukea ruostuneen rynkyn kanssa. Edessä on vihollinen ja takana omat ampumassa selkään tai rintaan jos eteneminen ei maistu.

Joku tässäkin ketjussa toisteli venäläisten viljelemää fraasia siitä miten länsimaat ja Nato taistelevat viimeiseen ukrainalaiseen mutta kyllä se on Putin joka taistelee viimeiseen venäläiseen. Putlerilla ei ole tässä vaiheessa sotaa muita vaihtoehtoja kun luovuttaa tai työntää rintamalle aina vain lisää ja lisää aivotonta ja kohtaloonsa alistunutta massaa ja sitä sinne sitten työnnetään niin kauan kun sitä riittää.

Russia-Ucraina-Putin-mobilitazione-.png


Jossain vaiheessa sekin loppuu tai nousee vihdoinkin kapinaan ja vasta sitten ollaan siinä tilanteessa kun Putin alkaa tosissaan miettimään luovuttamista ja Ukrainasta vetäytymistä :coffee:
 
Viimeksi muokattu:
Sanktioiden vaikutus:
'Upo-uusia' lentokoneita joissa 'toisesta lähteestä' kannibalisoidut moottorinosat.
As it became known to "Kommersant", "Azimuth" this year for the first time in the history of Russian aviation will receive an SSJ aircraft with "second category" engines. The units were taken from the so-called replacement pool: a reserve for all Superjet operators. The transfer of the aircraft was supposed to take place earlier, but the Federal Air Transport Agency took a long time to figure out how to draw up the documentation. The plaque on the engines is small, and their installation will only affect the terms of service and general use. But Kommersant's interlocutors in other airlines fear that, given the shortage of engines in the pool, their further installation on new aircraft may lead to downtime of the existing SSJ fleet.
2023 tarkoitus rakentaa 10 uutta "frankensteinin"-konetta joihin osa osista on saatu kannibalisoimalla.
 
Sanktioiden vaikutus:
'Upo-uusia' lentokoneita joissa 'toisesta lähteestä' kannibalisoidut moottorinosat.

2023 tarkoitus rakentaa 10 uutta "frankensteinin"-konetta joihin osa osista on saatu kannibalisoimalla.
Ryssähän lentää jesarin ja rautalangan voimalla vielä silloinkin kun varaosia ei enää saa mistään. Eli ennemmin tai myöhemmin näitä alkaa tullaa tonttiin suurempia määriä. Mitenköhän kauan siinä kestää?
 
Toi 150 km kantama laserohjatulle on kyllä haastava. Käytännössä pitäisi olla väkeä maassa osoittamassa kohde tai sitten viedä Bayraktar aika syvällä vastustajan puolelle. Täytyy olla SEAD hyvin hoidettu
150 km kantama on päästä keksitty. Virallinen kantama on 20-70km:


Raketissa on myös GPS, jota käytettäneen pidemmälle tähdätessä. Laser-tähtäys sitten rintaman lähellä liikkuviin kohteisiin.
 
Jos nuo Turkin toimittamat ohjukset on jostain kotoisin, niin mikä on Turkin agenda? Erdogan pelaa niin kaksinaamaista peliä. Juttelee puten kanssa, mutta samalla toimittaa aseita sen pahimmalle vastustajalle.
Turkin toimittamat Bayraktar dronet pelasti paljon kevät hyökkäyksen aikaan, jos haluaa olla vallan etupiirissä kiinni toimii juuri kuten Erdogan toimii. Hakee diplomatian tietä, se joka lopulta onnistuu rauhan rakentamaan on lähellä Nobelin rauhanpalkintoa, tavoiteltava asia jos siihen mahdollisuudet!!

Lisäksi voidaan vielä tuoda asia venäläisten näkökulmasta, kuinka luotettavana pitäisit kumppania joka toimittaa viholliselle aseita…
 
Siinä missä venäläisillä ei tunnu olevan minkäänlaisia aivoja päässä niin Ukraina vastaa suorastaan ihailtavan nopeasti sodan käänteisiin ja ratkaisevat pahimmat ongelmat tuossa tuokiossa.

Tässä taas yksi esimerkki...

Peruspalveluita kaipaaville ukrainalaisille avataan erityisiä väestönsuojia, joissa on tarjolla muun muassa lämpimät tilat, sähköä, vettä, lääkkeitä, internetyhteys ja mahdollisuus käyttää puhelinta.

Näitä keskuksia avataan tuhansia ympäri Ukrainaa. Tähän mennessä Ukraina on Zelenskyin mukaan saanut jo 4 000 keskusta valmiiksi. Aiemmin tällä viikolla Ukrainan pääministerin Denys Šmyhal kertoi Ukrainaan tuotavan päivittäin jopa 8 500 generaattoria.
 
Sanktioiden vaikutus:
'Upo-uusia' lentokoneita joissa 'toisesta lähteestä' kannibalisoidut moottorinosat.

2023 tarkoitus rakentaa 10 uutta "frankensteinin"-konetta joihin osa osista on saatu kannibalisoimalla.
Jaa, jos Venäjä on ottanut omakseen ja käyttöönsä ne noin 10 miljardin euron arvoiset takavarikoimansa lentokoneet, niin ei liene meilläkään EU:ssa moraalista velvoitetta olla ottamatta Venäjältä takavarikoituja valuutta- ja kultavarantoja hyvään käyttöön!
 
Sanktioiden vaikutus:
'Upo-uusia' lentokoneita joissa 'toisesta lähteestä' kannibalisoidut moottorinosat.

2023 tarkoitus rakentaa 10 uutta "frankensteinin"-konetta joihin osa osista on saatu kannibalisoimalla.
Moottoreiden kierrätys on ilmailupuolella ihan yleistä. Niitä voidaan vaihtaa koneesta toiseen, kunnes valmistajan määrittelemät aikarajat ovat täynnä.
Kun esim. Airbus tai Boeing toimittaa jollekin yhtiölle uuden koneen, niin sen moottorit eivät aina ole nollatunneilla vaan saattavat olla vastaanottavan yhtiön varastosta otettuja huollettuja moottoreita, joilla on saatettu jo lentää muutama tuhat tuntia.

Esim täällä lyhyt selvitys moottorin elinkaaresta. Käyttötunnit voi joissain olosuhteissa ylittää jossain määrin, mutta kukaan ei osaa sanoa, kuinka pitkään tämän jälkeen vaikkapa puhaltimen lavat alkavat poistua moottorista tangentin suuntaan

Venäjän siviili-ilmailu on kohta oikeasti pulassa, kun loppuunajettuja moottoreita ei voidakaan enää lähettää valmistajalle tai valmistajan sertifioimalle pajalle peruskorjaukseen, jolloin käyttötunnit nollautuisivat.

Suhoi SSJ:n SaM146-moottorit ovat toki venäläisiä mutta niiden pyörivät osat toimitti ranskalainen SNECMA, joten niidenkin saatavuus voi tökkiä. Kokonaan venäläisvalmisteinen Aviadvigatel PD-14 on vasta kehitysvaiheessa. Uudemmissa Tupoleveissä ja Iljushin IL:96:ssa käytetty Aviadvigatel PS-90 on jo sertifioitu, mutta niitäkään ei ole valmistettu kuin alle 2000 kpl.

Moottoriosaamista venäjällä kyllä on mutta löytyykö enää tarvittavaa teknologiaa? Siinäpä sepittävät omatekoisia moottoreita sopivaksi bussiin tai bojoon. Länteen niillä ei ole enää asiaa.


E: kirjoitusvihreitä
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top