Antares
Respected Leader
No ei varmasti ole, erityisesti lämpökameroinnin ja A-hallinnan ansiosta. Tuskin 1A5 versiota vanhempia malleja on enää euroopassa ainakaan edes tarjolla
Kyllähän jo noiden edellä mainittujen ominaisuuksien ansiosta ja vielä Ukrainan etäisyyksillä Leopardien pitäisi pystyä poimimaan lämpökameroimattomia itävaunuja kuin marjoja mättäiltä. Kummassakin päässä menee "tässä kategoriassa" molemmista seinistä läpi jos osutaan, josta päästäänkin siihen että miehistön osaaminen on se mikä ratkaisee! Tarinat ryssän vangittujen vaunumiesten suusta, että tst-vaunun kuskiksi 3pvä:ssä jne. on jotain aivan käsittämätöntä. Itävaunut (erityisesti vanhemmat) ovat jo lähtökohtaisesti vaativimpia miehistölle vähääkään pidemmillä A-etäisyyksillä, eihän tuosta touhusta voi tulla yhtään mitään jos pystymetsästä koulutetaan päivissä tai edes viikoissa. Se minkä tasoisia vaunumiehistöjä Ukraina kykenee tuottamaan onkin sitten hyvä kysymys... Lähtökohtaisesti Leopard-1A5:lla pitäisi olla selkeä etulyöntiasema Ukrainan pelloilla jos vastaan tulee noita mainittuja itävaunuja. Nopeampi oppia ja selkeästi tarkempi mitä pidemmälle ammutaan.
ps. Kreikalla taitaa olla suurin lautta 1:siä varauksissa vielä ja Saksalla sitten jotain... Koulutus pitäisi pyöriä ko. maissa tai vaikka Puolassa jo täyttä häkää, mutta kun jahkataan ja jahkataan
Toki mielellään jotain uudempia, mutta ihan soiva peli tuo olisi erityisesti kun ryssä raapii saman aikakauden vaunuja varastoista kiihtyvää tahtia ja vaunumiesten taso voi isolla %:lla olla jotain umpisurkean ja välttävän väliltä Pykälää uudemmilla vaunuilla (Leo-2A4 tms.) päästäisiin karkeasti ehkä siihen että tuollaiset T-62 tai alkupään T-72 osumat voitaisiin kohtuullisesti kestää etusektorista. Itse panostaisin mieluummin vaunumiesten osaamistasoon, jos noita nyt voi samalle viivalle tässä yhteydessä laittaa
edit: Leopard-1 voisi olla siltäkin kantilta hyvä ratkaisu että niitä saattaisi olla helpommin irrotettavissa koska se on jo niin vanhaa perua, harvalla maalla SA-varauksissa ja toisaalta ne mitä on varauksissa / koipussitettuna saattavat olla paljon paremmassa kunnossa kuin esim. 2A4 mallit jotka ilmeisesti esim. espanjassa olivat täysremonttia vailla. Ukrainassa on myös jo sama alusta Gepardeissa ja ilmeisesti myös erilaisissa Saksan lahjoittamissa pioneerivaunuissa. Todella yleinen aikoinaan ja 105mm A-tarviketta pitäisi löytyä (uustuotantonakin) myös massiivisesti varastoista, esim. Kreikalla 500 lautta varauksissa.
Lisätään vielä tämä, vaikka en uskokaan että Kreikalta olisi raskasta kalustoa saatavilla: tuijottavat niin epäluuloisesti vesistön yli Turkkia.
Heillä on mainitun 500 kpl Leopard 1A5 vaunun lisäksi Military Balance 2021 mukaan 375 kpl M48A5 vaunuja. Ennen kuin kukaan enempi riehaantuu, niin muistutan että nämä ovat itseasiassa heidän erikoismalleja eivätkä normaaleita M48A5 vaunuja, tässä lainaus: LÄHDE
In the Hellenic army service, the were named M48A5 MOLF, and what made this version different compared to other M48A5 variants used elsewhere is the addition of EMES 18 Fire control system, the same fire control system made standard when the 1A5 upgrade package was made available to Leopard 1s.
Since the M48A5 used 105mm M68 gun, the FCS is already adapted for use with the main gun. The name "MOLF" was derived from the word "Modular Laser Fire" Control system denumerating the EMES-18 FCS. You can immediately spot this feature on the tank with the FCS "Dog house" armored housing for the FCS optical component on top of the turret just below the .50cal mount at the commander cupola.
Asettaisin nämä käytännössä samalle viivalle Leopard 1A5 vaunujen kanssa - toki vaunujen kunto, varaosien saatavuus yms. isoja kysymysmerkkejä.
Ja tosiaan muistettava kun tässä toisten varastovaunuja jaetaan, Kreikka tuskin on antamassa yhtäkään käypää vaunua kenellekään. Oli vain niin mielenkiintoinen knoppitieto etten voinut vastustaa jakamista.