Ukrainan konflikti/sota

Kappas. Ei vain meille PSJK:ssa opetettu eikä käytetty, vaikka 347 pv tuli lusittua. Olisi kiintoisaa tietää, mihin taktisiin haasteisiin tuota on ajateltu käytettävän - ellei mene siis suojausluokassa yli?

Toisen maailmansodan rähinöissä juuri kaupunkialueella näkyy tuota tehtävän. Peitteisessä maastossa lähettäisin kyllä mieluiten jägsterit eteen screeniksi, vaunusta kun ei näe hevon veetä kuin eteensä ja kauas.

Tuossa taktiikassa tuntuu olevan olettamus, että ainoa uhka on suora-ammuntatuli, ja vihollisella ei ole tehokasta pst:tä tai epäsuoraa. Vrt. SWAT-rynnäkkö.

Itsellä ei mitään käryä näistä jalkamiesjutuista. Kunhan korpesi tämä mollaaminen niin avasin taistelijan käsikirjan ja katsoin.
Miten suomessa sitten toimittaisiin? Leopardi kärjessä ja jalkaväki pasilla perässä? Noista videoistakaan kun ei tiedä ovatko tosissaan hyökkäämässä yhden vaunun voimalla ryssän päälle vai joku tiedusteluporukka vai mikä tilanne.

Tällaisia kuvia (missä ps-jääkäreitä matkustaa tst-vaunun kannella) olen viimeksi nähnyt kotimaasta T-54 kaluston aikoihin (eril.psv komp.?) ja nyt aivan viime vuosina kun Leopard-2A4:sia on "jäänyt yli" ja jaettu ns. ps-joukkojen ulkopuolisiinkin varuskuntiin (onko siinäkin ollut kyse vain maaliosaston toiminnasta:rolleyes:). Kumpaisellakaan "aikakaudella" asian osaisille ps-jääkäreille ei ole ollut antaa rynnäkkövaunuja tai kuljetusvaunuja, ainakaan riittävästi. Historiasta todetaan että 1947 eteenpäin psvk tuli suojausjoukkueet lähisuojaustehtäviin, heti kun 60-luvulla saatiin käyttöön BTR-50 vaunuja, varustettiin suojajoukkueet niillä ja muutettiin ps-jääkäreiksi. Erillisiin PsvK ei rynnäkkövaunuja ole riittänyt, eikä riitä nytkään kaikkien "ylijäämä" Leopardien suojaksi.

Väittäisin että kyseessä olisi ainakin meidän tapauksessamme pakon sanelema tilanne ja/tai sitten tosiaan jokin erikoisen peitteinen maasto/tilanne. Perusmenetelmä peitteisessä maastossa on kuitenkin se että jääkärit jalkautuvat vaunujen suojaksi uran sivuille maastoon, paksu vaunu/pari keulaan ja rynnäkkövaunut heti perään suojaamaan sivuja. Muistan lukeneeni jotain juttua (en vain nyt löytänyt sitä) että kun PsvK kuulu MtLb huoltojoukkue, niin sen tehtäviin kuuluisi suojata levossa ja täydennyksessä olevia tst-vaunuja (jos varsinaiset ps-jääkäri yksiköt on ihan toisaalla). En nyt muista/pysty varmistamaan asiaa, mutta olisiko siihen huoltopumppuun kuulunut ihan joku nimetty suojausryhmäkin :unsure: Ja tuollaiselle porukalle varmaankin opetetaan myös tst-vaunun kyydissä matkustamista/suojaamista. Ainahan voi tulla eteen poikkeustilanteita jossa on toimittava sillä miehityksellä mitä on käytettävissä ja tilanteen vaatimalla tavalla.

Yleisestihän tuo tst-vaunun kyydissä matkustaminen hyökkäyksessä oli ymmärtääkseni Venäläisten suosima tapa 2ms:ssa ja siinä sitten miestä kaatui kuin heinää kun kk pyyhki suojamiehet kannelta alas. Vaunun takana jonossa eteneminen jalkaisin voisi hyvinkin tosiaan tulla kyseeseen juuri rakennetulla alueella että päästään vaunun suojassa (suoraan edestä tulevalta uhalta) seuraavaan poikkiristeykseen (rakennukset suojaa sivuilta ja tiedetään tyhjiksi) asti ja levittäytymään sieltä seuraaviin rakennuksiin joissa vihollista voi jo olla tms. Kyllähän kaikenlaisille tavoille voi löytyä sopiva käyttötarkoitus, mutta ei tuollainen mikään perus tst-menetelmä pitäisi ollao_O

Ja että tästä kaikesta päästään takaisin Ukrainaan, niin touhu on siellä paikoitellen juuri niin sekavaa ettei tällaisten näkeminen aukeallakaan kyllä enää yllätä, joukolla voi olla vain yksi ja ainoa saaliiksi saatu vaunu ja sen kanssa sitä sitten toimitaan parhaaksi katsotulla tavalla jne. jne. Sanomattkin selvää ettei se kauhean tehokasta usein ole, toisaalta vastassakin voi olla ihan mitä sattuu ns. "pultsarilaumasta" alkaen, niin ei se mikään ihme ole vaikka tuollainen tapakin voi toimia. Tässäkin suosisin ennemmin sitä kaasupohjassa perille taktiikkaa, yllättävä kovaa päin tuleva vaunu voi laittaa kokeneemmankin puolustajan puntin tutisemaan. Rauhakseen päin mönkivä vaunu jonka takana seuraa tiiviissä "possujunassa" jalkamiehiä antaa aikaa arvioida tilannetta, kaivaa pst-asetta hollille ja suolata sivumpaa niitä vaunun perässä tulevia jne. jne. Kuten jo kirjoitin, näen että suurin virhe näissä hyökkäyksissä on epäsuoran puute (joka laittaa vähintään päät matalaksi) ja yksittäisillä vaunuilla tehtävät lähestymiset (puolustaja pystyy keskittymään vain yhteen maaliin, eikä mikään muu oikein uhkaa samaan aikaan).

Kalusto, koulutus, vähän kaikki on tuolla sekalaista, lopputuloskin on sitten aika sekalaista:rolleyes:
 
Viimeksi muokattu:
Tärkeitä lahjoituksia tulee, voimiensa mukaisesti:
Kokoaan merkittävämpi lahjoitus koska Kazakstan..

D. Medjevediä ei mielestäni ole mielekästä verrata A. Speeriin joka oli kaikkien lähteiden mukaan valitettavan pätevä mies. Kyllä Dima on paremminkin M. Bormann, toivottavasti loppukin on samanlainen. :D
 
Wikin mukaan ryssällä on näitä ropellivehkeitä 55 kpl käytössään. Jos taas kerran lähdetään siitä, että käyttökuntoista kalustoa on max. 70 %, lentokelpoisia on 40 kpl. Jos ja kun kentällä olleet koneet on olleet lentokelpoisia, ja jos tieto pitää kutinsa, iskun myötä poistui yli 10 % kalustosta ainakin joksikin aikaa.
Jep. Lovea isketään, lovea isketään...ja lopulta se iso, ytimestään laho ja tuholaisten läpitunkema puu kaatuu (y)
 
tuollaiselle porukalle varmaankin opetetaan myös tst-vaunun kyydissä matkustamista/suojaamista. Ainahan voi tulla eteen poikkeustilanteita jossa on toimittava sillä miehityksellä mitä on käytettävissä ja tilanteen vaatimalla tavalla.
Tämä nyt menee ehkä OT:ksi, joten voinee siirtää parempiin ketjuihin.

En tiedä opetetaanko tuota vaunun päällä ratsastamista rauhanaikana? Meillä sitä ns. kansillenousua ei koskaan tehty rynnäkkövaunuilla koska rauhanajan varomääräykset eivät sitä salli. Joskus ovat ehkä sallineet, mutta nykyisin?
Ja että tästä kaikesta päästään takaisin Ukrainaan, niin touhu on siellä paikoitellen juuri niin sekavaa ettei tällaisten näkeminen aukeallakaan kyllä enää yllätä, joukolla voi olla vain yksi ja ainoa saaliiksi saatu vaunu ja sen kanssa sitä sitten toimitaan parhaaksi katsotulla tavalla jne. jne. Sanomattkin selvää ettei se kauhean tehokasta usein ole, toisaalta vastassakin voi olla ihan mitä sattuu ns. "pultsarilaumasta" alkaen, niin ei se mikään ihme ole vaikka tuollainen tapakin voi toimia. Tässäkin suosisin ennemmin sitä kaasupohjassa perille taktiikkaa, yllättävä kovaa päin tuleva vaunu voi laittaa kokeneemmankin puolustajan puntin tutisemaan. Rauhakseen päin mönkivä vaunu vaunu jonka takana seuraa tiiviissä "possujunassa" jalkamiehiä antaa aikaa arvioda tilannetta, kaivaa pst-asetta hollille ja suolata sivumpaa niitä vaunun perässä tulevia jne. jne. Kuten jo kirjoitin, näen että suurin virhe näissä hyökkäyksissä on epäsuoran puute (joka laittaa vähintään päät matalaksi) ja yksittäisillä vaunuilla tehtävät lähestymiset (puolustaja pystyy keskittymään vain yhteen maaliin, eikä mikään muu oikein uhkaa samaan aikaan).

Kalusto, koulutus, vähän kaikki on tuolla sekalaista, lopputuloskin on sitten aika sekalaista:rolleyes:
Niin, Ukrainassa tilanteet vaihtelevat aika paljon. Eikä tämä ole dissaamista - mitä parhaimmalla tahdolla haluaisin opettaa heitä (yritin päästä PV:n kautta vapaaehtoiseksi kouluttajaksikin!). Mekanisoidun osaston hyökkäys ei ole mikään helppo rasti, palikoita on paljon ja kaikki riippuu kontekstista. Jos ei ole käytettävissä kuin yksi vaunu ja jv:ä, niin en sillä vaunulla tekisi mitään hurmalentoista rynnäkköä, vaan käyttäisin vaunun aseen kantamaa sekä tarkkuutta kun jv etenee mahdollisimman suojaisaa reittiä kohti maalia. Jos on useampi vaunu, ja jv:tä, niin edelleen jv suojaisampaa reittiä kohteelle ja vaunuilla tulta munille, kunnes se rynnäkkö. Siinä vanjan kk-miehiltä voi into loppua ampua kohti kun tuleen vastaa 125 mm sirpale.
 
Naapurin selittelyä (pitempi versio):

Air defense cannot fully work when civilian aircraft are flying, — retired Colonel of the General Staff of the Armed Forces of the Russian Federation Mikhail Khodarenok.

The peculiarity of the work of air defense on aircraft is that there should be no civil aviation in the sky for their full-fledged work.

Combat aircraft have a "friend-foe" system, but not on civilian ones.

We have restricted flights in the regions bordering Ukraine and where SMO is conducted. As we can see, the enemy has found a way to strike deep into our territory.

Therefore, in order for air defense to work effectively, it is necessary to limit civil aviation flights not only in the border regions, but also further. Moreover, a Ukrainian drone could hit a civilian aircraft in the air.

The situation is very serious," Khodarenok said on the radio.

Heillä on tosiaan vaikeuksia järjestelmiensä kanssa. Onpa harmi...
 
Tätä täällä jo aamulla ihmeteltiin ja kummasteltiin. @Kustavi
Huomasin heti että oli jo vähintään toista kertaa postattu forumille.

Mutta hyvä tietää @Merten sheriffi että kytätään näitä tupla-triplapostuksia yhdessä! Ei mene tuplien huutaminen sitten ohi, jollei juuri samaan aikaan satu itse päivystämään täällä. Jatketaan samaan malliin! 🍻
 
Tämä nyt menee ehkä OT:ksi, joten voinee siirtää parempiin ketjuihin.

En tiedä opetetaanko tuota vaunun päällä ratsastamista rauhanaikana? Meillä sitä ns. kansillenousua ei koskaan tehty rynnäkkövaunuilla koska rauhanajan varomääräykset eivät sitä salli. Joskus ovat ehkä sallineet, mutta nykyisin?

Niin, Ukrainassa tilanteet vaihtelevat aika paljon. Eikä tämä ole dissaamista - mitä parhaimmalla tahdolla haluaisin opettaa heitä (yritin päästä PV:n kautta vapaaehtoiseksi kouluttajaksikin!). Mekanisoidun osaston hyökkäys ei ole mikään helppo rasti, palikoita on paljon ja kaikki riippuu kontekstista. Jos ei ole käytettävissä kuin yksi vaunu ja jv:ä, niin en sillä vaunulla tekisi mitään hurmalentoista rynnäkköä, vaan käyttäisin vaunun aseen kantamaa sekä tarkkuutta kun jv etenee mahdollisimman suojaisaa reittiä kohti maalia. Jos on useampi vaunu, ja jv:tä, niin edelleen jv suojaisampaa reittiä kohteelle ja vaunuilla tulta munille, kunnes se rynnäkkö. Siinä vanjan kk-miehiltä voi into loppua ampua kohti kun tuleen vastaa 125 mm sirpale.
90-luvulla PsPr:ssa ps-jääkärien kotiuduttua 8 kk:n kohdalla muistan kerran harjoitelleemme ”tankodesanttikuljetusta” jäljelle jääneellä porukalla T-72:ien kyydissä. Muistan etsineeni siitä takakannesta jotain kuumaa kohtaa lämmitelläkseni kintaitani ja käsiäni. BMP-1:ien päällä emme kuljetuksessa erityisemmin kiipeilleet. Miehistö istui sisällä, muilla vähintään jalat pidettiin ilma-ammuntaluukuista sisäpuolella milloin luukunreunalla istuimme - jos kohta en muista oliko mitään kiellettykään. Varmaan järki käski pitämään lujasti kiinni.
 
Viimeksi muokattu:
Valitettavasti minä en osaa erottaa puheesta täällä itäisessä helsingissä ,että ryssää ,vai Ukrainaa puhuvat
Puotilan metroasemalla noi,,minun mielestä ryssät jonottaa ilmaisruokaa joka keskiviikko ja perjantai noin kello 12 iltapäivällä ,ja ööh joskus siinä ohimennen olen lausahtanut vitutuspäissäni SLAVA UKRAINI!,,niin kyllä vihaset katseet jos voisi ,niin tappaa :))
 
Paha rasti se meille olisi ollut, jos ryssä olisi samalla tavalla kuin Ukrainassa parkkeerannut 100 000 ukkoa hyökkäysmuodostelmissa koko itärajan pituudelle 12 kk ajaksi. Meidän olisi varmaan ollut pakko rotaation kautta ylläpitää vastaavaa 100 000 miehen porukkaa ja voitte kuvitella, miten pahasti se olisi siviiliyhteiskuntaa ja kansantaloutta rasittanut. Tuo olisi vaatinut osittaista liikekannallepanoa. Ei mitenkään mahdollista kertausharjoitusten kautta saada tuollaista porukkaa kasaan.
Ei olisi välttämättä tapahtunut, sillä Heinäluomat, Kiljuset, Tuomiojat sun muut olisivat kertoneet, ettei koske Suomea. Vanhanenhan kehoitti 2018 jopa lopettamaan liian näyttävät sotaharjoitukset, ettei Venäjä provosoidu. Jos Ukraina olisi kaatunut, niin Suomen NATO-jäsenyyttä olisi ollut torppaamassa muutama muukin maa Turkin ja Unkarin lisäksi - Saksa nyt ainakin. Mä luulen, että täällä oltaisiin siinä tilanteessa jo käyty Moskovassa allekirjoittamassa "turvallisuustakuusopimuksia"
 
Back
Top