Ukrainan konflikti/sota

Lisäksi hieman Abramseja ja tilanne olisi hyvin erilainen. Toki TOWeilla varustetut Bradleyt ovat jo aika kovia.
On kyllä, muistaakseni Irakissa Bradleyt tuhosi enemmän vihollisen paksuja vaunuja, kuin Abramsit. Mieleen on jäänyt, että taisteluissa menetettiin ainoastaan kolme bradleyta. Omassa tulessa meni sitten enemmän. Mutta joka tapauksessa Bradley on laite, jota ryssä ei livenä haluaisi nähdä. On mielestäni myös askel MBT:n lähettämistä kohden.
 
On kyllä, muistaakseni Irakissa Bradleyt tuhosi enemmän vihollisen paksuja vaunuja, kuin Abramsit. Mieleen on jäänyt, että taisteluissa menetettiin ainoastaan kolme bradleyta. Omassa tulessa meni sitten enemmän. Mutta joka tapauksessa Bradley on laite, jota ryssä ei livenä haluaisi nähdä. On mielestäni myös askel MBT:n lähettämistä kohden.
Tuo MBT-lähetyksien epääminen on kyllä yksi hassuimpia juttuja tässä sodassa.
 
Voidaan olla myös montaa mieltä siitä, että oliko sillan räjäytys edes sotilaallinen isku. Räjähteet oli armeijalta mutta rekka ja kuski sitten käsittääkseni muualta. Jonkilainen hybridi isku pikemminkin.
Miten kansainväliset lait määrittelevät tuollaisen iskun?
Kansainväliset lait eivät koske Kertsin salmen siltaa. Ukraina saa ihan vapaasti räjäytellä luvatta rakennettuja siltoja Ukrainan kansainvälisesti tunnustettujen rajojen sisäpuolella. Siviilejä ei kuitenkaan saa räjäyttää sillan mukana vaikka olisivat vihollismaan kansalaisia.
 
Kyllähän ne 'jotain' tulevat saamaankin, nimittäin turpaansa oikein olan takaa. Kuorrutuksena massiivinen arvovalta- ja uskottavuustappio, talousromahdus, luottamuksen romahdus, lännen ja NATO:n ennen näkemättömän voimakas ja nopea vahvistuminen, yhteiskunnan joutuminen 70-luvun tasolle pitkäksi aikaa - sanoisin että saivat ihan helvetin paljon :ROFLMAO:
Joo, siis onhan tää aika ennennäkemätön juttu. Maa joka kuvittelee olevansa vieläkin supervalta päättää hyökätä länttä lähestyvää naapurimaata kohtaan sementoidakseen vanhan etupiiri-ajattelun. Ja sitten failaa siinä ihan itse ennen kuin länsi edes alkaa tukemaan maata "2%:lla puolustusmenoistaan". Ja sitten uhitellaan jotta "hakkaisin sut jos voisin"...

Enemmän tässä kiinnostaa seuraavat 10v. Mihin suuntaan seuraavaksi sodan jälkeen.
 
Kertchin siltaa ei niin vaan korvata laivoille, kuten asiaa on täälläkin selvitelty. Kapitalismissa silta hävittää laivat muualle muutamassa vuodessa, kun käyttöaste romahtanut, ja vienyt kannattavuuden. Ei niitä ihan hetkessä hankita takaisin. Satamarakenteet lienevät vielä tallella.
Meri jonka satamat jäätyy talvella vaatii niiden satamarakenteiden jatkuvaa ylläpitoa. Neljä vuotta tuossa oli aikaa myydä/siirtää laivat pois ja antaa sään tehdä tehtävänsa satamille.
 
Mielikuvitustasavallan viranomaisten mukaan Makijivkan HIMARS-iskun syynä oli kouluun saapuneiden sotilaiden runsas kännykköiden käyttö jonka ukrainan tiedustelu havaitsi.
DONETSK, January 2. /TASS/. The high cellular activity of military personnel in Makeevka, Donetsk People's Republic (DPR), caused a strike on the vocational school building by the Armed Forces of Ukraine. This was reported to TASS on Monday by law enforcement agencies of the DPR.
"Preliminarily, the reason for the HIMARS hit was the active use of mobile phones by the arrived military personnel. The enemy, using the ECHELON reconnaissance complex, revealed the activity of cellular communications and the location of subscribers," the source said.

Information on the number of injured and dead is being specified.

Ukrainian security forces dealt a massive blow to Makiivka on New Year's Eve. More than 15 people were reported injured in the attack.
https://tass.ru/proisshestviya/16733399
 
Taitaa nykyään olla rahdin määrä / tarve huomattavasti suurempi, ei lautoilla kulje tarpeeksi.
Näin on.

Ja muutenkaan huollon toimivuus ei ole kyllä/ei kysymys. Sen lisäksi, että huolto toimii tai se ei toimi, on myös vaihtoehtona, että se toimii huonosti ja/tai että huolto vaatii enemmän resursseja. Venäläinen logistiikka nojaa rautateihin (varmasti täälläkin ollut linkattuna niitä Telenkon threadeja venäläisten logistiikasta), ja jos vaihtoehdot on joko huristella junalla perille saakka tai että välissä rahti pitää lastata junasta laivaan ja taas laivasta junaan, niin lienee ilmeistä, että jälkimmäinen on huomattavasti huonompi. Olettaen, että satamainfra ja laivoja ylipäätään on edes olemassa.
 
TOW:n uudelleenlataaminen vie aikaa. Miten se edes tehdään? Tulen alla, Bradleyn kannella ?

max1200.jpg


 
Back
Top