Military Balance 2021 ei mainitse näitä, tosin se ei välttämättä tarkoita etteikö vaunuja olisi "varastoitu".
Jokaisella Neuvostoliittoon ja Varsovan liittoon kuuluneella maalla oli suuret määrät T-54 ja T-55 vaunuja, joista vapautui suuret määrät myyntiin 90-luvulla. Silloin oli melkoiset ostajan markkinat kun tyhjensivät kilpaa varastojaan. Muistaakseni Puola luopui näiden vaunujen käytöstä 2000-luvun alussa, oletan että valtaosa itä-euroopan maista teki samat johtopäätökset suunnilleen samoihin aikoihin. Ehkä osa laittoi muutaman sata vaunua "varastoon", mutta arvaisin että valtaosa olisi luopunut näistä.
Minulla löytyy toisesta viestistä taulukko tunnetuista T-54 ja T-55 käyttäjistä ja heidän vaunumääristään, tosin näistä osa on toisen, kolmannen tai neljännen portaan käyttäjiä eli samat vaunut vaihtaneet omistajaa useampaankin kertaan. Tästä taulukosta ei siis voi laskea summaa ja ajatella että siinä on T-54 ja T-55 vaunujen "ulkomaanviennin osuus":
LINKKI
Tämän mukaan Bulgarialla olisi "joskus" ollut 1 800 kpl näitä vaunuja mutta nykytilasta se ei kerro mitään.
Siinä sanotaan että Ukrainalla olisi ollut 1 200 kpl näitä vaunuja vuonna 1990 mutta ne on käytännössä kaikki myyty tai romutettu sen jälkeen, nykyään olisi 20 kpl "jossain käytössä".
En oikein pidä tuosta taulukosta, siitä voi saada helposti väärän mielikuvan vaikka "kommentit" antavatkin ko. numerolle taustoitusta.
Uutisia lukiessa tuli tällainen "tieto" vastaan (alleviivaukset minun):
Romania has quite a large amount of armored equipment, but it is completely obsolete.
It consists of 120 T-55AM and T-55AM2 tanks, between 103 and 226 TR-85-800 tanks, 54 TR-85M1 tanks and nine TR-580 tanks. The TR-85 and TR-580 tanks are a locally designed, further evolution of the T-54/T-55 family. There should still be 28 T-72M tanks in stock for sale. Romania is therefore considering the purchase of new main battle tanks, three designs are being considered, the M1A2 Abrams, the Leopard 2A7 and most likely the K2 Black Panther. As of today, the program for purchasing new tanks is still at a very early stage and details are not known.
Romania will also have to find a replacement for its MLI-84 IFVs, which is a derivative of the BMP-1. In total, about 180 of these vehicles were built. Inevitably, the time comes when these vehicles will require a successor, because even modernization cannot fully eliminate the shortcomings of the BMP-1 and its modifications, such as the MLI-84. The Romanian mechanized infantry also has modern, wheeled Pirahnia III and Pirahnia V combat vehicles in various versions, including the Pirahnia V wheeled infantry fighting vehicle, 120 mm mortar carrier, command vehicle, ABC contamination reconnaissance vehicle, medical evacuation vehicle and a technical recovery vehicle. The Pirahnia III, on the other hand, is only available as an armored personnel carrier.
It is worth remembering that Romania is a close ally of Poland and may be a market for Polska Grupa Zbrojeniowa, for example, Borsuk may become the successor of the MLI-84, if appropriate decisions are made quickly enough to offer the Borsuk to Romania. Such an initiative should be taken before other manufacturers of this class of armament are ahead of Poland.
-
Tämä on Damian Ratkan tuoreesta artikkelista.
LÄHDE
Mikään maa tuskin on valmis luopumaan puolustuskyvystään, vaikkakin väliaikaisesti, mutta jos haetaan näitä vanhoja museovaunuja Ukrainalle niin Romanialla voisi olla jotain mistä antaa. Yhdysvallat voisi halutessaan tarjota varastoista vanhempia M1 Abrams variantteja "siirtymäajaksi", kunnes Romania päättää minkä vaunun hankkisi tulevaisuudessa.
T-54/T-55 käyttökelpoisuus Ukraina sodassa on toki kyseenalainen, ainakin pimeän talven aikana, mutta kevät ja kesä tulevat jokusen kuukauden kuluttua. Ehkä näistä saisi jalkaväen tukivaunuja jos ei tohdi käyttää suoraan vaunu vs. vaunu taisteluun. Tai sitten voi käyttää epäsuoran tulen alustoina, kyllä näiden pääase tuhoaa minkä tahansa vaunun, kuorma-auton yms. poislukien raskaat vaunut etusektorista (mikä on tietysti melko tuhlaavaa käyttöä: panssarivaunun putket kuluvat tykistön putkia nopeammin eli tässä mielessä väärä työkalu tähän työhön). En vähättelisi alkuunkaan, kunhan käytetään oikealla tavalla ja sopivissa paikoissa.
Tietysti pitää todeta ettei ole mitään tietoa näiden vaunujen toimintakunnosta. Ehkä huolto on laiminlyöty pahasti eikä näistä olisi Ukrainalle hyötyä, ei ainakaan ennen perusteellista remonttia.