Ukrainan konflikti/sota

Seuraava askel onkin sitten T-34.

Tosin tämä T55 askel voi kestää jonkin aikaa, koska mallia on valmistettu yhteensä 100 000 kappaletta.

Bradley alkaa kuulostaa koko ajan paremmalta vahvistukselta Ukrainalle.

Tosin Neuvostoliitossa valmistettu T-54 ja T-55 panssarivaunujen määrä on selvästi pienempi: LÄHDE

A 1979 article in the Soviet military newspaper Krasnaya Zvezda stated that some 38,000 T-54 and T-55 tanks had been built when production ceased. Since there were 15,522 T-54 tanks of all models, it follows that from 1958 to 1979 around 23,000 T-55s of all types were built.

-

T-54 uustuotannon määrä tiedetään erinomaisella tarkkuudella, mutta T-55 vaunujen osalta ei ole vastaavia tietoja vaan ne päättyvät vuoteen 1965. Ehkä joskus joku tutkija kaivaa arkistosta nämä tiedot ja julkaisee ne kirjassa, siihen asti joudutaan vertailemaan eri lähteiden arvioita kokonaismäärästä.

Lähde:

Soviet T-55 Main Battle Tank - James Kinnear, Stephen L. Sewell - 2019

Lainaus kirjan sivulta 99.

HOW MANY T-55 TANKS WERE ACTUALLY BUILT?

At the present time, the answer to this seemingly straightforward question is that there are no good records outside of Soviet (now Russian) state archives that completely answer that question.

Accurate totals are available through 1965 and show that the three Soviet production plants had built a total of 8,925 T-55s of all types and 1,505 T-55A type tanks by the end of that year. Between 1962 and 1979, 4,435 T-55A tanks and 150 T-55AK tanks were built by Kharkov and Omsk combined. Varying sources give the final Soviet-built totals as over 20,000; over 23,000; over 33,000; or, including the Polish- and Czechoslovakian-built tanks, over 68,000.

The Czechoslovakian Republic (CSSR) built 8,300 T-55 tanks, and Poland built another 7,000 T-55s on its own. While some sources also include Chinese Type 69 series tanks as well, these tanks, while having most of the same combat capabilities as the T-55, are not really T-55-based tanks and should not be included.

A large number of T-55-based chassis were also built, mostly by Omsk or at the STZ Martin plant in the Czechoslovakian SSR. That also adds another 7,705 known chassis to the mix.

Based on the 1979 Kraznaya Zvedza article indicating 23,000 plus T-55s of all types were built in the USSR, this would give a total of all T-55s including the Czech and Polish models of around 38,000. Today more than 32,000 T-54s and T-55s remain in service with some 40 user nations, which is testimony to the strength and endurance of the original design.

-

En lähtisi tuon yhden hämärässä kuvatun videon perusteella tekemään turhan hätäisiä johtopäätöksiä mutta olisihan se melkoista jos nähtäisiin T-54 tai T-55 panssarivaunuja Ukrainassa. Vaikka olisivatkin 80-luvulla "modernisoituja" T-55AM vaunuja.
 
Muoks kuva ei näy kokonaan joten klikinsäästäjä ja muoks2 twiitti pois niin ei ole tupla. Georgian Legion @georgian_legion tililtä:

FliXo-HXkAE7xZI
 
Viimeksi muokattu:
Hätä keinot keksii. Jos oletetaan ettei tämä ole väärennös, niin pankki tai pankit valjastettu mobilisaation tukemiseen:


-

Näissä lippujen vienneissä voi olla maskirovkaa mukana: halutaan esim. provosoida vihollinen ampumaan tykeillä, paljastaen niiden sijainnin, jotta voidaan iskeä vastatykistöllä.

Jos vihollinen ei vastaa mitenkään niin saadaanpahan ainakin näkyvyyttä ja yksi (pieni) propagandavoitto tätä kautta.

 
Yhden miehen ajatuksia tämänhetkisestä "talvisäästä":



Toistaiseksi on tosiaan ollut lämmin talvi Euroopassa, mikä on tietysti näkynyt positiivisesti Saksan kaasuvarantojen pienempänä kulutuksena. Toisaalta Ukrainassa on myös ollut lämmintä, mikä tarkoittaa mutaisaa ja märkää. Ikävä keli yleensä, sota-aikana varmasti moninkerroin ikävämpi. Tällä varmasti ollut osansa operaatioiden hidastumisen kanssa, toisaalta uskon että mobilisoitujen tuominen rintamille on tasoittanut voimasuhteita jalkaväen osalta mikä on suurelta osin vakauttanut rintamalinjan.

-

Virallinen numero ukrainalaisten sotavankien (sotilaat ja siviilit) määrästä:

 
Saksan kieltäytyessä lähettää Leopardeja
Olen todellä idioottimaisen tyhmä kun en tajua miksi Gepardeja voi lähettää (muun aseistuksen lisäksi) mutta ei panssarivaunuja? Ei kai se tankki niin maaginen ole? Miksi (saksalaisten mielestä) tankin lähettäminen tarkoittaisi suoraa Naton osallistumista?
Saksalla on eri lähteistä riippuen sama määrä Leopard 2 vaunuja kuin Suomella tai muutama kymmenen enemmän. Vaunut ovat kestosäilytyksessä ja vain osalla on operoitu, jolloin huhutaan aika alhaisista prosenteista, jotka ovat kunnossa. Lisäksi harjoittelu niillä on ollut kaukana esim. Suomessa tapahtuvastista haastavista kenttäolosuhteista(Suomi joutui tekemään tiettyjä muutoksia 2A6:n tästä johtuen).

Saksa on Venäjän vaikutuksen ansiosta viimeisen 15 vuotta romuttanut oman puolustuksensa ja tehnyt siitä rauhanturva organisaation joka tasolla.

Tähän peilaten jos Saksa antaa pois toimivan keihäänkärjen tai paljastuu ettei sitä ole. On maa aikamoisessa liemessä. Mennään kohti maailmanjärjestystä, jossa voimapolitiikalla on isot vaikutukset myös talouteen ja poliittiseen järjestelmään.
 
Ei näytä olevan kovin tarkkaa ketä rintamalle ollaan viemässä

Heillä on ylhäältä määrätyt kiintiöt täytettävänä, silloin ei kysytä muun perään kuin kokonaismäärä.

-

Piirsin huvin vuoksi kuvaajan Ukrainan ilmoittamista ryssän panssarivaunujen päiväkohtaisista menetyksistä marraskuun ja joulukuun 2022 aikana: LÄHDE

1672749773821.png

Tältä se on tuntunutkin että viimeisten viikkojen aikana on suhattu 0-5 välissä ja aina silloin tällöin on pienempiä tai suurempia (harvinaisempia) piikkejä.

Marraskuun alussa oltiin suuremmissa lukemissa.

Tämä voi tietysti kertoa monesta asiasta, pari vaihtoehtoa tuli nopeasti mieleen:

- ryssällä täytyy olla vaikeuksia menetysten korvaamisen kanssa, enkä tarkoita pelkästään Ukrainan kertomaa kokonaismäärää vaan myös kymmenen kuukautta kentällä olleiden vaunujen huollon ja käyttökunnossa pitämisen kanssa. Osa vaunuista on varmasti jouduttu kuljettamaan takaisin Venäjälle korjauksia varten, osa ehkä kauas Ukrainan seudulta eri tehtaille tai korjaamoille

- toisaalta tappiot voivat olla Ukrainan kertomaa pienemmät, jolloin kuvaaja voisi kertoa vihollisen tekemistä muutoksista taktiikan osalta: ehkä vaunuja ei käytetä niin aktiivisesti menetysten pelon takia ja ne pidetään kauempana linjojen takana yhdenlaisena reservinä

Arvatenkin tämä on kaikkien tekijöiden summa, ei ole yhtä yksittäistä syytä.
 
Niistä tuhotuista Leoistahan tuli kuvaa Turkista. Ei oikein hyvää markkinoinnin kannalta. Väärä käyttötapa mutta nyt pelätään samaa...

Toinen on, että Saksalla ei ole kamaa mitä lähettää ja se siellä pelottaa jos hommasta tulee WWIII. Vuosien ja vuosikymmenien laiminlyönnit nyt vähän kostautuu, ja ensiksi pitäisi saada Saksalle ne asevoimat (ja munat) ennen kuin voi lähettää. Joo-o, Ukraina taistelee euroopan puolesta, mutta loppupelissä jokaisella maalla tulisi olla kykenevä armeija. Saksan kohdalla tuo on vähän epävarmaa vaikka sinne nyt kiiruusti syydetäänkin rahaa, mutta ne näkyy myöhemmin...

Se tuossa nyt eniten sylettää että estävät muiden lähetykset. Ei niissä Leoissa nyt *niin* salaista kamaa ole, varsinkin vanhemmissa sellaisissa.

Sekä tietty se, "mitä sodan jälkeen", onhan taas kauppa auki, onhan?? Sillä saksalainen ajattelee rahaa...
Pahaa pelkään, mutta olisiko saksan tankkina t55/t62 jos iso palo alkaisi 😛 ainakin shclozilla, kansa saattaisi olla eri mieltä 🤷‍♂️ niin tai näin, on tuo tavattoman lyhytkatseista perseilyä sakuilta, ei ne edes yritä kuulua eurooppaan, mieluummin turkki ja ryssä..
 
Esitän tässä nyt sellaisen kerettiläisen ajatuksen että Leopardi ei välttämättä ole se Wunderwaffe joksi se foorumin keskusteluissa esitetään. Panssar vs panssari ottelut ovat olleet esillä olevan aineiston perusteella vähemmistössä ja Leon tuottama etu siinä suhteessa jäänee marginaaliseksi.

Olennaisinta on saada Ukrainalle varaosia ja ammuksia ja ottaen huomioon Saksalaisten ongelmat edes omien joukkojen kanssa tai toisaalta Abrahamsin vaatima huollon ja täydennyksen raskauden niin T sarjan vaunujen korjaaminen ja varustaminen voi tuoda Ukrainalle nopeammin paksuja sinne missä niitä tarvitaan.
 
No tämän ymmärrän mutta sitten pitäisi kertoa kuten asia on eikä satuilla jostain Naton mukanaolosta. Mutta eivät ilmeisesti kehtaa sanoa.
Se olisi aika monen poliitikon uran loppu, kun kertoisivat totuuden. Vituiks on Saksalla mennyt ja nyt yritetään kaikin keinoin peitellä ongelmaa. Kauas on tultu kun Angela valaisi huoneen sisään tullessa ja ohjasi Euroopan laivaa kohti karikkoa.
 
Menee aika monta juttua näissä nyt sekaisin, vähän lähtenyt laukalle nämä.

Tämä mistä tuo kuva on tapahtui jo aiemmin. Joku vapaaehtoinen postasi kuvia (halaili spetzaneja mm). Tuli HIMARS kylään mutta ei itse saanut kuuppaansa. Otti vielä uudet kuvat Ukrainan tarkasteltavaksi. Tästä voi olla jo hyvän aikaa.

Näitä HIMARS iskuja on joka yö. Voisin kuvitella että lähes joka yö tulee joku isku jossa >50 KIA/WIA, mutta suurin osa näkyy vain näissä UA:n esikunnan tiedotteissa lyhyinä damage assesment. Nämä mitä tapahtuu miehitetyllä alueella saa vähemmän näkyvyyttä muutenkin.

Tuo Makiivkan isku tapahtui DNR:ssä ja siellä oli paljon todistajia, lisäksi poikkeuksellisen tuhoisa, kenties sodan tuhoisin.
Ryssän risteilyiskut sodan alkupuolella Ukrainan kasarmeihin oli myös hyvin tuhoisia.


Mothers Day Lol GIF by reactionseditor



 
Tosin Neuvostoliitossa valmistettu T-54 ja T-55 panssarivaunujen määrä on selvästi pienempi: LÄHDE

A 1979 article in the Soviet military newspaper Krasnaya Zvezda stated that some 38,000 T-54 and T-55 tanks had been built when production ceased. Since there were 15,522 T-54 tanks of all models, it follows that from 1958 to 1979 around 23,000 T-55s of all types were built.

-

T-54 uustuotannon määrä tiedetään erinomaisella tarkkuudella, mutta T-55 vaunujen osalta ei ole vastaavia tietoja vaan ne päättyvät vuoteen 1965. Ehkä joskus joku tutkija kaivaa arkistosta nämä tiedot ja julkaisee ne kirjassa, siihen asti joudutaan vertailemaan eri lähteiden arvioita kokonaismäärästä.

Lähde:

Soviet T-55 Main Battle Tank - James Kinnear, Stephen L. Sewell - 2019

Lainaus kirjan sivulta 99.

HOW MANY T-55 TANKS WERE ACTUALLY BUILT?

At the present time, the answer to this seemingly straightforward question is that there are no good records outside of Soviet (now Russian) state archives that completely answer that question.

Accurate totals are available through 1965 and show that the three Soviet production plants had built a total of 8,925 T-55s of all types and 1,505 T-55A type tanks by the end of that year. Between 1962 and 1979, 4,435 T-55A tanks and 150 T-55AK tanks were built by Kharkov and Omsk combined. Varying sources give the final Soviet-built totals as over 20,000; over 23,000; over 33,000; or, including the Polish- and Czechoslovakian-built tanks, over 68,000.

The Czechoslovakian Republic (CSSR) built 8,300 T-55 tanks, and Poland built another 7,000 T-55s on its own. While some sources also include Chinese Type 69 series tanks as well, these tanks, while having most of the same combat capabilities as the T-55, are not really T-55-based tanks and should not be included.

A large number of T-55-based chassis were also built, mostly by Omsk or at the STZ Martin plant in the Czechoslovakian SSR. That also adds another 7,705 known chassis to the mix.

Based on the 1979 Kraznaya Zvedza article indicating 23,000 plus T-55s of all types were built in the USSR, this would give a total of all T-55s including the Czech and Polish models of around 38,000. Today more than 32,000 T-54s and T-55s remain in service with some 40 user nations, which is testimony to the strength and endurance of the original design.

-

En lähtisi tuon yhden hämärässä kuvatun videon perusteella tekemään turhan hätäisiä johtopäätöksiä mutta olisihan se melkoista jos nähtäisiin T-54 tai T-55 panssarivaunuja Ukrainassa. Vaikka olisivatkin 80-luvulla "modernisoituja" T-55AM vaunuja.

Laitan tämän lisäykseksi edelliselle viestille, T-54 ja T-55 vaunujen viimeisistä vuosista Neuvostoliiton ja Venäjän asevoimien käytössä (alleviivaus minun).

Lähde:

Soviet T-55 Main Battle Tank - James Kinnear, Stephen L. Sewell - 2019

Lainaus kirjan sivuilta 50-51.

THE TWILIGHT YEARS IN SOVIET AND RUSSIAN SERVICE

As more and more new generation tanks appeared on the horizon, such as the American Abrams, the British Challenger 1 and 2, the German Leopard 2, and the French Le Clerc, the day of the T-55 was drawing to a close with the Soviet Army. When the Soviet Union collapsed in 1991, it was noted by General-Lieutenant Dmitry Vologonov that the USSR had a total of 77,000 combat tanks still on the books. He did admit that this figure included T-34-85, T-44M, IS-2M and IS-3M, and T-10 tanks in ‘war reserve inventory’ and located in depots throughout the country. But a good number of those tanks were T-54 and T-55 types in various stages of upgrading or deterioration based on where and when they had been last serviced.

Many of the tanks were distributed between the 15 new republics created by the dissolution of the Soviet Union. For example, in 1994 the Ukraine offered as many as 1,200 T-54 and T-55 tanks as scrap to Western countries, with Germany among other countries taking them for their very high-grade steels.

All of the upgrades and various changes over the protracted service life of the T-55 did come with a penalty, however. After the debacle of the Chechen invasion in December 1994, General-Lieutenant Sergey Maev (then head of GABTU, Gosudarstvennoye Avtomotivnoye Bronetankirovannoye Upravleniye – Main Automotive and Armoured Vehicle Directorate) noted that the Russian Army had dozens of different models of tanks in inventory, and many of them did not take the same parts or ammunition, which made operational maintenance difficult.

The Russian Federation sold off large numbers of these obsolescent tanks to client states, but the end finally came in 1997, when President Boris Yeltsin wrote off all surviving T-54 and T-55 tanks with the exception of a number of T-55AMV models. These latter tanks belonged to the Russian Naval Infantry and were kept for one basic reason: the load capacity of the ‘Aist’ class Landing Craft Air Cushion (LCAC) assault landing vessels. An ‘Aist’ could carry either one T-55AMV tank or 200 Naval Infantry troops; all of the other tanks in service with the post-Soviet Russian Army were at least six metric tonnes too heavy for deployment on the air cushion vessel.

A 1979 article in the Soviet military newspaper Krasnaya Zvezda stated that some 38,000 T-54 and T-55 tanks had been built when production ceased. Since there were 15,522 T-54 tanks of all models, it follows that from 1958 to 1979 around 23,000 T-55s of all types were built. Today the T-55 and T-55A still serve in the armies of many former Soviet and current Russian client states. Upgrades for these tanks are still offered by the Russian Federation and Western countries. Upgrades available include modification to the firepower, fire control, power plants, electronics and armour protection elements of the tank. With or without upgrades, T-55 tanks will continue to serve for many more years with many nations.

-

Venäjän varastotukikohtien kuvista ja videoista näkee että heillä on ainakin jonkinlainen määrä T-55AM vaunuja varastoituna. Kun huomioidaan miten suuri määrä heillä oli selvästi kyvykkäämpiä T-72 perheen vaunuja (sekä selvästi pienempi määrä T-80 ja T-90 perheen vaunuja) niin helppo uskoa että T-54 ja T-55 vaunuista valtaosa olisi myyty romumetalliksi. Ilmeisesti T-64 perheen vaunujen osalta on pitkälti sama tilanne ja niiden haitaksi pitää lukea se että ne ovat ukrainalaista alkuperää.

Varsinkin Neuvostoliiton hajoamista seuranneiden 15 laihan vuoden aikana Venäjä joutui tekemään rajuja leikkauksia, kaiken säilyttämiseen ei ollut varaa (ei ainakaan siten että ne pidetään käyttökelpoisessa kunnossa). Kun he tekivät 90-luvun puolivälissä päätöksen T-72/T-90 perheen priorisoinnista, niin sen jälkeen tuhottiin merkittävät määrät T-80 vaunuja (varsinkin T-80UD), mutta ei kuitenkaan kaikkia.

En siis odota T-54 ja T-55 vaunujen vyöryä Ukrainaan, mutta olisihan se tosiaan melkoista nähdä näitä vaunuja aktiivikäytössä. Ei se kovin pahasti häpeä T-62 vaunujen rinnalla, vaikka onkin miltei joka osa-alueella hieman huonompi.
 
Täsmälleen näin olen Kiinasta ajatellut itsekin jo monta vuotta. Tästä kannattaa mahdollisimman monen pitää ääntä. Ja tietenkin pitää näkyä omassa ostokäyttäytymisessä myös - practice what you preach!
Se on juurikin näin. Kiinalaisia tuotteita on vaikea välttää, mutta parhaansa voi tehdä. Esim Volvo -merkkiset autot kannattaa jättää kauppaan jne jne
 
Saksan kieltäytyessä lähettää Leopardeja

Saksalla on eri lähteistä riippuen sama määrä Leopard 2 vaunuja kuin Suomella tai muutama kymmenen enemmän.
Tämän vuoksi luulisi että länsimaiden teollisuus syytäisi nyt uutta tankkia ja muuta sotavehjettä "kolmessa vuorossa." Sittenhän niitä olisi seuraaviksi vuosikymmeniksi, jos hyvin käy, ja jos käy huonosti niin ei hävittäisi sitä sotaa..

Näihin pankkien ja manana-maiden pelastusoperaatioihin voitiin kyllä "painaa" tähtitieteellisesti rahaa surutta, mikä toki näkyy euron ja dollarin liukuna. Tähän sitten ei ilmeisesti voi vaikka historian esimerkkien valossa tämä toimintahan on suorastaan tuonut nousukauden. Siis päin vastoin kuin rahan ostovoiman nakertaminen harvojen superrikkaiden eduksi ja muulle Etujoukolle.
 
En siis odota T-54 ja T-55 vaunujen vyöryä Ukrainaan, mutta olisihan se tosiaan melkoista nähdä näitä vaunuja aktiivikäytössä. Ei se kovin pahasti häpeä T-62 vaunujen rinnalla, vaikka onkin miltei joka osa-alueella hieman huonompi.
Bulgariallahan näitä on, ainakin "paperilla". Eri tietojen mukaan voisi olla jopa tuhanteen asti.
 
Back
Top