Ukrainan konflikti/sota

Tuossa on vaan semmonen pikkujuttu, että tuon 10-15v niitä on valmistettu niin, että länsimainen teknologia on myös ollu saatavilla helposti ja niitä on voitu modernisoida sillä. Myös varmasti tuotantolinjoja on modernisoitu. Nyt länsimaista teknologiaa ei olekaan helposti enää saatavilla, varmasti tuotantokykyyn jonkin verran vaikuttaa, vaikka Kaukasia ainakin vuotaa jonkin verran.
Aika mahdoton arvioida noita varaosavarastoja. Eiköhän niistä ole varastettu ekana. Lämppäri on kuitenkin melko kallis komponentti.
 
Tankkeja bongattu Puolassa. Eikös näissä ole jo Ukrainan ristit maalattuna vai näenkö väärin?

Taitaa olla sama video kun tässä maanantaisessa viestissä, mutta eri rajauksella.
Ukrainan rajaa kohti menossa saksalaisia Leopardeja
Liittyyköhän näihin samoihin tehtäviin kun F-35 hävittäjien siirto Puolaan.
Ja tiistailta löytyy tämä
Mutta on toki havaittu.
 
Niinhän ne on, silti niitä kumpikin osapuoli käyttää. Amerikkalaisten näkökulma on se, ettei omia koneita oikeastaan juurikaan menetetä ja siinä tulee suuri ero sekä ukrainalaisten että venäläisten näkökulmaan. Kun soditaan x kertaa tuhannen kilometrin päässä omista rajoista on varaa ajatella eritavalla. A-10 tulee oman arvion mukaan näkymään Ukrainan taivaalla vuoden 2023 aikana ja hyvä niin. Saa muistuttaa asiasta, jos erehdyin👍 Ps. Samasta syystä toivoisin näitä reliikkejä meillekin, kun jenkit omistaan luopuu. Ryssät pelkää A-10:ä ja aiheesta.

A-10 ei tule Ukrainan taivaalle. Ukraina ei halua, eikä ole pyytänyt näitä. Myöskään me emme tule ostamaan näitä, kuten ei muutkaan maat. Koneeseen liittyy paljon symboliikkaa ja kulttimainetta, osin ansaitustikin. Eri koneiden hankintapäätöksiä tehtäessä kuitenkin ainoastaan raaka suorituskyky vs uhkat määräävät. Ja noiden vertailujen pohjalta A-10 putoaa aina pois vs muut koneet. Se ei ole sattumaa, vain johdonmukaista, sitä realismia minkä pohjalta hankinnat pitää aina tehdäkin.

Silti, aina kun videoihin koneesta törmää, niin onhan se mieltä lämmittävä näky, uniikki ja erityinen. Siksi ymmärrettävää, että aina edelleenkin keskusteluissa mukana.

F-16 on ihan hyvä valinta Ukrainalta, ja konetta on runsaasti saatavilla ja edelleen uutta tulee myös tuotantolinjoilta. Ukrainan suurin tarve on ollut saada pitkänkantaman ilmataisteluohjus haastamaan venäläisten R-77 ohjuksen uhkaa. Tähän F-16 paritettuna AIM-120 Amraam ohjuksella on oikein hyvä paketti, mukana tulee myös oivallinen AIM-9 Sidewinder tilanteisiin jossa Ukrainalaispilotti haluaa nähdä vastustajan silmänvalkuaiset.

Tulevaisuudessa Ukrainalle F-16 koneen pariksi voisi nähdä vaikka esimerkiksi F-15 koneen, tällainen pari olisi ilma/maa suorituskyvyltään jo parasta mitä rahalla saa. Tai miksei jokin eurooppalainen konekin.

Tldr : Meillä kaikilla on A-10 lasit, mutta toisinaan nämäkin lasit on riisuttava kuten kaikki muutkin lasit. Sota on raaka mittari, säälimätön.
 

Siellä niitä kamiinoita nyt kovaa vauhtia puretaan. Jos en ihan mitä sattuu juttele, niin muistaakseni tätä kamiina-asiaa potkittiin alunperin eteenpäin juuri täältä palstalta. Joku taisi ihan pistää koulun tekemään näitä ja sitten touhu lähti käsistä muuallakin. Vaan ei niitä keskusteluja enää löydä pirukaan 160 tuhannen viestin joukosta.
Vinkkasin tästä kaverille jolla on metallipaja Porvoossa, jossain vaiheessa oli toistasataa kaminaa tehtynä... 👊
 
Ketju länsitankkien käytöstä ja vertailua itätankkeihin
[medialink]Linkki: https://twitter.com/noclador/status/1619058083980005376[/medialink]

[medialink]Linkki: https://twitter.com/noclador/status/1619058090804150277[/medialink]


Kim Jong-Unin sisko on tuominnu länsipanssarien lähettämisen Ukrainaan. Tuosta tummennetusta lauseesta hajoo pää.

Tämä on mielenkiintoinen dilema kun saamme lukea mitä Pohjois - Korean diktaatorin sisko on mielipuolisen mieltä mistäkin 😳
Mutta näihin mielipuolimaihin emme juurikaan saa viestitettyä mistään, eli sallimme mielipuolisuuden jatkumisen 👎

Olisi kyllä toinenkin tie lisätä maiden kansalaisten tietoisuutta tekemisistään ihan ulkovenäläisten avulla.
Eli he julkisesti tuomitsevat sodan ja saavat passin palautuksen jälkeen kansallisuuden länteen. Tai palautetaan turvallisuus riskinä Venäjälle. Näinhän tapahtuu jos Venäjä saa kuulla kansalaisensa ulkomailla tuomitsevan Putinin toimet, heidät julistetaan lännen agenteiksi. Eli nopeutetaan tuota siirtymää.

Venäläisille urheilijoille samat ehdot, eikä sota- apina urheilijoita mihinkään lajiin tai kisaan. He voivat Pohjois-Korealaisten kanssa harjoittaa ihan mitä kisailua tahansa.
 
Harmi, olisi lauantai lähtenyt mukavasti konjakkihömpsyllä käyntiin, jos olisivat olleet jo Ukrainan väreissä!

Niinpä! Tällä hetkellä aina kun joku bongaa tankkeja, ihan missä tahansa, niin ne on muka matkalla Ukrainaan. Tämän takia en ole niitä tännekään jakanut.

Pieneltä ruudulta nopeasti katsottuna tulkitsin ristit väärin ja ajattelin että ehkä tällä kertaa olisi jo oikea uutinen. Pitäisi aina malttaa odotella ensimmäisi kommentteja ennen kuin innostuu…
 
A-10 ei tule Ukrainan taivaalle. Ukraina ei halua, eikä ole pyytänyt näitä. Myöskään me emme tule ostamaan näitä, kuten ei muutkaan maat. Koneeseen liittyy paljon symboliikkaa ja kulttimainetta, osin ansaitustikin. Eri koneiden hankintapäätöksiä tehtäessä kuitenkin ainoastaan raaka suorituskyky vs uhkat määräävät. Ja noiden vertailujen pohjalta A-10 putoaa aina pois vs muut koneet. Se ei ole sattumaa, vain johdonmukaista, sitä realismia minkä pohjalta hankinnat pitää aina tehdäkin.

Silti, aina kun videoihin koneesta törmää, niin onhan se mieltä lämmittävä näky, uniikki ja erityinen. Siksi ymmärrettävää, että aina edelleenkin keskusteluissa mukana.

F-16 on ihan hyvä valinta Ukrainalta, ja konetta on runsaasti saatavilla ja edelleen uutta tulee myös tuotantolinjoilta. Ukrainan suurin tarve on ollut saada pitkänkantaman ilmataisteluohjus haastamaan venäläisten R-77 ohjuksen uhkaa. Tähän F-16 paritettuna AIM-120 Amraam ohjuksella on oikein hyvä paketti, mukana tulee myös oivallinen AIM-9 Sidewinder tilanteisiin jossa Ukrainalaispilotti haluaa nähdä vastustajan silmänvalkuaiset.

Tulevaisuudessa Ukrainalle F-16 koneen pariksi voisi nähdä vaikka esimerkiksi F-15 koneen, tällainen pari olisi ilma/maa suorituskyvyltään jo parasta mitä rahalla saa. Tai miksei jokin eurooppalainen konekin.

Tldr : Meillä kaikilla on A-10 lasit, mutta toisinaan nämäkin lasit on riisuttava kuten kaikki muutkin lasit. Sota on raaka mittari, säälimätön.
Vähän OT. mutta halukkaille lukemista asiaan liittyen https://man.fas.org/dod-101/sys/ac/docs/98-086.pdf
 
Aiemmin oli keskustelua vanjan vaunujen riittävyydestä. Minusta pitäisi huomioida se, että he ovat pyörittäneet modernisointiohjelmaa väh. B3-tasolle jo toistakymmentä vuotta. Tässä ajassa valmistusprosessit on hiottu niin hyviksi, että sota-ajan volyymit ovat vain päätöskysymys - päätös, jonka tekemisestä ei tarvitse kinastella tai vatuloida kuten Euroopassa. Saadaanko kaikkiin vaunuihin lämppäri? Todennäköisesti, jos niitä on valmistettu viimeiset 10-15v varaosiksi.

Ei kannata aliarvioida vaikka paljon ryssivätkin asioita. Numeroiden perusteella heillä on kalustotuotannon volyymit aivan eri tasolla kuin Euroopassa.

Toistakymmentä vuotta on venyvä käsite. Ensimmäiset T-72B3 vaunut luovutettiin Venäjän armeijalle (virallisesti) 6.12.2011. Alexey Khlopotovin blogista löytyy kirjoitus tästä luovutustilaisuudesta, tosin hän kutsuu vaunua artikkelissa nimellä "modernized T-72BA tank" eli käytännössä se nähtiin T-72BA vaununa johon on lisätty lämpötähtäin. Näille vaunuille annettiin virallisesti nimi T-72B3 vasta myöhemmin, taisi tapahtua alkuvuodesta 2012: LÄHDE

Voidaan sanoa että ensimmäisten T-72B3 vaunujen luovuttamisesta on nyt hieman reilut 11 vuotta aikaa.

Altyn73 blogin mukaan heidän asevoimillaan oli syyskuussa 2021 käytössä 470 kpl T-72B3 obr 2016 vaunuja ja 589 kpl T-72B3 vaunuja. Yhteensä 1 059 kpl. LÄHDE

Jaroslaw Wolski arvioi vaunujen määräksi joulukuussa 2021 382 kpl T-72B3 obr 2016 vaunuja ja 820 kpl T-72B3 vaunuja. Yhteensä 1 202 kpl. LÄHDE

Military Balance 2021 julkaisun mukaan vaunuja olisi 570 kpl T-72B3 obr 2016 vaunuja ja 1 150 kpl T-72B3 vaunuja. Yhteensä 1 720 kpl. LÄHDE

1658412705008-png.63603


Kaikki nämä arviot on annettu ennen Ukrainan sodan alkua, käytännössä vuoden 2021 loppuun mennessä, joten T-72B3 vaunujen osalta puhutaan melko tasan kymmenestä vuodesta.

Minä suhtaudun suurella epäilyksellä Military Balancen kertomaan numeroon, miksi heillä olisi noin 500 kpl vaunuja "jossain"? Miksi samaan aikaan osa aktiivijoukoista ajelee todistetusti T-72A vaunuilla? Ymmärrän että osa T-72B3 vaunuista on panssarisotakouluilla, mekaanikkokouluilla yms. mutta en usko että useita satoja. Voin uskoa että sata, ehkä kaksisataa, mutta tälle numerolle ei ole todisteita. Olisi myös helppo uskoa että näillä sotakouluilla olisi eri vaunutyyppejä käytössään suunnilleen samassa suhteessa kuin niitä on aktiivijoukoilla, mutta tällekään ei ole todisteita. Arvauksia on helppo keksiä, se ei tarkoita että ne olisivat oikein.

-

Näistä kolmesta numerosta voidaan laskea että kymmenen vuoden T-72B3 modernisaation keskiarvo voisi olla jotain 106 - 172 kpl välissä per vuosi.

Jos lukee tuon Altyn73 blogikirjoituksen, niin sen lopussa hän kirjoittaa näin:

The total authorized strength of all the combat units listed above is 2,609 tanks. Twelve more battalions are under formation. The total number of new and modernized tanks (produced in 2000 and later) in combat units is about 1340 units, or about 51 percent of the total. The renewal of the tank fleet continues. According to the Ministry of Defense of the Russian Federation , more than 240 modern and upgraded T-72B3M, T-80BVM and T-90M Proryv tanks will be received by the Russian Army Ground Forces in 2021.

-

Huomaa, että artikkelissa listataan osa tästä 240 kpl uudesta vaunusta, jotka oli tarkoitus luovuttaa vuonna 2021 muttei kaikkia. Nämä on merkitty "received in 2021" ja näitä on listattu 152 kpl. Hänen listalla nämä vaunut jakautuvat seuraavasti: 124 kpl T-72B3M eli T-72B3 obr 2016, 8 kpl T-90M ja 20 kpl T-80BVM. Jos uskotaan hänen kirjoitus, että vuoden 2021 loppuun mennessä olisi toimitettu 240 kpl uusia vaunuja, niin 9/2021 mennessä toimitettujen erotus tästä määrästä on 88 kpl "toimittamattomia vaunuja vuona 2021".

Minun arvaus oli: vuoden loppuun mennessä olisi toimitettu 155 kpl T-72B3 obr 2016, 65 kpl T-90M ja 20 kpl T-80BVM. En tarkoita että kolmessa kuukaudessa valmistettiin tämä määrä vaunuja vaan ainakin T-90M oli valmistuneet jo aikaisemmin mutta selvästi niitä ei oltu luovutettu aktiivijoukoille. Tämä perustuu osaksi Altyn73 kirjoitukseen 26.12.2021 LÄHDE mutta mukana on reilusti minun omaa spekulointia. Spekulointi puolestaan tarkoittaa että se voi hyvin helposti olla väärin.

-

Sota-ajan volyymit ovat vain päätöskysymys? Kuinka suureksi arvioit heidän kyvyt kasvattaa rauhanajan tuotantoa? Kaksinkertaistus, kolminkertaistus, viisinkertaistus, jokin muu?

Lämpötähtäimiä valmistettu varastoon? Miksi ihmeessä? Ymmärrän että jokin määrä jotta voidaan vaihtaa nopeasti käytössä hajonneen tilalle toinen, mutta miksi näitä tilattaisiin sadoittain varastoon? Jos oletetaan että vaunun käyttöikä olisi 10-15 vuotta niin tämän ajan jälkeen lämpötähtäinteknologian voi olettaa olevan parempi kuin vaunun valmistuksen aikaan. Miksei siis tekisi tässä vaiheessa uutta modernisointiohjelmaa jossa vaunun peruskorjauksen lisäksi asennetaan uudempi, parempaa teknologiaa sisältävä lämpötähtäin? Sen sijaan että kaivetaan varastosta 10-15 vuotta vanha lämpötähtäin.

Jos haluaa maksimoida sen määrän mikä kyetään modernisoimaan käytössäolevalla budjetilla niin ei ole varaa valmistaa lämpötähtäimiä varastoon yhtään enempää kuin arvioidaan tarpeelliseksi. Tämä raha on on pois vaunujen modernisoinnista eli määrästä.

Voin uskoa sen että tiettyjä lämpötähtäinten komponentteja olisi tilattu suuremmissa erissä, varsinkin silloin kun tähtäimissä käytettiin ranskalaisen Thalesin komponentteja. Vuoden 2014 jälkeen tämä voi johtua sanktioista: ei voitu olla varmoja milloin saadaan lisää, JOS saadaan lisää joten tässä tilanteessa on järkevää tilata kun vielä pystyy. Suuremmalla tilauksella voi saada neuvoteltua pienemmän yksikköhinnan, joten se on kannattavaa tietyissä rajoissa.
 
Toistakymmentä vuotta on venyvä käsite. Ensimmäiset T-72B3 vaunut luovutettiin Venäjän armeijalle (virallisesti) 6.12.2011. Alexey Khlopotovin blogista löytyy kirjoitus tästä luovutustilaisuudesta, tosin hän kutsuu vaunua artikkelissa nimellä "modernized T-72BA tank" eli käytännössä se nähtiin T-72BA vaununa johon on lisätty lämpötähtäin. Näille vaunuille annettiin virallisesti nimi T-72B3 vasta myöhemmin, taisi tapahtua alkuvuodesta 2012: LÄHDE

Voidaan sanoa että ensimmäisten T-72B3 vaunujen luovuttamisesta on nyt hieman reilut 11 vuotta aikaa.

Altyn73 blogin mukaan heidän asevoimillaan oli syyskuussa 2021 käytössä 470 kpl T-72B3 obr 2016 vaunuja ja 589 kpl T-72B3 vaunuja. Yhteensä 1 059 kpl. LÄHDE

Jaroslaw Wolski arvioi vaunujen määräksi joulukuussa 2021 382 kpl T-72B3 obr 2016 vaunuja ja 820 kpl T-72B3 vaunuja. Yhteensä 1 202 kpl. LÄHDE

Military Balance 2021 julkaisun mukaan vaunuja olisi 570 kpl T-72B3 obr 2016 vaunuja ja 1 150 kpl T-72B3 vaunuja. Yhteensä 1 720 kpl. LÄHDE

1658412705008-png.63603


Kaikki nämä arviot on annettu ennen Ukrainan sodan alkua, käytännössä vuoden 2021 loppuun mennessä, joten T-72B3 vaunujen osalta puhutaan melko tasan kymmenestä vuodesta.

Minä suhtaudun suurella epäilyksellä Military Balancen kertomaan numeroon, miksi heillä olisi noin 500 kpl vaunuja "jossain"? Miksi samaan aikaan osa aktiivijoukoista ajelee todistetusti T-72A vaunuilla? Ymmärrän että osa T-72B3 vaunuista on panssarisotakouluilla, mekaanikkokouluilla yms. mutta en usko että useita satoja. Voin uskoa että sata, ehkä kaksisataa, mutta tälle numerolle ei ole todisteita. Olisi myös helppo uskoa että näillä sotakouluilla olisi eri vaunutyyppejä käytössään suunnilleen samassa suhteessa kuin niitä on aktiivijoukoilla, mutta tällekään ei ole todisteita. Arvauksia on helppo keksiä, se ei tarkoita että ne olisivat oikein.

-

Näistä kolmesta numerosta voidaan laskea että kymmenen vuoden T-72B3 modernisaation keskiarvo voisi olla jotain 106 - 172 kpl välissä per vuosi.

Jos lukee tuon Altyn73 blogikirjoituksen, niin sen lopussa hän kirjoittaa näin:

The total authorized strength of all the combat units listed above is 2,609 tanks. Twelve more battalions are under formation. The total number of new and modernized tanks (produced in 2000 and later) in combat units is about 1340 units, or about 51 percent of the total. The renewal of the tank fleet continues. According to the Ministry of Defense of the Russian Federation , more than 240 modern and upgraded T-72B3M, T-80BVM and T-90M Proryv tanks will be received by the Russian Army Ground Forces in 2021.

-

Huomaa, että artikkelissa listataan osa tästä 240 kpl uudesta vaunusta, jotka oli tarkoitus luovuttaa vuonna 2021 muttei kaikkia. Nämä on merkitty "received in 2021" ja näitä on listattu 152 kpl. Hänen listalla nämä vaunut jakautuvat seuraavasti: 124 kpl T-72B3M eli T-72B3 obr 2016, 8 kpl T-90M ja 20 kpl T-80BVM. Jos uskotaan hänen kirjoitus, että vuoden 2021 loppuun mennessä olisi toimitettu 240 kpl uusia vaunuja, niin 9/2021 mennessä toimitettujen erotus tästä määrästä on 88 kpl "toimittamattomia vaunuja vuona 2021".

Minun arvaus oli: vuoden loppuun mennessä olisi toimitettu 155 kpl T-72B3 obr 2016, 65 kpl T-90M ja 20 kpl T-80BVM. En tarkoita että kolmessa kuukaudessa valmistettiin tämä määrä vaunuja vaan ainakin T-90M oli valmistuneet jo aikaisemmin mutta selvästi niitä ei oltu luovutettu aktiivijoukoille. Tämä perustuu osaksi Altyn73 kirjoitukseen 26.12.2021 LÄHDE mutta mukana on reilusti minun omaa spekulointia. Spekulointi puolestaan tarkoittaa että se voi hyvin helposti olla väärin.

-

Sota-ajan volyymit ovat vain päätöskysymys? Kuinka suureksi arvioit heidän kyvyt kasvattaa rauhanajan tuotantoa? Kaksinkertaistus, kolminkertaistus, viisinkertaistus, jokin muu?

Lämpötähtäimiä valmistettu varastoon? Miksi ihmeessä? Ymmärrän että jokin määrä jotta voidaan vaihtaa nopeasti käytössä hajonneen tilalle toinen, mutta miksi näitä tilattaisiin sadoittain varastoon? Jos oletetaan että vaunun käyttöikä olisi 10-15 vuotta niin tämän ajan jälkeen lämpötähtäinteknologian voi olettaa olevan parempi kuin vaunun valmistuksen aikaan. Miksei siis tekisi tässä vaiheessa uutta modernisointiohjelmaa jossa vaunun peruskorjauksen lisäksi asennetaan uudempi, parempaa teknologiaa sisältävä lämpötähtäin? Sen sijaan että kaivetaan varastosta 10-15 vuotta vanha lämpötähtäin.

Jos haluaa maksimoida sen määrän mikä kyetään modernisoimaan käytössäolevalla budjetilla niin ei ole varaa valmistaa lämpötähtäimiä varastoon yhtään enempää kuin arvioidaan tarpeelliseksi. Tämä raha on on pois vaunujen modernisoinnista eli määrästä.

Voin uskoa sen että tiettyjä lämpötähtäinten komponentteja olisi tilattu suuremmissa erissä, varsinkin silloin kun tähtäimissä käytettiin ranskalaisen Thalesin komponentteja. Vuoden 2014 jälkeen tämä voi johtua sanktioista: ei voitu olla varmoja milloin saadaan lisää, JOS saadaan lisää joten tässä tilanteessa on järkevää tilata kun vielä pystyy. Suuremmalla tilauksella voi saada neuvoteltua pienemmän yksikköhinnan, joten se on kannattavaa tietyissä rajoissa.
Arvioisin volyymin nousevan asteittain ja päätyvän ainakin +33-50% tasolle - etenkin, jos yksinkertaistavat vaunuja sotakokemuksella (ks. twiitti). Korruptio syö varmasti kuormasta, mutta defenestraatioiden lisääntyessä kirjanpitokin paranee. Lämppäreissä 10v vanhakin on edelleen kuranttia tavaraa suuren volyymin vaunuissa ja sanktiot ovat todennäköisesti ohjanneet tuotannon yksinkertaisimpaan malliin:

Pääpointti on oikeastaan se, että vanjalla on jo tuotanto käynnissä ja sitä jopa kehitetään, kun Euroopassa availlaan vasta koipusseja.
 
Back
Top