Kuten itsekin tuolla edellä totesin olisi Hornetien jatkokäyttö erittäin haastava hanke. Meidän tulisi luonnollisesti luoda ukrainalaisille realistinen tilannekuva päätösten pohjaksi. Jos mitään muuta kalustoa ei löydy ja Ukraina on 30-luvulla valmis talkoisiin, niin siitä vaan. Itse en odota tämän etenevän ajatusta pidemmälle. Suurin hyöty on hävittäjäkeskustelun jatkuminen. Josko se F-16-toimitus lopulta onnistuisi.Ei se lentämistä sinänsä estä, mutta niiden ylläpitoon ja korjaamiseen menee vaan enemmän aikaa ja rahaa. Legacy F/A-18 ei taida olla pidemmän päälle enää niitä ihan helpoimmin ylläpidettäviä noin varaosien saatavuuden puolesta. Muutenhan F/A-18 olisi mitä sopivin konetyyppi operoitavaksi hajautetuilta lentokentiltä, todennäköisesti parempi kuin F-16 siihen tarkoitukseen. Tietysti jos oikeasti olisi halua, niin ehkä liittolaismaat voisivat paikata jossain määrin jonkinlaisen konemäärän luovutusta siksi aikaa että F-35 tulee käyttöön.
Tästähän on USA:ssa jo olemassa taustapaperi, missä ratkaisumalleja on puntaroitu. Kysymys on oikeastaan siitä, löytyykö miltään maalta lahjoitettavaksi koneita mitkä ei ole ihan loppuun lennettyjä. Luulen että Gripenit ovat itseasiassa varmaan parhaasta päästä tässä suhteessa ja kun leasingista vapautuneet koneyksilöt on jo muutenkin maksettu niin niiden antaminen voisi olla ihan ok ratkaisu. Tätä luultavasti vain hidastaa kalkkunamaan mattokauppiaan ja putlerin sylikoiran perseily NATO-ratifiointien osalta. Pidemmän päälle uusien koneiden toimittaminen olisi todennäköisesti Ukrainan kannalta helpompi vaihtoehto, mutta sillä on vaan aika iso hintalappu myös.