Ukrainan konflikti/sota

Ei se lentämistä sinänsä estä, mutta niiden ylläpitoon ja korjaamiseen menee vaan enemmän aikaa ja rahaa. Legacy F/A-18 ei taida olla pidemmän päälle enää niitä ihan helpoimmin ylläpidettäviä noin varaosien saatavuuden puolesta. Muutenhan F/A-18 olisi mitä sopivin konetyyppi operoitavaksi hajautetuilta lentokentiltä, todennäköisesti parempi kuin F-16 siihen tarkoitukseen. Tietysti jos oikeasti olisi halua, niin ehkä liittolaismaat voisivat paikata jossain määrin jonkinlaisen konemäärän luovutusta siksi aikaa että F-35 tulee käyttöön.

Tästähän on USA:ssa jo olemassa taustapaperi, missä ratkaisumalleja on puntaroitu. Kysymys on oikeastaan siitä, löytyykö miltään maalta lahjoitettavaksi koneita mitkä ei ole ihan loppuun lennettyjä. Luulen että Gripenit ovat itseasiassa varmaan parhaasta päästä tässä suhteessa ja kun leasingista vapautuneet koneyksilöt on jo muutenkin maksettu niin niiden antaminen voisi olla ihan ok ratkaisu. Tätä luultavasti vain hidastaa kalkkunamaan mattokauppiaan ja putlerin sylikoiran perseily NATO-ratifiointien osalta. Pidemmän päälle uusien koneiden toimittaminen olisi todennäköisesti Ukrainan kannalta helpompi vaihtoehto, mutta sillä on vaan aika iso hintalappu myös.
Kuten itsekin tuolla edellä totesin olisi Hornetien jatkokäyttö erittäin haastava hanke. Meidän tulisi luonnollisesti luoda ukrainalaisille realistinen tilannekuva päätösten pohjaksi. Jos mitään muuta kalustoa ei löydy ja Ukraina on 30-luvulla valmis talkoisiin, niin siitä vaan. Itse en odota tämän etenevän ajatusta pidemmälle. Suurin hyöty on hävittäjäkeskustelun jatkuminen. Josko se F-16-toimitus lopulta onnistuisi.
 
Osaako joku muuten selittää miten on mahdollista että Irani heidän 70-luvun sodan käyneillä F14 lentelee yhä, mutta meidän rauhanajan hornetit pilaantuu/romuttuu käsiin muutamassa vuosikymmenessä?
Näppärä insinööri pystyy ainakin tekohengittämään 60/70-lukujen anaaliteknologiaa huomattavasti helpommin, kuin Hornetien laitteita.
 
Meksikosta tulee, mutta eiköhän liene jonkun hakkerin tms. jäynä.

Kun klikkaat Ameriikan ja Euroopan väliä lentäviä oikeita koneita, niin harva lentää suoraakin suorempaa reittiä, lisäksi useimmissa näkyy yhteys katkeavan Atlantin päällä joissakin kohtaa ja kartta piirtää katkoviivaa kun kone tulee uudestaa näkyviin.
Saattaapi olla että transponderit ei saa signaalia Atlantin päällä. On tuota etäisyyttä. Muutoin aika tyly viesti venäläisille, että joo, meillä on koneissa useampi miehistö hoitamassa homman ja ilmatankkaukset kunnossa. Mites teillä?
 
Kuten itsekin tuolla edellä totesin olisi Hornetien jatkokäyttö erittäin haastava hanke. Meidän tulisi luonnollisesti luoda ukrainalaisille realistinen tilannekuva päätösten pohjaksi. Jos mitään muuta kalustoa ei löydy ja Ukraina on 30-luvulla valmis talkoisiin, niin siitä vaan. Itse en odota tämän etenevän ajatusta pidemmälle. Suurin hyöty on hävittäjäkeskustelun jatkuminen. Josko se F-16-toimitus lopulta onnistuisi.
Hävittäjäkeskustelu on alkanut kauan aikaa sitten ja se ei lopu vaikka samariinia, Suomea tai Hornetteja ei olisi olemassakaan.
 
Osaako joku muuten selittää miten on mahdollista että Irani heidän 70-luvun sodan käyneillä F14 lentelee yhä, mutta meidän rauhanajan hornetit pilaantuu/romuttuu käsiin muutamassa vuosikymmenessä?
Iran ei varmasti lentäisi niillä 70-luvun koneillaan jos joku maa olisi voinut niille uudempia koneita myydä. Se miten ovat onnistuneet pitämään jenkkikoneensa lentokunnossa kun USA ei ole varaosia myynyt, on melkoinen ihme.

Hornettienkin käyttöikää voisi pidentää mutta vaatisi kallista huoltoa. Suomen on järkevämpää vaihtaa uudempiin ja entistä parempiin koneisiin kun muutkin länsimaat niin tekevät.
 
Tämä Ukrainan sota on yllättänyt monin tavoin. Suurin yllättäjä on Venäjän ilmavoimat, joka on ollut merkillisen näkymätön.

Hyvänä kakkosena yllättää Vozdushno-desantnye voyska Rossii eli, desantit, sinibaretit eli Venäjän armeijan syömähammasa VDV- eli maahanlaskujoukot:


Niitä ei ole näkynyt sitten kun Hostomelissa ja muualla Kiovan ympäristössä ottivat kelpo lailla pataan.

Mutta missähän ne ovat nyt, kun Bakhmutissa olis sopiva tappelu maahanlaskujoukkojen käytölle? Sinibaretteja piti Venäjän asevoimilla kuitenkin olla n. 80 000 erikoisoperaation alkaessa. Ja ressut päälle:

TASS40834825.jpg


Elävistä VDV-sotilaista löytää Google kuvia vaikka huru mykket, mutta tehokkaasti on lakaistu internetistä kuolleet maton alle.
 
Just. Aika kevyessä on taas leimakirves. Tämän foorumin syöpä.
No itse rupesit höpäjämään heti kättelyssä jostakin Kokoomuspoliitikoista!

Mikä tässäkin on niin vaikea ymmärtää, ettei tahdo myötähäpeän aiheuttamalta käsien tärinältä edes pystyä kirjoittamaan. Joku poliitikko päästää kroonisessa aivosumussa aivopieruja ja niitä sitten täällä päivä tolkulla vatvotaan parhain päin. Mieti nyt sekuntti itsekin. Jo Leopardienkin antaminen vaikuttaa olevan äärimmäisen tuskallista ja niitä annetaan yksittäiskappalein. Miten ihmeessä monin verroin kalliimpia ja tärkeämpiä hävittäjiä annettaisiin?
 
Tämä Ukrainan sota on yllättänyt monin tavoin. Suurin yllättäjä on Venäjän ilmavoimat, joka on ollut merkillisen näkymätön.

Hyvänä kakkosena yllättää Vozdushno-desantnye voyska Rossii eli, desantit, sinibaretit eli Venäjän armeijan syömähammasa VDV- eli maahanlaskujoukot:


Niitä ei ole näkynyt sitten kun Hostomelissa ja muualla Kiovan ympäristössä ottivat kelpo lailla pataan.

Mutta missähän ne ovat nyt, kun Bakhmutissa olis sopiva tappelu maahanlaskujoukkojen käytölle? Sinibaretteja piti Venäjän asevoimilla kuitenkin olla n. 80 000 erikoisoperaation alkaessa. Ja ressut päälle:

TASS40834825.jpg


Elävistä VDV-sotilaista löytää Google kuvia vaikka huru mykket, mutta tehokkaasti on lakaistu internetistä kuolleet maton alle.
Mullaki on tuommonen marimekko t-paita ja kesäterassimaha.
 
Iran ei varmasti lentäisi niillä 70-luvun koneillaan jos joku maa olisi voinut niille uudempia koneita myydä. Se miten ovat onnistuneet pitämään jenkkikoneensa lentokunnossa kun USA ei ole varaosia myynyt, on melkoinen ihme.

Hornettienkin käyttöikää voisi pidentää mutta vaatisi kallista huoltoa. Suomen on järkevämpää vaihtaa uudempiin ja entistä parempiin koneisiin kun muutkin länsimaat niin tekevät.
Onhan siellä sekamelska uudempaakin kalustoa Venäjältä ja Kiinasta hankittuna, mutta jenkkikoneet roikkuvat silti jossain mitassa mukana. Iranin ilmavoimien huollolle pitää kyllä nostaa hattua.
 
Näppärä insinööri pystyy ainakin tekohengittämään 60/70-lukujen anaaliteknologiaa huomattavasti helpommin, kuin Hornetien laitteita.
Totta. Mutta yleensä Horneteista puhutaan että rakenteellinen kestävyys on tiensä päässä. Voi olla että olen ymmärtänyt väärin

Jaa-a. En kyllä kanssa ymmärrä, Iran ja Suomi kun ovat toimintakulttuureiltaankin ihan samanlaiset maat. :unsure:

:rolleyes:
Totta et ymmärrä.
Kyse oli siitä että ne on kohta romua jota ei voi antaa eteenpäin. ei meidän toimintakulttuurista tai turvasäännöksistä.

Ne lentelee hissuksiin eikä treenaile kaartotaistelua kaiken aikaa.
Näin se kai on.
 
Back
Top