Ryssä on niitä ilmavoimia piilotellut koko sodan. Voihan ne sitten heittää kaiken liikkeelle kun Ukrainan jyrä lähtee liikkeelle, mutta en itse oikein näe tuolla merkitystä. Jos ei halua valtavia tappioita, niin sitten tulevat matalalla. Ja matalalla noilla on oikeastaan vain sitä samaa rakettia jota nytkin ampuvat roikkuna turvallisen etäisyyden päästä.
Ryssä jos tuhoaa ilmavoimansa Ukrainassa, niin sitä onkin sitten vielä vaikeampaa korvata kuin tankkeja. Eiköhän Ukraina tiedosta tilanteen ja hyökkäyksen mukana kulkee ilmatukea kaikissa muodoissa. Jenkkien mukaisia ilmavoimia vastaan pelkäisin Ukrainan puolesta, mutta ryssän ilmavoimat osoittautuneet paperitiikeriksi.
Olisi kiva tietää missä kunnossa ryssän maataistelukoneet ja taistelukopterit alkaa olemaan vuoden sotimisen jälkeen. Koptereita mennyt aika paljon ja tuskin loputkaan on enää priimakunnossa.
JR2 käänsi keskiviikkona (väitetysti) venäläisten ajatuksia ilmavoimien toiminnasta ja haasteista:
LÄHDE
Source: Russian, disappointed.
On Russian tactical aviation.
- basic modus operandi by Ka-52 & Mi-28 is unguided rockets fired in manual mode
- effectiveness depends on crew experience and target features
- now Russian VKS priority is to switch from missiles to guided bombs.
So they hastily upgrade all them with UMPK (УМПК): Universal Modul of Gliding & Correction.
- UMPK bombs are to target Ukrainian air defense, but no intel on their locations
- current Russian intel can reach 30 km from the LoC
- and even if Ukrainian air defense would be destroyed by Russian VKS, what Russian army components can exploit this achievement
- Russia could attack #Bakhmut with all Russian VKS might, but there would be no Russian VKS anymore in a day or two
- #Wagnerite aviation? short fuze. Extremely limited effectiveness
- Russian dilemma: fly low - meet MANPADS, fly high - meet S-300
Some bonus points from a Russian forum:
- no more MiG-29 in VKS active service due to irreversible corrosion, only SMT variant (Algerian) left, and Su-27 (not modernized to SM/2/3) are only in naval aviation.
- VKS now with Su-30/35 aircraft. Older Su-27 (30+ years) are not planned to be modernized.
- Russian aviation production levels (2014): 300 Mi-8/17 and 50 both Mi-28/35 variants & Ka-52
In general all the Russian users are dissatisfied, disappointed and feel helplessness.
At least two distinct generations discussed and disagreed on many points.
All “expert” say: “we need more aircraft, pilots, ammunition”.
-
Ongelmia on siis monia:
- ajantasaisen tiedustelutiedon saaminen, vaikeaa varsinkin kauempaa kuin 30km rintamalinjan takaa.
- vaikka Ukrainan ilmavoimat ja ilmatorjunta saataisiinkin tuhottua, on kyseenalaista pystyvätkö maavoimat hyödyntämään tätä
- jos VKS hyökkäisi esim. Bakhmutia vastaan koko voimalla, päivän tai parin kuluttua Venäjällä ei olisi ilmavoimia jäljellä
- Wagnerin "ilmavoimien" suorituskyky ollut hyvin rajallinen (
#Wagnerite aviation? short fuze. Extremely limited effectiveness)
- suuri ongelma yleisesti ottaen: jos lentää matalalla, kohtaa MANPADS:sit JA jos lentää korkealla, kohtaa S-300 (liian tiheä ja kattava ilmatorjunta siis)
Näiden lisäksi tuon lainauksen mukaan vanhemmat koneet kuten MiG-29 ja Su-27 eivät ole enää käytössä (huonon kunnossapidon takia?).
MiG-29SMT mallit ovat enää jäljellä (ne mitkä piti myydä Algerialle, mutta kaupat peruuntuivat - jäivät Venäjän ilmavoimien käyttöön vuonna 2009) sekä Su-27 heidän "naval aviation" joukoilla. HUOM: Su-27SM2 ja Su-27SM3 ovat käytössä (SU-27 modernisointeja). Vanhempia Su-27 ei olla aikeissa modernisoida, ainakin jos uskotaan yllä kirjoitettua.
VKS lentää pääasiassa Su-30 ja Su-35S koneilla, mikä tarkoittaa tietysti lentotuntien nopeaa kulutusta.
Olen pitänyt kirjaa Military Balance julkaisujen tiedoista, tässä Venäjän hävittäjäkoneiden numerot viime vuosien osalta.
Rivien värikoodaus on minun oma valinta ja se edustaa minun arviota koneiden iästä. Värien merkitys: pyrin arvioimaan vanhojen kylmän sodan aikaisten koneiden osuutta heidän hävittäjämäärästä.
- Punainen väri tarkoittaa "uusinkin kone valmistettu 1993 tai ennen sitä", tästä eräänlainen poikkeus on Su-25 jota on valmistettu pieniä määriä 90-luvulla ja 2000-luvun alussa. HUOM: tiedetään kuitenkin että MiG-31BM, Su-24M ja Su-25 koneiden eri versiot ovat kokeneet erilaisia modernisointeja tänä aikana, joten tältä osin on ehkä väärin käyttää punaista väriä näiden osalta.
- Oranssi kertoo tietyn konemäärän "modernisoinnista" mikä tarkoittaa yleensä uutta tutkaa, elektroniikkaa yms. muttei tee korjauksia koneen siipiin tai runkoon. Vertaa meidän Hornettien MLU1 ja MLU2. Tuo siis parantaa koneen suorituskykyä ja pidentää käyttökelpoista elinkaarta, muttei rajattomasti.
- Vihreä on täysin uusi kone, länsimaisittain sen elinkaareksi voi ajatella 30 vuotta. Venäläisittäin ehkä pidempi aika, ehkä ei?
Huomaa vielä vuosien osalta: esim. Military Balance 2021 on julkaistu "February 2021" joten olen kirjannut sen tiedot vuoden 2020 kohdalle, koska julkaisun tiedot ovat "ajankohtaiset" silloin, eivät 2021. Sama koskee muita julkaisuja, joten jos haluaa etsiä nämä numerot, pitää muistaa että julkaisun nimestä tulee vähentää 1 jotta ollaan oikean sarakkeen kohdalla tämän minun taulukon kanssa:
Ei paljoa muutoksia, muutama kone sinne ja tänne. Ukrainan sodan tappiot taitavat näkyä ainakin Su-25, Su-30 sekä Su-34 koneiden määrissä, ehkä myös "naval aviation" Su-24M (tosin näiden määrän lasku voi myös olla vanhempien koneiden poistumaa TAI näitä koneita on siirretty organisaation sisällä "normaaleille ilmavoimille").
-
HUOM: bmpd-blogi ei ole vähemmän yllättävästi julkaissut oman seurantataulukkonsa päivitettyä versiota viime vuoden osalta. He julkaisivat eri aikoina vuotta yksittäisiä artikkeleita uusien koneiden luovutuksista, mutta ne eivät välttämättä kerro 100% kaikkia. Ehkä päättivät olla raportoimatta, jo pelkästään oman turvallisuutensa ja toiminnan jatkumisen takia.
Tässä heidän taulukkonsa, joka odottaa päivitystä vuoden 2022 osalta. Olen lisännyt ko. sarakkeeseen muutaman numeron heidän artikkeliensa pohjalta vuoden 2022 aikana, mutta oletan että tästä puuttuu ainakin osa: