Ukrainan konflikti/sota

Ukrainan vastahyökkäys tulee olemaan aikamoinen riski ilman ilmaherruutta sekä voimakasta tulitukea ilmasta käsin. Toisesta maailmansodasta lähtien ilmavoimat ovat olleet suuressa roolissa aina kun suuret pumput lähteneet liikkelle. Miten näette asian?
Ryssä on niitä ilmavoimia piilotellut koko sodan. Voihan ne sitten heittää kaiken liikkeelle kun Ukrainan jyrä lähtee liikkeelle, mutta en itse oikein näe tuolla merkitystä. Jos ei halua valtavia tappioita, niin sitten tulevat matalalla. Ja matalalla noilla on oikeastaan vain sitä samaa rakettia jota nytkin ampuvat roikkuna turvallisen etäisyyden päästä.

Ryssä jos tuhoaa ilmavoimansa Ukrainassa, niin sitä onkin sitten vielä vaikeampaa korvata kuin tankkeja. Eiköhän Ukraina tiedosta tilanteen ja hyökkäyksen mukana kulkee ilmatukea kaikissa muodoissa. Jenkkien mukaisia ilmavoimia vastaan pelkäisin Ukrainan puolesta, mutta ryssän ilmavoimat osoittautuneet paperitiikeriksi.

Olisi kiva tietää missä kunnossa ryssän maataistelukoneet ja taistelukopterit alkaa olemaan vuoden sotimisen jälkeen. Koptereita mennyt aika paljon ja tuskin loputkaan on enää priimakunnossa.
 
Ryssä on niitä ilmavoimia piilotellut koko sodan. Voihan ne sitten heittää kaiken liikkeelle kun Ukrainan jyrä lähtee liikkeelle, mutta en itse oikein näe tuolla merkitystä. Jos ei halua valtavia tappioita, niin sitten tulevat matalalla. Ja matalalla noilla on oikeastaan vain sitä samaa rakettia jota nytkin ampuvat roikkuna turvallisen etäisyyden päästä.

Ryssä jos tuhoaa ilmavoimansa Ukrainassa, niin sitä onkin sitten vielä vaikeampaa korvata kuin tankkeja. Eiköhän Ukraina tiedosta tilanteen ja hyökkäyksen mukana kulkee ilmatukea kaikissa muodoissa. Jenkkien mukaisia ilmavoimia vastaan pelkäisin Ukrainan puolesta, mutta ryssän ilmavoimat osoittautuneet paperitiikeriksi.

Olisi kiva tietää missä kunnossa ryssän maataistelukoneet ja taistelukopterit alkaa olemaan vuoden sotimisen jälkeen. Koptereita mennyt aika paljon ja tuskin loputkaan on enää priimakunnossa.

Edes lentokadetit eivät valmistu kun eivät voi lentää koska koneisiin ei ole osia. Haisee vähän sille, että suurvallan ilmavoimat voi kohta liittää maavoimiin jalkaväeksi. Vaihtaa vain maastopuvun niin sillä hyvä.

 
Viimeksi eilen näkyi videoa Lancet iskuja tykistöä vastaan. Niitä suojaverkkoja joiden pitäisi Lancet pysäyttää ei näkynyt tykin ympärillä.

Ehkä juuri siksi isku onnistui? Mahdoton toki tehdä tällaista johtopäätöstä, kun ei ole todisteita.

Lanceteista on sanottu, että niiden lentomatka ja toiminta-aika olisivat hyvin rajalliset. Tästä syystä lennetään toisella, kevyemmällä videokuvaa lähettävällä dronella tiedustelemassa JA vasta kun kohde löytyy, Lancet lähetetään (arvatenkin) suorinta mahdollista reittiä. Tästä syystä Lancet-iskuista on usein "ulkopuolelta" kuvattu video, tämä on sen "tiedusteludronen" kuvaama.

Toisaalta lyhyen kantomatkan tapausta voi myös kyseenalaistaa: on nähty iskuja S-300 ohjusvaunuja vastaan. Nämä tuskin sijaitsevat ihan rintamalinjan takana, joten lentomatka ei voi olla "hyvin lyhyt". Toisaalta on mahdollista että Lancet on saatu ujutettua rintamalinjan taakse esim. erikoisjoukkojen toimesta - näin voidaan ehkä toimia jos kyseessä on poikkeuksellisen arvokas maali (kuten tutkat tai S-300 ohjusvaunut).
 
Venäjä jos pistää ilmavoimansa likoon torjuessaan Ukrainan aktiivista puolustusmanööveriä eteenpäin, on se Venäjän ilmavoimien loppu. Ukraina on sekä saanut täydennystä torjuntatehtävään kykenevään MIG kalustoon, että maasta-ilmaan kalustoon. Lopputulos olisi että Ukrainan tankit saa alkutappioiden jälkeen väistellä tippuvia ryssän hävittäjiä ja helikoptereita

0F8D75BC-6506-4846-8C68-1EE9687EFC03.jpg
 
Ryssä on niitä ilmavoimia piilotellut koko sodan. Voihan ne sitten heittää kaiken liikkeelle kun Ukrainan jyrä lähtee liikkeelle, mutta en itse oikein näe tuolla merkitystä. Jos ei halua valtavia tappioita, niin sitten tulevat matalalla. Ja matalalla noilla on oikeastaan vain sitä samaa rakettia jota nytkin ampuvat roikkuna turvallisen etäisyyden päästä.

Ryssä jos tuhoaa ilmavoimansa Ukrainassa, niin sitä onkin sitten vielä vaikeampaa korvata kuin tankkeja. Eiköhän Ukraina tiedosta tilanteen ja hyökkäyksen mukana kulkee ilmatukea kaikissa muodoissa. Jenkkien mukaisia ilmavoimia vastaan pelkäisin Ukrainan puolesta, mutta ryssän ilmavoimat osoittautuneet paperitiikeriksi.

Olisi kiva tietää missä kunnossa ryssän maataistelukoneet ja taistelukopterit alkaa olemaan vuoden sotimisen jälkeen. Koptereita mennyt aika paljon ja tuskin loputkaan on enää priimakunnossa.

Voi olla, että kaikki ne käytettävissä olevat reservin lentäjät on käytetty. Ainakin ne, jotka on saatu ahdettua koneeseen.
Kopterikuskit menee hautaan melkein aina kun vispilä tulee tonttiin. Voi olla vajausta tuollakin rintamalla.
 
Ukrainan vastahyökkäys tulee olemaan aikamoinen riski ilman ilmaherruutta sekä voimakasta tulitukea ilmasta käsin. Toisesta maailmansodasta lähtien ilmavoimat ovat olleet suuressa roolissa aina kun suuret pumput lähteneet liikkelle. Miten näette asian?

Tässä ei vielä tiedä mitä kalustoa sieltä verhon takaa on tulossa vahvistamaan Ukrainan asevoimia. Juurihan Puolasta ja Slovakiasta tuli Mig-29 vahvistamaan Ukrainan ilmavoimia.

Ukrainan hyökkäys tulee olemaan eeppinen, se on varmaa.
 
Ryssä on niitä ilmavoimia piilotellut koko sodan. Voihan ne sitten heittää kaiken liikkeelle kun Ukrainan jyrä lähtee liikkeelle, mutta en itse oikein näe tuolla merkitystä. Jos ei halua valtavia tappioita, niin sitten tulevat matalalla. Ja matalalla noilla on oikeastaan vain sitä samaa rakettia jota nytkin ampuvat roikkuna turvallisen etäisyyden päästä.

Ryssä jos tuhoaa ilmavoimansa Ukrainassa, niin sitä onkin sitten vielä vaikeampaa korvata kuin tankkeja. Eiköhän Ukraina tiedosta tilanteen ja hyökkäyksen mukana kulkee ilmatukea kaikissa muodoissa. Jenkkien mukaisia ilmavoimia vastaan pelkäisin Ukrainan puolesta, mutta ryssän ilmavoimat osoittautuneet paperitiikeriksi.

Olisi kiva tietää missä kunnossa ryssän maataistelukoneet ja taistelukopterit alkaa olemaan vuoden sotimisen jälkeen. Koptereita mennyt aika paljon ja tuskin loputkaan on enää priimakunnossa.

JR2 käänsi keskiviikkona (väitetysti) venäläisten ajatuksia ilmavoimien toiminnasta ja haasteista: LÄHDE

Source: Russian, disappointed.

On Russian tactical aviation.

- basic modus operandi by Ka-52 & Mi-28 is unguided rockets fired in manual mode
- effectiveness depends on crew experience and target features
- now Russian VKS priority is to switch from missiles to guided bombs.

So they hastily upgrade all them with UMPK (УМПК): Universal Modul of Gliding & Correction.

- UMPK bombs are to target Ukrainian air defense, but no intel on their locations
- current Russian intel can reach 30 km from the LoC
- and even if Ukrainian air defense would be destroyed by Russian VKS, what Russian army components can exploit this achievement
- Russia could attack #Bakhmut with all Russian VKS might, but there would be no Russian VKS anymore in a day or two
- #Wagnerite aviation? short fuze. Extremely limited effectiveness
- Russian dilemma: fly low - meet MANPADS, fly high - meet S-300

Some bonus points from a Russian forum:

- no more MiG-29 in VKS active service due to irreversible corrosion, only SMT variant (Algerian) left, and Su-27 (not modernized to SM/2/3) are only in naval aviation.
- VKS now with Su-30/35 aircraft. Older Su-27 (30+ years) are not planned to be modernized.
- Russian aviation production levels (2014): 300 Mi-8/17 and 50 both Mi-28/35 variants & Ka-52

In general all the Russian users are dissatisfied, disappointed and feel helplessness.

At least two distinct generations discussed and disagreed on many points.

All “expert” say: “we need more aircraft, pilots, ammunition”.

-


Ongelmia on siis monia:

- ajantasaisen tiedustelutiedon saaminen, vaikeaa varsinkin kauempaa kuin 30km rintamalinjan takaa.
- vaikka Ukrainan ilmavoimat ja ilmatorjunta saataisiinkin tuhottua, on kyseenalaista pystyvätkö maavoimat hyödyntämään tätä
- jos VKS hyökkäisi esim. Bakhmutia vastaan koko voimalla, päivän tai parin kuluttua Venäjällä ei olisi ilmavoimia jäljellä
- Wagnerin "ilmavoimien" suorituskyky ollut hyvin rajallinen (#Wagnerite aviation? short fuze. Extremely limited effectiveness)
- suuri ongelma yleisesti ottaen: jos lentää matalalla, kohtaa MANPADS:sit JA jos lentää korkealla, kohtaa S-300 (liian tiheä ja kattava ilmatorjunta siis)

Näiden lisäksi tuon lainauksen mukaan vanhemmat koneet kuten MiG-29 ja Su-27 eivät ole enää käytössä (huonon kunnossapidon takia?).

MiG-29SMT mallit ovat enää jäljellä (ne mitkä piti myydä Algerialle, mutta kaupat peruuntuivat - jäivät Venäjän ilmavoimien käyttöön vuonna 2009) sekä Su-27 heidän "naval aviation" joukoilla. HUOM: Su-27SM2 ja Su-27SM3 ovat käytössä (SU-27 modernisointeja). Vanhempia Su-27 ei olla aikeissa modernisoida, ainakin jos uskotaan yllä kirjoitettua.

VKS lentää pääasiassa Su-30 ja Su-35S koneilla, mikä tarkoittaa tietysti lentotuntien nopeaa kulutusta.

Olen pitänyt kirjaa Military Balance julkaisujen tiedoista, tässä Venäjän hävittäjäkoneiden numerot viime vuosien osalta.

Rivien värikoodaus on minun oma valinta ja se edustaa minun arviota koneiden iästä. Värien merkitys: pyrin arvioimaan vanhojen kylmän sodan aikaisten koneiden osuutta heidän hävittäjämäärästä.

- Punainen väri tarkoittaa "uusinkin kone valmistettu 1993 tai ennen sitä", tästä eräänlainen poikkeus on Su-25 jota on valmistettu pieniä määriä 90-luvulla ja 2000-luvun alussa. HUOM: tiedetään kuitenkin että MiG-31BM, Su-24M ja Su-25 koneiden eri versiot ovat kokeneet erilaisia modernisointeja tänä aikana, joten tältä osin on ehkä väärin käyttää punaista väriä näiden osalta.

- Oranssi kertoo tietyn konemäärän "modernisoinnista" mikä tarkoittaa yleensä uutta tutkaa, elektroniikkaa yms. muttei tee korjauksia koneen siipiin tai runkoon. Vertaa meidän Hornettien MLU1 ja MLU2. Tuo siis parantaa koneen suorituskykyä ja pidentää käyttökelpoista elinkaarta, muttei rajattomasti.

- Vihreä on täysin uusi kone, länsimaisittain sen elinkaareksi voi ajatella 30 vuotta. Venäläisittäin ehkä pidempi aika, ehkä ei?

Huomaa vielä vuosien osalta: esim. Military Balance 2021 on julkaistu "February 2021" joten olen kirjannut sen tiedot vuoden 2020 kohdalle, koska julkaisun tiedot ovat "ajankohtaiset" silloin, eivät 2021. Sama koskee muita julkaisuja, joten jos haluaa etsiä nämä numerot, pitää muistaa että julkaisun nimestä tulee vähentää 1 jotta ollaan oikean sarakkeen kohdalla tämän minun taulukon kanssa:

1680162514922-png.76078


1680162541645-png.76079


Ei paljoa muutoksia, muutama kone sinne ja tänne. Ukrainan sodan tappiot taitavat näkyä ainakin Su-25, Su-30 sekä Su-34 koneiden määrissä, ehkä myös "naval aviation" Su-24M (tosin näiden määrän lasku voi myös olla vanhempien koneiden poistumaa TAI näitä koneita on siirretty organisaation sisällä "normaaleille ilmavoimille").

-

HUOM: bmpd-blogi ei ole vähemmän yllättävästi julkaissut oman seurantataulukkonsa päivitettyä versiota viime vuoden osalta. He julkaisivat eri aikoina vuotta yksittäisiä artikkeleita uusien koneiden luovutuksista, mutta ne eivät välttämättä kerro 100% kaikkia. Ehkä päättivät olla raportoimatta, jo pelkästään oman turvallisuutensa ja toiminnan jatkumisen takia.

Tässä heidän taulukkonsa, joka odottaa päivitystä vuoden 2022 osalta. Olen lisännyt ko. sarakkeeseen muutaman numeron heidän artikkeliensa pohjalta vuoden 2022 aikana, mutta oletan että tästä puuttuu ainakin osa:

1680252363421.png
 
Viimeksi muokattu:
Venäjä jos pistää ilmavoimansa likoon torjuessaan Ukrainan aktiivista puolustusmanööveriä eteenpäin, on se Venäjän ilmavoimien loppu. Ukraina on sekä saanut täydennystä torjuntatehtävään kykenevään MIG kalustoon, että maasta-ilmaan kalustoon. Lopputulos olisi että Ukrainan tankit saa alkutappioiden jälkeen väistellä tippuvia ryssän hävittäjiä ja helikoptereita

Katso liite: 76145
Joidenkin tietojen mukaan ryssä olisi siirtänyt rintamalta pois MIG-29 sekä Sukhoi 27 koneet. Operoivat SU 30/35 koneilla jotka aiheuttavat suuren vaaran Ukrainan MIG-29 sekä rynnäkkökoneille. Tästä syystä Ukrainan olisi ehdottomasti saatava konetyypin joka olisi vähintään SU30/35 tasoinen. Itäeuroopan MIG-29 koneilla ei tehdä oikein muuta kuin tapatetaan arvokkaita lentäjiä.
 
Joidenkin tietojen mukaan ryssä olisi siirtänyt rintamalta pois MIG-29 sekä Sukhoi 27 koneet. Operoivat SU 30/35 koneilla jotka aiheuttavat suuren vaaran Ukrainan MIG-29 sekä rynnäkkökoneille. Tästä syystä Ukrainan olisi ehdottomasti saatava konetyypin joka olisi vähintään SU30/35 tasoinen. Itäeuroopan MIG-29 koneilla ei tehdä oikein muuta kuin tapatetaan arvokkaita lentäjiä.
Sitten katsellaan Su-35 vs Patriot matsia. 🍿
 
Joidenkin tietojen mukaan ryssä olisi siirtänyt rintamalta pois MIG-29 sekä Sukhoi 27 koneet. Operoivat SU 30/35 koneilla jotka aiheuttavat suuren vaaran Ukrainan MIG-29 sekä rynnäkkökoneille. Tästä syystä Ukrainan olisi ehdottomasti saatava konetyypin joka olisi vähintään SU30/35 tasoinen. Itäeuroopan MIG-29 koneilla ei tehdä oikein muuta kuin tapatetaan arvokkaita lentäjiä.

Koneiden käyttö on tietysti avainasemassa, ei MiG-29 koneella lentäminen ole automaattinen kuolemantuomio.

Oryxin mukaan Ukraina on menettänyt vuoden ja yhden kuukauden aikana seuraavan määrän "lentokoneita":

1680251063175.png

Jos jätetään kuljetuskoneet ja Su-25 maataistelukoneet pois laskuista, määrät ovat:

MiG-29 - 18 kpl
Su-27 - 9 kpl
Su-24M - 15 kpl

Yhteensä 42 kpl.

Aikaulottuvuutta ei sovi unohtaa: kuinka paljon koneita menetettiin ennen kuin saivat nykyisen, hyvin moniportaisen ja kattavan ilmatorjunnan käyttöönsä? Minun arvaus: valtaosa menetyksistä tapahtui ennen tätä, kun oli pakko käyttää hävittäjiä uhkarohkeammin.

Toisaalta ilmavoimien käyttö ja menetykset ovat hyvin vaikeasti seurattavissa ja todennettavissa. On helppo uskoa, että Oryxin lista on puutteellinen ja koneita olisi menetetty suurempi määrä. Lisäksi varmojen pudotusten lisäksi on varmasti tietty määrä vaurioituneita, jotka selvisivät omin voimin "turvaan" mutta vaativat pidempää korjausta (elleivät jopa romutusta).

-

MUOKKAUS: laitetaan vertailun vuoksi Oryxin numerot Venäjän ilmavoimien osalta, nyt kun hävittäjät tulivat puheeksi (samat sanat kuin Ukrainan kanssa, arvatenkin tässä eivät ole kaikki menetykset):

1680252451852.png
 
Viimeksi muokattu:
Ehkä juuri siksi isku onnistui? Mahdoton toki tehdä tällaista johtopäätöstä, kun ei ole todisteita.

Lanceteista on sanottu, että niiden lentomatka ja toiminta-aika olisivat hyvin rajalliset. Tästä syystä lennetään toisella, kevyemmällä videokuvaa lähettävällä dronella tiedustelemassa JA vasta kun kohde löytyy, Lancet lähetetään (arvatenkin) suorinta mahdollista reittiä. Tästä syystä Lancet-iskuista on usein "ulkopuolelta" kuvattu video, tämä on sen "tiedusteludronen" kuvaama.

Toisaalta lyhyen kantomatkan tapausta voi myös kyseenalaistaa: on nähty iskuja S-300 ohjusvaunuja vastaan. Nämä tuskin sijaitsevat ihan rintamalinjan takana, joten lentomatka ei voi olla "hyvin lyhyt". Toisaalta on mahdollista että Lancet on saatu ujutettua rintamalinjan taakse esim. erikoisjoukkojen toimesta - näin voidaan ehkä toimia jos kyseessä on poikkeuksellisen arvokas maali (kuten tutkat tai S-300 ohjusvaunut).

Suojaverkkojen virittely voi olla melko työlästä jos tykkien olisi tarkoitus vaihtaa asemia usein.
 
Naamioverkkojen asettelu aina uusiin asemiin tultaessa on ihan perusmeinkiä ainakin meillä. Luulisi, että nuo suojaverkotkin saataisiin laitettua samaan hikeen. T. Tykkimies.

Suojaverkot pitää varmaan olla vahvemmasta materiaaleista tehty kuin naamioverkot, joten niitä tuskin pystyy esim panssarihaupitsin mukana kuljettamaan. Vaatiiko suoja erillisen ajoneuvon - jonka olisi hyvä olla teloilla kulkeva ettei jää kiinni maastoon vaan pystyy kulkemaan samoissa paikoissa kuin tykkikin?
 
Ukrainan vastahyökkäys tulee olemaan aikamoinen riski ilman ilmaherruutta sekä voimakasta tulitukea ilmasta käsin. Toisesta maailmansodasta lähtien ilmavoimat ovat olleet suuressa roolissa aina kun suuret pumput lähteneet liikkelle. Miten näette asian?
siten että mitä ton itäsen perseläven ilmavoimat teki edellisen ukrainan vastahyökkäyksen aikana? Niimpä...
 
Back
Top