@Antares tässä sulle taulukoihin vähän.. jotain
Tänään oli liian kaunis päivä, joten en ehtinyt tehdä tarkempaa tarkastelua, mutta kaikkinensa hyvin mielenkiintoinen video. Nämä kolme sisältävät hänen tekemänsä tarkastelut tähän mennessä:
LINKKI VANHEMPAAN VIDEOON- julkaistu 15.4.2022
LINKKI TUOREEMPAAN VIDEOON - julkaistu 30.9.2022
LINKKI TÄHÄN UUSIMPAAN VIDEOON - julkaistu 7.4.2023
Numeroiden lisäksi tässä uusimmassa on muitakin mielenkiintoisia havaintoja: T-90A vaunuja on varastotukikohdissa enää 50 kpl ja hän löysi 165 kpl T-80U vaunuja (tosin nämä eivät ole liikahtaneet viimeisen 10 vuoden aikana).
Hän on tehnyt vertailua varastotukikohtien panssarivaunujen kokonaismäärien osalta, tässä numerot (uusimman videon ajanhetki 8:55):
Toki "Pre War" tarkastelun eli ensimmäisen videon lähdemateriaali oli Google Maps satelliittikuvat ja eri tukikohtien kuvien välillä saattoi olla useampia vuosia aikaeroa, joten virheen mahdollisuus on selvä (usean vuoden aikana ehtii tapahtua paljon, vaunumäärien muutos ei välttämättä liity 100% Ukrainan sotaan).
Silti karkeasti ottaen varastotukikohdista on poistunut noin 1 500 panssarivaunua.
Muistetaan Medvedevin ja Putinin vaahtoaminen 1 500 - 1 600 panssarivaunua vuodessa. En pidä mahdottomana, että sodan aikana olisi todellakin kyetty raapimaan tällainen vaunumäärä liikkeelle (osa modernisoitu, osa remontoitu, osa de-konservoitu ja aktivoitu suoraan tukikohdista). Täten tuo lausunto kertoisi siitä että ensimmäisen sotavuoden aikana kykenivät tuollaiseen määrään, iso kysymysmerkki on tietysti onnistuuko sama temppu uudestaan toisena sotavuotena.
Arvatenkin ensimmäisen vuoden aikana on aktivoitu ne helpoimmat tapaukset ja varmasti otettu varaosat yms. mistä ne onkaan helpoimmin saatu. Kuinka paljon tällaisia "helppoja tapauksia" on jäljellä? Toinen 1 500 kpl?
UVZ:lla on ainakin teoriassa kyky valmistaa T-90S / T-90SA panssarivaunuja, mutta minulla ei ole tarkkaa kirjanpitoa viimeisen 10 vuoden osalta. Tiedetään että 2000-2012 he valmistivat näitä hyvät määrät per vuosi (tosin osa oli kittejä), mutta 2013-2021 oli hiljaisempaa. Minulla on SIPRI:n tekemästä seurannasta taulukko, mutta se ei välttämättä sisällä kaikkea:
Pari huomautusta: Intialle on merkitty 464 kpl T-90S kauppa vuodelle 2019 MUTTA sen toimitukset on merkitty jonnekin 2023/2025 tienoille, joten näitä ei lasketa mukaan kokonaissummaan.
Lisäksi SIPRI ilmeisesti laskee tiettyjen maiden lisenssivalmistuksen (Iran, Intia) osaksi Venäjän "vientiä" vaikka ne eivät tarkoitakaan Venäjällä valmistettua panssarivaunua (tai edes kittiä, toki tapauksesta riippuen).
Toisten lähteiden mukaan toimitukset ovat voineet tapahtua hieman eri vuosina ja lisäksi viedyn vaunun tyyppi voi olla hieman eri kuin tässä.
Silti tuosta näkee että T-90S / T-90SA on ainakin ollut tuotannossa viime vuosiin asti. Mikä toki herättää kysymyksiä: jos tämä tuotantokapasiteetti on olemassa, miksei näitä vaunuja ole näkynyt muutamaa kappaletta enemmän Ukrainassa? Mahdollisesti osa juorutuista T-90M vaunuista on todellakin uustuotantoa (JR2 lähteen mukaan näitä valmistettiin / modernisoitiin vanhoista jopa 160 kpl vuoden 2022 aikana).
Näiden lisäksi on pari muuta vaihtoehtoa Ukrainaan toimitettujen vaunujen osalta: Venäjä ei lähettänyt sinne sodan aluksi 100% panssarijoukoistaan, tosin valtaosan kuitenkin. Samoin erilaisten panssarisotakoulujen yms. käytössä oli tietty määrä vaunuja. Sodan aikana kuului juoruja että näistä osa olisi lähetetty Ukrainaan.
T-90M uustuotannon JA näistä eri joukko-osastoista ja koulutusyksiköistä raavittujen vaunujen lisäksi ei oikein ole muita lähteitä, joten muiden vaunujen täytyy tulla varastotukikohdista (Valko-Venäjä toimitti tietyn määrän T-72A vaunuja, Iran ei ole toistaiseksi ainakaan todistetusti toimittanut heidän T-72S vaunujaan). Joten menipä vaunu modernisoitavaksi, remontoitavaksi tai suoraan sotaan, se poistuu varastotukikohdasta.
JOS jätetään muut muuttujat pois laskuista, niin mitä tuo voisi tarkoittaa Venäjän aktiivijoukkojen panssarivaunumääräksi tällä hetkellä? Ennen sodan alkua niillä oli vaunuja noin 2 800 kpl ja jos uskotaan Ukrainan ilmoittamat tappiot sellaisenaan, niin päivän numero on 3 636. Varastotukikohdista on poistunut sodan aikana noin 1 500 panssarivaunua.
2 800 - 3 636 + 1 500 = 664
Useampi lähde on kuitenkin ollut varovaisempi arvioissaan, on arvioitu että tällä hetkellä vaunumäärä voisi olla 1 800 kpl. Tässä on tietysti suuri vaikutus sillä, mitä numeroita käytetään.
Oryxin mukaan Valko-Venäjä toimitti ainakin 98 kpl T-72A ja T-72AV vaunuja:
LÄHDE
Altyn73 arvioi että panssarisotakouluilla yms. voisi olla ainakin 400 kpl eri tyyppien panssarivaunuja käytössään.
Lisäksi ennen sodan alkua puhuttiin että Venäjä olisi keskittänyt 75-80% aktiivijoukoistaan Ukraina rajalle, tosin mikä prosenttiosuus heidän panssari- ja mekanisoiduista joukoistaan? Ehkä ei 100%, joten tappioiden kasvaessa heillä oli varmasti tiettyjä joukkoja joilta nyhtää panssarivaunuja (tosin tuskin kovin suurta määrää).