Ohhoh tosiaan, neljä pudotusta saman alueen yllä joista kaksi hävittäjiä (Su-34 ja Su-35S) - ja vieläpä hyvin lyhyen ajan sisällä toisistaan. Ei voine olla sattumaa, huonoa huoltoa tms.
Venäjän lentotukikohdat kartalla, korostin sinisellä Bryanskin oblastin alueen (lisäksi merkitty punaisella ne tukikohdat, joista Su-35S koneet operoivat - kyseisen kartan tieto, joka voi pitää paikkansa tai sitten ei, varsinkin näin sota-aikana):
KARTAN LÄHDE
Minun ensimmäinen ajatus oli että olkapääohjuksilla varustetut partiot hiipineet rajan yli ja päässeet yllättämään kopterit ja hävittäjät, koska eivät osanneet varautua ohjuksiin tällä alueella. MUTTA väitetysti kyseessä eivät olisi olkapääohjukset ja hävittäjän pudottaminen sellaisella vaatii, että kone lentää alhaalla (ja pitää olla erinomainen ennakkovaroitus, koska kone on nopeasti päällä ja ohi). Venäjän hävittäjät maataistelukoneita lukuunottamatta ovat suosineet jo yli vuoden ajan taktiikkaa jossa lennetään nopeaa korkealla ja paiskotaan pommeja / ohjuksia kaukaa oman ilmatorjunnan suojista. Su-24 ja Su-25 koneita on nähty matalalla, mutta Su-34 ja Su-35S koneita harvemmin, varsinkin jälkimmäistä.
Jos ei olkapää-it niin mikä muu? Oma ilmatorjunta? Ei mahdoton ajatus, mutta sotaa on käyty reilusti yli 400 päivää. Luulisi että olisi muodostunut rutiinikäytännöt omien koneiden tunnistuksen osalta. Lisäksi ryssä on operoinut tällä suunnalla jo kauan, vaikea kuvitella että yhtäkkiä alkaisivat mokailemaan ja vieläpä näin isosti. Ehkä yksi tai kaksi vahinkoa, mutta nyt puhutaan NELJÄSTÄ.
Jos ei kumpikaan näistä, niin mitä muuta? Ehkä Ukraina on ajanut jonkin ilmatorjuntavaunun (tai muutaman) hyvin uhkarohkeasti rajan tuntumaan tai jopa rajan yli? Nyt sitten päässeet yllättämään? Vaan jos ovat tutkaohjattuja, niin luulisi hävittäjäkoneiden ainakin saavan ennakkovaroituksen tutkan lukituksesta. Ukrainalla on paljon vanhaa neukkuaikaista ilmatorjuntaa, joka on ryssälle hyvin tuttua. Patriot puolestaan ei ole tehty nopeasti paikkaa vaihtavaksi ja olisi hyvin uhkarohkeaa viedä yksi niistä harvoista pattereista rajan tuntumaan.
Eipä oikein jää näiden jälkeen muuta vaihtoehtoa kuin jokin uusi kauas yltävä ilmatorjuntaohjus, joka olisi integroitu Ukrainan hävittäjäkalustoon. Vaan miten tapahtuu sen maalinosoitus? Luulisi että ennen laukaisua pitäisi saada edes karkea sijainti ja Ukrainan vanhat tutkat eivät näe kovin kauas (paitsi maanpinnalle sijoitetut, mutta tutkahorisontti tiellä ainakin matalalla lentävien osalta). Ehkä yhdistetty ilmatilannekuva antaa riittävän karkean tiedon tyyliin "jotain tuolla suunnalla" ja sitten laitetaan ohjus matkaan? Jos käy tuuria, niin ohjus löytäisi itse maalin ja ohjautuisi kohteeseen. Toisaalta NELJÄ pudotusta lyhyen ajan sisään, joko melkoinen tuuri tai aidosti erinomainen ohjus kyseessä (tai sitten laukaistaan kymmenen tai enemmän, joista neljä osui?).
Näinköhän Ukrainalla olisi jotain kauas yltävää uutta ohjusta käytössä, juuri sopivasti vastahyökkäyksen aattona. Ainakin alustavasti ryssä yllätetty housut kintuissa, lentäjät eivät selvästi saaneet paljoa ennakkovaroitusta kun eivät ehtineet laukaista heittoistuinta. Luulivat olevansa turvassa ja sitten osui kohdalle. Mielenkiintoista nähdä, seuraako lisää pudotuksia. Ainakin ryssän ilmavoimien luulisi ottavan 100km lisää turvaetäisyyttä, ihan vain kaiken varalta, mikä tarkoittaisi että ei nähdä lisää niitä JDAM kaltaisi liitopommeja etulinjaan iskemässä (tai hyökkäyskärkiä torjumassa).
MUOKKAUS: toisaalta jos Venäjällä on AWACS-koneita ilmassa, heillä pitäisi myös olla selvä tieto siitä, missä Ukrainan hävittäjäkoneet lentävät. Jos Ukrainalla olisi käytössä kauas yltävä moderni puikko, näinköhän silti pääsisivät yllättämään niin pahasti kuin mitä nyt on käynyt?
Alan kallistua olkapääohjusten puoleen, muutama partio rajan yli, varsinkin jos ryssä operoi ennakoitavan kaavan mukaisesti ja lentää usein samoja reittejä. Toki edelleen olkapääohjuksella on vaikea (usein mahdoton) yltää korkealla lentävään hävittäjään, joten tämä ei ole vedenpitävä selitys / arvaus. Enpä kallistukaan, katso kuvat alla yhden kopterin pudottaneesta ohjuksesta - liian iso ollakseen manpads. Täytyy olla joko it-ohjusvaunu tai hävittäjästä laukaistu "jokin uusi ohjus".
-
Artur Micek lainaa ryssän kanavien spekulointia, sanovat että olisi AIM-120C tai AIM-120D AMRAAM:
Some RUS channels claim that the UA received AIM-120C AMRAAM air-to-air missiles with a range of about 120 kilometers or AIM-120D AMRAAM with a range of about 160 kilometers from the US.
Minun ajatus tästä jälkimmäisestä: saivatko Puolan toimittamien MiG-29 koneiden mukana puikkoja? En muista, oliko niihin tehty AMRAAM integrointia, mutta ehkä sellainen tehtiin salassa ennen koneiden toimituksia? Silti olen epäileväinen: miten saivat ohjukselle maalidatan ilman että ryssän koneissa havaittiin tutkan keilaa ja varoittimet soivat? Voisiko yhdistetty ilmatilannekuva olla niin hyvä että saavat puikon matkaan ilman että hävittäjän tarvitsee käyttää omaa tutkaansa?
Micekin viestin vastauksessa arvailtiin myös näin:
The second option is OPL and not necessarily Patriot. The SAMP/T (more mobile) is even better suited for a fire ambush. One set declared....
-
Tämänpäiväiset pudotukset asettavat nämä aikaisemmat uuteen valoon, useita pudotuksia viime päivien aikana. Lainaan Micekiltä (alleviivaus minun):
LÄHDE
It turns out that in the Bryansk region, the RUS lost 2 Mi-8 helicopters, a Su-34 bomber and a Su-35 fighter.
In addition, yesterday Mi-28 in the Crimea. 2 days ago something also fell near Gorłówka.
-
Joku ryssän telegram-kanava taas väittää että "increased SOF activity", piirtänyt jopa kartan:
Source: Russian TG. An area of increased risk for Russian military aircraft due to Ukrainian SOF activities.