Ukrainan konflikti/sota

Oli kuka oli dronelentelyn takana niin Moskovassa seuraukset tuntuu:
https://www.is.fi/autot/art-2000009624139.html

Eli EW häirinnän ansiosta mikään sateliittinavigointi ei toimi ja kännykköillä on pahoja katvealueita. Tämän seurauksena Moskovassa ei toimi:
-Ruokalähetti palvelut
-Taksipalvelut
-Auton lainaus
-Yleensäkkään mikään missä pitäisi päätyä perille tuntemattomampaan paikkaan

Viranomaisten ratkaisu on että kaikki ostaa paperikarttoja ja muistutetaan että ei Neuvostoliitossakaan ollut intternettiä tarjolla.

Kertoo kyllä kaiken tilanteesta, Moskovassa joudutaan painamaan EW:tä 24/7, Kiovassa kaiketi tulee paikallisia kännykkäpimennyksiä ja GPS häiriöitä kun on hyökkäys päällä. Joten tilanteen hallinnassa on normaalitapa ja sitten ryssintä.

Olipa iskun takana kuka tahansa, pari ajatusta siitä tuli:

1) Ukraina tuskin iskee tarkoituksella kerrostaloihin, vaikea nähdä mitä hyötyä siitä olisi heille. Sen sijaan, jos dronejen takana oli Ukraina, pidän todennäköisempänä selitystä että EW- ja/tai gps-häirintä Moskovan alueella sai dronet harhautumaan ja törmäämään "holtittomasti" tai jopa putoamaan. Ehkä ilmatorjunta pudotti muutaman, jonka jälkeen voineet myös törmätä mikä sitten sattuikaan olemaan reitillä pudotuksen aikana

2) pelkkä dronejen lennättäminen Moskovan ilmatilassa on erinomainen keino vaikuttaa tavallisten moskovalaisten arkeen. Muistetaan että Moskova = Venäjä, käytännössä siis. Vaikeutetaan lentoliikenteen toimintaa, tuodaan sodan melu pääkaupunkiin (oletuksena että ilmatorjunta joutuu ampumaan droneja alas) ja tietysti mm. gps-häirinnän vaikutuksia moskovalaisten arjessa ei voi olla huomaamatta. Kun tätä jatkuu, useampi pohtinee, miksi he joutuvat "sietämään tällaista kiusaa". Näin nähtynä on jopa helppo ymmärtää, miksi droneissa EI olisi taistelukärkeä: sen sijaan saman painoiseen droneen voi laittaa suuremman määrän polttoainetta, jolloin lentoaika Moskovan yllä on pidempi. Lisäksi jos / kun drone tippuu taivaalta, ei oteta riskiä että taistelukärki tappaisi siviileitä eli ei kärsitä mainehaittaa (joka voi konkretisoitua avun osalta). Toki jos päätetään iskeä sotilaskohteeseen tms. strategisesti tärkeään paikkaan niin silloin käytetään tietysti sellaista dronea jossa on riittävän iso taistelukärki.
 
Oli kuka oli dronelentelyn takana niin Moskovassa seuraukset tuntuu:
https://www.is.fi/autot/art-2000009624139.html

Eli EW häirinnän ansiosta mikään sateliittinavigointi ei toimi ja kännykköillä on pahoja katvealueita. Tämän seurauksena Moskovassa ei toimi:
-Ruokalähetti palvelut
-Taksipalvelut
-Auton lainaus
-Yleensäkkään mikään missä pitäisi päätyä perille tuntemattomampaan paikkaan

Viranomaisten ratkaisu on että kaikki ostaa paperikarttoja ja muistutetaan että ei Neuvostoliitossakaan ollut intternettiä tarjolla.

Kertoo kyllä kaiken tilanteesta, Moskovassa joudutaan painamaan EW:tä 24/7, Kiovassa kaiketi tulee paikallisia kännykkäpimennyksiä ja GPS häiriöitä kun on hyökkäys päällä. Joten tilanteen hallinnassa on normaalitapa ja sitten ryssintä.
Tämäkin kyllä sahaa kivasti Putinin oksaa ja pelaa Ukrainan pussiin.

Ehkä tämä isku ei Ukrainan näkökulmasta niin huono idea ollutkaan kuin olisi äkkiseltään voinut luulla... En siis väitä tai ole väittämättä, että Ukraina olisi tämän takana, just saying.
 

"Putin tuntee varmasti silmukan kiristyvän. Kansainvälinen rikostuomioistuin on antanut hänestä pidätysmääräyksen ja Wagner-johtaja Jevgeni Prigozhinin kaltaiset miehet raivoavat lähes päivittäin Kremlin hyödyttömyydestä. Venäjän armeija on epäonnistunut ratkaisevasti. Nato on laajentunut. Kaikki nämä luovat hedelmällisen maaperän epäilysten laajenemiselle, eversti kirjoittaa."

"Moni saattaa Moskovassa nyt kysellä, että kuinka vanha Putin voi olla, jos hän ei kykene suojelemaan lennokeilta edes pääkaupunkiaan. Eliitti joutuu ensimmäistä kertaa pohtimaan, kuinka paljon sotaa he ovat valmiita kestämään."
 

"Putin tuntee varmasti silmukan kiristyvän. Kansainvälinen rikostuomioistuin on antanut hänestä pidätysmääräyksen ja Wagner-johtaja Jevgeni Prigozhinin kaltaiset miehet raivoavat lähes päivittäin Kremlin hyödyttömyydestä. Venäjän armeija on epäonnistunut ratkaisevasti. Nato on laajentunut. Kaikki nämä luovat hedelmällisen maaperän epäilysten laajenemiselle, eversti kirjoittaa."
Ihan samaa kuin eräs itävaltailais korpraali 1944-45...
Siihen asti menee hyvin kun hommat onnistuu mutta ekasta epäonnistuneesta vetäydytään omaan turvalliseen kuplaan...
 
Tämän mukaan Putin ei osaa päättää nyt yleisiä linjoja vaan sen sijaan keskittyy erikoisoperaation mikromanagerointiin
Nyt ollaankin oikein keskinkertaisen KGB everstin mikromanageeraus erikoisosaamisen keskiössä🤣🤣💪... Ai niin tämä olikin se kolmen päivän erikoisoperaatio😉
 
Viimeksi muokattu:
> Ukrainalla on tapana tehdä odottamattomia asioita
> Puhelevat demilitarisoidusta vyöhykkeestä

Oliko se Taurus tulossa. Donin kauimmainen silta nykyiseltä rintamalta taisi olla vajaan 400km päässä.

Krimin silta, ja Donin sillat puoliväliin donia poikki (olikohan ~8kpl yht), ja perään donetsin sillat (~10-15(?)).
Siitähän muodostuukin sitten donetsin itäpuolinen alue jonne raskasta huoltoa on vaikea saada, sekä donetsin länsipuolinen "miljoonamotti".

Don-Ukrainan raja ei olisi kuin ~70km.
Donets joen pohjoispää - Don välille luonnollisesti puolustuslinja, jos sieltä vaikka Rosgvardia on tulossa joskus ensisyksynä kun shokistaan selviävät.

Ja ei muutakuin panssarit eteen ja syviä murtoja Donin kautta. Voi sitten ryssä miettiä niissä rakennetuissa asemissaan että mikset minun miinakentälle ajanut, kun sen sinua varten tein.

Katso liite: 78548

Tämä on mielenkiintoisin idea jonka olen nähnyt pitkään aikaan. Toki useat ovat ylläpitäneet tarvetta iskeä ryssän logistiikkaan, erityisesti rautateihin ja sähköverkkoon, mutta en muista monen pohtineen, millainen este tämä Don-joki todellisuudessa on.

Khersonin seudun taisteluiden aikaan saatiin toki nähdä että teräsrakenteiset sillat kestävät suuren määrän iskuja. Toisaalta eivät ne määräänsä enempää kestä, varsinkin jos on tarkka ja tarkoitukseen sopiva asejärjestelmä käytössä.

Tässä kartassa näkyy punaisella Venäjän rautatieverkko Ukrainan itäpuolella (LÄHDE, saman porukan kartta josta näkee sillat: LINKKI). Don-joki näkyy tässä kartassa huonosti, mutta se menee Azovinmeren rannalta Rostovista Volgogradiin ja sieltä viistosti Liskin eteläpuolelle ja sieltä miltei suoraan kohti pohjoista esim. siten että Voronezh jää joen itäpuolelle. Don-joki jatkuu miltei suoraan pohjoiseen tämän kuvan ulkopuolelle ja katkaisee esim. Lipetskin kaupungin kohdalla idästä länteen tulevan radan.

Huomaa, miten joki risteää junarataverkon kanssa (piirsin joen reitin karkeasti, joten ei ole välttämättä 100% oikein mutta suurpiirteisesti reitti menee noin). Lisäsin vielä purppuran värillä hyvin karkean hahmotelman rintamalinjan sijainnista tällä hetkellä, huom. tässä on enemmän virheitä, karkea hahmotelma vain jotta pystyisi paremmin suhteuttamaan mistä puhutaan:

1685547570800.png

JOS Ukraina kykenisi pudottamaan tämän joen ylittävät rautatiesillat (ja miksei myös maantiesillat, mutta rautatie on tietysti näistä kahdesta tärkeämpi) niin ryssän logistiikka olisi nopeasti hyvin suurissa vaikeuksissa.

Moskovan suunnalta pystyisi toki edelleen tuomaan kalustoa ja miehistöä esim. Kurskin kautta Belgorodiin, mutta tämänhetkisen pääpainopisteen kannalta ne olisivat täysin väärässä paikassa. Valuyikin kautta menee junarata itäisen Ukrainan läpi Starobilskiin ja sieltä edelleen Luhanskiin, mutta tämän reitin on oletettu olevan pois käytöstä siitä asti kun Ukraina valtasi Kupianskin ja uhkasi Svatovea viime syksynä.

HUOM: en tunne Don-jokea tarkemmin, joten vaikea sanoa kuinka suuri maastoneste se on. Miten vertautuu esim. Ukrainan halkaisevaan Dnepr-jokeen jonka ylittämisestä ollut enemmän puhetta, Dnepr on kuitenkin leveä ja nopeasti virtaava joki, minkä takia ei ole (toistaiseksi) nähty suurempia yrityksiä tulla sen yli? Don ei tietysti ole verrattavissa Volgaan, mutta tuskin on merkityksetönkään esteenä.

MUOKKAUS: Ukrainan Kramatorskista on tuonne Volgogradin länsipuolelta Don-joen ylittävälle sillalle noin 430 km, joten jos olisi esim. 500 km yltäviä risteilyohjuksia, niitä voisi laukoa turvallisesti oman ilmatorjunnan suojista ja silti yltää helposti jokaiselle kuvassa näkyvälle Don-joen ylittävälle rautatiesillalle (maantiesillat ovat tietysti myös iskettävissä).

Pari muuta etäisyyttä:

Harkova - Voronetz = 280 km
Kramatorsk - Rostov-on-Don = 230 km

Kuten nähdään, lihavia maaleja on muutaman sadan kilometriä etäisyydellä eikä tarvitse mennä ihan rintamalinjan päälle laukomaan ohjuksia (jos siis yltäisi tuon 500 km).
 
Viimeksi muokattu:
Johtamista on monenlaista, Putler osoittaa sellaista kovaa, mutta pelkurimaista johtamista jota ihmiset seuraavat koska on pakko ja tekevät hommansa minimipanoksella kunhan eivät vain jää kiinni esimerkkinä. Kaikkea leimaa valehtelun ja vääristelyn kulttuuri, ihmisarvoa ei ole.

Pitää jättää tähän hajurako.



Zelenskyi sen sijaan osoittaa erilaista johtajuutta, sellaista missä on sydän ja persoona kokonaan pelissä, uskallusta heittäytyä, olla läsnä, ihminen ihmiselle, suora ja avoin. Sellaiseen johtajaan on helppo samaistua ja sellaisen puolesta kävelee sen ekstra mailinkin vaikkei sitä edes pyydettäisi.

Kansa ansaitsee kaltaisensa johtajan.

 
Tämän mukaan Putin ei osaa päättää nyt yleisiä linjoja vaan sen sijaan keskittyy erikoisoperaation mikromanagerointiin
Lainaus jutusta
– Kaikki nämä kuvaukset – ”yli-itsevarma”, ”välttelee tarpeellisia päätöksiä”, ”harhainen” – näyttävät hyvin perustelluilta. Ne todella kuvaavat sitä, mitä me voimme nähdä, Sonin kirjoittaa Twitterissä.

Hänen mukaansa Putinin mysteeri on poliittisen taloustieteen näkökulmasta se, miten ihmeessä tällaiset avut omaava henkilö on saattanut edes voittaa valtataistelun ja pysyä vallassa.

– Näyttää siltä, että yhdistelmä varhaisen vaiheen tuuria, taitoa – ja kyllä, myös ylenmääräistä itsevarmuutta, vie sinut huipulle. Sorto ja propaganda pitävät sitten vallassa siinä vaiheessa, kun taidot eivät enää sovellu, tuuri on loppunut ja yli-itsevarmuus ja messiaaninen kiihko eivät enää riitä kurssin kääntämiseen. Toivottavasti tätä kestää vain jonkin aikaa, Sonin toteaa.
Jeltsin nosti Putinin kännipäissään presidentiksi. Muistelen, että Clinton kertoi Boriksen vähän kavahtaneen kun heräsi epäilys siitä, mikä Vladimir on miehiään.

Vallan sinetöi voitokas Tsetsenian toinen sota. Sitten alkoikin taloudellinen nousukausi, ennen 2009 talousromahdusta länsi osti kaasua ja öljyä, raha virtasi ja tarjosi kansalle nannaa. Georgia ja Krim, helppoja vastuksia ja nyt kun on tosipaikka, niin äijä jäätyy :)
 
Olipa iskun takana kuka tahansa, pari ajatusta siitä tuli:

1) Ukraina tuskin iskee tarkoituksella kerrostaloihin, vaikea nähdä mitä hyötyä siitä olisi heille. Sen sijaan, jos dronejen takana oli Ukraina, pidän todennäköisempänä selitystä että EW- ja/tai gps-häirintä Moskovan alueella sai dronet harhautumaan ja törmäämään "holtittomasti" tai jopa putoamaan. Ehkä ilmatorjunta pudotti muutaman, jonka jälkeen voineet myös törmätä mikä sitten sattuikaan olemaan reitillä pudotuksen aikana

2) pelkkä dronejen lennättäminen Moskovan ilmatilassa on erinomainen keino vaikuttaa tavallisten moskovalaisten arkeen. Muistetaan että Moskova = Venäjä, käytännössä siis. Vaikeutetaan lentoliikenteen toimintaa, tuodaan sodan melu pääkaupunkiin (oletuksena että ilmatorjunta joutuu ampumaan droneja alas) ja tietysti mm. gps-häirinnän vaikutuksia moskovalaisten arjessa ei voi olla huomaamatta. Kun tätä jatkuu, useampi pohtinee, miksi he joutuvat "sietämään tällaista kiusaa". Näin nähtynä on jopa helppo ymmärtää, miksi droneissa EI olisi taistelukärkeä: sen sijaan saman painoiseen droneen voi laittaa suuremman määrän polttoainetta, jolloin lentoaika Moskovan yllä on pidempi. Lisäksi jos / kun drone tippuu taivaalta, ei oteta riskiä että taistelukärki tappaisi siviileitä eli ei kärsitä mainehaittaa (joka voi konkretisoitua avun osalta). Toki jos päätetään iskeä sotilaskohteeseen tms. strategisesti tärkeään paikkaan niin silloin käytetään tietysti sellaista dronea jossa on riittävän iso taistelukärki.
Periaatteessa ihan piruilusyistä olisi Ukrainakin voinut iskeä Moskovaan. Drooneja osui nimittäin eliitin asuinalueelle, mm. Shoigu asuu siellä. En löydä enää twiittiä, jossa oli tarkemmin mainittu, keitä kaikkia sillä alueella asuu. Kuitenkin pientä ryssänmaan sisäistä vahingoniloa on saatu sentään aikaiseksi.

Yksi teoria/väite lennokki-iskun taustoista: putininvastaiset maan sisällä toimivat ryhmittymät
 
Tuntuu hieman tyhmältä jakaa näitä Valko-Venäjään liittyviä spekulointeja, koska samaan aikaan Lukashenko on osoittanut torakan kaltaista sietokykyä. Ukko on pysynyt vallassa Neuvostoliiton hajoamisesta lähtien, joten ei sovi aliarvioida sitä, miten on tukiverkkonsa rakentanut. Varsinkin Venäjän hyökättyä Ukrainaan on toisinaan nähtyä hyvinkin villejä spekulaatioita Valko-Venäjästä ja Lukashenkosta, mutta päivän tai parin jälkeen todellisuus palasi ja meno jatkui kuten ennenkin.

Ja kuitenkin, kaikki diktaattorit näyttävät ikuisilta, kunnes tulee "se yksi päivä" ja valta haihtuu kuin savuna ilmaan.

Tästä syystä hyvä pitää Valko-Venäjää silmällä, tosin en lukisi liikaa Lukashenkon poikien matkoista: he ovat "edustaneet maata" jo pidemmän aikaa ja jos isäukko tosiaan on sairas / sairastanut, niin ehkä ulkomaan matkat ovat siitäkin syystä vähemmässä (toki riippuu myös, miten tärkeä matka kyseessä). Pitäisi mielenkiintoisempana tätä mahdollisesti Patrushevin vierailua - se voi liittyä "Valko-Venäjälle sijoitettaviin ydinaseisiin", tosin suhtaudun epäilevästi väitteisiin että niitä tultaisiin sijoittamaan maahan (en tarkoita että alla lainattu väittäisi näin, vaan että tällaisia väitöksiä on näkynyt).

Two FSB aircraft arrived in Belarus, and Viktor Lukashenko flew to China.

Today at 16:52 (Minsk time), Tu-214VPU (reg. number RA-64523) operated by the FSB landed at Minsk National Airport (MSQ). This aircraft had been seen in Minsk earlier: on August 18 and August 26, 2020.

At that time, Nikolai Patrushev, the director of the Federal Security Service of Russia (FSB), arrived in Minsk on it.

Besides this aircraft, Tu-214PU (RA-64534), also used by the FSB, landed at MSQ at 17:11 (Minsk time).

We also recall that this morning we wrote that Viktor Lukashenko left Minsk on the government plane EW-001PA. As a result, at 17:03 (Minsk time), the plane landed at Beijing Capital International Airport, China.




-

Tämäkin kirjoitus kiinnitti huomioni, tosin en tunne tätä "asiantuntijaksi" väitettyä, joten paras suhtautua skeptisesti. Hänen mukaansa Lukashenkon seuraajan hahmottelu olisi jo kovasti käynnissä:

 
Viimeksi muokattu:
Tuntuu hieman tyhmältä jakaa näitä Valko-Venäjään liittyviä spekulointeja, koska samaan aikaan Lukashenko on osoittanut torakan kaltaista sietokykyä. Ukko on pysynyt vallassa Neuvostoliiton hajoamisesta lähtien, joten ei sovi aliarvioida sitä, miten on tukiverkkonsa rakentanut. Varsinkin Venäjän hyökättyä Ukrainaan on toisinaan nähtyä hyvinkin villejä spekulaatioita Valko-Venäjästä ja Lukashenkosta, mutta päivän tai parin jälkeen todellisuus palasi ja meno jatkui kuten ennenkin.

Ja kuitenkin, kaikki diktaattorit näyttävät ikuisilta, kunnes tulee "se yksi päivä" ja valta haihtuu kuin savuna ilmaan.

Tästä syystä hyvä pitää Valko-Venäjää silmällä, tosin en lukisi liikaa Lukashenkon poikien matkoista: he ovat "edustaneet maata" jo pidemmän aikaa ja jos isäukko tosiaan on sairas / sairastanut, niin ehkä ulkomaan matkat ovat siitäkin syystä vähemmässä (toki riippuu myös, miten tärkeä matka kyseessä). Pitäisi mielenkiintoisempana tätä mahdollisesti Patrushevin vierailua - se voi liittyä "Valko-Venäjälle sijoitettaviin ydinaseisiin", tosin suhtaudun epäilevästi väitteisiin että niitä tultaisiin sijoittamaan maahan (en tarkoita että alla lainattu väittäisi näin, vaan että tällaisia väitöksiä on näkynyt).

Two FSB aircraft arrived in Belarus, and Viktor Lukashenko flew to China.

Today at 16:52 (Minsk time), Tu-214VPU (reg. number RA-64523) operated by the FSB landed at Minsk National Airport (MSQ). This aircraft had been seen in Minsk earlier: on August 18 and August 26, 2020.

At that time, Nikolai Patrushev, the director of the Federal Security Service of Russia (FSB), arrived in Minsk on it.

Besides this aircraft, Tu-214PU (RA-64534), also used by the FSB, landed at MSQ at 17:11 (Minsk time).

We also recall that this morning we wrote that Viktor Lukashenko left Minsk on the government plane EW-001PA. As a result, at 17:03 (Minsk time), the plane landed at Beijing Capital International Airport, China.




-

Tämäkin kirjoitus kiinnitti huomioni, tosin en tunne tätä "asiantuntijaksi" väitettyä, joten paras suhtautua skeptisesti. Hänen mukaansa Lukashenkon seuraajan hahmottelu olisi jo kovasti käynnissä:

Tää tulee olemaan mielenkiintoinen tapahtuma.
Kreml haluaisi oman miehensä vallankahvaan kun taas pottukeisari halunnee pojastaan jatkajan...
Aika näyttää mitä siitä syntyy...
 
Tää tulee olemaan mielenkiintoinen tapahtuma.
Kreml haluaisi oman miehensä vallankahvaan kun taas pottukeisari halunnee pojastaan jatkajan...
Aika näyttää mitä siitä syntyy...
Lukaseppo poikineen taitaa pitää asemastaan liikaa hyökätäkseen Ukrainaan (itsemurha). Moskova taas tarvitsee tämän epätoivoisen teon säilyttääkseen mahdollisuuden sotilaalliseen voittoon (jonkinlaiseen).

Lukaseppo & co siis hakenee Kiinasta turvatakuut/joukot suojelemaan tikarilta selässä palatsin käytävällä seuraavina kuukausina.

Edit. Se mitä se maksaa, on sitten eri asia. Varmasti paljon, ja maksaja on kansa ja sen tulevaisuus Kiinan orjina. Tai sitten Moskova voittaa. Ja taas kansa maksaa.
 
Back
Top