Ukrainan konflikti/sota

Tämäkin kyllä sahaa kivasti Putinin oksaa ja pelaa Ukrainan pussiin.

Ehkä tämä isku ei Ukrainan näkökulmasta niin huono idea ollutkaan kuin olisi äkkiseltään voinut luulla... En siis väitä tai ole väittämättä, että Ukraina olisi tämän takana, just saying.
Talouspakotteita on kritisoitu siitä että ne eivät vaikuta riittävästi Moskovan eliittiin ja se on kutakuinkin ainoa väestöryhmä josta putler on (pitäisi olla) huolissaan.

Näyttää siltä että Ukraina teki sen mihin pakotteet ei vielä ole kyenneet. Moskovassa nimittäin kaikki on digitaalista, kun verkko tökkii sota tulee entistä enemmän eliitin iholle.

Jos tämä oli Ukrainan tavoite, niin helvetti - Keep up the good work!
 
Video hieman eri kulmasta, tämä on viime yön droneiskun tuloksia (tästä oli video jo aikaisemmin tänään tässä ketjussa).

Kohde oli Afipsky öljynjalostamo Krasnodar Territoryn alueella. Lainaan kuvauksen samasta viestiketjusta:

Footage from the Afipsky Oil Refinery in the Krasnodar Territory, that was attacked by drones. The plant was shrouded in flames and smoke. A powerful explosion was heard several kilometers away.


-

Öljynjalostamon sijainti kartalla, karkeasti (ei välttämättä tarkka iskun kohde):

1685550635575.png
 
Viimeksi muokattu:
Numeroita Venäjän risteilyohjusten ja Shahed-136/131 laukaisumääristä:

377 of 648 of shot down drones belongs to the Shahed waves. 36 more drones weren’t intercepted.
The rest 271 includes Shaheds that were used in a single missions.
Russia loses about 150 recon drones a month.
Probably Russia has launched about 500 Shaheds in May.


Lainaan viitatun ketjun käännöksen alle:

So, more on missile and drone strikes on Ukraine in May.

From April 28 to May 29, the Russian invaders used 198 missiles, of which 177 missiles were shot down.

According to the nomenclature:

137/126 - Kh-101/555
31/28 - Kalibr
18/16 - Iskander-M / K
7/7 - Kh-47M2 Kinzhal
5/0 - Kh-22
1685551284365.png
Mostly strikes are carried out using Kh-101/555 aircraft missiles, which is due to the large capabilities in their production. In turn, this does not add to them the effectiveness of an air defense breakthrough. As well as SLCM Kalibr. All this makes the functionality of these missiles extremely mediocre.

Since May 3, 2023, Shahed-136 kamikaze drones have been used in Ukraine 413, of which 377 were shot down. Their effectiveness in breaking through air defense is practically at the same level as that of missiles, but the difference is in price. 413 Shahed-136 is about $12.5 million +/-%, which corresponds to the cost of 2 "Kalibr"

1685551369125.png

In general, the effectiveness of air defense penetration of Russian missiles and kamikaze drones has become below 10%, and the effectiveness of the strikes themselves is up to 5%.

Such results have become possible due to the fact that more and more modern systems are being used by experienced air defense crews.

The combination of the rich and truly unique experience of Ukrainian air defense operators and high-tech and high-tech equipment, which is becoming more and more every day, leads to the fact that "analogue" missiles rumble more and more often, but destroy less and less.

 
Video hieman eri kulmasta, tämä on viime yön droneiskun tuloksia (tästä oli video jo aikaisemmin tänään tässä ketjussa).

Kohde oli Afipsky öljynjalostamo Krasnodar Territoryn alueella. Lainaan kuvauksen samasta viestiketjusta:

Footage from the Afipsky Oil Refinery in the Krasnodar Territory, that was attacked by drones. The plant was shrouded in flames and smoke. A powerful explosion was heard several kilometers away.


-

Öljynjalostamon sijainti kartalla, karkeasti (ei välttämättä tarkka iskun kohde):

Katso liite: 78553
Aikaisemmin iskettiin öljyvarastoon/jalostamoon Kerchissä ja nyt ilmeisesti Krimin siltaa lähinnä olevaan putkiöljyä syövään jalostamoon. Belgorodin alueen jalostamo on käsittäkseni myös öljyputken perässä. Noita jalostamoja on kohdannut tupakointionnetomuuksia muuallakin ja voisi arvata että etteivät nyt sattuisi olemaan juuri öljyputkien varassa. Krimin osalta on ainakin ollut järjestelmällistä toimintaa vaikeuttaa logistiikkaa ja erityisesti viimeaikoina polttoaineiden tuotantoa/varastointia.

Logistiikka ryssälässä toimii rautateiden varassa ja ainoa poikkeus on öljy/kaasuputkistot. Kun isketään nimenomaan putkiöljyä käyttäviin jalostamoihin niin samalla isketään rautateitä kohtaan. Polttoaineet pitää tuoda junalla muun logistiikan seassa kun öljyputken käyttö estetään.

Nykytrendillä en välttämättä pysyisi työpaikalla vodkaa juomassa vaan jossain vähän kauempana jos pesti on olla jalostamon/polttoainevaraston vahtina
 
"Hot spring of the 23rd"
Another spring has passed... A cold, sad, war-torn spring...
But if anyone was longing at this time, it was definitely not the Armed Forces. Because there was no time - they destroyed the enemy every day and every hour, both in the cold and in the heat, day and night.
How the fighters of the 59th Separate Motorized Infantry Brigade named after Yakov Handziuk made the Rashists hot this spring - in our video.

59 окрема мотопіхотна бригада СВ ЗСУ
59 separate motorized infantry brigade of the SV of the Armed Forces of Ukraine
 
Mielenkiintoisia numeroita, en ole varma mistä nämä on poimittu.

Muistan nähneeni aikaisemmin nämä kerrotut arviot eri ohjusten valmistusmääristä per kuukausi. Ne ovat hieman suuremmat kuin jos laskee Oleksii Reznikovin 6.1.2023 antamien numeroiden perusteella koko sodan ajan keskiarvot.

En muista nähneeni missään näitä "Ukrainan kertomia strategisten ohjusten määriä 31.5.2023" - mikä on hyvin kiinnostava tietoa JOS joku virallinen taho on sellaista jutellut. Tuorein näkemäni arvio on tosiaan tuo Oleksii Reznikovin 6.1.2023, mutta se on tätä nykyä kohta viisi kuukautta vanha. Ryssä vähensi risteilyohjusten ja ballististen ohjusten käyttöä vuoden 2023 aikana, tosin tammi- ja helmikuussa ampuivat enemmän, määrien väheneminen alkoi näkyä vasta maalis- ja huhtikuussa. Toisaalta ampuivat Shahed-136/131 droneja miltei sama tahtia kuin syksylläkin.

 
Mitäköhän ryssiltä on hajonnu Bakhmutin alueella, Myroshnykov (v_stus) on yleensä melko varovainen viesteissään että jos tällasta laitetaan pihalle ni oletettavaa on jossain on nyt tapahtunu isompiki liike ukejen puolelta:

"The Defense Forces continue to advance in the Bakhmut direction. There are successes! The 3rd Assault Brigade - well done!
But we should not forget about many others! Everyone completes tasks and is motivated to drive the enemy very far!"

 
Aikaisemmin iskettiin öljyvarastoon/jalostamoon Kerchissä ja nyt ilmeisesti Krimin siltaa lähinnä olevaan putkiöljyä syövään jalostamoon. Belgorodin alueen jalostamo on käsittäkseni myös öljyputken perässä. Noita jalostamoja on kohdannut tupakointionnetomuuksia muuallakin ja voisi arvata että etteivät nyt sattuisi olemaan juuri öljyputkien varassa. Krimin osalta on ainakin ollut järjestelmällistä toimintaa vaikeuttaa logistiikkaa ja erityisesti viimeaikoina polttoaineiden tuotantoa/varastointia.

Logistiikka ryssälässä toimii rautateiden varassa ja ainoa poikkeus on öljy/kaasuputkistot. Kun isketään nimenomaan putkiöljyä käyttäviin jalostamoihin niin samalla isketään rautateitä kohtaan. Polttoaineet pitää tuoda junalla muun logistiikan seassa kun öljyputken käyttö estetään.

Nykytrendillä en välttämättä pysyisi työpaikalla vodkaa juomassa vaan jossain vähän kauempana jos pesti on olla jalostamon/polttoainevaraston vahtina

Mietin sodan alkupuolella, onkohan ryssä vetänyt taktisia polttoainelinjoja lähemmäs rintamaa jotta ei tarvisi kuljettaa kaikkea säiliöautoilla. Heillä on kaksi linjaa Afganistanin sodan aikaan, kaksi putkea per linja. Muistaakseni toisessa putkessa meni polttoaine ja toisessa lentopetrooli. Nämä oli vedetty sen "Afganistanin suuren kehätien" laitoihin, en nyt muista mikä se oli nimeltään mutta yhdisti maan suurimmat kaupungit toisiinsa.

Tien vierus oli tietysti loogisin paikka putkien sijoitukselle: niitä pitkin kulkivat päivittäin erilaiset muuta tavaraa kuljettavat kolonnat, joten hoitivat samalla näiden putkien suojaamisen ja vartioinnin. Toisaalta jos putkeen tulisi vuoto tai se onnistuttaisiin tuhoamaan väliaikaisesti, se olisi helpohko ja nopeahko korjata koska se on suuren tien vieressä ja siten on helppo tuoda tavara ja korjaava miehistö siihen viereen.

En ole nähnyt Ukrainassa todisteita näiden putkien käytöstä, mutta sodan alkupuolella nähtiin ainakin yksi video, jossa heidän "pipeline troops" joukkojen kalustoa oli tien laidassa Ukrainaan menossa. Heillä on näitä joukkoja joten niiden käyttäminen olisi loogista, varsinkin kun sota muuttui pidemmäksi kuin ennalta arvattiin.

Koska puhutaan pitkistä putkien vedoista, linjan varrella pitää olla erilaisia pumppausasemia jotta putkien paine pysyy vaadituissa rajoissa. Lisäksi putkien päissä pitää olla polttoaineenjakelupiste, joko sellainen mistä täytetään säiliöauto tai sitten monihaarainen, josta voidaan tankata sotilasajoneuvot suoraan.

En muista että näiden käytöstä olisi kirjoitettu tai tehty havaintoja sodan aikana, mutta oletan että näitä oltaisiin käytetty. Varsinkin kun rautatielogistiikka on ollut koetuksella ja kumipyörälogistiikan kapasiteetti on rajallinen. Muistetaan esim. toinen maailmansota ja Leningradin piiritys: siihen kaupunkiin oli vedetty useita polttoainelinjoja vetten alta eikä saksalainen kyennyt katkaisemaan niitä missään vaiheessa, muisteluni mukaan eivät edes olleet tietoisia niistä. Sotakoneet tarvitsevat polttoainetta ja voiteluaineita toimiakseen, mutta ne ovat työläitä kuljettaa. Putkea pitkin se hoituu kätevämmin mutta ne putket pitää vetää perille asti tai ainakin lähelle.
 

1685554099043.png

5 vuotta eli 1400 miljoonaa euroa vuodessa.

Asian voi suhteuttaa Norjan puolustusbudjettiin joka oli viimeisenä vahvistettuna tilastovuonna 71 mrd nok eli 6 mrd eur. Summa vastaa 24% Norjan omista vuosittaisista menoista tai 115% yhden vuoden menoista.

Krimin valtauksen jälkeen budjetti on lähes kaksinkertaistunut (2023 ehdotettu 80B nok) joten oliko Norjalla vahva ennakkoaavistus tulevasta? Yritin kaivaa tarkkoja laskentaperusteita budjetille, mutta ilmeisesti budjettiin kuuluu vain operointimenot ja investoinnit (kuten 2015 tilatut 52 kpl F35) ovat erillisbudjetissa. Toki operointi on kallista.

1685554662431.png
 
Viimeksi muokattu:
Propagandistit hermoilee..

Love This GIF by Late Night with Seth Meyers


 
Mietin sodan alkupuolella, onkohan ryssä vetänyt taktisia polttoainelinjoja lähemmäs rintamaa jotta ei tarvisi kuljettaa kaikkea säiliöautoilla. Heillä on kaksi linjaa Afganistanin sodan aikaan, kaksi putkea per linja. Muistaakseni toisessa putkessa meni polttoaine ja toisessa lentopetrooli. Nämä oli vedetty sen "Afganistanin suuren kehätien" laitoihin, en nyt muista mikä se oli nimeltään mutta yhdisti maan suurimmat kaupungit toisiinsa.

Tien vierus oli tietysti loogisin paikka putkien sijoitukselle: niitä pitkin kulkivat päivittäin erilaiset muuta tavaraa kuljettavat kolonnat, joten hoitivat samalla näiden putkien suojaamisen ja vartioinnin. Toisaalta jos putkeen tulisi vuoto tai se onnistuttaisiin tuhoamaan väliaikaisesti, se olisi helpohko ja nopeahko korjata koska se on suuren tien vieressä ja siten on helppo tuoda tavara ja korjaava miehistö siihen viereen.

En ole nähnyt Ukrainassa todisteita näiden putkien käytöstä, mutta sodan alkupuolella nähtiin ainakin yksi video, jossa heidän "pipeline troops" joukkojen kalustoa oli tien laidassa Ukrainaan menossa. Heillä on näitä joukkoja joten niiden käyttäminen olisi loogista, varsinkin kun sota muuttui pidemmäksi kuin ennalta arvattiin.

Koska puhutaan pitkistä putkien vedoista, linjan varrella pitää olla erilaisia pumppausasemia jotta putkien paine pysyy vaadituissa rajoissa. Lisäksi putkien päissä pitää olla polttoaineenjakelupiste, joko sellainen mistä täytetään säiliöauto tai sitten monihaarainen, josta voidaan tankata sotilasajoneuvot suoraan.

En muista että näiden käytöstä olisi kirjoitettu tai tehty havaintoja sodan aikana, mutta oletan että näitä oltaisiin käytetty. Varsinkin kun rautatielogistiikka on ollut koetuksella ja kumipyörälogistiikan kapasiteetti on rajallinen. Muistetaan esim. toinen maailmansota ja Leningradin piiritys: siihen kaupunkiin oli vedetty useita polttoainelinjoja vetten alta eikä saksalainen kyennyt katkaisemaan niitä missään vaiheessa, muisteluni mukaan eivät edes olleet tietoisia niistä. Sotakoneet tarvitsevat polttoainetta ja voiteluaineita toimiakseen, mutta ne ovat työläitä kuljettaa. Putkea pitkin se hoituu kätevämmin mutta ne putket pitää vetää perille asti tai ainakin lähelle.
Ihan samaa olen myös miettinyt, en ole nähnyt noista juttua sitten sotaa edeltävän syksyn, jolloin niistä kirjoitettiin. Oma veikkaus on se, että noita on käytössä jonkin verran, mutta peri venäläiseen tyyliin suurin osa kalustosta on niin huonossa kunnossa, että niiden käyttöä on rajoitettu. Myös Ukrainan käytössä oleva kalusto on varmaankin pakottanut rajoittamaan noiden käyttöä. Kun noita vastaan iskee dronella, niin siinä saa pienellä paukulla paljon tulosta aikaiseksi. Ja noiden suojaaminen droneja vastaan on myös todella vaikeaa.
 
Back
Top