Ukrainan konflikti/sota

>Hanna Maliar says that Ukrainian forces are facing minefields, anti-tank ditches, armored counterattacks, Russian fixed-wing aircraft and helicopters, ATGMs, loitering munitions, and intense artillery fire from >Russian forces.

Olisi erikoista jos eivät kohtaisi.

Eli juuri niitä asioita mistä Venäjän puolustuksen kerrotaan sisältävän.
Tämän Ukraina-threadin alta löytyy aiheesta selkeä kuva:
 
Muistaakseni muutama vuosi sitten oli joku artikkeli, jossa mainittiin että noita toimivia Tu-160 koneita olisi yhteensä vain ehkä 3-4 koko maassa, mutta niitä lienee sen jälkeen korjattu (tai ainakin yritetty). Itse arvioisin näin omien huomioiden perusteella, että toimivien koneiden määrä lienee siellä 20-30% pinnassa, ilmoitetusta määrästä. Ja lisäksi pitää ottaa huomioon, että nykyisessä tilanteessa, jossa on valtava pula resursseista, niin voimavarat käytetään ehkä mieluummin hävittäjien ja rynnäkkökoneiden ylläpitoon.

Kymmenen vuotta sitten tilanne oli hyvin vaikea (olettaen että seuraava artikkeli pitää paikkansa, alleviivaus minun): LÄHDE

On the combat readiness of the Russian Air Force

bmpd
October 28th, 2013

In today's issue of the " Kommersant " newspaper, the article " Status of the Air Force Air Fleet and the tasks of the KLA for the repair of equipment " provides interesting information regarding the combat readiness of the Russian Air Force for certain types of aircraft.

It states that Formally, all air bases (air groups) of the Russian Air Force have the status of permanent readiness units and must maintain their aircraft fleet in good condition by at least 80% of the payroll. In fact, at present, the serviceability of Air Force aircraft as a whole is only 42%, the serviceability of combat aircraft is 49%. The most unfavorable airworthiness situation has developed in relation to Tu-160 and long-range Tu-22 strategic bombers, MiG-25 reconnaissance aircraft, MiG-29 fighters, An-22 and L-410 transport aircraft, L-39 trainers, as well as special Il-80 and IL-82. The serviceability of these types of aircraft is only about 20-25%.

In 2013, the Air Force needed to repair 696 units of aviation equipment. It is assumed that in seven years 70% of the old equipment will be replaced by new ones and in 2020 only 49 vehicles from those currently in service will need repairs. In this regard, the UAC is faced with the task of mastering the repair of new types of aircraft entering the troops: combat training Yak-130, Su-30 fighters, attack Su-34, transport An-140, An-124-100, SSJ 100 and others. In addition, in parallel with the repair, the enterprises should modernize Su-27SM, MiG-29SM/SMT and MiG-31BM fighters, Il-76PS-90(A) transport aircraft, Il-78M2 air tankers, Il-38 anti-submarine aircraft (Novella ").

The task is also set to organize on a permanent basis special field repair teams, which will be in a state of 24-hour readiness for urgent (unscheduled) repair of aircraft in parts. Along with the Air Force, enterprises should continue repairing aircraft of the Ministry of Internal Affairs, the Federal Security Service, the Ministry of Emergency Situations and other state aviation structures, as well as repairing aircraft delivered to foreign customers, and pre-sale preparation of aircraft for sales abroad from the presence of the Russian Defense Ministry.


-

Vanha juttu vuodelta 2013, pitää muistaa että Venäjä on investoinut suuria summia viimeisen kymmenen vuoden aikana ja hankkinut paljon uusia hävittäjiä. Samoin on tehty erilaisia modernisointeja joilla on pyritty jatkamaan vanhan kaluston käyttöikää. Toisaalta kyseessä on Venäjä, joten on myös aiheellista kyseenalaistaa, mitä tällä rahalla saatiin aikaan.

Uusien hävittäjien hankintojen osalta selvästi parhaat vuodet olivat 2015-2018, sen jälkeen uusien koneiden toimitukset ovat olleet selvästi pienempiä. Rahasta siinäkin on kyse. Oletan että sama voisi päteä myös pommikoneiden modernisointiin ja lentokykyisinä pitämiseen eli rahaa oli reilummasti viisi vuotta sitten mutta sen jälkeen on ollut tiukempaa.

Jos kymmenen vuotta sitten Tu-160 ja Tu-22 pommikoneista 20-25% oli toimintakykyisiä, mitä se on tänään? Entä Tu-95 perheen pommikoneet? Niitä on käytetty selvästi useimmiten risteilyohjusten laukaisuihin, oletan että tässä näkyy paitsi koneiden määrä niin myös niiden helpompi huollettavuus. Silti voi pohtia, mikä määrä näistä koneista on käytettävissä tällä hetkellä.
 
Lähinnä muistutuksena Ukrainan puolustusministeriöstä mitä heidän pojillaan on vastassa.
Välillä tuntuu että osa unohtaa tai on saanut vääristyneen kuvan minkälainen vastus Ukrainalla tuolla on.



igorilla on kyllä jutut välillä, milloin FSB on tekemässä vallankaappausta jne.
Siellä on tosiaan ainakin teoriassa hyvin valmistautunut puolustaja vastassa. Ukrainalla on tiukka rutistus esissä. Syksymmällä nähdään tuleeko hommasta mitään.
 
Olen tässä miettinyt että miten valtava määrä kalustoa ja miehiä pitäis laittaa liikkeelle jotta voitais todeta "että mennäänpäs tästä nyt yli että heilahtaa" , siis helvetillinen tuli vihollisen asemiin hirmarseja ym. myöten, raivausvaunuja kärkeen sitten muuta panssarikalustoa niin helvetisti täyttä vauhtia eteenpäin että ryssä menis kertakaikkiian paniikkiin ja pakokauhun vallassa perääntymään. Miinoitus varmasti paha este ja tappiota tulisi paljon muutenkin. Mutta tulee niitä usemmassa pienemmässäkin yrityksessä. Tullaankohan tällaista vielä näkemään? Ja löytyis sopiva paikka tähän?
 
Kovaa taistelua juoksuhaudassa, mitään ei saa ilmaiseksi ja tuotakin pitää ryhmän ja joukkueen harjoitella paljon että sujuisi.


Se on yhtä koska tuo puolustuslinja KRH kantamalla ja sen jälkeen siellä ei ole hauska olla, jotain tulee taivaalta koko ajan.


Tuostakin menee kohta pikkukengillä yli, vähän kun kuivuu tai sora pohja niin kaikki kahluukykyinen menee Dnipron yli.

 
Viimeksi muokattu:
Tähän törmänny aikasemminkin useesti... Mitä se paikallinen maanmittauspuulaaki on ajatellu, ku paikkoja on nimetty?... Vähän sama, ku suomesta löytyis 12kpl. Kouvola nimisiä paikkoja.... Älkääkä heti dissatko, ku ite asun SUUR Kouvolan alueella ;)
Kyllä sitä Suomessakin... https://fi.wikipedia.org/wiki/Ylipää
(Ylipää niminen paikkakunta, 24 kappaletta, sopivasti tuplamäärä esimerkkiisi verrattuna)

Varmasti on monella venäläiselläkin paikkakunnat hakusessa kun Ukrainassa suunnistavat. Ja niillä tuskin on toimivaa GPS ja karttasysteemejä... :D
 
Viimeksi muokattu:
Vastaan itselleni, yksi arvio Venäjän pommikoneiden määristä (HUOM: lisäsin konetyyppien perään minun arvion siitä, mitä risteilyohjuksia kyseisellä lauotaan - tämä ei siis ole lainaus Military Balance 2023 julkaisusta, ainoastaan koneiden määrät ja julkaisussa käytetyt nimet):

Long-range Aviation Command (tämän porukan pitäisi olla tarkoitettu taktisten ydinaseiden toimitukseen, mutta ehkä sodan jatkuessa näitäkin koneita on jouduttu käyttämään perinteisempään risteilyohjusten laukomiseen?):

9 kpl Tu-160
7 kpl Tu-160 mod
42 kpl Tu-95MS
18 kpl Tu-95MS mod

Yhteensä 76 kpl

Naval Aviation (ei pommikoneita mutta pieni määrä sukellusveneiden metsästykseen tarkoitettuja koneita, joita tuskin käytetään Ukrainan pommittamiseen):

12 kpl Tu-142MK/MZ
10 kpl Tu-142MR (comms)
15 kpl Il-38
7 kpl il-38N

Yhteensä 44 kpl

Aerospace Forces (eli ne varsinaiset ilmavoimat):

60 kpl Tu-22M3 (Kh-22/Kh-32 sekä erilaiset painavat rautapommit - väitetysti testattu Kh-55 ja Kh-101, mutta tuskin muuta kuin testejä)
1 kpl Tu-22MR
33 kpl Tu-95MS (Kh-22, Kh-55)
27 kpl Tu-95MS mod (Kh-22, Kh-55, Kh-55SM, Kh-101/Kh-555)
7 kpl Tu-160
7 kpl Tu-160 mod (Kh-55SM, Kh-101/Kh-555)
2 kpl Tu-160M (in tests)

Yhteensä 137 kpl

Aerospace Forces - AEW&C koneita:

3 kpl A-50
7 kpl A-50U

Yhteensä 10 kpl

-

Nämä numerot ovat Military Balance 2023 julkaisusta, joka on maasta riippuen enemmän tai vähemmän luotettava.

Kaikki pommikonetyypit eivät tietysti kykene laukaisemaan kaikkia mahdollisia ilmasta laukaistavia risteilyohjuksia. Riippuu täysin siitä, mitä kyseiseen koneeseen on integroitu, millaiset ripustukset koneesta löytyvät, miten iso tilavuus jne. Kuten uutisoinnista on nähty, useimmiten risteilyohjuksia laukaistaan Tu-95 sarjan koneista. Aerospace Forces joukoilla on näytä 60 kpl ja Long-range Aviation joukoilla toinen 60 kpl, JOS siis Military Balancen numerot pitävät paikkansa.

MUOKKAUS: toki pitää muistaa, että Venäjällä ei tietysti ole 100% kokoajan nämä kaikki koneet käytettävissä. Kuten kaikilla asevoimilla, heillä on jokin määrä koneita kokoajan modernisoitavana, peruskorjattavana tai muuten vain pois rivistä. Mikä on pommikoneiden tilanne? 50%, 60%, 75% vai jotain muuta? Onko pitkään jatkunut sota ja sen vaatimukset alkanut näkyä? Miten hyvin ja usein perushuollot on pystytty tekemään? Miten paljon sota on syönyt koneiden lentotunneista?

Hyviä kysymyksiä, hyvin vaikea vastata.
Läntisten koneiden osalta tiedetään että esim. USA:n osalta fleetistä on taistelukunnossa 40-60%. F18 superien luku oli 2021 51%, vaikka kone on lentotukialusten ykkösnyrkkiä. En usko yhtään että ryssä pääsisi lähellekkään noita lukuja. Joten vaikka TU95 koneista se 9kpl voi hyvinkin olla lähes kaikki jotka oli lentoonlähtö kunnossa. Tuo on kuitenkin jo melkein 20% fleetistä jos ne ydinpommarit jätetään pois.

Sinällään huvittava ajatus että putteli käskee kaikki 95 bommarit lentoon ja sitten sieltä jyrröö 9kpl osoittamaan ryssälän mahtavuutta. Piti tulla 100. Ekat 50 on ydinbommareita joissa voisi olla fyysinen esto konventionaalisille aseille ettei vain ryssitä ytimien kanssa. Lopuista 50 on sitten se vakio puolet huollossa jonne ei tule osia ja lopuista 25 yli puolessa on jokin oikeasti fataali vikavalo päällä.

Tämä laskelma voi hyvinkin kertoa miksi sinne tullaan 9 koneella, eikä vaikka kahdella. Syy on vain niin absurdi että ei sitä täällä lännessä heti ymmärrä.
 
Viimeksi muokattu:
Harvakseltaan twiittaava Kriegsforscher (UA:n sotilas itse joukkojen mukana) kertoo, että olisi hyvää matskua näyttää etelän suunnasta mutta myöhemmin. Miten Bradley tuhoaa ryssä tankkeja ja miten Leot selvivät osumista. Miinoja on paljon ja normihommaa on vaunujen hinaaminen korjattavaksi.

 
Kyllä tuossa vyörytyksessä valitettavasti vielä harjoittelemista olisi. Varsinkin kun kyseiselle taidolle näyttää tässä sodassa olevan tarvetta. Toisaalta hyvä huudella, kun itselle intissä opetettu sekä siellä treenattu ja vielä helpompaa on huudella täältä turvallisen kotisohvan nurkasta, kun ei ole se ainoa vaakalaudalla.
Kumpi tuossa vyörytti ja kumpi puolusti?
 
Kyllä tuossa vyörytyksessä valitettavasti vielä harjoittelemista olisi. Varsinkin kun kyseiselle taidolle näyttää tässä sodassa olevan tarvetta. Toisaalta hyvä huudella, kun itselle intissä opetettu sekä siellä treenattu ja vielä helpompaa on huudella täältä turvallisen kotisohvan nurkasta, kun ei ole se ainoa vaakalaudalla.

Jatkan sarjaa "hyvä huudella":
En tiedä mitä Ukrainalaiset lukee mutta Suomessa (ainakin omassa ikäluokassa, eikä tässä vielä niin vanhoja olla) on suurinpiirtein kaikki lukeneet sotakirjallisuutta. Hieman hassulta se kuulostaa mutta Suomalainen kirjallisuus on käytännöntasolla "piilo-oppia" sodankäynnin perusasioihin. Hetken jos pohtii niin huomaa miten tietyt ns muuttumattomat opit toistetaan jokaisessa kirjassa. Elokuvissakin.

Ja, ihan eritavalla kuin kansainvälisessä kirjallisuudessa, jossa ei yleensä pieteetillä käsitellä esimerkiksi sitä miten niitä juoksuhautoja vyörytetään.

Se on mielenkiintoinen kansallinen erikoispiirre meillä. Lisäksi sitten tietysti armeijan opit, niin tavan kadunmiehet ovat jo kykeneväisiä sanomaan asioita tuostakin pätkästä - johon muualla maailmassa 99% ajasta tarvitaan "sotilas-analyytikko".

Tämmöinen hyvä me -offtopic tähän väliin.
 
Milläs tuonne yltäisi vähän hämmentämään? 27 kopteria samalla kentällä haiskahtaa siltä, että kohta tupakoidaan.

Huhhuh, nyt on niin arvokas kohde että tuonne kannattaisi ampua kaikki heittimet tyhjäksi laajalla hajonnalla jos vaan millään kantamaa riittää. Vai oliko tosiaan niin että himarseissa edelleen vaan sitä 80km papattia. Hämmentävä tapa varastoida kopterit kiitoradoille, eihän niillä tietenkään voi muuallekaan laskeutua. Mutta mitä sitä neuvomaan.
 
Back
Top