Toisessa ketjussa joku (pahoittelut, en muista kuka) kommentoi että Rheinmetall jätettiin ulos Saksan ja Ranskan yhteisestä Europanzer-projektista (ei ole virallinen nimi, mutta päätin kutsua sitä tuolla nimellä). Sama henkilö pohti, että Rheinmetallin julistus avata panssaroitujen ajoneuvojen tehdas Ukrainaan voi olla merkki yrityksen terästäytymisestä, sillä jotain täytyy tehdä jos aikovat vastata tuleviin haasteisiin. Luen näihin haasteisiin paitsi tuon Europanzerin (joka on vasta puheen tasolla, tarkoitus oli olla tuotannossa 2037-2040 aikoihin) niin myös Puolan K2PL-projektin (joka on sekin vasta alkutekijöissä).
Rheinmetall ei voi jatkaa perinteisellä linjalla, jos haluaa säilyttää asemansa ja markkinaosuutensa. Panssaroitujen ajoneuvojen valmistus Ukrainassa on varmasti edullisempaa kuin Saksassa, jo pelkästään työvoimakustannusten takia. Lisäksi tässä asemoidaan firmaa jo Ukrainan sodan jälkeisten markkinoiden kannalta: he tulevat ostamaan satoja panssarivaunuja ja muita ajoneuvoja. Lisäksi Euroopassa tulee olemaan maita, jotka haluavat uusia panssarivaunuja jossain vaiheessa aikavälillä 2023-2040. Leopard 2 vaunujen modernisointi on järkevää ja kustannustehokasta, mutta jossain vaiheessa siinäkin tulee raja vastaan. Varsinkin, jos kilpailijoilla on jotain selkeästi parempaa tarjottavaa.
Sanoisin että Rheinmetall on haistanut rahan ja käy kimppuun kuin sika limppuun. Hyvä nähdä tämä, koska se motivoinee muita alan yrityksiä vastaamaan heitettyyn haasteeseen. Suursodassa on aina tilaisuus ansaita, mutta pitää olla riittävän ajoissa liikkeellä. Suursodan jälkeen on usein se tilanne, että markkinoilla on ylitarjontaa monen tuotteen osalta, jolloin onkin ostajan markkinat (Suomen hyvä olla hereillä siinä vaiheessa).