Palaan vielä tähän kolme viikkoa sitten kovaa polemiikkia herättäneeseen viestiini. Itse en pidä näkemystäni pessimistisenä, vaan realistisena; taas on 3 viikkoa kulunut ja edelleen tapellaan Robotynen edustalla.
Useasta Ukrainan sotilasjohdon lausumasta olen ollut huomaavinani, että tuo lyhyeen loppunut Ukrainan kiihkeä ja melkomoiset tappiot tuottanut läpimurtoyritys oli ihan todellinen hyökkäys, eikä kokeilu, niin kuin täällä ounasteltiin. Ja kun se meni vihkoon, kävi ilmi nopeasti, että äkilliselle ja nopealle rintaman halkaisevalle hyökkäykselle ei ole edellytyksiä.
Toveri ennusti viikko sitten Venäjän rintaman romahtavan kesän loppuun mennessä, eli n. kuukauden sisällä. En ymmärrä mihin tämä optimismi perustuu?
Toivottavasti olen väärässä, mutta väitän Syrskyin et al. sanomisten perusteella, että ei romahda, vaan tilanne pysyy nykyisenlaisena ja kuukauden päästä tapellaan edelleen nykyisillä rintamalinjoilla, mm. Robotynen edustalla: Venäjällä on edelleen karmea määrä miehiä ja kalustoa massiivisten miinakenttiensä takana. Ukrainalla taas ei ole varaa Verdunin kaltaiseen tykistön&jalkaväen "veren vuodattamisesta kuiviin", mitä Venäjä toivoo, sillä sen tykistö on edelleen voimissaan ja kranaatteja & lancetteja piisaa, niin kuin olemme saaneet lukea.
Ja näitä Venäjän tykistö- ja miehistöresursseja Ukraina nyt nakertaa pikkuhiljaa. Rypälepommit ja F-16 tulevat tarpeeseen. Sitten joskus kun on aika ja ryssä kypsä, alkaa alueitten vapautus. Aivan kuin uusinta Hersonin alueen vapautuksesta olisi menossa.