arix
Respected Leader
Freedom!!Olisipa ollut soppatykki. Kaalin hajua ei olisi saatu tuolta torilta pois ikänään.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Freedom!!Olisipa ollut soppatykki. Kaalin hajua ei olisi saatu tuolta torilta pois ikänään.
En ole huomannut tästä viestejä, meneekö ihan OT.... mutta, miten todennäköisesti nyt toteutettavat asuntokaupat jäävät tulevaisuudessa voimaan...
The Russians hunting for cheap flats in occupied Mariupol
Largely destroyed by Russian forces, Mariupol is now portrayed by Moscow as a desirable city.www.bbc.com
Tämä on hyvä pitää mielessä. Lisäksi: Venäjän vienti, erityisesti öljyn vienti on se joka ylläpitää sotakassaa. Jos siihen saa iskettyä loven, se näkyy valtion tuloissa ja siten tulee näkymään ennemmin tai myöhemmin kykynä jatkaa sotaa. Valtion sisäisissä puuhasteluissa ei välttämättä niin nopeasti, mutta kaikki maan ulkopuolelta ostettu vaatii kovaa käteistä millä maksaa.
Mielestäni Ukraina on ollut hyvin kärsivällinen, kun ei ole pyrkinyt puuttumaan Mustanmeren laivaliikenteeseen jo aikaisemmin. "Viljadiili" oli tietysti selitys, miksi ei. Toinen selitys on rajallinen kyky puuttua, tosin ehkä tähän on tullut muutos jos ovat saaneet itsemurhavesiskootterien ja muiden laitteiden tuotannon rullaamaan.
Mitä tulee ympäristötuhoista, nekin voi pyrkiä minimoimaan: iskee tankkeria vastaan kun alus palaa hakemaan uutta lastia Venäjältä. Se on tällöin käytännössä tyhjä (säiliöt toki likaiset, mutta se on pientä). Lisäksi, kuten on nähty, veden pinnan tasolla tapahtuva hyökkäys tekee reiän aluksen kylkeen mutta ei todennäköisesti johda aluksen uppoamiseen. Jos isku osuu esim. konehuoneeseen, silloin ei läpäistä säiliöitä mutta alus voi olla käyttökelvoton pidemmän aikaa (riippuu miten nopeasti konehuoneen vauriot saadaan korjattua).
Erilaiset irtotavaran rahtilaivat jotka vievät varastettua mennessään varastettu viljaa ja todennäköisesti tuovat paluukuormana aseita (Syyria, Iran, muut maat) ovat mielestäni vapaata riistää. Sellainen jos uppoaa, toki tulee öljyvuotoa jokin määrä mutta ei mitään verrattuna täydessä lastissa olevaan öljytankkeriin.
Turkki on osoittanut haluttomuutta puuttua Bosporinsalmen kautta kulkevaan laivaliikenteeseen. Toisaalta, kuten on nähty, kreikkalaiset alukset ovat merkittävä toimija "markkinoilla" mutta Kreikka, EU tai kukaan muukaan ei ole halunnut puuttua tähän. Väitetysti Yhdysvallatkin on haluton, koska ei halua että venäläisen öljyn pääsy markkinoille rajoittuisi liiaksi - se johtaisi hintojen nousuun (tästä voi olla montaa mieltä, onko kyseessä Yhdysvaltain virallinen linja vai lobbaus).
Ukraina on selvästi päättänyt, että nyt pyritään puuttumaan tähän itse, koska kukaan muu ei sitä tee. Sotaa jatkunut reilusti yli 500 päivää, joten voinee varmuudella sanoa näin - jos muilla olisi ollut tahtoa puuttua, se olisi jo tapahtunut. Jatkuuko Ukrainan touhu tämän enempää, sen aika näyttää.
Lisään vielä tämän: Ukraina ei ole toistaiseksi osoittanut suurta tarmoa iskeä Venäjän alueella rautateitä, sähköverkkoa ja erilaisia öljy- ja kaasuputkia vastaan. Lähiseudun logistiikkaa vastaan on isketty ja Venäjän rautateillä on nähty partisaanien iskuja, mutta mitään vakavampaa, suurempaa tuhoa ei ole toistaiseksi nähty (esim. rautatiesillan tuhoaminen). Tämä voi johtua siitä, ettei ole ollut kykyä tehdä tällaisia iskuja TAI olemassaolevat kyvyt on haluttu käyttää kohteisiin jotka koetaan tärkeämmiksi (ammusvarastot, johtokeskukset jne). JOS Ukraina iskisi öljy- ja kaasuputkia vastaan, se olisi suora isku ryssän lompakkoon ja siten kykyyn rahoittaa sotaa. Johtaisi jonkinlaiseen ympäristövahinkoon, ehkä vakavaankin, mutta samalla olisi vakava häiriö rahavirtoihin. Samoin sähköverkko ja rautatiet: se voisi lamaannuttaa junaliikenteen pidemmäksi aikaa, mikä olisi suora isku ryssän kykyyn huoltaa joukkojaan Ukrainassa. Samalla "siviilit" voisivat kärsiä, koska mm. ruuan jakeluun tulisi häiriö, mutta pidän tätäkin "pienenä murheena" suuremman kokonaisuuden kannalta.
JOS Ukraina päättäisi aloittaa tällaiset iskut, en pitäisi sitä huonona asiana - kaikista seurannaisvaikutuksista huolimatta.
Sodan hämmentävimpiä saavutuksia ennakko-odotuksiin nähden. Ukrainan ilmavoimat ovat todistaneet vääräksi kaikki ne vääräleuat joiden mielestä Suomenkin ilmavoimat ovat turhat, koska ryssä kuitenkin tuhoaisi ne parissa päivässä. Edelleen Ukrainan hävittäjät taistelevat.Kiva nähdä Zalushnya jaloittelemassa. Aika veikeällä tuulella, ollakseen ryssän useampaan kertaan tappama mies Ollut aika vakuuttava hahmo ulospäin koko sodan ajan.
Hänen isälliset terveisensä ilmavoimien väelle. Täytyy nostaa hattu päästä koko väelle, että edelleen ovat pelissä mukana.
Nähdäkseni tämä oli varoitus Venäjälle, joka on viime aikoina kunnostautunut hyökkäämällä Ukrainan viljamyyntiä vastaan. Nyt sitten itketään iskusta siviilialusta vastaan ja what not, vaikka Venäjä tehnyt sitä koko ajan, ja nyt jopa kohdentanut iskunsa viennin kannalta ratkaiseiviin viljakohteisiin, jotka ovat siviilikohteita.Tämä on hyvä pitää mielessä. Lisäksi: Venäjän vienti, erityisesti öljyn vienti on se joka ylläpitää sotakassaa. Jos siihen saa iskettyä loven, se näkyy valtion tuloissa ja siten tulee näkymään ennemmin tai myöhemmin kykynä jatkaa sotaa. Valtion sisäisissä puuhasteluissa ei välttämättä niin nopeasti, mutta kaikki maan ulkopuolelta ostettu vaatii kovaa käteistä millä maksaa.
Mielestäni Ukraina on ollut hyvin kärsivällinen, kun ei ole pyrkinyt puuttumaan Mustanmeren laivaliikenteeseen jo aikaisemmin. "Viljadiili" oli tietysti selitys, miksi ei. Toinen selitys on rajallinen kyky puuttua, tosin ehkä tähän on tullut muutos jos ovat saaneet itsemurhavesiskootterien ja muiden laitteiden tuotannon rullaamaan.
Mitä tulee ympäristötuhoista, nekin voi pyrkiä minimoimaan: iskee tankkeria vastaan kun alus palaa hakemaan uutta lastia Venäjältä. Se on tällöin käytännössä tyhjä (säiliöt toki likaiset, mutta se on pientä). Lisäksi, kuten on nähty, veden pinnan tasolla tapahtuva hyökkäys tekee reiän aluksen kylkeen mutta ei todennäköisesti johda aluksen uppoamiseen. Jos isku osuu esim. konehuoneeseen, silloin ei läpäistä säiliöitä mutta alus voi olla käyttökelvoton pidemmän aikaa (riippuu miten nopeasti konehuoneen vauriot saadaan korjattua).
Erilaiset irtotavaran rahtilaivat jotka vievät varastettua mennessään varastettu viljaa ja todennäköisesti tuovat paluukuormana aseita (Syyria, Iran, muut maat) ovat mielestäni vapaata riistää. Sellainen jos uppoaa, toki tulee öljyvuotoa jokin määrä mutta ei mitään verrattuna täydessä lastissa olevaan öljytankkeriin.
Turkki on osoittanut haluttomuutta puuttua Bosporinsalmen kautta kulkevaan laivaliikenteeseen. Toisaalta, kuten on nähty, kreikkalaiset alukset ovat merkittävä toimija "markkinoilla" mutta Kreikka, EU tai kukaan muukaan ei ole halunnut puuttua tähän. Väitetysti Yhdysvallatkin on haluton, koska ei halua että venäläisen öljyn pääsy markkinoille rajoittuisi liiaksi - se johtaisi hintojen nousuun (tästä voi olla montaa mieltä, onko kyseessä Yhdysvaltain virallinen linja vai lobbaus).
Ukraina on selvästi päättänyt, että nyt pyritään puuttumaan tähän itse, koska kukaan muu ei sitä tee. Sotaa jatkunut reilusti yli 500 päivää, joten voinee varmuudella sanoa näin - jos muilla olisi ollut tahtoa puuttua, se olisi jo tapahtunut. Jatkuuko Ukrainan touhu tämän enempää, sen aika näyttää.
Lisään vielä tämän: Ukraina ei ole toistaiseksi osoittanut suurta tarmoa iskeä Venäjän alueella rautateitä, sähköverkkoa ja erilaisia öljy- ja kaasuputkia vastaan. Lähiseudun logistiikkaa vastaan on isketty ja Venäjän rautateillä on nähty partisaanien iskuja, mutta mitään vakavampaa, suurempaa tuhoa ei ole toistaiseksi nähty (esim. rautatiesillan tuhoaminen). Tämä voi johtua siitä, ettei ole ollut kykyä tehdä tällaisia iskuja TAI olemassaolevat kyvyt on haluttu käyttää kohteisiin jotka koetaan tärkeämmiksi (ammusvarastot, johtokeskukset jne). JOS Ukraina iskisi öljy- ja kaasuputkia vastaan, se olisi suora isku ryssän lompakkoon ja siten kykyyn rahoittaa sotaa. Johtaisi jonkinlaiseen ympäristövahinkoon, ehkä vakavaankin, mutta samalla olisi vakava häiriö rahavirtoihin. Samoin sähköverkko ja rautatiet: se voisi lamaannuttaa junaliikenteen pidemmäksi aikaa, mikä olisi suora isku ryssän kykyyn huoltaa joukkojaan Ukrainassa. Samalla "siviilit" voisivat kärsiä, koska mm. ruuan jakeluun tulisi häiriö, mutta pidän tätäkin "pienenä murheena" suuremman kokonaisuuden kannalta.
JOS Ukraina päättäisi aloittaa tällaiset iskut, en pitäisi sitä huonona asiana - kaikista seurannaisvaikutuksista huolimatta.
Herraisä, S-125... Itse sain koulutuksen tuohon 1992 ja jo silloin se tuntui antiikkiselta järjestelmältä...
Siis onko tämä Petshora? Onhan tuohon ollut saatavilla päivityspaketteja ihan viime vuosiin asti käsittääkseni. Varmaan jostain itäblokin maasta näitä on luovutettu Ukrainalle.Herraisä, S-125... Itse sain koulutuksen tuohon 1992 ja jo silloin se tuntui antiikkiselta järjestelmältä...
Ryssien on ihan turha ostella ukrainalaisten omaisuutta. Eivät jää Krimille ( eikä tietenkään Mariupoliin ) lorvimaan kovin kauaa enää:
"Venäjän miehityksen jälkeen Krimille muuttaneet venäläiset eivät sen sijaan saisi jäädä niemimaalle. Zelenskyi on jo aiemmin kehottanut venäläisiä poistumaan alueelta niin kauan, kun Krimin silta on vielä pystyssä. Tashevan mukaan mikäli Ukrainan ja Venäjän rajan laittomasti ylittäneet venäläiset kieltäytyvät lähtemästä Krimiltä, kansainvälinen laki mahdollistaa heidän poistamisensa alueelta.
– Toki heillä tulee olemaan oikeus valittaa poistamisesta Ukrainan maahanmuuttoviranomaisille ja selittää, miksi he tulivat laittomasti Krimille. Kenties heillä on perusteltuja syitä sille, miksi he rikkoivat Ukrainan lainsäädäntöä, Tasheva kommentoi.
Ukrainan presidentin Krimin lähettilään Tamila Tashevan mukaan Krim tullaan vapauttamaan lähitulevaisuudessa, ja siihen on varauduttava jo etukäteen.
Alustavan suunnitelman mukaan välittömästi vapautuksen jälkeen valtaa alueella pitää asevoimat. Kun sotatila kumotaan, alueelle perustetaan siviilihallinnon ja asevoimien yhteishallinto. Tämän vakautusvaiheen aikana alueella ei tulla järjestämään vaaleja.
Siviilihallinnon järjestäminen Krimillä tulee olemaan valtava tehtävä. Arvioiden mukaan niemimaalle tullaan tarvitsemaan lähes 50 000 julkisen sektorin työtekijää. Tashevan mukaan noin tuhat ihmistä on hakenut Krimille perustettaviin siviilihallinnon virkoihin.
Vapautuksen jälkeisen ajan haasteena on myös päättää venäläisten rakentamien rakennusten ja muun infrastruktuurin kohtalosta. Osa näistä voidaan säilyttää, mutta esimerkiksi Krimin ja Venäjän yhdistävä sillan kohtalo on jo päätetty. Venäjän presidentti Vladimir Putinin rakennuttama lähes 3,4 miljardin euron arvoinen silta tullaan purkaamaan.
Kysymyksiä on herättänyt myös Venäjän kanssa yhteistyötä tehneiden krimiläisten kohtalo.
– Niemimaan alueella johtavissa asemissa olleita odottaa rikosoikeudellinen vastuu, Tasheva tiivistää.
Vastuuseen joutuvat Tashevan arvion mukaan miehittäjävallan säännöksiä toimeenpanneet oikeuslaitoksen, poliisin, asevoimien ja muiden viranomaisten edustajat."
Ukraina valmistelee Krimin tulevaisuutta – silta Venäjälle puretaan vapautuksen jälkeen | Verkkouutiset
Ukraina valmistelee Krimin tulevaisuutta – silta Venäjälle puretaan vapautuksen jälkeen | Verkkouutisetwww.verkkouutiset.fi