Trending news in "united like never before" Russia: Several young people in Zabaykalsky Krai beat a Russian soldier who returned from the "SMO" without a leg. Six people, including two women, beat the veteran, calling him a murderer, and mocking him in all kinds of ways. His friend, also a veteran and also without a leg, tried to help, but no avail. The young people also damaged the car belonging to the veteran.
Pitkästä aikaa video yhdestä sotakalustoa kuljettavasta junasta Krimillä. Se että videoita ei ole nähty, ei tietysti tarkoita etteikö junia olisi kulkenut tai voinut kulkea. Junaradoista toinen on ollut pois käytöstä, mutta yhtä raidetta pitkin on mahdollista kulkea junalla yhteen suuntaan (tai vuorotellen eri suuntiin - kunhan ei ajeta nokat vastakkain).
Ei ole tietoa, onko sillalla mitään painorajoituksia, mutta aika täydeltä tämä juna näyttää.
An echelon with Russian equipment travels through the Bagerovo station near Kerch.
An echelon of military equipment was spotted in the so-called Crimea in the area of the Begerovo station, as local eyes note - this equipment probably passed through the Crimean Bridge, which is a legitimate military target.
Olisko Bakhmutin eteläpuolelta murentunut taas pala.
"I have geolocated this rus propaganda footage to the location on the map. This means that the troops have passed the village and are located east of Klishchiivka, north of Andriivka in the positions that were previous defense line"
Pitkästä aikaa video yhdestä sotakalustoa kuljettavasta junasta Krimillä. Se että videoita ei ole nähty, ei tietysti tarkoita etteikö junia olisi kulkenut tai voinut kulkea. Junaradoista toinen on ollut pois käytöstä, mutta yhtä raidetta pitkin on mahdollista kulkea junalla yhteen suuntaan (tai vuorotellen eri suuntiin - kunhan ei ajeta nokat vastakkain).
Ei ole tietoa, onko sillalla mitään painorajoituksia, mutta aika täydeltä tämä juna näyttää.
An echelon with Russian equipment travels through the Bagerovo station near Kerch.
An echelon of military equipment was spotted in the so-called Crimea in the area of the Begerovo station, as local eyes note - this equipment probably passed through the Crimean Bridge, which is a legitimate military target.
Itse kiinnitin huomiota siihen, että kevyitä ajoneuvoja (tankkeihin verrattuna) on pakattu kyytiin harvakseltaan, mutta tankkeja todella tiiviisti. Miksiköhän noin? Tuon videon surkeasta resoluutiosta johtuen ei kylläkään saanut yksityiskohdista kunnolla selvää. Jotenkin tulee ensimmäisenä mieleen grande kusetus. Pahviset tankit pakko pakata tiiviisti, ettei tuuli vie.
Sanonpahan tämän nyt ensimäisenä ääneen vissiin mutta uskon ja toivon että tankkeri-isku jää ainoaksi. Jos käy semmonen vahinko että Ukraina jysäyttäisi lastissa olevaan tankkeriin niin että mereen valuisi satoja tai tuhansia tonneja polttoainetta/öljyä niin kyllä se kääntyisi vapaan maailman silmissä negatiiviseksi vaikka kuin hyvä olisi tarkoitus. Tässä tapauksessa ei niin käynyt ja tuurilla siinä ei varmasti ollut paljoakaan tekemistä. Hyöty oli monessakin mielessä ehdottomasti suurempi, kuten on aikaisemmin kommentoitu.
Katoppa huvikses kuvamateriaalia siitä että miten haitallinen eläin se ryssä on ympäristölle tuolla Ukrainassa. Miten nopeammin se saadaan lopettamaan perseily Ukrainassa niin sitä parempi se on ympäristöllekin.
Näyttää olevan Bakhmut jonkinlainen pakkomielle ryssälle. Lisää raitapaitoja ja kuperkeikkaukkoja useista eri divisionista ja prikaateista ottamaan rypäleitä vastaan.
Toivotaan parasta, ainakin alustavasti kuulostaa hyvältä: tämä viestittely saa kuvittelemaan että olisi isketty kahteen Krimille menevään siltaan. Toinen olisi Arabat spitille menevä silta Henickheskin eteläpuolella ja toinen olisi Chonhar-Dzhankoi -välillä oleva silta (jota vastaan on hyökätty aikaisemminkin). Hyvä myös muistaa: Dzhankoista menee äärimmäisen tärkeä rautatie joka kulkee sekin Chonharin kautta Melitopoliin.
Alla puhutaan useista Storm Shadow risteilyohjuksista per silta. Lisäksi on epämääräistä huhua että olisi myös osuttu Krimille menevään kaasuputkeen, joka sekin kulkisi Arabat spitin kautta.
HUOM: nämä ovat alustavia, vahvistamattomia kirjoituksia. Ei ole varmaa tietoa, onko jokaiseen siltaan tai kaasuputkeen osutta JA millaista tuhoa saatu aikaiseksi.
Seuraava ei ole varmaa tietoa, ainoastaan minun arvaus mistä silloin saatetaan puhua (olettaen että alle lainatut pitävät paikkansa):
Tässä NOEL:in tuoreet viestit. Koska asia on näin tuore, virheiden mahdollisuus on ilmeinen.
The bridge from Kherson oblast leading to the Arabat Spit has reportedly been hit with Storm Shadow missiles. There are also claims from Vladimir Rogov, member of the military-civilian administration in Zaporizhzia that the Chonhar bridge, somewhat west is hit.
'Chonhar-Dzhankoy checkpoint is closed. Let's wait for the official information explaining the reasons why this happened. I really hope that the bridge is intact,' Vladimir Rogov reports.
Vladimir Saldo, Russian appointed governor of the occupied Kherson region says 12 missiles were fired at the bridge in the Heniches'k strait and 9 were shot down. The gas pipeline next to it was also hit, leaving 20.000 people without gas (he claims). Damage is being specified.
Looks like this clip from #Henichesk was filmed here. Unclear if the bridge further north (closer to town) was also hit or not.
46°08'40.9"N 34°48'29.3"E
Jos tosiaan zoomataan Henicheskin eteläpuolelle Arabat spitin pohjoisosaan, niin siellä on nähtävissä ainakin kaksi lyhyttä siltaa (merkitsin ne punaisilla täplillä):
-
Warmonitor mukaan tarkoitettaisiin näistä kahdesta eteläisempää siltaa:
Ukrainian long range munitions hit and potentially damaged the strategic Heniches'k bridge leading out Crimea.
En ole ihan varma, miksi tässä yhteydessä puhutaan kaasuputkesta, koska hakemalla löytää seuraavan kartan:
Tämän mukaan kummankaan sillan lähellä ei olisi kaasuputkea.
Jos taas kokeilee hakea sanoilla "Strelkovskye gas pipeline" niin ei löydy juuri mitään tuloksia. Oletan että tarvitaan tälle joko ukrainan tai venäjänkielinen nimi, jotta löytää mistä puhutaan.
Aikaisemmissa twiiteissä kaasuputki mainitaan juuri Arabat spitille menevän sillan "vieressä" eli olisiko jokin pienempi, paikallinen putki?
Lisätään kuitenkin, että edellisessä viestissä lainatuista kuvista on kirjoitettu että kuvissa olisi sama reikä mutta kahdesta eri suunnasta, ei siis kaksi eri reikää.
-
Geopaikannus kuvissa näkyvälle sillalle:
A huge impact crater can be seen in an image that seems to show the M18 highway bridge near #Chonhar, Kherson.
45°59'15.6"N 34°33'11.8"E
Third bridge to be hit (railway bridge + the Henichesk bridge) in less than two weeks. Not bad.
Tällaista videota jaetaan, väitetysti tässä olisi näkymä Chonhar-sillalle hetki risteilyohjuksen (vai ohjuksien?) osuman jälkeen. Kuvissa näkynyt toistaiseksi vain yksi reikä kannessa, joten olisiko sittenkin vain yksi ohjus? Ehkä sen kaverina on laukaistu niitä valelaitteita, joista oli maininta The Times -artikkelissa?
Russian media published footage of the moment a rocket hit the Chonhar bridge.
MUOKKAUS: toisen lähteen mukaan video voisikin olla Arabat Spitiltä. Otapa tästä selvää, eiköhän joku tee näille geopaikannuksen myöhemmin.
Alla kuvia väitetysti Arabat Spitin sillan osumista:
Damage to the Henichesk-Arabat Spit bridge. (Marked with red square on map)
46.1482518, 34.8076064
Video of the moment of the strike published by Russian sources. (I think this is Henichesk-Arabat Spit bridge but proper geolocation will show if it is so)
Jos en erehdy pahasti, niin taustalla taitaa näkyä se kaasuputki josta ollut puhetta siltaiskun yhteydessä. Oranssina palavat liekit taustalla, oletan että putki rikki ja kaasu palaa:
Mielenkiintoista seurata, miten laivojen liikenne jatkuu.
Aika tomuttaa esiin tämä kohta kuukauden vanha Robin Brook (twitter-tilistä lainaus: Chief Economist @IIF, former Chief FX Strategist @GoldmanSachs & Senior Economist @IMFnews) kirjoittama twitter-ketju, jossa kirjoitetaan kreikan lipun alla seilaavien alusten merkityksestä ryssän öljynviennille Mustaltamereltä.
Greek shipping oligarchs and the EU
1. Russia in H1 '23 exports more oil than ever (blue). That is possible only thanks to Greek-owned tankers (red), who - since Russia invaded Ukraine - stepped in to transport Russian oil big time. Greek ships are 50% of total tanker capacity
2. Greek shipping oligarchs shifted their tankers to help Russia after the invasion. Greek ships were 33% of total tanker capacity out of Russian ports prior to the invasion. Since then, this number is up to 50%. This means Putin's war machine depends critically on Greek ships
3. Russia exports 83% of its shipborne oil out of Black Sea (lhs) and Baltic (rhs) ports. Greek-owned oil tankers make up 75% of tanker capacity out of Black Sea ports and 60% out of Baltic ports (blue). There is NO Russian war machine - no war in Ukraine - without Greek ships
4. So the EU is in a unique position to curtail Putin's money machine. But it hasn't done that. Instead, it's allowed itself to be lobbied by Greek shipping oligarchs, who first opposed the G7 price cap and - when it became inevitable - undercut it by lobbying for a high $60 cap.
5. Greek lobbying of the EU rests on two points. The first is: if Greek ships don't transport Russian oil, someone else will. This argument is total nonsense, as no one else has the capacity that Greek shipping oligarchs have. There's no alternative to Greek ships for Russia
Laitan lopuksi kahden viimeisen viestin pelkän tekstin, mutta niiden kaverina on kuvaaja - joten kopioin alle linkin josta näkyy twitter-viestit ja kuvat:
6. The second point Greek lobbyists make: if the G7 cap is lowered from $60, Russia will retaliate with production cuts. This point has also been exposed to be total nonsense. Russia desperately needs cash for its war. Cutting the cap to $50 won't see any Russian retaliation
7. By shifting so much of their tankers to help Russia, Greek shipping oligarchs have - in a commercial sense - aligned themselves with Putin. There is NO reason for the EU to listen to their lobbying. The EU needs to step up and push for a lowering of the G7 cap to at least $50.
Olen ollut hetken aikaa töissä satamassa huolinnan parissa, mutta meriliikenteen vakuuttaminen on silti vieras maailma. Ilman vakuutusta ei pääse tiettyihin satamiin (valtaosaan?) mutta se ei estä laivaamasta rahtia sellaisiin, joita tämä ei haittaa.
Miten lie eri valtioiden aluevesillä seilaaminen rahtia kuljettaen, ilman vakuutusta? Entä Bosporinsalmen läpikulku?
Onko alalla suuria toimijoita, jotka käytännössä vakuuttavat kaiken vai onko tämä kenttä sellainen tilkkutäkki jossa on paljon eri toimijoita? Voiko ryssä yrittää kiertää tätä ja antaa "vakuutukset" jollakin mekanismilla JA vaikka näin voisi toimia, onko siitä apua?
Arvatenkin ryssä pyrkii käyttämään kaikki temput, jotta laivaliikenne ei pysähdy. Tämä on hyvin tärkeä merirahtireitti ja heidän talous on riippuvainen sen kautta vietävästä öljystä. Lisäksi mm. Syyriaan sijoitetut joukot tarvitsevat mm. lentopetroolia mutta myös muuta tarviketta. Paluurahtina puolestaan tulee aseita, ammuksia, kranaatteja yms.
Alkanut mennä lopullisesti usko talouspakotteisiin. Joko ne tehdään niin, että tuntuu, tai sitten muita ihan oikeasti toimivia kineettisiä toimia. Nyt on kohta kaksi vuotta lisätty neljättäkymmenettä kierrosta, "kaikkien aikojen kovimpia pakotteita", ja vaikutus on tämä. Alkaa riittää tämä pelleily.
Eilen illalla ryssä iski mm. Kinzhal-risteilyohjuksilla JA ennen sitä 26.7.2023 myös - molempien päivien iskuista kirjoitettiin, että laukaisivat risteilyohjuksia useasta eri suunnasta ja väitetysti ne vaihtoivat suuntaa useita kertoja (hämätäkseen ilmatorjuntaa). Kinzhalien kohde oli molempina päivinä väitetysti Khmelnytskyi sotilaslentokenttä, joka on kuulemma ollut Storm Shadow risteilyohjuksia laukaisevien Su-24 ja Su-24M hävittäjien tukikohta.
Pitävätkö nämä kirjoituksen paikkaansa, vaikea sanoa. Uskon myös että hävittäjiä on hajautettu useaan eri paikkaan, niitä tuskin pidettäisiin keskitetysti yhdessä tukikohdassa, jolloin yksikin onnekas isku voisi tehdä pahaa jälkeä.
Toisaalta ryssän yritykset kertovat siitä että Storm Shadow iskut purevat ja pahasti. Toinen tulkintani on, että nämä läpäisevät hyvin ryssän moniportaisen ja usein kehutun ilmatorjunnan.
Nikolaevskiy Vanyok (Ukrainian blogger) hints that explosions in Crimea/Henichensk district today were carried out by the same planes that Russia claimed to have destroyed in last night's strikes lol
-
If it was Su-24’s with Storm Shadow cruise missiles then this seems true. Last night Russia may have tried to take some of these aircraft out using Kh-555/101/Kalibr cruise missiles and Kinzhal aeroballistic missiles at Khmelnytskyi Airbase.
Tämän mukaan kummankaan sillan lähellä ei olisi kaasuputkea.
Jos taas kokeilee hakea sanoilla "Strelkovskye gas pipeline" niin ei löydy juuri mitään tuloksia. Oletan että tarvitaan tälle joko ukrainan tai venäjänkielinen nimi, jotta löytää mistä puhutaan.
Aikaisemmissa twiiteissä kaasuputki mainitaan juuri Arabat spitille menevän sillan "vieressä" eli olisiko jokin pienempi, paikallinen putki?
Siellä menee erikokoisia kaasuputkia ihan jokaiseen kylään, kaupunkiin, kaupunginosaan, kerrostaloon, asuntoon, omakotitaloon, tehtaaseen jne jne niille, jotka kaasua käyttävät. Eli putkea piisaa varmaan kymmeniä ellei satojatuhansia pätkiä pitkin maata - noiden isojen siirtolinjojen lisäksi (huomaa kartan otsikko). Ei sitä kaasua haeta ämpärillä kaasukentän kahviosta tai edes kaasupulloja bensikseltä. Paitti, kaasugrillaajat tietty erikseen.
Täällä meidänkin kylällä niitä putkia menee pelloilla pitkin poikin aina niitä käyttäville taloille asti. Ja jos kuntaan tuleva putki menisi poikki niin täälläkin kunnanjohtaja kertoisi, että kaasuputki on poikki, koska näin se varmaan vaikuttaisi koko kunnan tapauksessa.
Tällaista videota jaetaan, väitetysti tässä olisi näkymä Chonhar-sillalle hetki risteilyohjuksen (vai ohjuksien?) osuman jälkeen. Kuvissa näkynyt toistaiseksi vain yksi reikä kannessa, joten olisiko sittenkin vain yksi ohjus? Ehkä sen kaverina on laukaistu niitä valelaitteita, joista oli maininta The Times -artikkelissa?
Russian media published footage of the moment a rocket hit the Chonhar bridge.
Venäläisen uutistoimiston Rian mukaan Ukraina on iskenyt ohjuksella Krimin niemimaan Ukrainaan yhdistävään Tshonharin siltaan. Silta kärsi iskussa vaurioita, mutta tiedossa ei vielä ole, kuinka vakavia.
Ria lainasi raportissaan Krimin niemimaan Venäjän miehityshallinnon johtohahmoa Sergei Aksjonovia.
Ukraina on viime päivinä tehnyt siinä määrin tuhotöitä maalla, merellä ja ilmassa että tuskin tarvitsee enää kauan odotella ja ihmetellä miksi eteneminen on niin hidasta. Uskallan jo veikata että kohta mennään Krimin suuntaan niin lujaa että hitaimmat ei perässä pysy. Jos Ukrainalla olisi kelvollinen laivasto niin pysähtyisivät vasta Sotšissa Putinin Datšalla joista yksi on muistaakseni jossain siellä olympiapuiston naapurissa