Ukrainan konflikti/sota

Hollannilla sen verran hampaankolossa, että ostivat ilmeisesti 50 Leopard 1:stä Ukrainaan, kun Belgialla ei ollut rahaa.


Saattoi olla Saksakin...

Nimeämätön eurooppalainen valtio on ostanut Ukrainalle kymmeniä ennen Belgialle kuuluneita Leopard 1-panssarivaunuja yksityiseltä belgialaiselta asevalmistajalta ja -välittäjältä, kertoo Reuters.

Saksalaisvalmisteiset Leopardit olivat Belgiassa aiemmin julkisuudessa, kun puolustusministeri Ludivine Dedoner kertoi Reutersin mukaan, että Belgia oli yrittänyt ostaa takaisin myymiään panssarivaunuja, mutta saaneensa perusteettoman kalliita tarjouksia.

Useampi Euroopan hallitus on kohdannut saman ongelman. Turhina yksityisyrityksille myydyt asejärjestelmät ovat nyt kovassa kysynnässä ja hinnat sen mukaisia.

Belgialainen OIP Land Systems osti Leopardit Belgian valtiolta viisi vuotta sitten, kertoo Reuters. Yhtiön toimitusjohtaja Freddy Versluys kertoo Reutersille, että yhtiö on myynyt kaikki 50 panssarivaunua toiselle Eurooppalaiselle valtiolle, jota hän ei voi nimetä sopimussyistä.

Verslyis kielsi Linkedin-julkaisussaan, että yritys olisi ostanut tankit naurettavan halvalla ja myynyt kalliilla.

– Se, että ne [tankit] lähtevät yhtiöstämme todistaa, että pyysimme reilua markkinahintaa, ja joku oli enemmän kuin tyytyväinen ottamana ne, Verslyis kirjoittaa.


Saksalainen Handelsblatt uutisoi, että saksalainen asevalmistaja Rheinmetall olisi ostanut tankit, ja valmistelee ne lähetettäväksi Ukrainaan. Saksan puolustusministeriö ei kommentoinut Reutersille, onko Saksa kauppojen takana.

Melkoinen sekasotku tämäkin tankkimysteeri mutta tärkeintä on että päätyvät lopulta juurikin sinne missä niitä ihan oikeasti tarvitaan.
 

Taurus kantaa 600km jos uskaltaa laukaista korkealta ja antaa sen liitää. Normaalilla pudotuskorkeudella (n. 1000 jalkaa eli 300m ) lentää 500km ja matalammalla kuin JASSM jolloin sen havaitseminen ja torjuminen on vaikeampaa. Artikkeli ei kerro kuinka pinnassa se menee mutta "extremely low altitude" tarkoittanee n. 30-50 metrin lentokorkeutta. Lisäksi isku tapahtuu samalta lentoradalta eli ohjus ei nouse ylös ennen loppusyöksyä.

Lisäksi Tauruksella on erinomainen iskun suunnittelu ja simulointiohjelmisto, millaista ei muilla risteilyohjuksilla ole tarjota.
 
Sanonpahan tämän nyt ensimäisenä ääneen vissiin mutta uskon ja toivon että tankkeri-isku jää ainoaksi. Jos käy semmonen vahinko että Ukraina jysäyttäisi lastissa olevaan tankkeriin niin että mereen valuisi satoja tai tuhansia tonneja polttoainetta/öljyä niin kyllä se kääntyisi vapaan maailman silmissä negatiiviseksi vaikka kuin hyvä olisi tarkoitus. Tässä tapauksessa ei niin käynyt ja tuurilla siinä ei varmasti ollut paljoakaan tekemistä. Hyöty oli monessakin mielessä ehdottomasti suurempi, kuten on aikaisemmin kommentoitu.

En usko että ampuvat raakaöljylastissa olevia tankkereita. Sehän aiheuttaisi ympäristökatstrofin, juuri niin kuin sanotte. Tämä nimenomainen tankkeri oli kuitenkin kuljettanut lentokerosiinia, joka haihtuu merenpinnalta jos se sattuu vuotamaan. Nyt kuitenkin oli tyhjänä. Ja ukrainalaiset ovat varmasti tietoisia asiasta.

Eli tankkeri ei ole yhtä kuin "tankkeri"
Säiliöalus/pönttö jne. kuljettaa erilaisia lasteja ja siksi ne tuottavat hyvin erilaisen lopputuloksen räjähteillä kiusattuna.

- raakaöljytankkeri = raakaöljyä (tyhjä tai täynnä. Ei muita tuotteita) = ympäristö katastrofi. Raakaöljyn raskaat jakeet ei pala vaan menee pohjaan tai huuhtoutuu rannoille.
- kemikaalitankkeri = kaikkea mahdollista rikkihaposta ruokaöljyyn ja etanoliin = lopputuloskin siis kaikkea maan ja taivaan väliltä
- LNG-laiva = LNGtä (LPG sama) eli ei "monilasti" = kaasu palaa puhtaasti ja isomälli erittäin näyttävästi
- tuotetankkeri = dieseliä, kerosiinia, bensaa etc. = palaa nätisti ja haihtuu pois (erityisesti bensa ja kerosiini)
- bunkkeriproomu = dieseliä tai raskasta pölttoöljyä = tuhot riippuu onko raskasta vai ei

Kaikissä aluksissa _voi_ olla raskasta polttoöljyä (tai sekoitusta) bunkkerina (polttoaineena), jos aluksen pääkone(et) käyttää sitä. Nykyään harvinaisempaa eritoten pienemmän luokan aluksissa, mutta silti hyvin yleinen.

Eli Ukraina voisi hyvinkin kosauttaa lastissa olevan pöntön kunhan ei:
a) raakaöljyä
b) raskasta öljyä (sis. aluksen oma polttoaine!)
c) ei ehkä mielellään dieseliä
d) eikä kemikaalipönttöä koska se on luultavasti vaarallinen tai ei syty palamaan
 
Saksalainen Handelsblatt uutisoi, että saksalainen asevalmistaja Rheinmetall olisi ostanut tankit, ja valmistelee ne lähetettäväksi Ukrainaan. Saksan puolustusministeriö ei kommentoinut Reutersille, onko Saksa kauppojen takana.

Melkoinen sekasotku tämäkin tankkimysteeri mutta tärkeintä on että päätyvät lopulta juurikin sinne missä niitä ihan oikeasti tarvitaan.
Ihan normaali poliittisesti tehty asehankintapäätös, eli järjestelyssä ei ole mitään järkeä mutta tankit päätyy loppujen lopuksi oikeaan osoitteeseen. Päälle sitten vielä salattu asehankintarahoitus joka nostaa sotkukertoimen potenssiin kaksi.
 
Pelkkiä huhuja vain, mutta olisi aika rohkea temppu, kun ottaa huomioon että tällä seudulla liikkunee pelkkää jalkaväkeä (jota toki tuetaan tykistöllä, heittimillä yms. joen yli):

Update on the AFU Kozachi Laheri bridgehead on the left bank of occupied Kherson, Ukraine:

There are sporadic reports that the AFU has moved past the southern part of Kozachi Laheri and are beginning to envelop Chelburda with the potential of encirclement of the orcs defending the village.



-

ISW on varovaisempi arvioissaan:

ISW will continue to offer a conservative assessment of the situation on the east bank of #Kherson Oblast until or unless ISW observes visual confirmation of an enduring Ukrainian presence near Kozachi Lopan or other east bank settlements.

https://www.understandingwar.org/backgrounder/russian-offensive-campaign-assessment-august-8-2023

ISW has not yet observed visual evidence to suggest that there are a substantial number of Ukrainian personnel or the deployment of Ukrainian vehicles near Kozachi Laheri and the current pattern of Russian reporting is more consistent with a limited cross-river raid than a wider Ukrainian operation. Ukrainian officials have not commented on operations in this area as of tonight's publication.


 
Viimeksi muokattu:
Sushkolta juttua että vankiloista rekrytään edelleen kiihtyvällä tahdilla.
Tavallaan toi edullista koska kuollut vanki ei maksa mitään kun taas elävä maksaa yhteiskunnalle.
Jotenkin en vaan ymmärrä miten tuolta vielä riittää Wagnerin ja rysyn oman rekryn jälkeen vielä lähtijöitä...

Varmasti riittää. Voisi kuvitella että mikä tahansa voittaa olot ryssän vankilassa varsinkin jos pitkä tuomio. Ja mahdollisuus päästä vapaaksi puolen vuoden jälkeen.
 
Tuo kyseinen Chelburda sijaitsee erään Krimiltä tulevan tien toisella puolella 😈🤭


Antonivkan sillan raunioiden eteläpuolella, joen itäpuolella on Oleshkyn kaupunki / asutuskeskus. Ukrainalla on väitetysti jonkinlainen sillanpääasema tämän länsipuolella ja ovat lähestyneet Oleshkyä siltä suunnalta. Ukraina on ylittänyt joen Antonivkan sillan raunioiden kohdalta, ollut joen itäpuolella jo pidemmän aikaa ja käynyt tunnustelemassa Oleshkyn seutua. Nyt tuoreimman "tiedon" mukaan olisi tämä toinen sillanpääasema, tälla kertaa Oleshkyn länsipuolella ja olisivat onnistuneet laajentamaan sitä.

Alustavasti näyttää siltä että ovat aikeissa joko kiertää tai todennäköisemmin saartaa Oleshkyn. Jos se onnistuisi ja saisivat Oleshkyn hallintaansa, olisi mukava pikku sillanpääasema Antonivkan sillan raunioiden kohdalla joen itäpuolella.

Olen silti varovainen toistaikseksi, koska joen ylittäminen raskaammalla kalustolla on suuri tempaus. Samoin tämän kaluston huolto, jos jotain tuodaan joen yli. Hyvä silti nähdä painetta tällä seudulla, pakottaa ryssän reagoimaan ja mahdollisesti tälle seudulle tuotavat joukot ovat pois joltain toiselta sektorilta.
 
Venäjällä uustuotantokin on laveampi käsite. Varastoista liikkumattomana lavetille hinatut vaunut vain lisätään sarakkeeseen "tuotettu", no onhan se joskus tuotettu, että sen verran totta siteeksi.


Tuo oli arvattavissa kun Putin ja Medvedev julistivat alkuvuonna 2023 ylpeästi, että Venäjä tulee "valmistamaan" 1 500 tai 1 600 panssarivaunua vuoden 2023 aikana.

Jokainen ymmärtää, että se ei voi tarkoittaa T-72B3, T-80BVM ja T-90M modernisointeja, ei edes näiden budjettiversioina. Eikä varastovaunujen kunnollinen remontointi ja aktivointikaan välttämättä riitä, jos ei ole varaosia tai muuten kapasiteetti tämän julistuksen täyttämiseksi.

Joten perivenäläinen ratkaisu on ottaa vaunuja varastoista, lastata ne junaan ja toimittaa Ukrainaan. Saadaan rasti ruutuun eli "tuotettu", antaa tosiaan muiden murehtia toimimattoman vaunun kanssa "siellä jossain". Tärkeintä on että "mahtikäsky" voidaan katsoa täytetyksi.

HUOM: huvittava, perivenäläinen tyyli, mutta tämä ei tarkoita etteikö samaan aikaan tapahtuisi myös varastovaunujen modernisointia ja myös aktiivista peruskorjausta, ennen kuin vaunut toimitetaan Ukrainaan. Jokainen junan kyydissä nähty vaunu ei ole liikuntakyvytön romukasa - mutta osa on. Mikä on hyvä asia: haaskatkoon aikaa ja resursseja romukasojen liikuttamiseen ja aiheuttaa lisää päänvaivaa Ukrainan seudulla Venäjän joukkojen keskuudessa.

MUOKKAUS: leikittelin ajatuksella 31.3.2023 - JOS ryssälässä yritettäisiin tosissaan "tuottaa" tuo julkisuuteen kerrottu 1 500 - 1 600 panssarivaunua vuonna 2023, niin mistä vaunutyypeistä tämä määrä voisi koostua ja missä suhteessa. Arvaus perustuu siihen, mitkä kuvittelin realistisiksi modernisointien määriksi sekä mitä kalustoa varastoista löytyy aktivoitavaksi: LINKKI

Lukitsen oman vastauksen:

T-90M - 50
T-72B3 / T-72B3 obr 2016 - 150
T-80BVM - 50
T-62/T-62M/T-62MV obr 2023 (osa ehkä rintamalle ilman modernisointia) - 300
T-54/T-55 (mahd. obr 2023 - minun arvaus: ei tehdä muuta kuin nopea peruskorjaus ja sen jälkeen suoraan rintamalle) - 250
T-90A (peruskorjaus ja rintamalle ilman modernisointia) - 100
T-80BV (peruskorjaus ja rintamalle ilman modernisointia) - 435
T-72B obr 2022 + T-80B obr 2022 (osa ehkä rintamalle ilman modernisointia) - 215

Näillä voisi räpistellä vuoden 2023 ajan, mutta mitä tehdään vuoden 2024 osalta? Alkaa mennä vaikeaksi, teoriassa varastotukikohdissa on monenlaisia aihioita mutta oikeasti käyttökuntoiset tai kohtuudella kunnostettavat alkavat olla käytetty vuosien 2022 ja 2023 aikana.
 
Viimeksi muokattu:
Antonivkan sillan raunioiden eteläpuolella, joen itäpuolella on Oleshkyn kaupunki / asutuskeskus. Ukrainalla on väitetysti jonkinlainen sillanpääasema tämän länsipuolella ja ovat lähestyneet Oleshkyä siltä suunnalta. Ukraina on ylittänyt joen Antonivkan sillan raunioiden kohdalta, ollut joen itäpuolella jo pidemmän aikaa ja käynyt tunnustelemassa Oleshkyn seutua. Nyt tuoreimman "tiedon" mukaan olisi tämä toinen sillanpääasema, tälla kertaa Oleshkyn länsipuolella ja olisivat onnistuneet laajentamaan sitä.

Alustavasti näyttää siltä että ovat aikeissa joko kiertää tai todennäköisemmin saartaa Oleshkyn. Jos se onnistuisi ja saisivat Oleshkyn hallintaansa, olisi mukava pikku sillanpääasema Antonivkan sillan raunioiden kohdalla joen itäpuolella.

Olen silti varovainen toistaikseksi, koska joen ylittäminen raskaammalla kalustolla on suuri tempaus. Samoin tämän kaluston huolto, jos jotain tuodaan joen yli. Hyvä silti nähdä painetta tällä seudulla, pakottaa ryssän reagoimaan ja mahdollisesti tälle seudulle tuotavat joukot ovat pois joltain toiselta sektorilta.
Maahanlaskualuksia on ihan kohtuukokoisiakin pienellä syväyksellä. USA on toimittanut tuonne "river boat" termin alla tavaraa ja yhdessä erässä oli myös "unspefied craft" rivillä useampi paatti. Dnipron ylitys on hyvin selkeä suunta ja on varmasto mukana sotapeleissä. Se näyttää selkeälle että Ukraina on tuosta tullut yli mutta millä ja miten on pimennossa. Saattaa siellä olla raskaampaakin tavaraa ja käytössä vähän järeämpää lauttakalustoa. Tässä jenkki laivaston versioita:
https://www.navy.mil/Resources/Fact.../landing-craft-mechanized-and-utility-lcmlcu/

Tuollaisella tekee päivässä aika monta reissua sen 8km levyisen joen yli.
 
Päivän luvut:

366711523_636231632023252_5130479282511576163_n.jpg
 
Ryssän tapa varastaa omalta kansalta rahoitusta toimivalle johdolle, varastaa naapurimaasta (Ukraina) maata ja tuotantolaitoksia toiminnan pyörittämiseen, ja pestä omalta kansalta varastettua rahaa "toiminnasta saatuina tuloina". Ryssä haluaa tehdä kaiken vääryydellä.

 
Sushkolta juttua että vankiloista rekrytään edelleen kiihtyvällä tahdilla.
Tavallaan toi edullista koska kuollut vanki ei maksa mitään kun taas elävä maksaa yhteiskunnalle.
Jotenkin en vaan ymmärrä miten tuolta vielä riittää Wagnerin ja rysyn oman rekryn jälkeen vielä lähtijöitä...
Mediazonan mukaan ryssälässä oli n. 348 000 vankia ennen Wagnerin värväyksiä. Että kyllä niitä riittää.

 
Back
Top