Kustavi
Ylipäällikkö
Toivottavasti oli Ukrainan tekosia..
Tänään on paukkunut pitkin ryssälää / ryssän miehittämiä alueita enemmänkin.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Duoda duoda... Ammadimiehiä däällä juurikin darvidaanAmmattimiehiä selvästi kun lipaskin niputettu suuaukko alaspäin.
Mietin alkuun että onpa räjähtävää optiikkaa, mutta käytetäänhän niissä mm. typpeä argonin ohella.
Jos oli optiikan tekijät myös paikalla, niin meni arvokasta tietotaitoa hautaan. Ja taisi mennä kaikki herkemmät työkalutkin. Niitä ei ihan heti korvata eikä rakenneta uusiksi. Kallis paukku.
Afrikassahan niitä tarvitaankin täydennysmiehiksi, kun Al Qaeda pisti vastikään muutaman hengiltä.Tämän mukaan Wagnerit potkitaan takaisin ryssälään, Likasanko ei ala elättämään. 500 lähtisi sitten Libyaan uusiin hommiin.
Todellisuus: (vapaa käännös ripulikielestä) Älä Igor sillä viilalla sitä kallista Zeissin linssiä viilaa, ku niitä ei oo ihan heti uusia tulossa... Älä Pjotor niitä kalliita hienomekaanisia työkaluja noin käsittele, semmonen pajavasara ja hohtimet on teknik"....Jos oli optiikan tekijät myös paikalla, niin meni arvokasta tietotaitoa hautaan. Ja taisi mennä kaikki herkemmät työkalutkin. Niitä ei ihan heti korvata eikä rakenneta uusiksi. Kallis paukku.
Jos ei laita pahvinpalaa tms lippaiden väliin, pitää tehdä noin. Lipas ei muuten mahdu paikalleen.Ammattimiehiä selvästi kun lipaskin niputettu suuaukko alaspäin.
Aikoinaan, ku tulitikkuja viellä käytettiin, laitettiin tikkuaski siihen väliin, lytistettynä... sitte teipillä lippaat nippuun... sillon mahtu... mut nykyjään onki haitekki aika.....Jos ei laita pahvinpalaa tms lippaiden väliin, pitää tehdä noin. Lipas ei muuten mahdu paikalleen.
Vesistönylitykset laajemmalti uivalla raskaalla kalustolla on hiton riskaabelia hommaa. Ryssä ylitti 2022 alussa vesistöjä Luhanskin alueella ilman ponttooneja, kun ei ollut vielä pelkoa tykistöstä. Seuraavat yritykset Bilohorivkassa päättyi legendaarisen huonosti.
Miehittämätön veden virtaa hyödyntävä vaijeriponttooni voisi ehkä toimia turvallisesti, jos saa vaijerin vedettyä yli sillanpäähän. Olisi äänetönkin ja ilman suurta lämpöjälkeä. Tämä vain toki kevyihin kuljetuksiin.
Eikö noita uimailuvideoita ole ollut rutkastikkin? Menisi ainakin kovaan sodan sumuun, koska ylityspaikkoja ei taatusti haluta jakaa somessa. Eikös se "kahlaamo" johon viime kesänä tapettiin ryssiä kuin kärpäsiä ja vaunuja kuin torakoita, ollut juurikin vaunuilla ylitettävä, muistaakseni kuvissa ei näkynyt siltoja. Antovoskyn ponttoonilautat ajettiin muistaakseni myös edestakas bmpllä tai vastaavalla? Tuollainen ponttoonilautta voisi olla toimivakin, jos sen saa jotenkin salattua, ei ainakaan tulisi aina samasta kohtaa yli. ZNPP ylimenohyökki, jossa ryssä tappoi 100 Ukrainalaista, ainakin unissaan, oli tehty vanhalla proomulla, jos sekään piti paikkaansa.
Ettei vaan olisi tuossakin laitoksessa alettu täyttämään tykin kranaatteja ja sitten kun se ei olekaan sitä kaikkein ominta tekemistä niin siinä ryssittiin komeasti. Vähän jäljet näyttävät siihen suuntaan.
PTS voisi pärjätä huonommassakin kelissä tuosta yli. Kyytiin saisi heitintä ja ammuksia jalkaväelle. Silti hiton riskaabelia, kun nopeus on ehkä 10km/h eli suupala droonille.Bilohorivkassa oli nimenomaan ponttoonisilta. Myös muissa SD-joen ylitys yrityksissä. Ehkä IFV/AFV olisi siellä päässyt yli mutta sitä ei haluttu tehdä ilman paksuja ja perässä tulevaa huoltoa.
Antonovkan kohdalla ryssillä oli proomuista rakennettu silta, joka oli ankkuroitu kiinni varsinaiseen siltaan (sitten kun sitä ei enää voinut käyttää). Siviililiikenne kulki tuossa (sotilasliikenteen suojana). Lisäksi alati vaihtuvia proomujen lastauspaikkoja oli kummallakin puolella jokea. Näistä ei tietoa, kuinka raskasta kalustoa kuljetettiin. Nova Kakohvkan patosilta kuitenkin oli pääasiallinen yhteys, joskin siihenkin piti laittaa virityksiä kun sulun ylittävä kansi oli vaurioitettu. Olikohan viime vaiheessa niin, että koko sulku oli täytetty soralla ja siinä oli siltapanssarilevy päällä.
Muutama video on ollut, jossa joku IFV/AFV on ajellut vedessä mutta niissäkin on ollut epäselvää onko kyse harjoituksesta vai ei.
En tosiaan tiedä riittääkö edes teoriassa IFV/AFV kyky Dnipron ylittämiseen. Millaista virtausta ja aallokkoa ne kestävät. Takaisin pitäisi päästä huonossakin säässä. Voinee kuitenkin varmuudella sanoa, ettei tällaista tulla näkemään. Koska edes pieniä ylityksiä ei ole nähty minun muistiini.